Wat is er nieuw?
- Een Autobianchi A112 motor in je Fiat 850
- Fiat 850: De Nederlandse statistieken van 2024
- Wanneer werd mijn 850 gebouwd?
- Schaalmodel Fiat 850 in productie (update)
- Welkom
- Fiat 850T Ambulance (of is het een 600T?)
- Fiat 850 in productie
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
De busjes
Op Instagram kom ik op de account van Recam 1.43 regelmatig mooie foto's uit Italiaanse kranten en tijdschriften tegen. Vaak gebruik ik dan Google Lens om te achterhalen waar de foto gemaakt is en wat er aan de hand was.
Deze foto is er zo een:
We zien een ambulance van het Italiaanse Rode Kruis (Croce Rossa Italiana), wat blijkt uit het kenteken met de letters CRI.
Wat me hier direct aan opviel waren de dubbele zijdeuren, het hoge dak en de ronde ruit op de achterste stijl. Zo'n uitvoering had ik nog nooit gezien.
Met Google Lens gezocht naar informatie en afbeeldingen van vergelijkbare 850T en 900T's maar tot op dit moment komt er niets in beeld. Alle andere 850T en 900T ambulances hebben slechts 1 zijdeur.
Als ik dan de foto beter bekijk zie ik 12" velgen dus mijn zoektocht werd uitgebreid met "600T" en dat gaf resultaat: Het blijkt een 600T gebouwd door Fissore te zijn:
Sinds een paar dagen staat op Catawiki een Fiat 850T Visitors Bus te koop. Dit is de link.
En dit is de auto, die je voor € 74000 + kosten mag laten inpakken:
Op Catawiki staan nog 119 andere foto's.
In Italië was iemand zijn Shango camper op basis van een Fiat 900T beu en zette die te koop. Vraagprijs € 13.500.
Wel een nette auto dus er zal vast iemand blij mee worden. Ik heb wat foto's uit de advertentie bewerkt:
Een foto uit de folder:
Fiat bouwde de 850T en de 900T tussen 1976 en 1985 alleen als bestelwagen. Er werden destijds geen pick-ups geproduceerd en dat was de reden dat externe carrosseriebouwers als Fissore, Moretti, Orlandi, Vignale, Coriasco en Pasino de busjes van de Fiat-fabriek kochten en ombouwden tot campers en pick-ups. Ze verwijderden de achterkant van de carrosserie en voegden indien nodig eigen plaatwerk toe waarna de auto's in de originele kleur opnieuw gespoten werden.
Coriasco is wel de meest bekende van de carrosseriebouwers en menigeen zal een 850T Pick-up daarom meestal een Coriasco noemen. Toch zijn er duidelijke verschillen aan te wijzen tussen de merken. Tijd om plaatjes te vergelijken dus.
Coriasco:
De verschillen van de Coriasco met de Fiat modellen:
Pasino:
Duidelijk is te zien waar de Pasino afwijkt van de Coriasco.
Fissore:
Van de Fissore 850T en 900T is maar weinig informatie te vinden. Deze foto is een van de zeldzame op Internet.
Maar ik vond nog een andere, op Facebook:
Deze 850T heeft dezelfde cabine als de Fiat bestelwagen dus afwijkende portieren en sleuven voor de ventilatie ten opzichte van de andere pick-ups; Verder is het cabinedak hoger uitgevoerd en meer afgerond dan bij de andere bouwers.
En dan hebben we nog deze:
Portieren van de Fissore, koelsleuven van de Coriasco. Kan het een Orlandi zijn?
Nog een weetje: Coriasco en Fissore sloegen als enigen hun eigen VIN.
Nadat ik de door RM-Sotheby's geveilde 900T Spiaggina vond kwam ik nog een andere tegen, nu bij Stuart Parr in Mattituck in de Verenigde Staten. Uit de beschrijving maak ik op dat het een eigen ontwerp van Stuart Parr is. Deze is al verkocht maar hij heeft er nog een die op het moment van schrijven van dit verhaal in Italië wordt gerestaureerd.
In het verkoopverhaal wordt uitgebreid aandacht gevraagd voor het "Nautisch thema" dat in de auto is doorgevoerd.
En ja, hij heeft ook nog een Shelette te koop.
In 2021 veilde RM-Sotheby's deze Spiaggina, een tot strandauto omgebouwde 900T. Oorspronkelijk was het een gewone bus maar in 1988 werd hij in opdracht van een hotel op Sicilië omgebouwd tot 7 persoons "Beach Bus" en in gebruik genomen om gasten te vervoeren naar strand of veerboot.
Later werd de auto gekocht door iemand uit de buurt en in de jaren daarna werd de auto goed onderhouden en werden schijfremmen voor gemonteerd.
Met een groothoeklens krijg je de auto er in één keer op:
RM-Sotheby's wist er € 22.500 voor te krijgen.
Als liefhebber van de Fiat 850T Panorama las Stefano mijn artikel over het 3D geprinte schaalmodel van Mike en raakte daardoor geïnspireerd om er zelf een te maken. Dus stuurde hij me een email om informatie. Het enige dat ik kon doen was hem in contact te brengen met Mike die hem de bestanden stuurde.
Dit was het ontwerp van Mike:
En dit maakte Stefano er van:
Iedereen met een interesse in de Fiat 850T weet dat Seat nooit een 850T gebouwd heeft. Of toch?
Seat bouwde blijkbaar één protoype van de 850T en noemde die "Kombi". Die 850T Kombi is een van de minst bekende modellen in de geschiedenis van Seat; er bestaat nauwelijks informatie over. In feite was er tot recent slechts één foto bekend, en de auto verscheen ook kort in een videofilm.
DE SEAT 850T KOMBI
Het idee was om net als Fiat al in Italië had gedaan met de 850T een bestelwagenvariant van de ‘acht en een half’ te maken als opvolger van de 600T en gezien de mogelijkheden van zo'n model is het niet verrassend dat Seat erover dacht om een Seat 850T minivan te maken.
Dit nieuwe model moest in 1969 op de markt komen maar buiten dit prototype is er nooit meer iets van vernomen. Het enige exemplaar bekend is vergelijkbaar met de Fiat 850 Familiare, met horizontale grille en dubbele koplampen. Het is dus de versie met zeven zitplaatsen en niet de bestelwagen zoals de 850T.
Het is misschien wel logisch dat Seat niet op zoek was naar een bestelwagen omdat dit een segment was dat Seat nooit eerder zelf had bediend; deze modellen werden door andere fabrikanten (bijvoorbeeld Siata) op de markt gebracht.
Het prototype van de SEAT 850T Kombi was identiek aan zijn Italiaanse tegenhanger, inclusief de met 5 centimeter verlengde wielbasis. De auto had de velgen van de Seat 600 en het is dus mogelijk dat hij gebaseerd was op 850N wat zou betekenen dat de motor een 843 cm3 was met 37 pk. Op de kentekenhouder zien we het “SEAT” staan en dat laat duidelijk zien dat het om een model van dit Spaanse merk gaat.
Begin 2024 kwamen twee niet eerder gepubliceerde foto's tevoorschijn van de Seat 850T Kombi die waarschijnlijk zijn gemaakt tijdens de presentatie van het model in 1969. Op de foto zien we ook de zangeres Masiel, die ook betrokken was bij de presentatie van de Seat 850 Especial.
WAT IS ER MET HET PROTOTYPE GEBEURD?
De Seat 850T Kombi werd nooit geproduceerd en het bleef bij slechts één prototype. Over het exemplaar op de foto's is weinig of niets bekend; de auto werd nooit meer tentoongesteld zodat we het spoor volledig kwijt zijn.
Omdat de productie van een dergelijke prototype erg gecompliceerd is en er geen bewijs is dat het door een externe carrosseriebouwer als Siata is gebouwd, denk ik dat het een Fiat-model was dat is omgedoopt tot Seat.
Op deze manier kon Seat kijken hoe de 850T Kombi ontvangen zou worden zonder grote financiële investeringen te doen. Dat zou de verdwijning van het prototype verklaren, want als de auto zou zijn teruggestuurd naar Italië zou die met Fiat-emblemen daar normaal kunnen worden verkocht.
De foto's in dit artikel zijn zelden eerder gepubliceerd en zijn gevonden bij "SEAT Historicos". Details over deze auto vond ik op "La Escuderia"
Bellamina850T is een kanaal op Instagram waarin de "hergeboorte" van een Fiat 850T wordt gevolgd. Er is knap werk geleverd zeker als je je bedenkt in welke staat de auto werd gevonden en wat er van gemaakt is.
Deze foto's vond ik op Instagram en zijn gewoon leuk om te zien:
Een 900T en een 850T Familiare op de markt.
Ook al is het misschien een 600T, de 850T zag er hetzelfde uit.
Dit was een mooie bestelling, 14 Fiat 850T's in één keer:
Hier is iets engs gebeurd: