Wat is er nieuw?
- Een Autobianchi A112 motor in je Fiat 850
- Fiat 850: De Nederlandse statistieken van 2024
- Wanneer werd mijn 850 gebouwd?
- Schaalmodel Fiat 850 in productie (update)
- Welkom
- Fiat 850T Ambulance (of is het een 600T?)
- Fiat 850 in productie
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
Fiat 850 diversen
De Fiat 850 werd in 1964 geïntroduceerd en deed vanaf ongeveer oktober zijn intrede in Nederland. Ik heb de verkooplijsten van mijn vader's bedrijf er eens op nageslagen en de eerste werd daar op 2 oktober afgeleverd, de GL-06-32.
En van daaruit ben ik gaan tellen en kwam ik op de volgende aantallen:
Vanaf 1971 is de Fiat 127 in Nederland leverbaar en zie je dat die verkopen van de 850 gaat afsnoepen. Trouwens, ook de Seat 133 doet dat, al is dat in mindere mate.
In het pand van het autobedrijf stond op de eerste verdieping de voorraad auto's, bereikbaar via een eigengemaakte lift. Op de foto zie je dat er nogal wat 850's in voorraad stonden:
En we adverteerden ook; deze komt uit Autovisie:
Een tijd geleden schreef ik dat de achterlichten van de Fiat 850 ook op andere auto's werden gebruikt, en dat waren niet de minste: Ferrari, Lancia, Ford en Simca. Misschien toevallig maar ook op de site van AutoRai verscheen ineens een artikel met dezelfde inhoud en dezelfde conclusie.........
3D printen is leuk en wordt steeds toegankelijker nu de hardware steeds goedkoper wordt. Als je het kunt verzinnen en digitaal kunt maken kun je het printen. Op GrabCad hebben anderen dat al voor je gedaan en nu kun je dus je eigen grille voor je Fiat 850 printen.
Is dat mooi of is dat mooi?
Ooit bestond op Discovery de serie waarin Leepu, een zelfbenoemde auto-ontwerper uit Bangladesh, de meest vreselijke creaties bakte van auto's in slechte conditie. Veel geschreeuw en vonken en ieder project kwam na veel nachten doorhalen net op tijd af om een of andere show te halen. Aan de techniek werd weinig verbeterd, alleen de carrosserie en het interieur werden onherkenbaar verminkt. Al weer een tijd van de buis maar nu is er een kloon van hem opgestaan die een Fiat 850 heeft misbruikt:
Aldo Fico, de techneut van dienst, hing er een Uno Turbo i.e. motor in en toont op Youtube de resultaten
Kwaliteit? Wmmmwaahhhh.
De Landrover-lovers zeggen "the best 4x4xfar" maar wat mij betreft is dit de beste 4x4: Een Fiat 850 met het onderstel van??? Het antwoord staat hieronder.
Ziet er wel bruut uit
Begin 2024 kwam een vriend van me hem tegen in Benissa bij Alicante en stuurde me de foto; ondertussen is de kleur anders en er lijkt ook meer roest aanwezig te zijn:
Ik postte de foto op Facebook en kreeg een reactie uit Spanje: de 850 staat op het chassis van een Suzuki Samurai die we in Nederland kennen als Suzuki Jimny
Op de Facebook-pagina van de Seat 850 groep stond een tijdje geleden een aantal foto's van een gebouw in Noorwegen waar een Fiat 850 aan was opgehangen:
Ik wil daar dan natuurlijk meer over weten en ga verder zoeken op Internet. In dit geval op Sigvard Larsen, want diens standbeeld staat onder de 850. En zo vond ik weer wat "Huischvlijt met een Fiat 850"
De uitbaters van Atelier Kakao hebben er rond 2015 een fleurig verfje op gezet. Maar niets is voor altijd, of, zoals de Noren zeggen: "ingenting er for alltid" en dus kreeg de 850 weer een ander kleurtje:
Niet tevreden over de hoeveelheid boodschappen die hij in zijn Fiat 850 Coupe kon meenemen besloot deze eigenaar er iets heel speciaals van te maken.
Wel weer leuk hoe alles aan de achterkant in elkaar is gebakken.
De foto kwam ik tegen op de Facebook pagina van Seat 850.
Omdat er wat vreemds aan de hand was met de achterwielophanging van onze Fiat 850 (Er zitten triangels van twee verschillende auto's onder) wilde ik testen met een setje van 1 auto. Alleen is daar natuurlijk niet makkelijk aan te komen. Of toch wel? Ik vond zo'n auto bijna in mijn achtertuin en binnen een paar dagen was geregeld dat ik de ophanging er onderuit kon halen. Daarna zouden de restanten naar de oud ijzerboer gaan. Maar voor dat gebeurde moest er nog een mooi plaatje worden vastgelegd:
Daarvan had ik er ooit al een in het rood gefotografeerd, net voordat de binnenschermen uit onze 850 werden gezaagd:
Ik zou graag nog eens zo'n ongeschonden sticker terug willen plakken!
De restanten van dit verhaal:
Wat je hier ziet is een set instructiepanelen van een technische opleiding ergens in Italie. Op deze borden leerden de studenten het aansluiten van verlichting. Een paar jaar geleden gezien op Auto e Moto d'Epoca in Padua. De prijs was niet eens te hoog maar de borden waren te groot om mee te nemen. Helaas, want je hebt wel wat unieks aan de muur in je mancave.
Het gaat dan wel niet over een Berlina maar ook de 850 Coupe dragen we een warm hart toe. Vroeger, toen er nog onbekommerd gerookt mocht worden drukten mensen hier hun rookwaar in uit. Bah!