Wat is er nieuw?
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
- Handboek Weber DCD 28-36 voor Fiat 850 1000cc
- Motor-porno in de Fiat 850
- De Fiat 850 van mock-up naar opbouw
- ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor
- Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850
- Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850
- Chokekabel voor de Fiat 850
Fiat 850 op het internet
Een van de groepen die ik volg op Facebook leverde weer een interessante Fiat 850 op. Peter Pettersson postte de foto's maar vergat er de details bij te zetten. Die heb ik hem gevraagd maar nog geen antwoord gekregen. En ook een zoektocht met de gegevens die ik wel heb leverde niets op.
Blijkbaar heeft hij ook een leuke mancave. Mooie auto's en de juiste automobilia.
Gisteren kreeg ik een email met een blijmakende(?) inhoud. Fiat-850.nl is toegevoegd aan autos1000.com. En of ik dat maar even wilde delen met mijn lezers.
Dit soort berichten zorgt er voor dat mijn nekharen overeind gaan staan want meestal geldt hier: gratis maar je betaalt met iets anders.
En toen ik verder ging zoeken bleek dat er een wat minder mooi principe achter het businessmodel steekt: bezoekers worden verleid tot aankopen en daar gaat dan vaak wat mis. Item kwijt, net als je geld.
Een (vooraf gecontroleerde) klik op de link in de mail bracht me naar.........
Ze stelen gewoon de inhoud van sites, links, foto's en tekst, en dat is dan voortaan (een deel van) hun content.
Om van ze af te komen moet je een account maken en dan vervolgens aangeven dat je niets met hen te maken wilt hebben. Maar of dat lukt?
hotels1000.com is van dezelfde club en daar zijn al wat meer ervaringen mee.
De algoritmes van de socials maken soms vreemde uitstapjes. Op Insta kreeg ik ineens "Ballonbanden" voorgeschoteld, het kanaal van Herman Spannenberg, een liefhebber van oudere auto's die (oude pers) foto's voorziet van flauwe, onbegrepen, vreemde maar in ieder geval voor hemzelf grappige tekstballonetjes. En hij gebruikte ook foto's waar een Fiat 850 op staat. Dus komen ze op deze site, of je ze nu leuk vindt of niet.
Op het internet kom je de raarste dingen tegen. Zoals deze foto die ik op Instagram zag staan. Ik vroeg me meteen af: "Wat doet Stirling Moss in een Fiat 850"
Tot ik beter keek en het hele plaatje duidelijk werd:
Nu vraag ik me af: "Wat doet Stirling Moss in een Suzuki 360?". Maar ook daar heeft het internet het antwoord op.
Een vriend stuurde me een fotoserie die hij had gemaakt met ChatGPT en MidjourneyAI, twee AI-programma's. Hij had die gemaakt door in ChatGPT een tekst te laten schrijven waarna hij in Midjourney die tekst gebruikte om afbeeldingen te genereren. En in de Facebook groep all FIAT's before 1995 kwam ik deze foto tegen met duidelijke elementen van een Fiat 850:
Buiten is de gevoelstemperatuur momenteel ruim onder -10 graden Celsius dus ik ben er maar eens voor gaan zitten.
Ik vroeg MidjourneyAI om een foto van een prototype van een Fiat 850 in 1963 en ik kreeg dit resultaat terug:
Beetje lelijk dus een paar pogingen gewaagd:
Tenslotte nog een op basis van een foto laten maken:
Herkenbaar maar nog steeds lelijk.
Daarom ChatGPT de opdracht "Schrijf een tekst over een prototype van de fiat 850 in 1963" gegeven
Dit was het antwoord:
"In 1963 introduceerde Fiat een opwindend nieuw prototype dat de autowereld zou veranderen - de Fiat 850. Dit model was bedoeld als opvolger van de populaire Fiat 600 en bracht een reeks innovaties met zich mee die de auto-industrie zouden beïnvloeden.
Het prototype van de Fiat 850 kenmerkte zich door zijn opvallende carrosserieontwerp en zijn compacte formaat. Het was een tweedeurs sedan met een gestroomlijnde en eigentijdse uitstraling. De carrosserie was ontworpen door het befaamde ontwerphuis Bertone, waarmee Fiat samenwerkte om een frisse en moderne esthetiek te creëren.
Wat betreft de technische aspecten van het prototype, werd de Fiat 850 aangedreven door een achterin geplaatste motor, wat zorgde voor een uitstekende gewichtsverdeling en wendbaarheid op de weg. Deze eigenschappen maakten het model tot een plezierige auto om te besturen en droegen bij aan zijn populariteit.
Het interieur van de Fiat 850 was comfortabel en goed uitgerust, met aandacht voor details en ergonomie. Het prototype toonde ook enkele vooruitstrevende kenmerken voor die tijd, waaronder verbeterde veiligheidsvoorzieningen en een efficiënt brandstofverbruik.
Na de lancering van het prototype in 1963 volgde de productieversie van de Fiat 850 al snel, die verschillende carrosserievarianten omvatte, zoals sedans, coupés en cabriolets. De Fiat 850 werd een groot succes voor het Italiaanse automerk en bewees zich als een betrouwbare en populaire keuze op de markt.
Het prototype van de Fiat 850 uit 1963 staat nu bekend als een mijlpaal in de geschiedenis van Fiat, en het heeft een blijvende invloed gehad op de evolutie van compacte auto's in de daaropvolgende jaren."
En met die tekst kwam MidjourneyAI terug met deze foto:
Waar is de bestuurder? Blijkbaar was in 1963 autonoom rijden al mogelijk met de Fiat 850!
Conclusie? Je moet een nogal intelligente vraag stellen aan AI om iets moois terug te krijgen!
Zonder veel moeite kun je op Youtube veel filmpjes met de Fiat 850 vinden. Zagarella Motor Company (ZMC) op Sicilië heeft er daar recent een aan toegevoegd dat de moeite van het bekijken waard is. Er staan oude opname in de fabriek in en er komen nogal wat "Derivati" langs. Jammer alleen dat de spreker van dienst zijn verhaal in het Italiaans doet.
Nou heeft Youtube voor de meeste gebruikers het nadeel dat er steeds reclames worden getoond. Ik heb daarom de film integraal op mij site overgenomen. Klik op de foto en je kunt hem bekijken.
Fiat deed het al in 1964, een trip naar het noorden van Scandinavië:
Maar ook in 2016 werd met een Fiat 850 rondgereden op de Noordkaap. Dat was tijdens de Noordkaapchallenge, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij geld wordt opgehaald voor onderzoek naar de behandeling van kanker.
Van Leon Gelauff kreeg ik een mailtje waarin hij me een link stuurde naar een filmpje waarin we zijn Fiat 850 (het was zijn eerste auto en hij heeft hem nog steeds!) in actie zien tijdens de Challenge. Maar eerst de foto's:
Gelukkig zijn er altijd andere deelnemers die je weer op het juiste pad kunnen helpen:
Ze hebben het gehaald:
Het filmpje zie je HIER
Leon stuurde me ook zijn verhaal van de 850 en de Challenge. Dat lees je HIER
Zo'n Fiat garage wil je toch in de buurt hebben! Wat een prachtig pand en je rijdt er zo binnen vanaf de Hoofdstraat. Met behulp van Google Lens vond ik dat de foto is gemaakt in Rimini. Het bedrijf was van de broers Sartini; het pand is ondertussen gesloopt en het terrein is nu een parkje. Ik vond de foto op het Instagram account van recam1.43 die dagelijks historische foto's van Italiaanse auto's plaatst.
Rond 1960 had Fiat in Italië een marktaandeel van ongeveer 75% wat rond 1970 was gedaald naar rond de 60%. Op de foto hieronder, gemaakt op een parkeerterrein in Napels, kun je dat grote marktaandeel goed zien. En je telt zomaar ruim 20 Fiat 850's waaronder één 4 deurs. Zo te zien is het een Francis Lombardi Lucciola. En op een van de rijen achteraan zie ik nog een 850 van Siata of Vignale. Wie het weet mag het zeggen.
In Frankrijk werd in augustus 2023 een kleine verzameling auto's gevonden in de garage van een verlaten landhuis. Eén daarvan is een echte Italiaanse "parel": een Fiat 850 Spider (eerste serie).
Het landhuis is al zo'n twintig jaar geleden verlaten. De eigenaren lieten bij hun verhuizing bijna de hele inboedel, dus ook de 4 auto's, achter. Een Peugeot 206 en een Renault Clio staan buiten geparkeerd maar in de garage staat achter een Peugeot 405 stationwagen de Fiat 850 Spider.
De Spider staat duidelijk al meer dan twintig jaar op dezelfde plek en verkeert in slechte staat. Er zit veel oppervlakkige roest onder de dikke laag stof en er ontbreken onderdelen in het interieur. Het lijkt erop dat de eigenaar eraan heeft gewerkt voordat hij de auto achterliet, maar het kan ook zijn dat er dingen zijn vernield.
Is deze Spider de moeite waard om te restaureren? Het zal veel werk en geld vergen om weer de straat op te mogen komen maar het lijkt wel een solide restauratieproject. Zeker omdat de waarde van de Fiat 850's langzaam begint te stijgen, vooral voor Coupé's en Spiders. Helaas ziet het er niet naar uit dat deze Italiaanse schoonheid binnenkort ergens heen gaat, dus hij zal waarschijnlijk eindigen als een roestbak.
Op YouTube staat een video van het landhuis en de barnfind, gemaakt door "Abandoned World Explorer"; ik heb daar het deel van de vondst van de auto's uitgeknipt en je kunt die HIER zien. Je hoort dan ook wat achtergrondinformatie over de bewoners.