Wat is er nieuw?
- Een Autobianchi A112 motor in je Fiat 850
- Fiat 850: De Nederlandse statistieken van 2024
- Wanneer werd mijn 850 gebouwd?
- Schaalmodel Fiat 850 in productie (update)
- Welkom
- Fiat 850T Ambulance (of is het een 600T?)
- Fiat 850 in productie
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
Fiat 850 op het internet
In de vorige eeuw kreeg je bij van alles en nog wat info-kaartjes over van alles en nog wat. Mij interesseren dan alleen kaartjes over auto's en dan nog alleen maar als ze over Fiat of andere Italiaanse auto's gaan. Zo vond ik een poosje geleden een plaatje over de Fiat 850, "Volkswagen in Italie". Ach ja, zo'n tekstschrijver moest ook wat. Maar een wagen voor het volk was het zeker:
Wat? Jokki? Jokamiesluokka! Everyone's Class. Folkrace. Oftewel rallycross op een budget. In Scandinavie een sport met een grote aanhang. Je rijdt op een circuit van ongeveer 2400 meter en probeert als eerste aan te komen. En dat in een aantal heats. Simpel toch?
Wat het leuk maakt is dat iedereen na afloop van de race kan bieden op de auto van de winnaar maar ook dat bod is aan een maximum van ongeveer 1500 Euro gebonden. De verkoop weigeren zorgt ervoor dat je je racelicentie kwijt bent. Iedereen probeert dus met goedkope slimmigheden zo hard mogelijk te gaan want dure zaken brengen hun geld niet op. En wat heeft dat te maken met de Fiat 850?? Nou dit:
Toch even het schadeformulier invullen
Mooi hoeft het niet te zijn
Onherkenbaar als Fiat 850
Ook in Australie weten ze de Fiat 850 te waarderen en ook daar brengen ze grif geld op. Shannons (al eens van gehoord?) bood een blauwe standaard berlina aan en ook die vond een koper die er de lieve som van AUS $ 10.500 voor over had. Authentiek en zelden in de regen gestaan. Rechts stuur maar dat is daar wel handig. Klikje op de foto brengt je naar de site.
In 2013 bood veilinghuis Barrett-Jackson een heel nette donkerrode 850 aan en die werd nog verkocht ook, voor de lieve som van $16.500. Best veel geld en dan is het nog niet eens duidelijk of er nog commissie betaald moet worden.
Wat schetst mijn verbazing? Kom ik dat ding in 2016 weer tegen maar nu bij een Maserati-dealer in Greenville, South Carolina. Die zet er geen vraagprijs bij maar wel meer foto's.
Een beetje gedurfde kleurstelling, dat wel, en de side-lights zijn ook niet mijn ding. En wat ik van de voorbumper moet denken weet ik ook niet.
Zolang de link werkt kun je hier klikken. Gaat er een nieuw venster open.
In 2014 hadden ze er nog een in de verkoop. Die ging ook weg, voor $ 11.550 maar die was dan ook niet mooi. Wel hard.
Al eerder had ik een artikel over de ontwikkeling door Fiat van elektrisch aangedreven 850's. In Amerika is iemand daar ook mee aan de gang gegaan en bouwde zijn Spider om naar elektrisch met een 96 volt systeem. De accu's zitten overal!
Fiat deed het zo:
De techneuten van Blytheville Air Force Base deden het zo:
Bereik? Maximaal 80 kilometer maar vanwege het type accu's werd dat door allerlei omstandigheden nogal gereduceerd.
De eigenaar kwam er ook nog mee in de plaatselijke krant:
Op mijn fiat124coupe-site heb ik een aantal artikelen onder de noemer "Wat anderen doen met een Coupe" en daar komen vreemde dingen voorbij.
Voor deze site had ik dat nog niet maar daar begin ik vandaag mee. De eerste is deze Fiat 850 "Custom" uit Frankrijk:
Meteen te herkennen als een 850 maar er is alles aan gedaan: gechopt en geshaved en let dan ook even op de uitlaat.
Niet direct mijn smaak maar hier is wel een kei van een plaatwerker aan de gang geweest.