Wat is er nieuw?
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
- Nieuwe content op deze site: de Seat 133
- De Fiat 850 Monza van Francis Lombardi (update)
- De A112 motor in een Fiat 850: Een podcast gemaakt met Artificial Intelligence
Fiat 850 Folders
"Een wagen voor elke wens en welstand" dat was de lijfspreuk van Fiat in Nederland voor we allemaal Blijde rijders werden. Met die titel werden verzamelfolders voor de modellen uitgevoerd. De sfeer van de folders ademt die van de jaren 60: strak en spaarzaam gebruik van kleuren. Hier een paar voorbeelden hoe de Fiat 850 in 1964 werd gepresenteerd:
Een jaar later kwam deze folder uit
Op mijn site heb ik al eens wat geschreven over de 850 Spider hardtop die Ed Martaré ooit ontwierp. Vandaag was ik bezig om deze documentatie te scannen en toen viel mijn oog op de ontwerper van de afbeelding op bovenstaande folder, linksonder. Mooi en strak ontwerp.
In deze folders stond ook een berekening voor kilometerkosten, gebaseerd op 40.000 km per jaar. Er waren modellen die iedere 5000 km naar de dealer moesten voor olie, doorsmeren en controles.
De benzine kostte toen 0.51 (Guldens, niet Euro's!) per liter......
Ook in België verzorgde de importeur verzamelfolders voor de op dat moment leverbare auto's. Om alvast interesse te wekken? Want er zat een coupon bij waarmee je een folder van één van de modellen kon aanvragen bij de verdeler (dealer.....). Ze deden het weer een beetje anders dan in Nederland maar hé, wie klaagt er over een foto als er een Fiat 850 op staat?
Dit is nou precies hoe je je garage zou willen vullen! Een heel nestje Fiat 850's. De foto's komen uit een verzamelfolder uit ± 1967, want er staat ook een 124 Coupé in.
Op 1 Januari 1971 werd de BTW verhoogd van 12% naar 14%. Eén ding weet je dan zeker: je prijslijsten van 1970 kloppen niet meer. Leonard Lang, de Fiat-importeur gaf dus op die datum nieuwe prijslijsten uit. En daar stonden de Fiat 850's netjes op één pagina te pronken. Maar zelfs met die kleine prijsverhogeing bleven de Fiat rijders "Blijde Rijders".
In 1970 zag de folder er zo uit:
Blijkbaar was de tekstschrijver van dienst een andere dan in 1971.
Onderdelenboeken, werkplaatshandboeken, folders, kleurstalen, ansichtkaarten, modelauto's ..... Ik spaar ze allemaal.
Recent kwam er een vraag langs op het Forum over de afstand tussen zuigerbodem en bovenkant blok.
Omdat ik dat niet wist toch maar weer eens door de werkplaatshandboeken gebladerd. En daar kwam ik dit mooie plaatje tegen:
Het hart van onze 850's ! Blijkbaar is er weer een Fiat 850 project in Nederland!
In 1966 was mijn vader nog een vrolijke Fiat-dealer in Breda en bestelde hij kalenders voor 1967 voor zijn bedrijf, Autobedrijf Staal. Altijd leuk om uit te delen aan je klanten. En leuk om er zelf een te bewaren. En daarvan zien we hier de maand Februari. 50 jaar geleden wisten ze al dat ook in 2017 Februari op een woensdag zou beginnen. Ideaal dus om ook in dit jaar deze kalender thuis gewoon te gebruiken. Er staat tenslotte ook regelmatig een Fiat 850 in. Deze keer "De Fiat 850 Sportcoupe in volle vaart op de Autostrada" zoals de tekst onder de foto vertelt.
En omdat ik nu toch bezig was om wat orde in de folder-foto's te scheppen, dan kan ik er net zo goed een aantal van plaatsen:
Of te wel "Fiat 850 op zijn Deens". Kwam er ineens een Deense Folder voorbij op EBay. Weer eens wat anders, al blijven de foto's steeds terugkomen.
Er was eens...... Iemand die vond dat de Fiat 850 een veilige auto was en dat met grote letters in een folder zette.
De bewijzen? Stonden er ook in:
Klik op de afbeelding om het groot te zien.
HIER vind je een aantal eerder geplaatste foto's van klappers met een Fiat 850
Van reclamemakers wordt nogal eens verwacht dat ze de waarheid iets verbuigen om het product beter verkoopbaar te maken. Toen deze folders voor de 850 werden gemaakt hadden ze van overdrijving geen last. Geen woord van gelogen!