Trouwen in een Fiat 850 Coupé
- Hits: 233
Jana en Petr, twee geliefden in Tsjechië, besloten in 2013 om te trouwen. Er was nog een 3e geliefde in het spel: een Fiat 850 Sport Coupé. Die werd gebruikt om de uitnodiging voor het trouwfeest op te sieren:
Fiat 850, bij de tijd?
- Hits: 191
Eerlijk is eerlijk! Toen ik dit horloge voor de eerste keer zag dacht ik dat het ontwerp gebaseerd was op het dashboard van een Fiat 850.
Als je dan beter kijkt lijkt het er helemaal niet op maar toch wel een cool ding. En niet al te duur op deze site
De Fiat 850 Roadster van Andy
- Hits: 370
Andy Banks is lid van één van de Fiat 850 groepen op Facebook en hij postte recent wat beelden van zijn zelfgebouwde Fiat 850 "Roadster". Niet meteen iets waar ik de straat mee zou opgaan maar zeker een leuk project. De auto heeft 15 jaar stilgestaan maar wordt nu weer in ere hersteld.
Dit is met Andy's vader achter het stuur
Ik zie van alles maar volgens mij zijn alleen motor en versnellingsbak van een Fiat 850. De velgen en delen van de ophanging zijn zo te zien van een Fiat 500.
Als je op de foto hierboven klikt kun je de creatie rijdend zien.
De andere Fiat 850 Taxi?
- Hits: 298
We hebben de Fiat 850 CityTaxi van Manzu natuurlijk als het meest praktische voorbeeld van een peoplemover maar deze Fiat 850 taxi in Marokko mag er ook zijn.
Ik kwam de afbeelding tegen in een oud fotomagazine en het was eenvoudig om met Google Lens te kijken of er meer plaatjes waren. Die vond ik dus maar de beeldkwaliteit is matig tot slecht. Ik ben er alleen nog niet achter waar deze constructie rondrijdt.
Aan de steen voor het achterwiel te zien wordt er trouwens niet veel mee gereden en is het hier alleen maar een Insta- of TikTok-object
Fiat 850 in "the Last Post"
- Hits: 291
In 2017 werd de film "the Last Post" uitgebracht. Dan denk je misschien "Nou en? Wat is daar spannend aan?"
Ik weet niet of het verhaal de moeite waard is maar de hoofdrolspeelsters rijden rond in een Fiat 850. En dat maakt het interessant.
Dit is het verhaal zoals Bol.com de film aanprijst:
"Aden, 1965. De mannen van de Britse Koninklijke Marechaussee kampen met een felle opstand. De spanningen zijn hoog in de hitte van de woestijn; elke misstap kan de dood betekenen. Maar het leven en de liefde moeten doorgaan. De jaren '60 beginnen: seksuele bevrijding, verleidelijke nieuwe muziek en buitensporige mode. Geïsoleerd in dit onbekende land, is niets zeker en worden relaties getest. Deze bittere oorlog brengt gevaar en verraad met zich mee en zal de code, waaraan deze toegewijde soldaten leven, in twijfel trekken." Je kunt hem ook op Amazon Prime bekijken. Mij gaat het alleen om de foto:
Seat 850 Coupé met compressor
- Hits: 552
Op internet kwam ik deze Fiat 850 Coupé met compressor tegen en dat is een beestachtige creatie, puur voor snelheid gebouwd. Ik ontdekte een tijdje geleden dat zoiets al veel langer geleden ook is gebeurd: in 1965 in Spanje, op een Seat 850 Coupé. De opbouw werd gedaan door Ricardo Marín met een Vica-Stromberg supercharger.
De compressor werd met een eenvoudige steun met vier bouten gemonteerd op de motor en de aandrijving is heel eenvoudig. Hij begint pas te werken bij de laatste twee milimeter slag van het gaspedaal (kick-down). Een nok op het asje van de gasklep drukt op een schakelaar die een koppelingsmechanisme activeert zodat de compressor begint te werken. Rijd je zonder het gaspedaal volledig in te drukken, dan werkt de compressor niet en is het gebruik vergelijkbaar met dat van een normale auto. De compressor heeft geen smering nodig, omdat hiervoor de oliedampen worden gebruikt van de carterventilatie.
De overdruk is normaal 40 kPa (400 g/cm2 - 5.7 psi) maar het systeem is ontworpen op een maximale overdruk van 90 kPa (900 g/cm2 - 12,8 psi). De Coupé-motor zou dat ook moeten aankunnen. Hiermee moesten de prestaties ruim voldoende zijn als op moeilijke momenten meer plezier van je motor wilde.
Volgens Marin was dit systeem niet ontwikkeld voor race-competities omdat de langdurige hoge belasting funest zou zijn voor de motor, die verder niet aangepast is (behalve dan andere klepspeling, opnieuw afstellen van de ontsteking en steviger aanhalen van de cilinderkop).
En als je er wel mee wilde racen? In de Spaanse competie gold dat er dat dan de cilinderinhoud met een factor 1.4 werd verhoogd en daarmee deelgenomen zou moeten worden in de klasse vanaf 1300cc.
In het Spaanse blad VELOCIDAD van 13 juli 1968 werd een van deze Coupés met compressor getest en er werden zeer goede resultaten mee behaald. De auto had zevenduizend kilometer op de teller en er was met compressor al vijfduizend mee gereden.
In de gebruikelijke sprint-tests over 400 en 1000 meter werd op de 400 meter een tijd van 17 seconden gehaald en op de 1000 meter 34,4 seconden.
Als je deze tijden vergelijkt met die van de standaardauto, die 20 seconden nodig had voor de 400 meter en 40 seconden op de 1000 meter kun je vaststellen dat ze erg goed zijn en de effectiviteit van het systeem bewijzen.
Het brandstofverbruik hing natuurlijk volledig af van hoe de compressor wordt gebruikt. Bij normaal rijden op de weg steeg het verbruik met 0,8 liter per honderd kilometer en als je de compressor 6 procent van de gereden afstand zou gebruiken steeg het verbruik met twee liter per honderd kilometer.
De testers waren van mening dat de mootage van de compressor voordelen bood zonder de problemen die een opgevoerde auto kon opleveren zeker omdat het verbruik niet buitensporig toenam. De aanschafprijs (17.000 pesetas inclusief montagen en afstellen) vonden ze wel nogal hoog.
De enige wijziging aan het dashboard was de toevoeging van de boost-meter.
Bron: VELOCIDAD / Forcano en Crous
Een radio voor de Fiat 850's
- Hits: 250
Autovox kon je vroeger wel het Italiaanse Philips noemen. Opgericht in 1945 groeide het uit tot een bedrijf waar op audiogebied erg veel (en moois) werd ontwikkeld. Voor de Fiat 850 modellen kwam vanaf 1964 de "Bikini" op de markt en voor een prijs van tussen de ƒ 250 en ƒ 300 inclusief montage, speaker en antenne ( € 125) werden ze vaak ingebouwd.
Dit is documentatie uit mijn collectie:
Terwijl ik wacht op mijn t-shirt bouw ik een Fiat 850
- Hits: 142
Terwijl ik wacht op mijn t-shirt bouw ik een Fiat 850. Beetje overdreven natuurlijk want een hele Fiat 850 bouw je niet in een week of wat, dat weten we allemaal. Maar deze Fiat 850 moet lukken:
Dit wil ik! Een T-shirt met een Fiat 850
- Hits: 176
Dit T-shirt kwam ik tegen op de pagina van een Spaanse Instagramgebruiker. Foto van gemaakt en met Google Lens gevonden dat ik zo'n shirt gewoon kan bestellen in Frankrijk.
Gewoon, omdat ik deze auto al eens beschreven heb:
Tostadora.com heeft 8 shirts met (Seat) 850 prints dus keuze genoeg.
Huisvlijt met een Fiat 850 motor
- Hits: 225
Er staan meer artikelen over huisvlijt met Fiat 850's op deze site maar iets als dit had ik nog niet eerder gezien.
Kleine kans dat de vrouw des huizes deze constructie in de woonkamer wilde hebben. Misschien is dat de reden dat deze tafel buiten staat:
Fiat 850 op de Caravanbeurs
- Hits: 202
Deze Fiat 850 stond op een caravanbeurs en daar viel me iets bij op: zien we hier een van de eerste auto's met een afneembare trekhaak?
Dat een Fiat 850 met een caravan een pracht combinatie kan zijn zie we op deze foto die ik in 2016 al postte:
Beroemdheden met een Fiat 850
- Hits: 200
De bestuurder van deze Fiat 850 let meer op Anita Ekberg dan op het verkeer. Dat is niet vreemd want Anita Ekberg was een Zweeds actrice, fotomodel en sekssymbool die vanwege haar tamelijk koele uitstraling de bijnaam IJsberg kreeg. In de jaren vijftig werd ze niettemin bekend als sekssymbool en als zodanig tot icoon verheven in Federico Fellini's beroemde film La dolce vita uit 1960.
De beroemde Italiaanse zanger, muzikant, acteur en televisiepresentator Gianni Morandi poseerde in zijn jonge jaren op een Fiat 850 Spider en was niet te beroerd zijn handtekening op de foto te zetten.
Fiat 850; zeg eens "A"
- Hits: 185
Weer een Fiat 850 op een oude foto. Waar deze is genomen weet ik niet maar afgaand op de letters CZ op het kenteken zou het zo maar de regio Catanzano in zuid Italië kunnen zijn.
Fiat 850: Jong geleerd
- Hits: 162
Gewoon, omdat het een leuke foto is: een rijschool met een Fiat 850 en een wel heel jonge leerling. De foto vond ik op Instagram en is nogal erg bewerkt.
Fiat 850 Fast&Furious
- Hits: 180
Van diverse bezoekers van deze site krijg ik soms Fiat 850 foto's uit hun verzameling. Vooral Fred Abarth heeft een groot archief en hij stuurt me regelmatig nieuwe pareltjes.
Zo ook deze keer, een foto uit 1971 van een rood-lichtcamera die een Fiat 850 betrapt op doorrijden bij een rood licht. Volgens mij is de Chevrolet trouwens ook schuldig.
De Fiat 850 (42-79-DM) komt niet meer voor in het kentekenregister van de RDW.
Fiat 850, een prijs waard
- Hits: 278
In 1964 bestond de "Trofeo Jolly Club", die blijkbaar meetelde voor het Italiaanse rally kampioenschap. Iemand won op het cicuit van Monza deze prijs:
Op deze site kon je er op bieden.
Grille voor Fiat 850 op subito.it
- Hits: 300
Het komt maar zelden voor dat in een oude voorraad nieuwe oude accessoires voor een Fiat 850 worden gevonden. Agostino vond een grille voor een 850, nieuw in doos, maar heeft blijkbaar zelf geen 850. Dus biedt hij de grille nu aan op subito.it, de Italiaanse Marktplaats. Voor € 120 plus verzendkosten is hij van jou. Zeldzaam!
Fiat 850 Spider of Cabrio
- Hits: 406
Als je lekker open wilt rijden maar een Fiat 850 Spider is niet te vinden of, als je er een vindt, te duur dan rest maar één ding: zelfredzaamheid.
Je begint met een Berlina of een Special en maakt daar een open versie van.
Ik heb er hier 3 resultaten van verzameld en die zijn op zijn minst speciaal te noemen.
De 850 Special hieronder kom je regelmatig tegen op Italiaanse sites en op Facebook:
Deze komt uit Frankrijk en er is wel heel veel aan gebeurd:
De foto's kwam ik tegen op een Duitse site; niet bekend welke.
Een Fiat 850 in drukvorm
- Hits: 894
Op vakantie in Frankrijk liepen we in een dorpje tegen een auto-meeting aan. Allerlei mooie auto's en heel veel rommel: onderdelen, reclameborden en gemengde troep waarvan je niet snapt dat iemand het ooit zou willen hebben.
Maar hoe gaat dat?
Je staat voor een kraam en ineens stellen je ogen scherp op een vertrouwde vorm. Een Fiat 850! Automatisch schieten mijn handen erheen en ja hoor, dit had ik nog niet.
Onderhandelen over de prijs want de verkoper denkt dat het goud is. Maar dit is zo zeldzaam dat ik het wel moet hebben. Dus toch best veel betaald maar daar heb ik geen spijt van.
En recent kwam ik deze tegen in set in een advertentie op Ebay. Leuk maar niet op geboden want de rest van de aanbieding was voor mij niet interessant:
Prijsstijging van de Fiat 850 in 1966
- Hits: 149
Autovisie onderzocht in 1966 de prijsstijgingen van auto's ten gevolge van gewijzigde importheffingen in Europa en vond de resultaten teleurstellend. Leonard Lang, de toenmalige importeur had de prijsverhoging beperkt gehouden dus de kop van het artikel slaat niet op Fiat. Abarth werd wel meer dan 10% duurder maar toch, doe mij er maar een voor die prijzen, zelfs na de verhoging.
De prijzen na de verhoging:
Fiat 850, kunst of kitsch?
- Hits: 164
Uit een nalatenschap kreeg ik een "fraaie" medaille met daarin een foto van een Fiat 128. Een leuke auto maar geef mij maar een Fiat 850! Omdat die medaille maar in een la bleef liggen heb ik er een andere invulling aan gegeven. Letterlijk. Want er zit nu een foto van een Fiat 850 in. En dat is geen kitsch, net als de echte auto.
Goedkeuring voor de Fiat 850
- Hits: 226
Bij de typegoedkeuring van de Fiat 850 in Duitsland werden belangrijke gegevens gedocumenteerd en gecontroleerd. En dan zette iemand daar een handtekening voor. Tegenwoordig gaat dat allemaal digitaal maar in 1964 werden daar tekeningen voor gebruikt. Gelukkig maar. Dan hebben wij wat om van te genieten.
Fiat 850 in Car Graphic Library
- Hits: 260
Hoe dit in mijn bezit is gekomen ben ik helemaal vergeten maar het was een verrassing om de Fiat uitgave van het Japanse Car Graphic Library weer terug te vinden.
Nu is Japans niet een taal die ik spreek, laat staan dat ik het kan lezen maar met behulp van Google Lens kan ik afleiden wat er in staat over de Fiat 850 modellen.
Mocht je er ook een exemplaar van willen hebben: de uitgave is nog steeds te vinden op EBay.
De vertaling zoals Google Lens die produceert en waar ik niets aan bewerkt heb:
1964
850, Een auto met de motor achterin van 850 cc, geïntroduceerd om het gat tussen de 600D en 1100D te vullen, en vervangt nu de stopgezette 600D als steunpilaar in deze klasse. Het is in alle opzichten een iets grotere en gemoderniseerde versie van de 600D. De 4-cilinder 843cc-motor produceert 34PK in het normale model en 37 PK in het supermodel. De sedan met 4/5 zitplaatsen weegt 670 kg en is 120,5 km/u en Het brandstofverbruik bedraagt respectievelijk 16 km/u en 16,5 km/u, wat eigenlijk beter is dan bij de Super. Voor het eerst werd de versnellingsbak volledig gesynchroniseerd. De prijs voor elk model bedroeg 750.000 ri, en op het hoogtepunt in 1968 werden er jaarlijks 400.000 exemplaren geproduceerd. De Super wordt ook geleverd met de semi-automatische Idroconvert-transmissie van Fiat Ferodo.
1968
850 Special, Dit is een hoogwaardige versie van de 850 die sinds februari 1968 in productie is. Hij heeft een luxe interieur en exterieur en heeft dezelfde motor als de coupé, waardoor hij snel is. Met andere woorden, de compressieverhouding werd verhoogd tot 9,3 vergeleken met 8,0 voor de Normale en 8,8 voor de Super, en er werd een dubbele choke Webber geïnstalleerd om 47 pk te verkrijgen en een snelheid van 135 km/u te bereiken. Band was 145-13 ten opzichte van 5.20-12, waardoor de finale werd verlaagd van 4.625 naar 5.125.
1965
850 Familiale 6000 Een stationwagen met 57 zitplaatsen (sic), die in het voorjaar van 1965 werd aangekondigd ter vervanging van de Multipla. Het was echter niets anders meer dan een microbus, en de Multipla had 100% van zijn charme verloren. Daar bestaat geen twijfel over dit zou qua snelheid beter zijn... 900 kg, 100 km/u.
De onbewerkte vertaling van Google Lens:
1965-68 850 Coupé, De 850 is een schattige sportcoupé die snel populair werd toen hij werd aangekondigd op de beurs van Genève in 1965. De fastback 2+2 carrosserie werd vervaardigd door Fiat en woog 720 kg, en de achterste motor van 843 cc heeft een compressieverhouding van 9,3 en een andere Weber carburateur voor een boost van 47 PK. De versnellingsbak is dezelfde als de Berlina en staat op 13 inch wielen (beide banden zijn 5,50) in plaats van 12 inch, dus de uiteindelijke waarde is 4.625. tot 4.875 De Maximum werd verlaagd tot 135 km/u, totaalgewicht 0-100 km/u 23,2 seconden, SSIkm 40 seconden, 14,3 km/4, voorwielremmen waren schijfremmen en het tempo van veel Abarths, waaronder de Berlina.
1968-71 850 Sport Coupé Op de show van Genève in 1968 werd de slag van de motor verlengd tot 68 mm en werd de motor vergroot tot 903 cc, waardoor het vermogen 52 pk bedroeg, hetzelfde als dat van de Spider. Met een voertuiggewicht van 745 kg zijn de prestaties verbeterd tot een maximum van 145 km/u, 0-100 km/u in 19,5 seconden en SS 1 km in 38,2 seconden opnieuw ontworpen om de hoofdruimte voor de achterbank te vergroten.
1971 850 Sport Coupé Het nieuwste model waarvan de details zijn gewijzigd op de Autosalon van Genève van 1971. De koplampen zijn volledig dubbel, het betekenisloze V-vormige embleem is verwijderd van de sculpturale voorkant en het ronde Fiat-embleem is verwijderd verlaagd. De spatborden hebben een vloeiendere curve en ook de hop-up van het achterspatbord is vergroot.
850 Spider uit 1965-68 Een aantrekkelijke tweezits Spider die tegelijkertijd met Ippe debuteerde. Deze had een carrosserie van Bertone (ontworpen door Giugiaro) en een iets hoger motorvermogen van 49 pk. Hij trekt 725 kg naar 145 km/u in 8,0-100 km/u in 23,5 seconden, SS1 km in 38,5 seconden (2 passagiers), er is ook een afneembare hardtop, en Bertone creëerde ook de 850 Spider CL (met een luxueus interieur). via een eigen verkoopnetwerk.
De belangrijkste componenten van de Spyder zijn overzichtelijk ingedeeld, met een royaal verlengde neus en veel laadruimte achter de stoelen. De motor heeft een onafhankelijk uitlaatspruitstuk tot aan de uitlaatdemper, dat zeer weinig weerstand lijkt te hebben. De ophanging is sinds de 600 in 1955 in principe onveranderd gebleven. De voorrem is een schijf met een diameter van 22,6 cm.
Het dashboard van de Spider heeft een design dat net zo aantrekkelijk is als zijn uiterlijk. Optioneel kunnen de grote clustermeters aan de rechterkant (watertemperatuur en brandstof) worden vervangen door een enkele toerenteller. De kleine in het midden is een standaard oliedrukmeter.
1968 850 Sport Spider Het huidige model is vergroot en versterkt tot 9030052P en heeft verbeterde prestaties tot maximaal 150 km/u, 0-100 km/u 18,9 seconden, SS 1 km 37,7 seconden, het oude model is vergelijkbaar met de 1100 Spriget was trots op zijn prestaties, het nieuwe model kwam dicht bij de 1.300 punten van de auto en de Japanse peper was erg klein en pittig. Het is een miniatuursport. Het voertuig weegt 735 kg, wordt met de hardtop eraan 10 kg zwaarder en is van buitenaf gemakkelijk te onderscheiden door de Sealed Beam-koplampen.
Fiat 850 in wording
- Hits: 173
Fiat heeft altijd fraai vormgegeven drukwerk uitgegeven met mooie fotografie. De jaarverslagen waar ik een eerder artikel over schreef zijn daarvan een voorbeeld. Toen Fiat 75 jaar bestond (in 1974 dus) was er een jubileumuitgave met alle historische highlights en ook daarin weer prachtige foto's.
Een daarvan wil ik graag laten zien want hier zien we een grote verzameling rechter achterschermen en die lijken toch wel heel erg op plaatwerk voor Fiat 850's.
Stemmen op de Fiat 850
- Hits: 283
Gelukkig kunnen in Nederland naar de stembus en daarvoor krijgen Fiat 850 liefhebbers hun stempas vanzelf thuisbezorgd. Ik heb ook het stembiljet al beschikbaar, dan kun je de Fiat 850 kiezen die je het liefste hebt:
Je moet wel zelf voor je rode potlood zorgen.
Huischvlijt met een Fiat 850 Coupé (2)
- Hits: 690
In 2017 postte ik deze foto die ik had gevonden op de Facebook pagina van Seat 850.
Fred Abarth spotte pas geleden een fotoserie op Facebook waar de eigenaar van de Coupé de bouw van deze "Breadvan" verduidelijkte.
De auto is opgebouwd met de bodem van een Daihatsu Kei-car en de carrosserie van een Fiat 850 Coupé.
Reden voor deze vreemde samensmelting van auto's was dat de bodem van de Coupé volledig rot was:
Hier kun je erg weinig meer van redden volgens mij. De keuze was schroothoop of redden met moderne techniek.
Het resultaat, wel met meer fineer dan op de foto in mijn oorspronkelijke artikel.
De eigenaar meldt in zijn verhaal op Facebook dat hij er elke dag mee rijdt en het " Best decision ever" vindt.
En zo te zien is er nog een Fiat 850 Coupé in zijn leven.
Mooie Fiat 850 kunst
- Hits: 561
Yoshiharu Miyakawa is een tekenaar van auto's die zijn werk verkoopt op fineartamerica.com.
Een van de Fiat modellen die hij tekende is een Fiat 850 uit 1968:
Er is een uitgebreide serie artikelen te koop op de site van fineartamerica.com.
Altijd een goed humeur in een Fiat 850
- Hits: 425
Onderdelen en documentatie, ik heb er een grote hoeveelheid van. Deze keer had ik een boek nodig en begon met zoeken. Boek niet gevonden, deze sticker wel!
Fiat 850's voor de kids
- Hits: 1226
't Is nu herfst en mooi weer maar er komt een tijd dat het weer koud en vochtig wordt. Hoe houd je dan de kinderen bezig terwijl jij in een Teams- of Zoommeeting zit? Je zou ze bijvoorbeeld een kleurplaat van een Fiat 850 Special of een Fiat 850 Coupé. Krijgen ze meteen geschiedenisles. En als je op de afbeelding klikt opent een nieuwe op A4 formaat.
Click on the pictures to get an A4 size picture
Geknipt en geschoren bij een Fiat 850
- Hits: 913
In Valencia zit een kapper naar mijn hart. Als het niet zo ver weg was zou ik er heen gaan! Kijk wat hier gemaakt is; dit zet het begrip "Kapsalon" in een heel ander daglicht:
Deze foto komt van de Fiat 850 pagina op Facebook en mocht ik gebruiken.
Verkopen van Fiat 850 door Autobedrijf Staal
- Hits: 403
De Fiat 850 werd in 1964 geïntroduceerd en deed vanaf ongeveer oktober zijn intrede in Nederland. Ik heb de verkooplijsten van mijn vader's bedrijf er eens op nageslagen en de eerste werd daar op 2 oktober afgeleverd, de GL-06-32.
En van daaruit ben ik gaan tellen en kwam ik op de volgende aantallen:
Vanaf 1971 is de Fiat 127 in Nederland leverbaar en zie je dat die verkopen van de 850 gaat afsnoepen. Trouwens, ook de Seat 133 doet dat, al is dat in mindere mate.
In het pand van het autobedrijf stond op de eerste verdieping de voorraad auto's, bereikbaar via een eigengemaakte lift. Op de foto zie je dat er nogal wat 850's in voorraad stonden:
En we adverteerden ook; deze komt uit Autovisie:
Fiat 850 CopyCats?
- Hits: 1066
Een tijd geleden schreef ik dat de achterlichten van de Fiat 850 ook op andere auto's werden gebruikt, en dat waren niet de minste: Ferrari, Lancia, Ford en Simca. Misschien toevallig maar ook op de site van AutoRai verscheen ineens een artikel met dezelfde inhoud en dezelfde conclusie.........
Fiat 850 grille in 3d
- Hits: 1314
3D printen is leuk en wordt steeds toegankelijker nu de hardware steeds goedkoper wordt. Als je het kunt verzinnen en digitaal kunt maken kun je het printen. Op GrabCad hebben anderen dat al voor je gedaan en nu kun je dus je eigen grille voor je Fiat 850 printen.
Is dat mooi of is dat mooi?
Fiat 850 Leepu?
- Hits: 2134
Ooit bestond op Discovery de serie waarin Leepu, een zelfbenoemde auto-ontwerper uit Bangladesh, de meest vreselijke creaties bakte van auto's in slechte conditie. Veel geschreeuw en vonken en ieder project kwam na veel nachten doorhalen net op tijd af om een of andere show te halen. Aan de techniek werd weinig verbeterd, alleen de carrosserie en het interieur werden onherkenbaar verminkt. Al weer een tijd van de buis maar nu is er een kloon van hem opgestaan die een Fiat 850 heeft misbruikt:
Aldo Fico, de techneut van dienst, hing er een Uno Turbo i.e. motor in en toont op Youtube de resultaten
Kwaliteit? Wmmmwaahhhh.
Fiat 850 4x4?
- Hits: 2942
De Landrover-lovers zeggen "the best 4x4xfar" maar wat mij betreft is dit de beste 4x4: Een Fiat 850 met het onderstel van??? Het antwoord staat hieronder.
Ziet er wel bruut uit
Begin 2024 kwam een vriend van me hem tegen in Benissa bij Alicante en stuurde me de foto; ondertussen is de kleur anders en er lijkt ook meer roest aanwezig te zijn:
Ik postte de foto op Facebook en kreeg een reactie uit Spanje: de 850 staat op het chassis van een Suzuki Samurai die we in Nederland kennen als Suzuki Jimny
Fiat 850 aan de muur?
- Hits: 2098
Op de Facebook-pagina van de Seat 850 groep stond een tijdje geleden een aantal foto's van een gebouw in Noorwegen waar een Fiat 850 aan was opgehangen:
Ik wil daar dan natuurlijk meer over weten en ga verder zoeken op Internet. In dit geval op Sigvard Larsen, want diens standbeeld staat onder de 850. En zo vond ik weer wat "Huischvlijt met een Fiat 850"
De uitbaters van Atelier Kakao hebben er rond 2015 een fleurig verfje op gezet. Maar niets is voor altijd, of, zoals de Noren zeggen: "ingenting er for alltid" en dus kreeg de 850 weer een ander kleurtje:
Huischvlijt met een Fiat 850 Coupé
- Hits: 2631
Niet tevreden over de hoeveelheid boodschappen die hij in zijn Fiat 850 Coupe kon meenemen besloot deze eigenaar er iets heel speciaals van te maken.
Wel weer leuk hoe alles aan de achterkant in elkaar is gebakken.
De foto kwam ik tegen op de Facebook pagina van Seat 850.
Fiat 850 Dynamic
- Hits: 2104
Omdat er wat vreemds aan de hand was met de achterwielophanging van onze Fiat 850 (Er zitten triangels van twee verschillende auto's onder) wilde ik testen met een setje van 1 auto. Alleen is daar natuurlijk niet makkelijk aan te komen. Of toch wel? Ik vond zo'n auto bijna in mijn achtertuin en binnen een paar dagen was geregeld dat ik de ophanging er onderuit kon halen. Daarna zouden de restanten naar de oud ijzerboer gaan. Maar voor dat gebeurde moest er nog een mooi plaatje worden vastgelegd:
Daarvan had ik er ooit al een in het rood gefotografeerd, net voordat de binnenschermen uit onze 850 werden gezaagd:
Ik zou graag nog eens zo'n ongeschonden sticker terug willen plakken!
De restanten van dit verhaal:
Een Fiat 850 om van te leren
- Hits: 2134
Wat je hier ziet is een set instructiepanelen van een technische opleiding ergens in Italie. Op deze borden leerden de studenten het aansluiten van verlichting. Een paar jaar geleden gezien op Auto e Moto d'Epoca in Padua. De prijs was niet eens te hoog maar de borden waren te groot om mee te nemen. Helaas, want je hebt wel wat unieks aan de muur in je mancave.
Fiat 850 asbak
- Hits: 2268
Het gaat dan wel niet over een Berlina maar ook de 850 Coupe dragen we een warm hart toe. Vroeger, toen er nog onbekommerd gerookt mocht worden drukten mensen hier hun rookwaar in uit. Bah!
Meer games met een Fiat 850
- Hits: 3158
Je kunt het zo gek niet bedenken met Google: iedere combinatie van Fiat 850 met een onderwerp resulteert in weer nieuwe gekkigheid. Vandaag gezocht op "Fiat 850 + Game" en hoppa, daar kwam Wreckfest tevoorschijn. Het is een PC-Racegame waar je met allerlei zelf te specificeren auto's en setup's rondjes rijdt op een circuit in de vorm van een 8. Spektakel verzekerd dus.
Er zit daar dus ook een aantal Fiat 850's in, Berlina's en Coupe's:
Meer plaatjes als je zoekt op Fiat 850 en Wreckfest