Wat is er nieuw?
- Een Autobianchi A112 motor in je Fiat 850
- Fiat 850: De Nederlandse statistieken van 2024
- Wanneer werd mijn 850 gebouwd?
- Schaalmodel Fiat 850 in productie (update)
- Welkom
- Fiat 850T Ambulance (of is het een 600T?)
- Fiat 850 in productie
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
Fiat 850 Registraties
Ik krijg regelmatig de vraag of ik weet wanneer een Fiat 850 ongeveer is gebouwd.
Dat weet ik eigenlijk nooit dus om die vraag te kunnen beantwoorden wil ik graag een overzicht maken van bouwmaand op basis van chassisnummers.
De RDW kan me niet helpen want die hebben de chassisnummers op de lijst van privacygevoelige gegevens gezet.
Ik wil dus op basis van jullie kentekens een overzicht maken met de bijbehorende chassisnummers.
Omdat ik voor Nederlandse kentekens de datum 1e registratie heb (ook als de auto eerst in het buitenland geregistreerd is geweest) kan ik met die data eenvoudig een tabel maken.
Wil je me helpen zet dan je kenteken en het chassisnummer in e-mail, daar heb ik genoeg aan. Gebruik het tijdelijke emailadres
Als ik genoeg gegevens heb kan ik het overzicht maken en beschikbaar stellen aan alle 850 liefhebbers.
Je hulp wordt op prijs gesteld.
Iedere maand verzamel ik de gegevens van in Nederland geregistreerde Fiat 850's (en natuurlijk de afgeleide modellen).
Aan het eind van het jaar maak ik daar een analyse van.
Hoeveel zijn er nog? Welke modellen zijn dat dan? Hoeveel zijn er geïmporteerd of geëxporteerd? Hoeveel mogen er rijden omdat ze verzekerd zijn?
Ook voor 2024 is zo'n overzicht gemaakt en in een vlaag van voortschrijdend inzicht heb ik daar een kolom met kentekenmutaties aan toegevoegd. Uit die lijst kan ik tabellen maken waarin in kan laten zien hoeveel 850's er in 2024 zijn geïmporteerd, van eigenaar gewisseld of geëxporteerd. Dat levert deze resultaten op:
Er zijn 340 Fiat 850's (Berlina, Coupé en Spider) en 162 Seat 850's (Berlina en Coupé). Van de afgeleide merken heb ik 32 modellen gevonden. Verder werden 7 850's geïmporteerd en 10 stuks geëxporteerd. In totaal wisselden 21 850's van eigenaar (deel 1b in 2024 - import -export). Details staan in onderstaande tabellen
Voor de "Busjes" heb ik deze gegevens verzameld: Er staan er 61 op kenteken, inclusief 2 Zastava's.
3 Stuks werden in 2024 geïmporteerd (geen export aangetroffen) en 2 auto's wisselden van eigenaar (5 mutaties waarvan 3 import). Geëxporteerd werd er niets.
Ik heb alle bijbehorende gegevens (kenteken, kleur, registratiedata) beschikbaar gesteld vanuit de opendatabase van de RDW die in deze vorm nog tot eind januari 2025 beschikbaar is. Daarna moet ik een nieuwe weergave bouwen.
Omdat het weer de laatste werkdag van de maand is is er duidelijkheid over de aantallen Fiat 850's die in Nederland geregistreerd staan.
De gegevens voor dit overzicht komen weer uit de OpenDatabase van de RDW waar ik een rapportage heb gemaakt die voor iedereen is in te zien.
De auto's die vorig jaar zijn geëxporteerd zie ik in de database van de RDW nog steeds staan maar die filter ik uit mijn overzichtenen na een verwerking in Excel zijn de gegevens weer up-to-date.
We begonnen 2024 met 580 850's waarvan 59 "Busjes". Dat zijn er op 29 februari, net als op 31 januari, 581. Eén 850 Spider verdween, één 850D en een Zastava 850 AK werden geïmporteerd.
Het was weer de tijd van het jaar voor lijstjes en één die ik al jaren maak is een overzicht van de Nederlandse registraties van de Fiat 850's en dat is inclusief de afgeleide modellen en licentiebouw.
De gegevens voor dit overzicht komen weer uit de OpenDatabase van de RDW waar ik een rapportage heb gemaakt die voor iedereen is in te zien.
Na exporteren en verwerken in Excel zijn de gegevens weer up-to-date.
Tenminste: dat dacht ik. Want vanwege de veelheid van gegevens en de willekeur waarmee types hun Nederlandse modelnaam kregen kun je onmogelijk een leesbaar overzicht maken. Daarom maak ik gebruik van "vertaaltabellen". Heel handig maar als je daar een foutje in maakt is het gevolg een onbetrouwbaar resultaat. Seats werden ineens Fiats en andersom. Voor de duidelijkheid: Seats die door de importeur als Fiat werden geregistreerd staan in het overzicht gemerkt als Seat#. De echte Seats blijven Seat heten.
Nadat ik de cijfers haf gepost in de Fiat 850 Vrienden kreeg ik de vraag waarom alleen de 850T stond vermeld en niet de 900T. Dat bleek te liggen aan een foute afvraging in de database en ook die is hersteld en omdat het toch regende heb ik meteen de andere afvragingen nogmaals gecontroleerd.
Omdat er nogal een verschil in cijfers ontstond heeft het geen nut de huidige cijfers te vergelijken met die van 2023. We starten 2024 met 580 850's waarvan 59 "Busjes":
Ik heb ook een overzicht van de auto's met origineel Nederlands kenteken (ONK) en auto's die ooit geïmporteerd zijn:
Wil je weten welke autos er zijn geïmporteerd en geëxporteerd? Heb ik uitgezocht: