Tot nu toe stond allerlei technische informatie van de Fiat 850 modellen in verschillende rubrieken. Lastig als je iets moest terugvinden, zeker als je aan je Fiat 850 aan het werken was en je liep vast omdat je technische gegevens mist..... De wanhoop nabij.
Daarom is er vanaf vandaag een nieuwe rubriek toegevoegd aan de menu's: Handboeken.
Het resultaat van een poging om zoveel mogelijk Fiat 850 handboeken bij elkaar te krijgen. Al jaren verzamel ik documentatie van de Fiat 850's; het feit dat mijn vader Fiat-dealer was en nooit iets weggooide is daarbij wel een prettige bijkomstigheid. Het spreekt dan voor zich dat ik die handboeken hier ook beschikbaar maak. Een deel ervan is uit eigen bezit, de rest komt van internet, dat zie je vanzelf aan het watermerk op de pagina's.
Zoek je info die ik niet heb, meld het dan via de e-mailbutton en ik ga meezoeken en indien mogelijk plaatsen.
Pakkingen voor de Fiat 850
- Hits: 146
Als je zoekt naar een snelle manier om onderdeelnummers van pakkingen voor je Fiat 850 te vinden zonder lang door de bekende blauwe boeken te moeten bladeren dan ben je hier aan het goede adres!
In mijn grote voorraad technische documentatie vond ik een mooi boek met voor alle gangbare modellen van dat moment een exploded view van de motor en de bijbehorende onderdeelnummers. Uiteraard staat de 850 er ook in.
Er is waarschuwing op zijn plaats: de weergave van de waterpomp voor de 850 klopt niet; de onderdeelnummers die worden aangegeven kloppen wel.
HIER vind je het album
Pirelli Cinturato banden voor de Fiat 850
- Hits: 59
Italiaanse auto, Italiaanse banden. Dat was ongeveer de leefregel in het Fiat-bedrijf van mijn vader. Michelin mocht ook, Vredestein als de klant het wilde maar er was een sterke voorkeur voor het rubber van Pirelli. Het kan natuurlijk ook met het bonusbeleid van Neita, de importeur van Pirelli te maken gehad hebben. Maar het waren goede banden.
Op de 850 modellen werden meestal de CN54's gemonteerd en als je extra eisen had de CN36's. DP34 en MS35 kwamen in Breda niet voor.
Ik heb er nog een folder van en die vind je HIER of door op de afbeelding te klikken.
De Fiat 850 "Idromatic", of toch "Idroconvert"?
- Hits: 599
De Fiat 850 Berlina was er al snel na de introductie ook als "Idromatic", een versie met een semi-automatische Ferodo koppeling die een jaar eerder ook al op de Simca 1000 leverbaar was geworden. Tijdens het rijden kon je gewoon schakelen maar er was geen koppelingspedaal. Het gehele systeem was met maar 3% slipverlies redelijk efficiënt te noemen. Fiat kon daarom de standaard 37pk motor blijven gebruiken.De Simca 1000 werd met een 3-versnellingsbak geleverd.
De "Idromatic" bestaat uit 3 delen die in één behuizing zijn ondergebracht:
- een hydraulische koppelomvormer zoals bij een normale automatische versnellingsbak (pomp, stator en turbine, een reservoir en kleppen),
- een plaatkoppeling, hydraulisch bediend; deze is op een freewheel gemonteerd zodat er een motorrem beschikbaar is
- de standaard 4-versnellingsbak.
Zodra de motor meer dan stationair draait drijft de pomp de turbine aan. Wegrijden kan in de tweede versnelling. In en rond de stad kun je alles in vierde of derde versnelling doen. De eerste versnelling wordt alleen gebruikt in heuvelachtig gebied en als parkeerversnelling.
In de installatie is ook een elektrisch systeem opgenomen: een sensor in de pook voelt dat je wilt schakelen en bedient de koppeling door een magnetisch klepje te bedienen.
Er is een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat je kunt starten met een ingeschakelde versnelling. Dat kan lastig zijn als je op een steile heuvel geparkeerd staat met de 1e versnelling ingeschakeld als parkeerrem dus er was een by-pass d.m.v. een kwikschakelaar: een glazen buisje met een druppel kwik.
Vanwege de sensor in de pook werd rijden met de hand op de pook sterk afgeraden.
De 850 "Idromatic" had een peilstok voor het hydraulisch reservoir:
Als je op de folders hieronder klikt krijg je in een apart scherm een grotere weergave.
De Nederlandse folder; hier wordt nog de oorspronkelijke naam "Idromatic" gebruikt terwijl de inschrijving op kenteken "Idroconvert" is:
De Belgische folder; al kort na de introductie werd de naam "Idromatic" door Fiat veranderd in "Idroconvert"
In februari 2023 waren in Nederland 4 Idroconverts ingeschreven: 3 Berlina's en 1 Special. Eén Berlina is geïmporteerd, de andere auto's zijn met een origineel Nederlands kenteken.
In Autovisie werd de Fiat 850 "Idromatic" (een heel vroege auto dus) beschreven en er werd ingegaan op de werking ervan. Makkelijk te lezen als je op de afbeelding klikt.
Motorcodes voor de Fiat 850
- Hits: 1451
Fiat gebruikte voor de verschillende modellen van de 850 verschillende motorcodes, die aan de rechterzijkant van de motor zijn opgegoten.
De motorcodes zijn als volgt:
Model | Motorcode | PK | kW | HP | Boring | Slag | Cilinderinhoud | Compressieverhouding | Carburateur_1 | Carburateur_2 |
Fiat 850 Berlina | 100G.000 | 34 | 25 | 34 | 65,0 | 63,5 | 843cc | 8,0 | Weber 30ICF6 | Solex C30PIB4 |
Fiat 850 Berlina | 100G.002 | 37 | 27 | 36 | 65,0 | 63,5 | 843cc | 8,8 | Weber 30ICF7 | Solex C30PIB4 |
Fiat 850 Special | 100GB.000 | 47 | 35 | 46 | 65,0 | 63,5 | 843cc | 9,3 | Weber 30DIC1 | - |
Fiat 850 Coupé | 100GC.00 | 47 | 35 | 46 | 65,0 | 63,5 | 843cc | 9,3 | Weber 30DIC | Weber 30DIC1 |
Fiat 850 Spider | 100GS.00 | 49 | 36 | 48 | 65,0 | 63,5 | 843cc | 9,3 | Weber 30DIC | Weber 30DIC1 |
Fiat 850 Sport Coupé | 100GBC.000 | 52 | 38 | 51 | 65,0 | 68,0 | 903cc | 9,5 | Weber 30DIC2 | - |
Fiat 850 Sport Spider | 100GBS.000 | 52 | 38 | 51 | 65,0 | 68,0 | 903cc | 9,5 | Weber 30DIC2 | Weber 30DIC11 |
Fiat 850 T | 100GF.000 | 33 | 24 | 33 | 65,0 | 68,0 | 903cc | 7,2 | Weber 30ICF15 | |
Fiat 133 | 100GL.000 | 44 | 32 | 43 | 65,0 | 63,5 | 843cc | 8,8 | ||
Voor het geval je nog wat speciaals wilt: | ||||||||||
Autobianchi A112 (903cc) | A112A.000 | 47 | 35 | 46 | 65,0 | 68,0 | 903cc | 9,0 | Weber 32IBA10 | |
Autobianchi A112 (965cc) | A112B1.000 | 48 | 36 | 47 | 67,2 | 68,0 | 965cc | 9,2 | ||
Autobianchi A112 (982cc) | A112A1.000 | 58 | 43 | 57 | 65,0 | 74,0 | 982cc | 10,0 | ||
Autobianchi A112 (1049cc) | A112A2.000 | 70 | 51 | 68 | 67,2 | 74,0 | 1050cc | 10,4 |
Ik ben nog op zoek naar ontbrekende extra informatie en zal deze t.z.t. aanvullen/uitbreiden.
Schadeherstel Fiat 850 Coupé
- Hits: 948
Niet elke dag met je Fiat 850 Coupé is een fijne dag!
Als je tegenwoordig schade rijdt wordt die (bijna) volledig digitaal afgewikkeld door de schadehersteller en de schade-expert. Vroeger was dat een zaak van mondeling overleg tussen beiden. Om duidelijkheid te scheppen over de tijd die nodig was voor vervangen van onderdelen en de plaatwerker te helpen met het richten van de carrosserie werden in Frankrijk de "Fiches Techniques" uitgegeven: wat algemene informatie over de auto, uitleg over het gebruik van de richtmallen, de bodemmaten, de benodigde onderdelen en de tijden voor het vervangen van delen. Klinkt allemaal heel normaal.
Ik heb van de Fiat 850 Coupé zo'n Fiche en die vind je hier of door op de afbeelding te klikken.
De bodem... de plattegrond van een Fiat 850
- Hits: 485
Als je Fiat 850 een krokante bodem heeft of er zit een ongewenste plooi in dan wil je dat weer herstellen zodat je weer een trotse blijde rijder bent. Been there, done that; mijn 850 was op meerdere plekken transparant. Gelukkig had ik een uitstekende plaatwerker en de beschikking over een professionele schadewerkplaats zodat de hele carrosserie weer netjes gemaakt kon worden. Daarbij was een goede plattegrond onontbeerlijk. En wat goed is mag je delen:
Ook hier weer: klikken op de afbeelding opent een PDF op een nieuwe pagina.
Choke-afstelling, ook voor de Fiat 850.
- Hits: 474
Als je nou ook het laatste beetje van de afstelling van de carburateur van je Fiat 850 100% goed wilt hebben dan kun je even klikken op de afbeelding hieronder. De kans is groot dat je je carburateur er tussen ziet staan. Het is een overzicht dat door de toenmalige importeur aan de dealers werd verstrekt.
Ruitenwissers van de Fiat 850
- Hits: 1594
Niet alleen bij onze eigen Fiat 850 waren er problemen met het ruitenwissermechanisme, ook ergens anders in Nederland ontbrak een aantal kleine onderdelen toen aan de ruitenwissers werd begonnen. Wij hebben het opgelost door van twee mechanismes een hybride systeem te maken. En omdat niet iedereen de onderdelenboeken heeft publiceer ik hier het hoofdstuk Tergicristallo uit het onderdelenboek. Zo hebben we een referentie om mee te zoeken.
Ik heb de onderdelenboeken van 1968 en die van 1971 met elkaar vergeleken en het enige verschil is dat er in 1971 door Marelli wat extra ontwikkeling was gedaan waardoor er 4 extra onderdeelnummers beschikbaar waren. Zie de tabel hieronder
Onderdeelnummer | 1968 | 1971 |
4110063 | X | X |
4129427 | X | X |
4132075 | X | X |
4136248 | X | X |
4101949 | X | |
4180927 | X | |
4184620 | X | |
4222118 | X |
En nu maar hopen dat iemand nog iets heeft liggen.