Niemand kon zoveel vermogen uit een Fiat 850 halen als Carlo Abarth en zijn team. Waren de 850's wolven in schaapskleding of dino's in kruippakjes?
Is de Fiat Abarth 1600GT gebaseerd op de Fiat 850?
- Hits: 420
Het zal wel een punt van discussie blijven: is de Fiat Abarth 1600GT nou gebaseerd op een Fiat 850 of niet?
Volgens mij wel want de auto staat op het onderstel van een OT 1000 al heeft hij dan een OT 1600 motor met dubbele bovenliggende nokkenas.
(ik vond ook een vermelding dat er een onderstel van een 1000 TC is gebruikt)
Hij werd getekend door Giorgetto Giugiaro (een voormalig ontwerpgenie bij Ghia en Bertone) voor zijn nieuwe studio ItalDesign en het prototype werd voor het eerst getoond op het Salon van Turijn in oktober 1969.
De Fiat Abarth 1600GT was een model, gebaseerd op het OT1600-onderstel, met een wigvorm zoals dat een trend was in de jaren zeventig. Het was een echte 2+2 coupé.
De lijn vanaf het front loopt helemaal door naar achteren en de C-stijl aan de achterkant van het dak heeft een grotere massa om de neus een scherpere uitstraling te geven. Er kan worden gezegd dat het een avant-garde ontwerp is dat als een van de eersten de styling van latere supercars had. Met een hooge van 110cm kun je bijna overal onderdoor.
Het prototype was uitgerust met dezelfde motor die werd gebruikt in de OT1600; de 1592 cc viercilinder DOHC motor leverde een vermogen van 145 pk en de maximale snelheid van 240 km/uur werd bereikt via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De prestaties overtroffen het niveau van de toenmalige auto's met 1600cc-motoren ruim.

Let hier eens op de verfijnde styling: hoewel hij de motor achterin heeft (omdat hij gebaseerd is op de OT1600), is het ontwerp van de achterkant heel strak, zoals ook de latere ontwerpen van Giugiaro. Auto's met een achterin geplaatste motor hebben vaak een rooster op het achterpaneel voor koeling, maar deze 1600GT heeft dat niet. De koelopeningen zijn "nonchalant" geïntegreerd in de onderrand van de achterruit en onder de bumper.
Ook is het met de motor achterin nodig om een inlaatkanaal voor de lucht voor de motor op te nemen in het ontwerp; vaak zijn die erg zichtbaar. Giugiaro heeft dit probleem slim opgelost door een spleet aan de achterkant van het achterste zijraam als inlaat te laten dienen.
Deze oplossingen zorgen er voor dat zowel de zijkant als de achterkant er erg clean uitzien.
De Fiat Abarth 1600GT was een voorbode van de nieuwe mogelijkheden voor Abarth, maar vanwege de arbeidsconflicten in Italië die eind jaren zestig begonnen en die jaar na jaar erger werden, kwamen de financiën van Abarth onder druk kwamen te staan. Door de verslechtering van de Italiaanse economie werd de Abarth opgenomen in Fiat en bleef de Fiat Abarth 1600GT een prototype dat nooit in productie werd genomen.
De gegevens:
- Totale lengte: 3800 mm
- Totale breedte: 1565 mm
- Totale hoogte: 1100 mm
- Wielbasis: 2045 mm
- Voertuiggewicht: 674 kg
- Motortype: watergekoelde viercilinder DOHC
- Totale cilinderinhoud: 1592 cc
- Maximaal vermogen: 145 pk/7200 tpm
- Transmissie: handgeschakelde 5-versnellingsbak
- Maximale snelheid: 240 km/u
Een vreemde Fiat 850 Spider
- Hits: 610
Nou heb ik toch al veel verschillende Fiat 850 modellen gezien maar over deze Spider met grille moest ik wel even nadenken:
Hij is gebaseerd op de Racer, maar heet officieel "Fiat Abarth OTR 1000 Berlinetta Bertone", gepresenteerd op de "Salone Nazionale" van 1965 in Turijn.
Het was de voorloper van de OTR 1000 Spider en is een behoorlijk zeldzaam model dat in tegenstelling tot de OT 1000 een radiateur in de kofferruimte heeft. Hieronder kun je zien waarom die radiateur verhuisde.
Veel aandacht voor de Fiat 850 Coupé's van Abarth
- Hits: 678
Meerdere autosites besteedden de laatste tijd aandacht aan de Abarth versies van de Fiat 850 Coupé. Vooral van de foto's die ze er bij plaatsen word ik blij. Om jullie alvast in de stemming te brengen heb ik twee albums met foto's van de artikelen. Het album opent in een nieuw venster als je op de foto klikt.
De 1000 OTR:
En de OT 2000 America:
De foto's komen van de volgende sites (waar je ook de tekst kunt lezen)
Abarth OTR 1000 op radical-mag.com
Abarth OT 2000 America op radical-mag.com
Abarth OT 2000 America op autogaleria.pl
Abarth carter voor de Fiat 850 motoren
- Hits: 477
Dit onderdeel staat volgens mij op de wenslijst van menig Fiat 850 eigenaar. De folder stond recent op Catawiki te koop.
De voordelen van zo'n carter werden uitgebreid beschreven:
Fiat 850 Abarth OT 1000 Coupé
- Hits: 599
Op Catawiki vind je regelmatig prachtige objecten die met de Fiat 850 te maken hebben. Recent werd een Fiat 850 Abarth OT 1000 Coupé die zeer de moeite waard was te koop gezet. Het betrof een auto die uit de Verenigde Staten was teruggekomen naar Italië.
De geschatte verkoopprijs van € 58.000 tot € 64.000 zal niet gehaald zijn want de auto werd pas een maand later verkocht door "Ruote da Sogno"
In 2022 werd de auto gekeurd door de ASI die er dit certificaat voor afgaf.
Fiat 850 Abarth OT 2000 Coupé
- Hits: 664
Zeldzaam + mooi: deze foto's kwam ik pas geleden tegen op Instagram en ik vond ze te mooi om niet te delen:
Abarth folders op Catawiki, ook van Fiat 850
- Hits: 857
Soms komen er zeldzame en daarom interessante dingen langs op Catawiki. Deze keer, begin November, worden meerdere Abarth folders en een serie persfoto's in de verkoop gezet.
Er is deze Scorpione folder van een Duitse dealer:
Dit is de link naar de veiling
En deze verzamelfolder van de Nederlandse importeur, holland-auto:
De prijzen van de auto's liegen er niet om:
Dit is de link naar de veiling
De foto's die worden aangeboden zijn van de Abarth 1000 Spyder:
Dit is de link naar de veiling
Met de genen van de Fiat 850: de Abarth 1300 Scorpione.
- Hits: 843
Sex sells!
Omdat de verkoopcijfers van Abarth halverwege de jaren '60 bleven dalen moest er wat gebeuren. In 1968 werden er slechts 232 Abarths verkocht, vergeleken met 370 in '67, 690 in '66 en bijna 1000 in '65. Abarth presenteerde op de Autosalon van Parijs in 1968 de 1300 Scorpione, gebaseerd op de coupé van carrosseriebouwer Lombardi (zie voor meer info mijn andere artikelen over deze auto) en daarmee verraste hij het publiek.
Waar de Lombardi nog een Fiat 850 motor had en daarmee, dankzij het lage gewicht van 630kg, 160 km/u haalde was dit voor Abarth niet genoeg dus die lepelde er de Fiat/Abarth 1300cc, afgeleid van de 124, in en daarmee werd 185 km/u bereikbaar.
De auto was zeer laag: 1,05 m. Dat is 8 cm lager dan een Renault Alpine! Instappen is niet het juiste woord: je valt erin en stoot je hoofd tegen het dak; je zit met je ogen op de hoogte van de achterbumper van andere auto's. Daarnaast is deze auto onpraktisch voor dagelijks gebruik want er is ook geen bagageruimte en achter de rugleuningen kun je weinig kwijt.
Toch vallen die beperkingen in het niet bij de andere eigenschappen van de auto; voor die tijd was het silhouet nog weinig bekend en daarmee was de auto heel spectaculair. Veel mensen zullen omgekeken hebben als er een voorbij kwam. Als je in december 1969 het tijdschrift Echappement had gekocht kon je het volgende lezen: "Het minste wat we kunnen zeggen is dat deze auto niet onopgemerkt blijft. Hij laat niemand onverschillig: jong, oud, dames en heren kijken nieuwsgierig of jaloers naar de auto, ongeacht leeftijd of smaak."
Ik vond de foto's op de Instagrampagina van Emiliano del Bue. Hij heeft prachtige foto's van prachtige Italiaanse auto's.
Het skelet van de Abarth OT 1600 Spider
- Hits: 836
Toen Carlo Abarth de OT 1600 spider ontwierp moest daar natuurlijk ook nog de carrosserie voor gebouwd worden. Dat deed men op een "Buck" of, zoals de Italianen dat noemen: "Mascherone". Wij noemen dat gewoon een frame waarop de carrosserie geklopt wordt. En dat kan van metaal of hout zijn.
De bedoeling is dat je op dit frame de platen metaal in vorm klopt en nadien in elkaar last. Zeker als je oplage groter dan 1 is is dit een handige manier. Je ziet, voor dat je aan de vorm van de "Buck" of de vormgeving goed is en aanpassingen zijn snel en eenvoudig te doen.
Recent kwam op Catawiki een "Mascherone" voor een Abarth OT Spider te koop. Niet voor de hele carrosserie maar voor de linker voorkant. Erg zeldzaam en omdat niet het compleet is zou ik hem aan de muur hangen. Als ik er de geschatte opbrengst van € 1700 en de kosten van het ophalen tenminste voor over zou hebben.
Ik heb een aantal foto's van Catawiki verzameld:
En dit wordt het eindresultaat:
Abarth Scorpione verkocht door Bonhams
- Hits: 2803
Het ontwerp van de "Grand Prix" van Francis Lombardi werd voor 7 andere uitvoeringen gebruikt. De Abarth Scorpione was daarvan de meest exlusieve. In 2017 werd er een verkocht tijdens de Scottsdale veiling en die bracht $116.000 op.
Op de site van Bonhams staat een fraaie fotoreportage van deze Scorpione maar die foto's heb ik in een album gezet; klik op de foto hieronder om dat te bekijken.
En omdat Carlo Abarth het verdient ook nog een foto van hem met zo'n prachtexemplaar.
Een Spaanse Fiat 850 Coupe: een Abarth OT 2000 America
- Hits: 2820
Een poosje geleden vond ik deze foto op internet en plaatste die op mijn pagina.
Al snel kwamen de Abarth-fans in beeld en de vraag was: welke is dit. Als je dat wilt weten moet je een beetje zoeken op het web en dan vind je dit:
Het is een originele Spaans geregistreerde Abarth. En ik weet dus het kenteken van dit bommetje: B-700 693
In eerste instantie was hij van Manuel Juncosa die er een de tweede plaats in de Carrera Cuesta van 1968 mee behaalde (hij werd verslagen door Juan Fernandez met een Porsche Carrera 6, ook geen schande).
De motor is later vervangen door die van een Seat 1430 en de auto werd vervolgens doorverkocht. De nieuwe eigenaar wilde de auto alleen hebben onder voorwaarde dat de zwaar kapotte originele motor werd meegeleverd. Bij de restauratie daarvan was het grootste probleem de mogelijkheid om de zuigers te vinden. Dat is gelukt en ook de dry-sump schijnt er weer op te zitten. En hij rijdt weer.
Originele bron:
Pieldetoro en
Tiempo de clasicos..
Nog meer over de Abarth OT1000 en OT1600
- Hits: 1523
In Italië werd de Fiat 850 Abarth OT1000 meteen na de introductie stevig aan de tand gevoeld.
Ik vond een aantal foto's van deze jaloersmakende arbeid en van Fred Abarth kreeg ik onder andere een test uit Auto-Italiana. In een eerder artikel staat ook nog een test van de OT 1000 door Autovisie.
De foto's hieronder zijn afkomstig uit de test van Auto Italiana
Auto Italiana besteedde ook uitgebreid aandacht aan de Abarth OT 1600:
Het artikel hieronder lees je beter als je op de afbeelding klikt.
Motor van beide zijden:
Met zo'n motor achterin houd je in een Fiat 850 weinig ruimte over:
De OT1600 had achter een ander tussenpaneel:
En bij de OT2000 was dat nog anders:
Dashboard met losse km-teller:
Carlo Abarth kwam altijd graag even kijken als er getest werd:
De Fiat 850 Berlinas van Carlo Abarth
- Hits: 685
Carlo Abarth was er als de kippen bij om nieuwe modellen van Fiat te tunen dus dat gebeurde ook toen de fiat 850 uitkwam.
De van de Fiat 850 afgeleide modellen noemde Abarth Omologato Turismo dus "OT" (afgeleiden van de 600 noemde hij "TC") en die kwamen in verschillende uitvoeringen: OT 135, OT 150 en daarna OT 1000. Het topmodel van de berlinas was de OT 1600/2000.
Ook van Abarth heb ik veel documentatie verzameld; een klein deel vind je hier.
Een Fiat 850 Abarth voor 1000 gulden meer dan een standaard Fiat 850.
Persinformatie van de Abarth 850 OT 1000:
Abarth in aanbouw
De eerste keer dat de Abarth OT 1600 op een Salon stond:
Het was de bedoeling er 1000 stuks van te maken voor homologatie maar met een prijs die twee keer die van een Porsche 911 was bleek dat niet haalbaar. Vanwege de matige financiële steun van Fiat bleef het aantal geproduceerde OT1600's beperkt tot 4.
Als je de artikelen beter wilt lezen klik je op de foto's hieronder.
In het Franse autoblad "Virage" verscheen een artikel met weer eens andere foto's dan we normaal zien. Ook hier: als je op de afbeelding klikt zie je het artikel in een leesbare versie:
De Abarth 1600 OT op basis van de Fiat 850 bodem
- Hits: 476
Als Carlo Abarth een auto ontwierp hoefde dat geen kopie van een model van Fiat te zijn. Hij gebruikte altijd wel technische delen van Fiats.
De 1600 OT waar het artikel hieronder aan gewijd is heeft van de 850 de bodem, delen van de voorwielophanging en het versnellingsbakhuis meegekregen. Meer had hij niet nodig want een snelle motor en de ingewanden voor de versnellingsbak (4 of 6 versnellingen) had hij al ontwikkeld. Op basis van deze 1600 OT werden later weer andere versies gebouwd waaronder bijvoorbeeld de coupé's met 1300 en 1600 cc motoren.
Als je het beter wilt lezen klik je op de foto hieronder.
Dezelfde motor als in de 850 OT 1600.
Een scherpe bocht met een Abarth OT 1300
- Hits: 267
Er zijn geluksvogels die in een Abarth OT 1300 mee mogen doen aan de Targa Florio. Racen over Siciliaanse wegen, 's avonds lekker eten en met maten drinken.
Ik heb het hier over Enzo Buzzetti en Giuseppe Virgilio die in 1966 voor Scuderia Pegaso mee deden in de categorie sport-klasse van 1001 tot 1300 cc.
Heerlijke auto, lekker snel in de bochten. Tot die ene......
Gevalletje hoofdpijn waarschijnlijk.
Aan de achterzijde herkennen we we achterlichten van de Fiat 850. Daar houdt de gelijkenis dan wel op:
Een mooie foto van een Fiat 850 Abarth Coupé
- Hits: 1422
Faza, volgens mensen die het weten kunnen, 's werelds meest bizarre Abarth-tuner leverde Abarth's en onderdelen. Het bedrijf werd ergens na 1960 opgericht door de racewinnende excentriekeling Al Cosentino. Hij claimde een persoonlijke band met Carlo Abarth zelf en had goede banden met aan Fiat gelieerde bedrijven zoals Campagnolo, Alquati en Collotti.
FAZA stond voor "Fiat Abarth Zagato Allemano" en combineert dus enkele van de mooiste namen in autoland. Er zijn boeken vol geschreven over Al Cosentino, zijn races, zijn auto's en zijn onderdelen; ze brengen op beurzen en veilingen hoge bedragen op. Cosentino overleed in 2012 na een lange periode van zwakke gezondheid. Zijn resterende inventaris werd naar Australië verkocht. De website "fazaabarth.info" verwijst alleen nog naar een emailadres.
Abarth OT, De kracht van de eenvoud
- Hits: 351
Het slechte resultaat met de auto's met buizenchassis die Abarth in 1964 bouwde, maakte de weg vrij voor een nieuwe lijn van tweezitter Sportauto's, die in april 1965 tijdens een test in Monza hun debuut maakten. De basis van deze sportwagens, de OT's (een afkorting van "Omogolata Turismo"), is afgeleid van het platform van de Fiat 850. En daarom staan ze op deze website.
In 1965 was de 1300 OT aan de beurt: rond de 150pk met een top van 245 km/uur. Dat was 5 km/u sneller dan de 1600 OT Sport Spider die ook nog eens 25pk meer had. De stroomlijn van de 1300 OT, getekend door Mario Colucci, was duidelijk beter dan die van de Sport Spider.
De auto hieronder is er een van de tweede serie, 1966 of 1967. Ook gebouwd als "Periscopo"
Op dit moment staat deze te koop op Classic Trader, prijs op aanvraag.
Een kalender met een Fiat 850 Abarth OT 1000
- Hits: 1590
Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. Ik had er al een eerder artikel over. In 2010 was de Fiat Abarth OT 1000 Berlina aan de beurt. En omdat 2021 op dezelfde weekdag begint als 2010 (een vrijdag) heb ik de jaartallen aangepast en er ook een kalender in PDF van gemaakt. Die kun je zelf printen en in je mancave hangen.
Maar eerst de foto's:
En dan nu de kalender: Hier is hij op te halen.
Is een Fiat Abarth 1000 OT Coupé een Fiat 850 Coupé?
- Hits: 1651
Het "Registro storico Italiano Abarth" geeft jaarlijks een kalender uit waarin aandacht wordt besteed aan één specifiek model. In 2008 was de Fiat Abarth 1000 OT Coupé met Radiale motor aan de beurt.
Dat leverde mooie foto's en interessante informatie op:
En het antwoord op de vraag in de titel? Zeker wel!
Een Fiat 850 Coupé als Abarth Coupé 1000? Hebben!
- Hits: 1067
Voor net boven 1 miljoen Lire had je in 1965 een Fiat Abarth Coupé 1000! In geld van nu is dat nog geen € 3000........
Als je het echter vergelijkt met de prijs van een gewone Fiat 850; die was toen ongeveer 750.000 lire. Nog geen € 1900.
Maar met het gemiddeld inkomen in Italië in die dagen moest je zelfs voor een Berlina nog lang sparen.
In ieder geval wel een mooie advertentie.
Pininfarina Abarth 1000 Spider en Coupé
- Hits: 6672
Pininfarina deed het een stuk beter dan Michelotti en ontwierp voor Abarth deze 1000 Spider. Een prachtige auto. Ooit, lang geleden, had ik hier een bouwpakket van. Ook al weg.
Maar niet het artikel waar ik meer over deze auto en de Coupé-versie er van schrijf. Dat vind je hier.
Da's leuk, een das!
- Hits: 368
Het woord "Serendipity" hoorde ik jaren geleden voor het eerst. Een mooi woord vond ik het. Het betekent "plezierige verrassing".
En dat was wat ik dacht toen ik deze fraaie Abarth-das vond terwijl ik naar iets heel anders op zoek was.
Nu maar weer goed opbergen tot ik een keer naar een Abarth-feestje mag.
Mooi plaatje. Fiat Abarth OT wereldkampioen!
- Hits: 5037
Mooi hè ?
Zelfs in 1964, toen de 850 net uitgebracht was, was Abarth al wereldkampioen met de OT'tjes
Fiat 850 volgens Abarth
- Hits: 7365
Abarth pakte de Fiat 850 meteen na de introductie flink aan. Van de Berlina verschenen de OT850/135 en OT850/150 uitvoeringen die gebruik maakten van de oorspronkelijke motor van 843 cc. De naam verwees naar de maximum snelheid die Abarth er uit wist te persen. De OT 850/135 had het gewone onderstel, de OT 850/150 dat van de Special met schijfremmen.
Als echte Abarth-ontwikkeling werden de OT-1000 en de OT-1600 geleverd met andere motoren. Leek de OT 1000 qua prestaties en prijs nog op de OT 850/150, de OT 1600 was wel iets heel speciaals en alleen voor de dapperen (en rijken) want anderhalve keer zo snel en 3 keer zo duur als een OT 850/135 (en bijna 4 keer zo duur als een gewone 850!