Wat is er nieuw?
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
- Nieuwe content op deze site: de Seat 133
- De Fiat 850 Monza van Francis Lombardi (update)
- De A112 motor in een Fiat 850: Een podcast gemaakt met Artificial Intelligence
Fiat 850 in advertenties
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, zeker als er een plaatje van een Fiat 850 Spider op staat. Deze keer een advertentie van Bertone. Die heeft als eerste Italiaanse carrosseriebouwer meer dan 100.000 auto's gebouwd. Dankzij de Amerikaanse verkopen.
"De Amerikaanse uitdaging is gewonnen door Bertone"
Fiat adverteerde met de 850 Coupé (3e serie): "de kleine sportwagen die populair is in Amerika".
Ook in 1966 werd in Automobil Revue aandacht besteed aan de diverse Fiat 850 modellen. Mooie advertenties van Fiat en Bertone en een verantwoording door de redactie van de uitgevoerde tests. En daar stond ook de Fiat 850 bij.
Of we nu nog zouden zeggen dat een auto met motor achterin bij diepe sneeuw onbestrijdbaar in het voordeel zou zijn waag ik te betwijfelen.
Reclame maken is een vak. Maar als je een Fiat 850 in een advertentie zet zorg je altijd voor knalllende verkoopcijfers.
Hier wordt reclame gemaakt voor schokbrekers. Kijk eens hoe rotsvast de 850 deze bocht neemt! Hebben!!!!
Esso gebruikte een Fiat 850 Spider om hun Extra-benzine te verkopen; zo te zien zijn de dames er blij mee.
Ze komen niet meer zo vaak langs maar af en toe vind ik weer een advertentie van een Fiat 850 die ik nog niet heb. In dit geval een voor een Seat 850 maar dat was in Nederland gewoon een Fiat.
Volgens de tekstschrijver van dienst hadden zo'n 100.000 Nederlanders een Fiat 850 en dat vraagt om een uitleg die hij weer graag geeft:
- Omdat hij zo "happig" optrekt en doordouwt
- Omdat hij zo plezierig is om te zien
- Omdat hij zo lekker zuinig is
- Omdat de achterbank in één handomdraai plaats maakt voor bergen bagage
- Omdat-ie je zo trouw en tevreden en toch zo snel overal heenbrengt tot ver over de grenzen
En dan misschien wel de belangrijkste reden:
- Omdat het de Fiat 850 is. Daarom!
En daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.
In de vorige eeuw was het gebruikelijk om afbeeldingen van auto's op reclameartikelen af te drukken. Voorbeelden? Sigarenbandjes, luciferdoosjes en suikerzakjes.
De oplagen en het waren enorm maar of het ook enorm omzetverhogend heeft gewerkt is niet te achterhalen.
Tijdens mijn zoektochten kwam ik terecht bij alfje.nl, een site waar je deze items kunt kopen (voor weinig!)
Een paar voorbeelden:
Sigarenbandjes
Luciferdoosjes
Ansichtkaarten
De Fiat 850's gingen als warme broodjes, maar toch moest er geadverteerd worden. Deze zijn van 1964 en stonden in dagblad de Stem:
Deze advertentie roept heel wat herinneringen op. In 1967, toen er in zuid-west Nederland nog 15 Fiat-dealers waren, had je bij Fiat wat te kiezen. Van klein en goedkoop tot groot en best wel duur. En de Fiat 850 was een van die keuzes. Voor een luttele 5000 gulden had je er een, met stoffen bekleding. Die ik trouwens nooit in het echt gezien heb.