Voor mijn 850-project heb ik regelmatig onderdelen moeten kopen. Veilingsites als Marktplaats, Subito en Ebay waren bij de zoektocht belangrijke hulpmiddelen maar ik heb vooral veel gehad aan de grote voorraad van de volgende webshops (in willekeurige volgorde):
Pepepiezas, een Spaanse site met onder andere veel Seat 850 onderdelen. Ik kocht er onder andere een nieuwe hemelbekleding en verbaasde me regelmatig over hun andere voorraad en de lage prijzen voor nieuwe onderdelen.
BertoRicambi, een shop met een ruime selectie 850 onderdelen in Portugal. Ze hebben regelmatig aanbiedingen. Ik kocht er onder andere mijn velgen en die waren 40% goedkoper dan bij andere shops. En altijd snel geleverd.
In Italië kocht ik onder andere bij LaMolinara. Ze hebben nog veel N.O.S. onderdelen.
Maar ook in Nederland zijn er webshops met onderdelen voor de Fiat 850:
FD-Ricambi | Martin Willems |
Als ik speciale onderdelen voor de motor en het onderstel voor mijn Abarth-replica nodig had ging ik langs mij Abarth-Online/Scuderia Topolino waar Michael me steeds perfect hielp:
In het menu "Mijn Fiat 850" kun je zien wat ik er kocht.
Als je auto op leeftijd is zijn de rubbers vaak net zo oud, dus gescheurd of hard. Of gewoon kwijt. Het verhaal gaat dat een oud-ijzer handelaar in Italië de oude machines van rubberleveranciers van onder andere Fiat kocht en na jaren besloot die machines dan maar zelf te gaan gebruiken en leverancier van nieuwe onderdelen te worden: Cicognani Guarnizioni.
850 Berlina / Special | 850 Coupé / 850 Sport Coupé | 850 Spider / 850 Sport Spider |
Cicognani is niet goedkoop, zeker omdat alle prijzen nog zonder belasting en verzendkosten zijn, maar wat ze leveren is perfect.
Ook in Zwitserland worden Fiat 850 onderdelen verkocht en wel door riAuto. Ook daar goede service maar, waar je ook woont, in vrijwel alle landen komen boven op de prijzen nog invoerrechten en lokale belasting. En dat kan optellen.
Pas geleden werd ik attent gemaakt op een site in Oostenrijk: Autoquariat
Ik heb er nog niets gekocht maar ze hebben veel voor de 850 en de prijzen zijn redelijk.
Rubber voor de Fiat 850
- Hits: 283
Rubber is een polymeer dat voorkomt als een emulsie in het sap van een aantal plantensoorten (dit sap is bekend als latex), zoals de rubberbomen. De naam komt van het Engelstalige werkwoord voor wrijven (to rub), van het uitgummen van potloodlijnen. Natuurrubber wordt doorgaans geproduceerd uit latex (caoutchouc), gewonnen uit de Braziliaanse rubberboom. Ongeveer 33% van dit sap bestaat uit rubber. De latex wordt vervolgens gefiltreerd en verdund met water. Het resultaat hiervan wordt met zuur behandeld om de rubberdeeltjes te doen stollen. Het resultaat hiervan, ook rubber genoemd, wordt tot dunne plakken gerold en gedroogd.
Leuk om te weten..... Maar wat heb je aan deze kennis als je een Fiat 850 hebt met versleten rubbers? Niets natuurlijk.
Waar je wel wat aan hebt is een bedrijf dat deze onderdelen kan leveren, gemaakt op de originele machines waarmee de leveranciers van Fiat vroeger werkten: Cicognani.
Ik leerde hen jaren geleden kennen op de beurs in Padua. Een enorme keuze rubberen onderdelen voor zo'n beetje alle Italiaanse merken en types. Voor mijn eigen auto's (de Fiat 850 en mijn Fiat 124 Coupé) heb ik al meerdere keren besteld en iedere keer paste het als gegoten.
De prijslijsten van januari 2022 heb ik hier beschikbaar:
Ze zijn niet goedkoop (op hun prijslijsten zijn voor de meeste Europese landen BTW en voor iedereen verzendkosten van toepassing) maar de zekerheid dat het past is zeker het geld waard.
Bevestigingsmaterialen voor de Fiat 850
- Hits: 519
De familie Fiat 850 zit vol met klemmen, bouten, rubbers en spijkers. Als je aan het repareren of restaureren bent wil je waarschijnlijk wel graag onderdelen gebruiken die passen en dan moet je op zoek. Zonder onderdelenboek is het lastig om het juiste onderdeelnummer te vinden en spendeer je (te) veel tijd aan zoeken. Daarom heb ik een aantal pagina's met "Fissaggi vari" van de eerste serie 850 Coupé gescand en die in een PDF gezet.
Onderdelen besteld voor de Fiat 850
- Hits: 452
Mijn winterproject voor dit jaar is een nieuwe motor voor de Fiat 850. De huidige motor heeft nog maar weinig meters gemaakt maar ik had het geluk een blok van een Autobianchi A112 Elite te kunnen kopen, goede krukas en drijfstangen er bij, een oliekoeler en zo nog het een en ander. Met dat blok begin je met 965cc en opgeboord naar 67,8mm kom je uit op 982cc.
Zodra de nieuwe motor klaar is (ligt al bij het revisiebedrijf voor opboren en schoonmaken) komt het huidige, ook nieuwe, blok te koop.
Er zijn nog veel andere onderdelen nodig en dan is Google je vriend, in ieder geval wel de mijne.
Al zoekend naar een pakking voor de 4-gats waterpomp kwam ik bij Riauto in Zwitserland terecht en daar is een enorme hoeveelheid materiaal te vinden, niet alleen voor de Fiat 850 modellen maar voor zowat alle courante Fiats en een hoop Lancia's. Heel redelijke prijzen (in Zwitserse francs) en bijna alles is gewoon op voorraad. Mijn bestelling is al gedaan!
Vervolgens boodschappen gedaan bij Abarth-online want ik had zuigers en een nokkenas en wat cosmetische spullen nodig. En Martin Willems levert alle lagers.
Nieuwe aankopen voor de Fiat 850
- Hits: 1190
Soms komen er nieuwe en interessante onderdelen te koop op Internet of via-via. De nieuwste aankopen zie je hier.
Dit vond ik via Marktplaats in Amsterdam terwijl ik alleen reageerde op een motorblok.......
Blok van Autobianchi A112 Elite (965cc), gemodificeerde cilinderkop, oliekoeler, carter en oliepomp.
Zal veel werk worden om dit mooi op te bouwen.
De voorwielophanging is van een Fiat 600. Die blijft even in de opslag en gaat dan terug naar Amsterdam.
Soms loopt het raar: al lang ben ik op zoek naar Abarth ruitenwissers. Abarth Online heeft ze niet en recent zocht een 600-eigenaar ook al zo'n setje. Zeldzaam..... (zou je denken).
Staat er twee dagen later een set te koop, gewoon in Nederland. Nu dus van mij.
Probleem is wel dat ik voor de montage het mechanisme weer moet modificeren. Ik gebruik het mechanisme van een Coupé/Spider waarbij de ruitenwisserarmen met een moertje vast zitten op de asjes. Ik moet dit hebben:
Weer een zoektocht en wat extra werk.
Kleinigheidje voor de Fiat 850
- Hits: 2161
Over niet al te lange tijd komen we op het punt dat er met de 850 gereden moet gaan worden en dan is een harde eis dat je kunt zien waar je geweest bent. Een spiegel moet je dus hebben. Geen zin in gaten en daarom werd het een klemspiegel. En waar kun je mooiere kopen dan in Italie? Meegebracht uit Padua dus.
Die zit! Nieuwe stoelen voor de Fiat 850
- Hits: 4167
Webmaster zijn heeft zo zijn voordelen. Een paar weken geleden meldde iemand zich aan op het forum van Fiat Club Nederland maar hij had problemen met zijn account. Webmaster to the rescue!
Van het een kwam het ander en het bleek dat hij een hoop onderdelen voor Fiat 850 (Coupe) te koop had. Waaronder deze Cobra Cup's die hij slechts een keer had gebruikt: in zijn Coupe, op zijn trouwdag.
De prijs was in orde dus maar snel opgehaald. Uitdaging erbij want ik moet wel zelf stoelframes maken die op de bestaande rails passen.
Nieuwe benzinepomp voor de Fiat 850
- Hits: 5230
Loop ik op een dag door het magazijn op mijn werk en zie ik ineens een nieuwe Hardi 070021 benzinepomp liggen in de scrapkast. Niets mis mee, alleen vreselijk incourant. Die zou dus weggegooid worden. Mocht ik meenemen. Voor gratis! Daar zeg ik geen nee tegen. En aan zo'n pomp heb je niets, tenzij je hem monteert in je Fiat 850 en dat hebben we deze week gedaan. Zit linksachter tegen het schutbord van de tank. Hopelijk ver genoeg van de warmte van het uitlaatspruitstuk, anders moet er nog een hitteschildje omheen.
4-Gats waterpomp voor de Fiat 850
- Hits: 5668
Een poosje geleden stonden op Marktplaats twee Fiat 133's te koop. Eigenaar dacht dat hij goud in handen had en vroeg te veel. Ook onderdelen konden er niet af. Hij heeft de auto's toch weten te verkopen en de nieuwe eigenaar wilde voor een fatsoenlijke prijs wel van de twee pompen af. Ze waren niet prachtig maar na twee maanden zoeken waren ze wel de mooiste die ik kon vinden. En er zat ook nog een achterste uitlaatsteun bij (die ik vanwege mijn overstap van 100G naar 100GL niet had)
Een zit er nu (als testpomp) op mijn Fiat 850 blok, de andere ben ik aan het reviseren. Handleiding van Joop er bij, maar daar stond helaas weinig over het benodigde geweld bij demontage in. Het bleek dat de kraag van het deksel volledig vastgerot zat in het huis. Gelukkig had ik nog 3-gats pompen liggen en daarvan heb ik er vandaag een gedemonteerd. Dat ging wel makkelijk en gaf me een idee wat ik wel en niet kon doen. Met een nylon hamer flink staan klappen en uiteindelijk ging het deksel (waar al heel wat stukjes waren afgesprongen) er af. Een nieuw deksel en afdichtring heb ik gelukkig nog, dus ik hoef niet op zoek naar wat anders en kan mijn reserve driegatspompen compleet houden.
Het duurde even maar uiteindelijk kwam er toch weer schot in de zaak.
Een pomp was als pas-deel op het blok gezet zodat we de rest van het koelsysteem konden opbouwen: gereviseerde radiateur en nieuwe (teflon) slangen. De andere pomp is met heel veel moeite uit elkaar gehaald: het deksel zat vastgerot en ging kapot. Daarna veel onderdelen gestraald en nieuwe onderdelen aangeschaft. De hals van de grote waterslang had een paar "transparante" plekken dus die moest hersteld worden. Kon door mijn vaste revisiebedrijf (Broos in Breda) gedaan worden en dan ook weer voor een matsprijs. Dankzij een van de leden van het forum heb ik de juiste lagers kunnen vinden en afgelopen week is de eerste pomp weer samengebouwd. In de Limburgse voorraad zat ook nog een nieuwe poelie en een nieuw deksel. Het oog wil tenslotte ook wat.
Het deksel bleek niet erg lekker te passen. Klein tikje met de hamer en.......
Nooit meer doen dus. Na wat extra vet en nog een ander deksel ging de as er op handkracht in en ook het deksel schoof goed op zijn plaats.
De onderdeelinformatie voor de lages: SKF-lagers 62202-2RS1 & 62302-2RS1 passen als gegoten en kosten samen ongeveer € 56.00 ex BTW
Uit(ge)laten. Sportuitlaat voor de Fiat 850
- Hits: 4498
Een van de leden van een 850-forum, tipte me over een voorraadje uitlaatdempers met vliegroest die te koop waren bij Martin Willems. Het betrof Abarth lookalikes waar je met niet zo heel veel werk een knap dubbelpijps-dempertje van kon maken. En omdat het budget niet oneindig is de gok maar gewaagd. Voor 50 euro (plus de verzendkosten) lag ie bij de buren (want ik was aan het werk). Zo kreeg ik hem geleverd (in dit geval een demper voor een Seat 133):
Met een borstel en schuurpads geprobeerd maar stralen ging toch beter!
En vervolgens een heleboel lagen hittebestendige lak. Er was een plan om de uiteinden met chroomlak te spuiten maar voorlopig laat ik het zo.
In onze oude voorraad lag ook nog dit spruitstuk, oorspronkelijk bedoeld voor een 600. Maar de flens past uitstekend op de kop van de Fiat 850.
We hebben er dus weer een nieuwe uitdaging bij: de aansluiting tussen het spruitstuk en de demper maken.
Stralen(d). Schone onderdelen voor de Fiat 850
- Hits: 5358
Sinds eind oktober is er weinig tot niets gebeurd aan de 850. De plaatchirurg had andere prioriteiten en zonder hem kunnen we in deze fase van de strijd niet veel. Nou liep ik al een poos met het idee om een hoop kleine onderdelen te laten stralen maar de relatief hoge kosten van extern werk waren reden om eens op Marktplaats te kijken. Ruim beneden de kosten van extern vond ik een nieuwe straalkast. De keuze is er verbazingwekkend groot maar ik heb me ingehouden. Zakje grit er bij en vervolgens hoopvol wachten of de levering nog op tijd zou zijn voor het weekend.
Dat lukte dus op de laatste dag van 2011 begonnen met stralen. Na een paar kleine modificaties aan de kast (stoffilter, aanpassing van de slangen) begonnen we flink voortgang te krijgen.
De eerste groep onderdelen betrof de voor- en achterremmen en de steunen voor de achterste schokbrekers. De resultaten?
We zijn nu bezig om delen van de voorwielophanging te stralen en daarna is de plaatarts hopelijk weer beschikbaar voor de laatste handelingen om de carrosserie af te krijgen. Kunnen we die wegbrengen om te stralen.
Winkelen voor de Fiat 850
- Hits: 5387
In het laatste weekend van oktober wordt in Padua de "Auto e Moto D'epoca" gehouden; volgens de organisatie de grootste old-timerbeurs van Europa. Wanneer je 90.000m2 (11 hallen plus de buitenterreinen) bekeken hebt ben je geneigd dat te geloven!
Als ik om half negen aankom gaat net de deur open naar de kassa's en als een van de laatsten weet ik me naar binnen te werken. De rest moet weer een half uur wachten. Om 9 uur stipt gaat de beurs echt open en kom je in hal 7 meteen tussen de onderdelenkraampjes terecht. Om kwart over negen heb ik de eerste buit binnen: een verzameling rubbers voor de 850. Naast steunrubbertjes voor motorkap en kofferdeksel ook de blokjes waar de voorstoelen op steunen in de rails. 5.00 Euro afrekenen en verder naar de volgende.
Bijna alle kraamhouders in deze hal zijn wel ergens in gespecialiseerd en je kunt er dus heel speciaal materiaal vinden. Zo zag ik een distributiehuis voor een Abarth 1300 OT maar ook een krukas voor een Dallara X1/9 racer. 5-bak nodig voor je 600 Abarth? Ook hier te koop. En degene die een motor voor een Osca nodig had kon hem hier scoren.
We zijn met zijn vieren en allemaal hebben we een boodschappenlijstje. Het tempo ligt dus laag (je weet nooit waar je iets vindt in de enorme selectie) en pas rond half een zijn we de eerste hal uit. Ik heb nog een mooie set portierrubbers en een rubberlijst die rond de versnellingsbak moet komen weten te scoren en, bij Casa di Freni, een set remslangen en een hoofremcilinder. Mooi materiaal en voor een redelijke prijs. Niet veel goedkoper dan via internet maar je kunt het hier wel vasthouden voor je het koopt en dat is ook belangrijk.
Heel veel spullen gezien waar ik hebberig van kan worden maar ik houd de hand nog even op de portemonnee. Je weet tenslotte niet wat er nog langskomt. Op het eerste buitenterrein kom je weer tussen de kramen met onderdelen en ook particulieren met auto's. Daar staan ook wat buitenlandse stands, onder andere Martin Willems. Daarna verder naar de andere hallen waar we hoofdzakelijk auto's vinden: kleine handelaren met goedkope (en dus te volle) stands maar ook gerenommeerde bedrijven met zeer exclusief materiaal en lekkere koffie.
Tenslotte nog even naar hallen 6 en 8 voor de modelauto's. Minder aanbod dan verwacht maar vaak zitten er wel erg mooie en zeldzame modellen bij. Als we daar klaar zijn heb ik nog geld en een half uur tijd over. De hebberigheid slaat toe en ik koop nog een Abarth grille. Wel een replica maar heel netjes en goed te gebruiken voor de 850.
Bij de laatste kraam waar ik heen moest wil de verkoper niet meewerken. Ik had daar een instrumentenhuis gezien dat in een Abarth 1000 OT thuis hoorde. De prijs was goed maar de standhouder wilde het pas verkopen na afloop van de beurs. Dat was voor mij niet te doen want dan zou ik al weer thuis zijn. Afgesproken dat ik dat dan maar via internet zou bestellen.
Conclusie: Padua is absoluut de moeite waard, al heb ik dan weinig Fiats gezien van de types waar ik mee bezig ben. Gelukkig genoeg ander moois gezien. Op de terugreis nog een sloperij bezocht waar ik de eerste 850 Berlina van de trip tegenkwam; te slecht voor woorden maar de raamframes zijn dan wel weer 100% !
Tenslotte de foto's:
Eindelijk! Plaatwerk voor de Fiat 850
- Hits: 4205
Lang gezocht, soms gevonden maar vanwege de absurde vraagprijs niet gekocht. Maar afgelopen zaterdag vond ik op Markplaats eindelijk het plaatwerk voor de neus van de 850! Twee schermen en en frontpaneel, de koplampringen en de lasranden. Gisteren opgehaald in Kinderdijk. En nu kunnen we dan dus eindelijk aan de neus beginnen.
Gevonden! Spatbordranden voor de Fiat 850
- Hits: 4437
Bij van Andel. Vandaag gebeld. Hij had nog twee "wielkralen" liggen en, vanwege een vrije dag, heb ik die meteen opgehaald. Binnen is binnen. Ze zijn duidelijk niet de beste kwaliteit maar wel goed bruikbaar. Alle belangrijke plaatwerkdelen hebben we nu dus zo gauw er plaats is kunnen we aan de gang. Ondertussen gaan we door aan de motor.
Gevonden op EBay. Bruikbare onderdelen voor de Fiat 850
- Hits: 4519
Op EBay vond ik 2 (originele) dorpels en een complete set sierlijsten inclusief afdichting voor de deurtjes:
De prijs van de onderdelen viel mee, alleen de transportkosten nekken je. En je denkt dat je iets zeldzaams koopt, staat het gewoon even later nog een keer te koop.