• Welkom
  • Fiat 850
      • Back
      • Fiat 850 in het begin
      • Fiat 850 in folders
      • Geschiedenis van de Fiat 850
      • Fiat 850 in advertenties
      • Fiat 850 in de bladen
      • Fiat 850 onderweg
      • Fiat 850 op het internet
      • Fiat 850 in musea
      • Fiat 850 Liefhebbers
      • Fiat 850 op schaal
      • Fiat 850 Diversen
      • Fiat 850 aantallen
      • Fiat 850, jammerlijk einde
  • Mijn Fiat 850
      • Back
      • Geschiedenis
      • Carrosserie
      • Motor 843cc
      • Motor 1000 OT
      • Onderstel
      • Projecten
      • Waar komen onderdelen vandaan?
  • Le derivate
      • Back
      • De Abarths
      • Le fuoriserie
      • Licentiebouw
      • De busjes
      • Formula 850
  • Techniek
      • Back
      • Handboeken
      • Elektrische schema's
      • Kleuren
      • Technische tips
      • Te koop
  • Van alles
      • Back
      • Historie Autobedrijf Staal
      • Fiat
      • Google Analytics
      • Colofon
  • Sitemap
  • Zoeken

Tot nu toe stond allerlei technische informatie van de Fiat 850 modellen in verschillende rubrieken. Lastig als je iets moest terugvinden, zeker als je aan je Fiat 850 aan het werken was en je liep vast omdat je technische gegevens mist..... De wanhoop nabij.

850 wanhoop

Daarom is er vanaf vandaag een nieuwe rubriek toegevoegd aan de menu's: Handboeken.

Het resultaat van een poging om zoveel mogelijk Fiat 850 handboeken bij elkaar te krijgen. Al jaren verzamel ik documentatie van de Fiat 850's; het feit dat mijn vader Fiat-dealer was en nooit iets weggooide is daarbij wel een prettige bijkomstigheid. Het spreekt dan voor zich dat ik die handboeken hier ook beschikbaar maak. Een deel ervan is uit eigen bezit, de rest komt van internet, dat zie je vanzelf aan het watermerk op de pagina's.

Zoek je info die ik niet heb, meld het dan via de e-mailbutton en ik ga meezoeken en indien mogelijk plaatsen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De Fiat 850 Idromatic, of toch Idroconvert?

Hits: 171

De Fiat 850 Berlina was er al snel na de introductie ook als "Idromatic", een versie met een semi-automatische Ferodo koppeling die een jaar eerder ook al op de Simca 1000 leverbaar was geworden. Tijdens het rijden kon je gewoon schakelen maar er was geen koppelingspedaal. Het gehele systeem was met maar 3% slipverlies redelijk efficiënt te noemen. Fiat kon daarom de standaard 37pk motor blijven gebruiken.De Simca 1000 werd met een 3-versnellingsbak geleverd.

De Idromatic bestaat uit 3 delen die in één behuizing zijn ondergebracht:

  • een hydraulische koppelomvormer zoals bij een normale automatische versnellingsbak (pomp, stator en turbine, een reservoir en kleppen),
  • een plaatkoppeling, hydraulisch bediend; deze is op een freewheel gemonteerd zodat er een motorrem beschikbaar is
  • de standaard 4-versnellingsbak.

Zodra de motor meer dan stationair draait drijft de pomp de turbine aan. Wegrijden kan in de tweede versnelling. In en rond de stad kun je alles in vierde of derde versnelling doen. De eerste versnelling wordt alleen gebruikt in heuvelachtig gebied en als parkeerversnelling.

In de installatie is ook een elektrisch systeem opgenomen: een sensor in de pook voelt dat je wilt schakelen en bedient de koppeling door een magnetisch klepje te bedienen.
Er is een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat je kunt starten met een ingeschakelde versnelling. Dat kan lastig zijn als je op een steile heuvel geparkeerd staat met de 1e versnelling ingeschakeld als parkeerrem dus er was een by-pass d.m.v. een kwikschakelaar: een glazen buisje met een druppel kwik.
Vanwege de sensor in de pook werd rijden met de hand op de pook sterk afgeraden.

In het artikel van Autovisie hieronder wordt de werking in detail beschreven en wordt ook ingegaan op de rij-eigenschappen van de Idromatic.

Fiat 850 idromatic

Fiat 850 idromatic

De 850 Idromatic had een peilstok voor het hydraulisch reservoir:
850 idromatic peilstok

Als je op de folders hieronder klikt krijg je in een apart scherm een grotere weergave.

De Nederlandse folder; hier wordt nog Idromatic gebruikt terwijl de inschrijving op kenteken Idroconvert is:
Fiat 850 idromatic

 De Belgische folder; op de Belgische markt werd de naam veranderd in "Idroconvert"

Fiat 850 idroconvert

In februari 2023 waren in Nederland 4 Idroconverts ingeschreven: 3 Berlina's en 1 Special. Eén Berlina is geïmporteerd, de andere auto's zijn met een origineel Nederlands kenteken.

In Autovisie werd de Fiat 850 Idromatic beschreven en er werd ingegaan op de werking ervan. Makkelijk te lezen als je op de afbeelding klikt.

Fiat 850 Idromatic

Motorcodes voor de Fiat 850

Hits: 1218

Fiat gebruikte voor de verschillende modellen van de 850 verschillende motorcodes, die aan de rechterzijkant van de motor zijn opgegoten.
Motortype Motor Seat

De motorcodes zijn als volgt:

Model Motorcode PK kW HP Boring Slag Cilinderinhoud Compressieverhouding Carburateur_1 Carburateur_2
Fiat 850  Berlina 100G.000 34 25 34 65,0 63,5 843cc 8,0 Weber 30ICF6 Solex C30PIB4
Fiat 850  Berlina 100G.002 37 27 36 65,0 63,5 843cc 8,8 Weber 30ICF7 Solex C30PIB4
Fiat 850  Special 100GB.000 47 35 46 65,0 63,5 843cc 9,3 Weber 30DIC1 -
Fiat 850  Coupé 100GC.00 47 35 46 65,0 63,5 843cc 9,3 Weber 30DIC Weber 30DIC1
Fiat 850  Spider 100GS.00 49 36 48 65,0 63,5 843cc 9,3 Weber 30DIC Weber 30DIC1
Fiat 850  Sport Coupé 100GBC.000 52 38 51 65,0 68,0 903cc 9,5 Weber 30DIC2 -
Fiat 850  Sport Spider 100GBS.000 52 38 51 65,0 68,0 903cc 9,5 Weber 30DIC2 Weber 30DIC11
Fiat 850  T 100GF.000 33 24 33 65,0 68,0 903cc 7,2 Weber 30ICF15  
          
Fiat 133 100GL.000 44 32 43 65,0 63,5 843cc 8,8    
          
Voor het geval je nog wat speciaals wilt:          
Autobianchi A112 (903cc) A112A.000 47 35 46 65,0 68,0 903cc 9,0 Weber 32IBA10   
Autobianchi A112 (965cc) A112B1.000 48 36 47 67,2 68,0 965cc 9,2    
Autobianchi A112 (982cc) A112A1.000 58 43 57 65,0 74,0 982cc 10,0    
Autobianchi A112 (1049cc) A112A2.000 70 51 68 67,2 74,0 1050cc 10,4    

Ik ben nog op zoek naar ontbrekende extra informatie en zal deze t.z.t. aanvullen/uitbreiden.

Schadeherstel Fiat 850 Coupé

Hits: 877

Niet elke dag met je Fiat 850 Coupé is een fijne dag!

850 coupe schade

Als je tegenwoordig schade rijdt wordt die (bijna) volledig digitaal afgewikkeld door de schadehersteller en de schade-expert. Vroeger was dat een zaak van mondeling overleg tussen beiden. Om duidelijkheid te scheppen over de tijd die nodig was voor vervangen van onderdelen en de plaatwerker te helpen met het richten van de carrosserie werden in Frankrijk de "Fiches Techniques" uitgegeven: wat algemene informatie over de auto, uitleg over het gebruik van de richtmallen, de bodemmaten, de benodigde onderdelen en de tijden voor het vervangen van delen. Klinkt allemaal heel normaal.

850 Coupé Audatex 1965

Ik heb van de Fiat 850 Coupé zo'n Fiche en die vind je hier of door op de afbeelding te klikken.

De bodem... de plattegrond van een Fiat 850

Hits: 418

Als je Fiat 850 een krokante bodem heeft of er zit een ongewenste plooi in dan wil je dat weer herstellen zodat je weer een trotse blijde rijder bent. Been there, done that; mijn 850 was op meerdere plekken transparant. Gelukkig had ik een uitstekende plaatwerker en de beschikking over een professionele schadewerkplaats zodat de hele carrosserie weer netjes gemaakt kon worden. Daarbij was een goede plattegrond onontbeerlijk. En wat goed is mag je delen:
850 bodemmaten
Ook hier weer: klikken op de afbeelding opent een PDF op een nieuwe pagina.

Choke-afstelling, ook voor de Fiat 850.

Hits: 397

Als je nou ook het laatste beetje van de afstelling van de carburateur van je Fiat 850 100% goed wilt hebben dan kun je even klikken op de afbeelding hieronder. De kans is groot dat je je carburateur er tussen ziet staan. Het is een overzicht dat door de toenmalige importeur aan de dealers werd verstrekt.

fiat chokeafstelling

Ruitenwissers van de Fiat 850

Hits: 1529

Niet alleen bij onze eigen Fiat 850 waren er problemen met het ruitenwissermechanisme, ook ergens anders in Nederland ontbrak een aantal kleine onderdelen toen aan de ruitenwissers werd begonnen. Wij hebben het opgelost door van twee mechanismes een hybride systeem te maken. En omdat niet iedereen de onderdelenboeken heeft publiceer ik hier het hoofdstuk Tergicristallo uit het onderdelenboek. Zo hebben we een referentie om mee te zoeken.

Marelli Site

Ik heb de onderdelenboeken van 1968 en die van 1971 met elkaar vergeleken en het enige verschil is dat er in 1971 door Marelli wat extra ontwikkeling was gedaan waardoor er 4 extra onderdeelnummers beschikbaar waren. Zie de tabel hieronder

Onderdeelnummer   1968  1971 
4110063 X X
4129427 X X
4132075 X X
4136248 X X
4101949   X
4180927   X
4184620   X
4222118   X

 

En nu maar hopen dat iemand nog iets heeft liggen.

 

© 1968 - 2023 www.fiat-850.nl
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Startpagina
  3. Techniek
Naar boven