In Amerika werd de potentie van de Fiat 850 techniek al snel ontdekt en werd de motor door meerdere constructeurs gebruikt om er competitieve race-auto's mee te bouwen. PBS, LeGrand en Astech zijn er bekend mee geworden.
Er werd vooral gereden in D Sports Racing (DSR). DSR begon in 1968 en is voortgekomen uit de oudere H Modified-klasse van de Sports Car Club of America (SCCA).
Het is een klasse voor sportprototypes voor wegracen en wordt wel de enige racecategorie genoemd die onbelemmerd blijft door regelgeving die innovatie elders in de autosport heeft belemmerd. Er is bijvoorbeeld geen regel voor de gebruikte motoren, zolang ze maar onder de 1000cc blijven.
De Kangaroo DSR met Fiat 850 techniek (Update)
- Hits: 556
De Kangaroo Mk 2 D Sports Racer (DSR), in de klasse H Modified werd in 1967 ontworpen en gebouwd door Fred Plotkin. Hij had al eerder de Mk1 gebouwd met NSU Prinz onderdelen en wilde sneller. De Mk1 werd voorzien van een Fiat 850 motor, gekoppeld aan een Fiat 600 versnellingsbak maar ook dat was niet genoeg, al won Plotkin er wel in 1968 het SCCA National Championship in DSR mee. Het ontwerp was met een leeggewicht van 370 kg vrij licht te noemen.
Leuk weetje: Plotkin gebruikte 2 SU carburateurs van een MGA, volgens mij een ongebruikelijke keuze.
Als logische ontwikkeling werd vervolgens de MK2 gebouwd.

De MK2 in 1965
Het oorspronkelijke idee was om een Alfa Romeo motor te gebruiken om mee te doen aan de C Sports 2 liter categorie van de SCCA maar omdat deze serie stopte voor de auto klaar was werd er een 1300cc Triumph Spitfire motor gemonteerd en dat was een goede keuze want de auto eindigde de meeste races dicht bij de winnaars.
Fred's broer Don monteerde in 1968 een Fiat 850 motor en Fred racete er mee in D Sports (DSR), vooral in California en het midden westen. Hij reed voor het team van Rich Motors, een Fiat dealer die in Glendale, Californië, ook de onderdelen leverde om die auto's sneller te maken. Plotkin won nogal veel en eindigde als kampioen.
De auto werd tijdens diens race-carriere meerdere malen verkocht en toen de regels van de competitie werden gewijzigd werd de 850 motor vervangen door een 1300cc motor uit een Fiat 128. Met de andere motor kwamen er ook wijzigingen aan de carrossserie: er werd een grote luchtinlaat gemonteerd. Dat alles droeg echter niet bij aan een succesvolle inzet en de auto finishte meestal niet; het was een echte "one lap" racer.
Daarom nam een volgende eigenaar, Eric Scheible, de auto flink onder handen. Hij veranderde de achterkant van het buizenframe en hing er een andere body op. Ook verbouwde hij de motor en dit alles zorgde ervoor dat de auto betrouwbaarder werd. Door aanpassingen aan de ophanging werd hij zelfs meer succesvol en dat resulteerde in een paar podiumplaatsen tijdens races in Californië.
Bocht 9 op de Riverside Raceway in California, met een 1300cc Fiat 128 motor. Foto van Eric Scheible.
Een volgende eigenaar crashte er genadeloos mee waarna de restanten een tijd lang op pallets in een hoekje in zijn werkplaats lagen te verstoffen. Hij verkocht alles terug aan Fred Plotkin, de oorspronkelijke bouwer die de auto in 2006 restaureerde tot het ontwerp van rond 1968.
Ook deze DSR is erg laag!
Gerestaureerd inaApril 2006. Bodywork met originale neus en replica achterzijde zoals in de late '60er jaren. Foto van Fred Plotkin
Fred Plotkin in zijn creatie op een foto van Richard Colburn (Sportracernet.com)
Later racete Plotkin in een Fiat 850 Spider, ook in H Modified:
Foto uit Le Fuoriserie van Allessandro Sannia
De Beach Mk4B met Fiat 850 techniek
- Hits: 385
Mijn eerdere artikelen over racen met Fiat 850 techniek in de Verenigde Staten werden veel gelezen dus ben ik gaan zoeken naar andere constructeurs die met de 850 aan de gang waren.
En zo vond ik Gene Beach en Henry Grady die vanaf 1959 (onder de naam Begra) op basis van de Fiat 600 raceauto's bouwden. In 1963 gingen ze uit elkaar en ging Gene Beach alleen verder. Vanaf 1964 ging hij onder andere 850 motoren gebruiken voor zijn auto's.
De MK4 uit dat jaar was het eerste chassis dat werd geproduceerd onder de naam "Beach" en was gebaseerd op eerdere ervaringen met de MK3. Dat ontwerp werd aanzienlijk verbeterd. De ophanging en remmen maakten gebruik van gemodificeerde Austin Healey Sprite-componenten, terwijl de voorkant van de auto werd verlaagd voor verbeterde aerodynamica. Hoewel het originele MK4-ontwerp gebruik maakte van een BMW 750, werden latere exemplaren aangedreven door een breed scala aan motoren afkomstig van Datsun, Mini Cooper, Sunbeam en meer.
Beach verkocht zijn creaties in allerlei configuraties voor zelfbouw en prees die in zijn brochures als volgt aan:
"Dit is onze MARK FOUR B Open Sports Racing Car - een superlicht ontwerp dat zeer geschikt is voor aangepast racen in de kleinere klassen. We hebben veel tijd besteed aan het uitwerken van alle kleine details over de ophanging, het chassisontwerp, de carrosserievorm, de stoelen, het zicht en alle andere dingen die bij het ontwerpen van een racemachine komen kijken.
Het ontwerp heeft een extreem stijf frame van mild steel buizen (heli-booggelast), een stalen bodemplaat en semi-structurele dorpels. Het ophangingsontwerp met lage rolcentra zorgt voor veilig bochtenwerk. De voorwielophanging is volledig onafhankelijk met Triumph-fusees. De achterwielophanging is volledig onafhankelijk met lichtmetalen draagarmen, schijfremmen en magnesiumwielen.
De besturing is tandheugel met verstelbare stuurkolom en met vinyl bedekt wiel (12" of 13"). De koeling gebeurt via een aan de voorzijde gemonteerde radiator die wordt gevoed door aluminium waterbuizen van en naar de achterkant. De carrosserie van gegoten glasvezel, met zijn samengestelde, gebogen voorruit, scharniert open voor eenvoudig onderhoud en de altijd liefhebbende technische inspecteur. De stoelen zijn van glasvezel met met vinyl gecoate, met schuim beklede hoezen.
De auto's hebben dubbele hoofdremcilinders en Airheart-remklauwen en kabelbediening voor de handrem. De motorsteunen zijn van een universeel type, dus het zou niet moeilijk moeten zijn om een motor van eigen voorkeur in te bouwen. Er kan een Fiat- of Volkswagen-transmissie worden gemonteerd. De koppelingsbediening is hydraulisch.
Je kunt de MARK FOUR B bestellen zoals jij wilt: met of zonder motor of transmissie. Sterker nog, wij installeren uw combinatie zelfs voor u. En voor degenen onder u die het niet erg vinden om 's avonds laat op te blijven, is hij er ook als kit".
Deze Beach MK4 uit 1965 werd aanvankelijk geleverd met een Fiat/Abarth 1000 twin-cam motor. Hij wordt nu aangedreven door een Fiat 850 903cc motor uitgerust met een PBS-kop en inlaat. Daarop zitten een paar Weber 40DCOE carburateurs die zorgen voor de brandstoftoevoer. De motor produceert 100 pk en 105 Nm koppel en stuurt het vermogen via een Hewland-transaxle. De motor in deza auto is recent herbouwd en race-klaar. Hij werd voor $ 35.000 verkocht door Automotive Restaurations Inc. uit Stratford, Connecticut in de Verenigde Staten. De showroomfoto's in dit artikel komen van hun site.
De Beach Mk4B was laag! Erg laag:
Het buizenframe:
Gene Beach overleed in 2006 maar zijn bedrijf bestaat nog. Als je er meer over wilt weten klik je op de link hieronder:
Virginia Raceway houdt zijn geschiedenis in ere met een uitgebreide website. Ze hebben ook een aantal pagina's aan Beach gewijd.
Beach pagina op website Virginia International Raceway History