Wat is er nieuw?
- Kleuren van de Fiat 850 Coupé en Spider (update)
- Nog wat Fiat 850's ten onder (nog meer deuken)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update met meer informatie en foto's)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update)
- Meer over het Abarth OT dashboard voor de Fiat 850
- Nieuwe zekeringkast voor de Fiat 850
- Dit moest ook nog.... Revisie van de Fiat 850 startmotor
- Pakkingen voor de Fiat 850
- Nog een Neckar Adria gevonden (nieuwe foto)
- Pirelli Cinturato banden voor de Fiat 850
De busjes
Fiat bouwde de 850T en de 900T tussen 1976 en 1985 alleen als bestelwagen. Er werden destijds geen pick-ups geproduceerd en dat was de reden dat externe carrosseriebouwers zoals Fissore, Moretti, Orlandi, Vignale, Coriasco en Pasino de busjes van de Fiat-fabriek kochten en ombouwden tot campers en pick-ups. Ze verwijderden de achterkant van de carrosserie en voegden indien nodig eigen plaatwerk toe waarna de auto's in de originele kleur opnieuw gespoten werden.
Coriasco is wel de meest bekende van de carrosseriebouwers en menigeen zal een 850T Pick-up daarom meestal een Coriasco noemen. Toch zijn er duidelijke verschillen aan te wijzen tussen de merken. Tijd om plaatjes te vergelijken dus.
Coriasco:
De verschillen van de Coriasco met de Fiat modellen:
Pasino:
Duidelijk is te zien waar de Pasino afwijkt van de Coriasco.
Fissore:
Van de Fissore 850T en 900T is maar weinig informatie te vinden. Deze foto is een van de zeldzame op Internet.
Deze 850T heeft afwijkende portieren en sleuven voor de ventilatie ten opzichte van de andere pick-ups; ze komen overeen met het originele Fiat ontwerp. Verder is het cabinedak hoger uitgevoerd dan bij de andere bouwers.
En dan hebben we nog deze:
Portieren van de Fissore, koelsleuven van de Coriasco. Kan het een Orlandi zijn?
Nog een weetje: Coriasco en Fissore sloegen als enigen hun eigen VIN.
Nadat ik de door RM-Sotheby's geveilde 900T Spiaggina vond kwam ik nog een andere tegen, nu bij Stuart Parr in Mattituck in de Verenigde Staten. Uit de beschrijving maak ik op dat het een eigen ontwerp van Stuart Parr is. Deze is al verkocht maar hij heeft er nog een die op het moment van schrijven van dit verhaal in Italië wordt gerestaureerd.
In het verkoopverhaal wordt uitgebreid aandacht gevraagd voor het "Nautisch thema" dat in de auto is doorgevoerd.
En ja, hij heeft ook nog een Shelette te koop.
In 2021 veilde RM-Sotheby's deze Spiaggina, een tot strandauto omgebouwde 900T. Oorspronkelijk was het een gewone bus maar in 1988 werd hij in opdracht van een hotel op Sicilië omgebouwd tot 7 persoons "Beach Bus" en in gebruik genomen om gasten te vervoeren naar strand of veerboot.
Later werd de auto gekocht door iemand uit de buurt en in de jaren daarna werd de auto goed onderhouden en werden schijfremmen voor gemonteerd.
Met een groothoeklens krijg je de auto er in één keer op:
RM-Sotheby's wist er € 22.500 voor te krijgen.
Als liefhebber van de Fiat 850T Panorama las Stefano mijn artikel over het 3D geprinte schaalmodel van Mike en raakte daardoor geïnspireerd om er zelf een te maken. Dus stuurde hij me een email om informatie. Het enige dat ik kon doen was hem in contact te brengen met Mike die hem de bestanden stuurde.
Dit was het ontwerp van Mike:
En dit maakte Stefano er van:
Iedereen met een interesse in de Fiat 850T weet dat Seat nooit een 850T gebouwd heeft. Of toch?
Seat bouwde blijkbaar één protoype van de 850T en noemde die "Kombi". Die 850T Kombi is een van de minst bekende modellen in de geschiedenis van Seat; er bestaat nauwelijks informatie over. In feite was er tot recent slechts één foto bekend, en de auto verscheen ook kort in een videofilm.
DE SEAT 850T KOMBI
Het idee was om net als Fiat al in Italië had gedaan met de 850T een bestelwagenvariant van de ‘acht en een half’ te maken als opvolger van de 600T en gezien de mogelijkheden van zo'n model is het niet verrassend dat Seat erover dacht om een Seat 850T minivan te maken.
Dit nieuwe model moest in 1969 op de markt komen maar buiten dit prototype is er nooit meer iets van vernomen. Het enige exemplaar bekend is vergelijkbaar met de Fiat 850 Familiare, met horizontale grille en dubbele koplampen. Het is dus de versie met zeven zitplaatsen en niet de bestelwagen zoals de 850T.
Het is misschien wel logisch dat Seat niet op zoek was naar een bestelwagen omdat dit een segment was dat Seat nooit eerder zelf had bediend; deze modellen werden door andere fabrikanten (bijvoorbeeld Siata) op de markt gebracht.
Het prototype van de SEAT 850T Kombi was identiek aan zijn Italiaanse tegenhanger, inclusief de met 5 centimeter verlengde wielbasis. De auto had de velgen van de Seat 600 en het is dus mogelijk dat hij gebaseerd was op 850N wat zou betekenen dat de motor een 843 cm3 was met 37 pk. Op de kentekenhouder zien we het “SEAT” staan en dat laat duidelijk zien dat het om een model van dit Spaanse merk gaat.
Begin 2024 kwamen twee niet eerder gepubliceerde foto's tevoorschijn van de Seat 850T Kombi die waarschijnlijk zijn gemaakt tijdens de presentatie van het model in 1969. Op de foto zien we ook de zangeres Masiel, die ook betrokken was bij de presentatie van de Seat 850 Especial.
WAT IS ER MET HET PROTOTYPE GEBEURD?
De Seat 850T Kombi werd nooit geproduceerd en het bleef bij slechts één prototype. Over het exemplaar op de foto's is weinig of niets bekend; de auto werd nooit meer tentoongesteld zodat we het spoor volledig kwijt zijn.
Omdat de productie van een dergelijke prototype erg gecompliceerd is en er geen bewijs is dat het door een externe carrosseriebouwer als Siata is gebouwd, denk ik dat het een Fiat-model was dat is omgedoopt tot Seat.
Op deze manier kon Seat kijken hoe de 850T Kombi ontvangen zou worden zonder grote financiële investeringen te doen. Dat zou de verdwijning van het prototype verklaren, want als de auto zou zijn teruggestuurd naar Italië zou die met Fiat-emblemen daar normaal kunnen worden verkocht.
De foto's in dit artikel zijn zelden eerder gepubliceerd en zijn gevonden bij "SEAT Historicos". Details over deze auto vond ik op "La Escuderia"
Bellamina850T is een kanaal op Instagram waarin de "hergeboorte" van een Fiat 850T wordt gevolgd. Er is knap werk geleverd zeker als je je bedenkt in welke staat de auto werd gevonden en wat er van gemaakt is.
Deze foto's vond ik op Instagram en zijn gewoon leuk om te zien:
Een 900T en een 850T Familiare op de markt.
Ook al is het misschien een 600T, de 850T zag er hetzelfde uit.
Dit was een mooie bestelling, 14 Fiat 850T's in één keer:
Hier is iets engs gebeurd:
Mike van Leeuwen is de trotse eigenaar van een 850T Familiare en de bouwer van een 3d model van zijn eigen auto.
Hij is ook betrokken bij de organisatie van de Fiat Van Meeting 2024. Hij reageerde op het item over de registraties van februari 2024 en schreef: "Best veel busjes zijn er! Dat betekent dat er nog veel meer aanmeldingen mogen komen voor ons evenement!"
Nou had ik daar zelf ook geen benul van dus ik breng het graag even onder de aandacht van de Fiat 850 liefhebbers.
Op 24, 25 en 26 mei 2024 wordt het evenement georganiseerd op Camping de Fontein in Eijbergen en het wordt een weekend met verschillende activiteiten maar ook genoeg tijd om auto's te kijken en andere eigenaren te leren kennen. Ook zal een bezoek worden gebracht aan de klassieker-meeting in Winterswik maar nog meer moois te zien zal zijn.
Kijk HIER als je meer informatie wilt of als je je al wilt inschrijven.
In 1976 werd deze creatie gepresenteerd op de Internationale Technische Tentoonstelling. Het was een samenwerking van Fiat met met de Italiaanse elektriciteitsmaatschappij Enel.
De 850T werd gebouwd in het Fiat Research Center in opdracht van Enel en de technisch-functionele eisen van deze auto waren gebaseerd op wat Enel nodig achtte bij onderhoudswerkzaamheden en reparaties aan elektrische systemen in het stedelijke gebied.
De 850T bestelwagen wordt aangedreven door een 14 kW en 144 Volt gelijkstroom Fiat elektromotor (12 accu's van elk 12 Volt die zich onder de laadvloer bevinden ) en beschikt over een elektrisch remsysteem met energieterugwinning. De elektromotor wordt gekoeld door een elektrische ventilator.
De auto weegt 1417 kg, heeft een laadvermogen van 370 kg en haalt een maximumsnelheid van 60 km/u. Maximaal kunnen hellingen tot 19% worden gereden en de range is tussen 55 en 80 km, afhankelijk van het type route.
Fiat 850T Elettrico was gebaseerd op het model van 1973, met plastic grille, Fiat logo op de grille en met dunne, gespoten in plaats van chromen bumpers.
Let op de veiligheidspennen voor de accubak achter het voorwiel. Je ziet deze pinnen en de accubak beter op de foto hieronder:
Foto: Centro Storico Fiat.
Fiat liet de 850 Familiare door Bertone ombouwen tot een voertuig waarmee hooggeplaatste gasten konden worden vervoerd in de Mirafiori fabriek in Turijn
De 850T Visitors Bus was (waarschijnlijk) een ontwerp van Marcello Gandini. Er werden, afhankelijk van de bron, in 1974 of 1975 tussen de vijf en tien bezoekersbussen geproduceerd die allemaal identiek waren, in groen en blauw .
In een eerder artikel staat een historische foto van bouw van de carrosserieën bij Carrozzeria Saturn in Cavallermaggiore, een uur rijden ten zuiden van Turijn. Carrozzeria Saturn fungeerde blijkbaar als onderaannemer van Bertone. Saturn produceerde tot 1987 ook carrosserieën voor het Amerikaanse retromerk Stutz.
In september 2023 publiceerde AutoBild in Slowakije een artikel over een Fiat 850 Visitors Bus waarin Paus Johannes Paulus tijdens een bezoek aan de fabriek van Magneti Marelli werd rondgereden. De auto kwam via Nederland in het bezit van een Duitse verzamelaar. Tijdens de restauratie in Sassenheim tussen Den Haag en Amsterdam is de auto net als vroeger groen en blauw gespoten.
In 1983 bracht de Paus een bezoek aan Magneti Marelli, die onder meer ontstekingssystemen, bobines en dynamo's produceert.
De bezoekersbus van Bertone is op zichzelf al uiterst zeldzaam, het verhaal van de paus maakt dit exemplaar nog specialer. Hij is nog steeds aan boord – al was het maar als een kartonnen pop. Bron: Auto Bild.
De huidige eigenaar zegt dit er van: "Wat een bizarre auto, je weet niet waar de voorkant is en waar de achterkant is.
Dat trok echt mijn aandacht. Ik hou van auto's die niet op elke hoek staan. Het is niet spannend om te rijden, maar iedereen reageert er wel op.”
Zes deuren (de passagiersdeur gaat niet verder open), zes zitplaatsen. Alleen een aquarium biedt meer glas in zo’n kleine ruimte.
Het luxe interieur:
Bron: Auto Bild
Wat lijkt op een opening in het dashboardkastje, is de knop voor het ruitensproeiersysteem. Bron: Auto Bild
Zelden is er zo veel kunstleer in zo'n kleine auto verwerkt. Bron: Auto Bild
In de 850T was zelfs een airconditioning gemonteerd:
Bron: Auto Bild
De middenconsole met microfoon en het speciale ontwerp van de toerenteller:
Bron: Auto Bild
Om de Paus veilig te kunnen rondrijden werd op het dak een beugel gemonteerd die bij de restauratie weer verwijderd werd:
De fraaie Cromodora's:
Bron: Auto Bild
Ook de motorruimte is weer als nieuw:
Maar liefst 33 pk en 56 Nm achterin - ooit was dit genoeg voor een minibus. Bron: Auto Bild
Het hele verhaal kun je lezen als je een exemplaar van AutoBild te pakken kunt krijgen.