Wat is er nieuw?
- Nieuwe content op deze site: de Seat 133
- De Fiat 850 Monza van Francis Lombardi (update)
- De A112 motor in een Fiat 850: Een podcast gemaakt met Artificial Intelligence
- Een Autobianchi A112 motor in je Fiat 850
- Fiat 850: De Nederlandse statistieken van 2024
- Wanneer werd mijn 850 gebouwd?
- Schaalmodel Fiat 850 in productie (update)
- Welkom
- Fiat 850T Ambulance (of is het een 600T?)
- Fiat 850 in productie
De Fiat 850 Abarths
Een poosje geleden vond ik deze foto op internet en plaatste die op mijn pagina.
Al snel kwamen de Abarth-fans in beeld en de vraag was: welke is dit. Als je dat wilt weten moet je een beetje zoeken op het web en dan vind je dit:
Het is een originele Spaans geregistreerde Abarth. En ik weet dus het kenteken van dit bommetje: B-700 693
In eerste instantie was hij van Manuel Juncosa die er een de tweede plaats in de Carrera Cuesta van 1968 mee behaalde (hij werd verslagen door Juan Fernandez met een Porsche Carrera 6, ook geen schande).
De motor is later vervangen door die van een Seat 1430 en de auto werd vervolgens doorverkocht. De nieuwe eigenaar wilde de auto alleen hebben onder voorwaarde dat de zwaar kapotte originele motor werd meegeleverd. Bij de restauratie daarvan was het grootste probleem de mogelijkheid om de zuigers te vinden. Dat is gelukt en ook de dry-sump schijnt er weer op te zitten. En hij rijdt weer.
Originele bron:
Pieldetoro en
Tiempo de clasicos..
In Italië werd de Fiat 850 Abarth OT1000 meteen na de introductie stevig aan de tand gevoeld.
Ik vond een aantal foto's van deze jaloersmakende arbeid en van Fred Abarth kreeg ik onder andere een test uit Auto-Italiana. In een eerder artikel staat ook nog een test van de OT 1000 door Autovisie.
De foto's hieronder zijn afkomstig uit de test van Auto Italiana
Auto Italiana besteedde ook uitgebreid aandacht aan de Abarth OT 1600:
Het artikel hieronder lees je beter als je op de afbeelding klikt.
Motor van beide zijden:
Met zo'n motor achterin houd je in een Fiat 850 weinig ruimte over:
De OT1600 had achter een ander tussenpaneel:
En bij de OT2000 was dat nog anders:
Dashboard met losse km-teller:
Carlo Abarth kwam altijd graag even kijken als er getest werd:
Carlo Abarth was er als de kippen bij om nieuwe modellen van Fiat te tunen dus dat gebeurde ook toen de fiat 850 uitkwam.
De van de Fiat 850 afgeleide modellen noemde Abarth Omologato Turismo dus "OT" (afgeleiden van de 600 noemde hij "TC") en die kwamen in verschillende uitvoeringen: OT 135, OT 150 en daarna OT 1000. Het topmodel van de berlinas was de OT 1600/2000.
Ook van Abarth heb ik veel documentatie verzameld; een klein deel vind je hier.
Een Fiat 850 Abarth voor 1000 gulden meer dan een standaard Fiat 850.
Persinformatie van de Abarth 850 OT 1000:
Abarth in aanbouw
De eerste keer dat de Abarth OT 1600 op een Salon stond:
Het was de bedoeling er 1000 stuks van te maken voor homologatie maar met een prijs die twee keer die van een Porsche 911 was bleek dat niet haalbaar. Vanwege de matige financiële steun van Fiat bleef het aantal geproduceerde OT1600's beperkt tot 4.
Als je de artikelen beter wilt lezen klik je op de foto's hieronder.
In het Franse autoblad "Virage" verscheen een artikel met weer eens andere foto's dan we normaal zien. Ook hier: als je op de afbeelding klikt zie je het artikel in een leesbare versie:
Als Carlo Abarth een auto ontwierp hoefde dat geen kopie van een model van Fiat te zijn. Hij gebruikte altijd wel technische delen van Fiats.
De 1600 OT waar het artikel hieronder aan gewijd is heeft van de 850 de bodem, delen van de voorwielophanging en het versnellingsbakhuis meegekregen. Meer had hij niet nodig want een snelle motor en de ingewanden voor de versnellingsbak (4 of 6 versnellingen) had hij al ontwikkeld. Op basis van deze 1600 OT werden later weer andere versies gebouwd waaronder bijvoorbeeld de coupé's met 1300 en 1600 cc motoren.
Als je het beter wilt lezen klik je op de foto hieronder.
Dezelfde motor als in de 850 OT 1600.
Er zijn geluksvogels die in een Abarth OT 1300 mee mogen doen aan de Targa Florio. Racen over Siciliaanse wegen, 's avonds lekker eten en met maten drinken.
Ik heb het hier over Enzo Buzzetti en Giuseppe Virgilio die in 1966 voor Scuderia Pegaso mee deden in de categorie sport-klasse van 1001 tot 1300 cc.
Heerlijke auto, lekker snel in de bochten. Tot die ene......
Gevalletje hoofdpijn waarschijnlijk.
Aan de achterzijde herkennen we we achterlichten van de Fiat 850. Daar houdt de gelijkenis dan wel op:
Faza, volgens mensen die het weten kunnen, 's werelds meest bizarre Abarth-tuner leverde Abarth's en onderdelen. Het bedrijf werd ergens na 1960 opgericht door de racewinnende excentriekeling Al Cosentino. Hij claimde een persoonlijke band met Carlo Abarth zelf en had goede banden met aan Fiat gelieerde bedrijven zoals Campagnolo, Alquati en Collotti.
FAZA stond voor "Fiat Abarth Zagato Allemano" en combineert dus enkele van de mooiste namen in autoland. Er zijn boeken vol geschreven over Al Cosentino, zijn races, zijn auto's en zijn onderdelen; ze brengen op beurzen en veilingen hoge bedragen op. Cosentino overleed in 2012 na een lange periode van zwakke gezondheid. Zijn resterende inventaris werd naar Australië verkocht. De website "fazaabarth.info" verwijst alleen nog naar een emailadres.
Het slechte resultaat met de auto's met buizenchassis die Abarth in 1964 bouwde, maakte de weg vrij voor een nieuwe lijn van tweezitter Sportauto's, die in april 1965 tijdens een test in Monza hun debuut maakten. De basis van deze sportwagens, de OT's (een afkorting van "Omogolata Turismo"), is afgeleid van het platform van de Fiat 850. En daarom staan ze op deze website.
In 1965 was de 1300 OT aan de beurt: rond de 150pk met een top van 245 km/uur. Dat was 5 km/u sneller dan de 1600 OT Sport Spider die ook nog eens 25pk meer had. De stroomlijn van de 1300 OT, getekend door Mario Colucci, was duidelijk beter dan die van de Sport Spider.
De auto hieronder is er een van de tweede serie, 1966 of 1967. Ook gebouwd als "Periscopo"
Op dit moment staat deze te koop op Classic Trader, prijs op aanvraag.
Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. Ik had er al een eerder artikel over. In 2010 was de Fiat Abarth OT 1000 Berlina aan de beurt. En omdat 2021 op dezelfde weekdag begint als 2010 (een vrijdag) heb ik de jaartallen aangepast en er ook een kalender in PDF van gemaakt. Die kun je zelf printen en in je mancave hangen.
Maar eerst de foto's:
En dan nu de kalender: Hier is hij op te halen.
Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. In 2008 was de Fiat Abarth 1000 OT Coupé met Radiale motor aan de beurt.
Dat leverde mooie foto's en interessante informatie op:
En het antwoord op de vraag in de titel? Zeker wel!
Voor net boven 1 miljoen Lire had je in 1965 een Fiat Abarth Coupé 1000! In geld van nu is dat nog geen € 3000........
Als je het echter vergelijkt met de prijs van een gewone Fiat 850; die was toen ongeveer 750.000 lire. Nog geen € 1900.
Maar met het gemiddeld inkomen in Italië in die dagen moest je zelfs voor een Berlina nog lang sparen.
In ieder geval wel een mooie advertentie.