Tijdens de restauratie van mijn Fiat 850 deed ik veel ideëen op door te zoeken op internet. Ervaringen van andere eigenaren zorgden voor een grote stroom aan inspiratie voor projecten. Dingen die ooit op mijn auto gemonteerd zouden worden. Een groot aantal werd weer verworden maar een deel is nu gemonteerd.
Snoeien aan de kabelboom van de Fiat 850
- Hits: 5790
Bomen moet je af en toe snoeien om ze gezond te houden. De kabelboom van de 850 is niet mooi genoeg om zo te worden terug geplaatst als we de carrosserie klaar hebben. Het ding is vuil en hangt van ellende aan elkaar. En het ergste is nog wel dat ik niet weet of alle kabels nog 100% zijn. Wat ik wel weet is dat er allerlei Scotch-blokjes in zitten met kabels er aan waarvan ik niet weet waar ze van zijn en dat er ooit een keer sluiting in een deel heeft gezeten waardoor de isolatie is gesmolten. Tijd voor een sub-project dus. Uit de aankoop van de 850 Special heb ik twee kabelbomen overgehouden. Een daarvan ga ik helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en draad voor draad controleren. Met de kabelboom van onze eigen 850 als voorbeeld bouw ik dan een helemaal "nieuwe" op.
Na een paar uur is deze ellende gereduceerd tot dit, een nog steeds vuile hoeveelheid losse kabels: vol met tectyl, verf en lijmresten.
De stekkerblokjes zijn gedemonteerd en liggen in een schoonmaakbak te weken; binnenkort worden ze in een ultrasoonbad helemaal als nieuw.
Warm, warm, warm. De kachelradiateur van de Fiat 850
- Hits: 4691
Nu de wielophanging er compeet onderzit hebben we afgelopen week alle bouten en moeren definitief vastgezet, de handremkabels afgemonteerd, de wielen er opgezet om de 850 op het zicht uit te kunnen lijnen en is het kachelhuis schoongemaakt. Dat was nogal een vuilak. Daarom dus alles uit elkaar gehaald en in een bad met groene zeep het huis en alle losse deeltjes schoongemaakt. De metalen delen geschuurd en opnieuw gespoten en de kachelkraan ultrasoon gereinigd. Een paar foto's voor het collectieve geheugen:
Nadat alles schoon en droog was is de radiateur opnieuw in schuim verpakt en zijn alle delen opnieuw samengebouwd. Waar lucht kon weglekken is extra schuim bijgeplakt en vervolgens is het geheel ingebouwd in de auto.
Tenslotte nog even de truc met de handschoen herhaald (met een andere handschoen). Waar de stuurkolom door het schutbord gaat zit een plaatje met een afdichting. In de jaren dat de auto nog reed was dit rubber een paar maten te groot geworden. Om vocht en vuil te voorkomen moest dat aangepakt worden. Vanwege goede ervaringen dus maar weer een handschoen opgeofferd:
Resultaat voor later: warme en droge voeten en een schone voorruit om door te kijken.
Voortgang aan de Fiat 850. En een Weber DCD gevonden!
- Hits: 4783
Al eerder schreef ik dat het ontbreken van nieuwe artikelen niet betekent dat er niets gebeurt aan het project. De meeste tijd besteden we nu aan detailwerk: kleine onderdelen klaarmaken om te monteren en het zoeken naar dingen die we nodig denken te hebben. De beurs in Padua was ook weer een vast punt in het jaar en hoewel ik er een boel klein spul heb gevonden miste ik toch weer een hoop zaken. Niet getreurd. Zoals zo vaak eindigt het mislukte zoeken gewoon in het repareren van onderdelen die we nergens kunnen vinden. Nu dus ook weer.
En omdat de winter er weer aankomt en we dan niet meer met de deur open kunnen werken hebben we de werkplaats opgeruimd, de onderdelen per deel van het project bij elkaar gelegd en de werkplanning opnieuw gemaakt voor de komende tijd. Waar we mee bezig zijn?
- Tochtruitjes opbouwen en, samen met portierruiten, inbouwen + nieuwe lijsten monteren
- Portierpanelen en achterzijpanelen maken± nieuw hardboard, nieuw skai en binnenzijde bekleden met damp- en vochtdichte folie
- De kabelboom: een niet ophoudende brok frustratie. Er is niet één schema dat de installatie volledig afdekt dus passen en meten tot het werkt.
Via Marktplaats kocht ik deze Weber 28/36DCD 23, een carburateur die de 850 een mooie dosis extra pit moet gaan geven. Dit wordt een extra project voor de winter.
't Kan maar een keer goed ! Veel werk aan de Fiat 850
- Hits: 3811
Na de feestdagen eindelijk weer een paar zaterdagochtenden kunnen doorwerken.
Op dit moment ben ik bezig aan de voorkant: het afwerken van de verlichting en de ruitensproeiers en wat detailwerk aan de voorwielophanging.
Ik heb ook weer een voorraadje onderdelen besteld om te zorgen dat ik hierna door kan met de portieren.
Voor de verlichting zijn alle kabelsets naar de voorkant opnieuw gemaakt: alle connectoren dus opnieuw opgebouwd dus nieuwe kabels en stekkers, alles ingepakt in een nieuwe beschermhuls. De koplamppotten zijn zo'n beetje het enige dat niet nieuw is in deze opstelling. Bij de voorraad nieuwe onderdelen die ik in December had gekocht bleken nogal wat delen te zitten die er veel mooier uitzagen dan de delen die ik al teruggemonteerd had. Oud is dus vervangen door nieuw, wat me ook weer een dag kostte. Maar: 't kan maar één keer goed!
Nog meer passen en meten aan de Fiat 850
- Hits: 3931
Uiteraard willen we er binnen ook fatsoenlijk bij zitten. Deze week dus ook de panelen voor de portieren en achterkant gemeten, gezaagd en voorbereid voor bekleding. Dat meten viel nog niet mee omdat de oude panelen erg hadden geleden van het vocht dat zich sinds 1971 naar binnen had gewerkt.
Eerst dus iets gemaakt van 3.2mm hardboard wat in de buurt kwam van de benodigde afmetingen en daarna een heleboel keer heen en weer tussen de zaagtafel en de auto. Dat resulteerde in dit, het paneel voor het linkerportier:
Daarna de beide achterpanelen gezaagd en het paneel voor het rechterportier. En om te voorkomen dat vocht nog een keer de boel verziekt de achterkant van alle panelen bekleed met "Innotec Door Finish Special". Dit is een schuimfolie die het paneel perfect afsluit en ook het geluidsniveau in de auto nog wat omlaag kan brengen. Binnenkort de bekleding er op en alles inbouwen.
Knippen en plakken. Portierbekleding voor de Fiat 850
- Hits: 4208
Na de voorbereidende werkzaamheden aan de paneeltjes was het vandaag zaak ze van hun bekleding te voorzien. In eerste instantie wilden we ze niet aan beide zijden beplakken met de schuimlaag maar na wat proberen leek het er op dat het resultaat dan toch wat mooier zou zijn. Eerst maar eens begonnen met meten en knippen:
Hardware.... Daar horen ook de handgrepen bij. Die leken wel uit een modderpoel te komen maar met een dosis groene zeep en wat inspanning worden ook die weer netjes:
Dit moest ook nog.... Revisie van de Fiat 850 startmotor
- Hits: 5879
Een deel van het werk dat maar steeds bleef liggen was de afgelopen week aan de beurt: startmotor en dynamo moesten onderhanden genomen worden. Nou is dat geen vervelend werk maar omdat 't er allemaal nogal vervuild en gecorrodeerd uit zag (en er genoeg andere dingen te doen waren) bleef ik het maar uitstellen. Tot nu. Van de oorspronkelijke startmotor was een deel van het rondselhuis afgebroken; gelukkig nog twee andere in voorraad.
Eerst maar eens uit elkaar en alle onderdelen schoonmaken. Geen overbodige luxe.
Gelukkig is het een linksdraaiende! Wel een hoop gefrunnik om de bendix en de gaffel op zijn plaats te krijgen (inclusief het rubber dat tussen het statorhuis en het bendixhuis zit)
De gelijkstroomdynamo wil ik waarschijnlijk omruilen voor een wisselstroomdynamo. Dat is dus de volgende opdracht. Ik had er een liggen die ik ooit in een schuur in de Beemster heb gekocht. En die lag toen al jaren te rotten in een kistje:
Ik heb de dynamo (met veel moeite) voorzichtig uit elkaar kunnen halen. Het anker ziet er slecht uit, ik heb een diodeplaat nodig, een borstelsetje en een stel lagers. Die moet dus gereviseerd worden door een specialist.
't Oog wil ook wat. Nieuwe portierbekleding voor de Fiat 850
- Hits: 4573
Een belangrijk karwei was het maken opbouwen van de portieren en de achterwandjes. De oude chroomlijsten, de rubbers en de bekledingspanelen waren nogal matig, om het maar eens positief te zeggen. Er zijn nieuwe raamlijsten gemonteerd, de tochtruitjes zijn gereviseerd en over de bekledingpanelen heb ik al eerder een item geplaatst. Die zitten er nu dus ook in!
Wel hebben we besloten geen portiertassen te maken en geen asbakken in te bouwen. Niet origineel maar volgens ons ook niet functioneel. Nog even over het plaatsen van de sierlijsten want het eerste portier heeft ons nogal wat tijd gekost om het goed te doen. Het tweede portier was daarna zo klaar.
De juiste volgorde is: Sierlijsten op maat maken en weer verwijderen - Ruit in deur en nog niet vast aan kabel - Ruitgeleidingsrubber los in deur - Klemmetjes voor sierlijst plaatsen (9 stuks per lijst) - Sierlijsten op hun plaats klemmen - Ruit in geleiding, maar nog steeds in laagste stand - Tochtruitje op zijn plaats en vastschroeven - Ruitgeleidingsrubber tussen sierlijsten klemmen - Ruit omhoog - Onderste geleiding onder tochtruitje plaatsen en vastzetten - Ruitmechanisme afstellen.
Op jacht! Revisie van de wisselstroomdynamo van de Fiat 850
- Hits: 4738
Voor de revisie van de wiselstroomdynamo had ik een hoop onderdelen nodig. Zoeken op Marktplaats en Ebay leverde geen resultaten op, dus maar eens gezocht bij bedrijven in de buurt. Wie weet was daar nog een combinatie van kennis van zaken en goedgevulde onderdeelrekken aanwezig.
Dus dagje vrij genomen en het avontuur gestart. De eerste was meteen raak. Ook nog iemand die wist wat een Fiat 850 was. Heel aardige vakman. Koolborstels voor de startmotor had ik ook nodig en die kon hij zonder onderdelenboek meteen uit de kast trekken.
Voor de diodebrug was wat zoekwerk nodig maar die werd ook snel gevonden bij de groothandel. Meteen ook maar de borstelhouder besteld. Daarna maakte hij de servicegerichte opmerking "Mijn broer staat toch bij de leverancier, ik laat het meteen wel meebrengen. Als je wilt kun je wachten". Dus broer gebeld, die was al op de terugreis maar werd teruggestuurd. Ondertussen meteen nieuwe lagers gekocht en als service werd het anker netjes schoongemaakt in de draaibank.
Tijdens het wachten een goed gesprek maar helaas bleek de diodebrug niet de goede; morgen doen ze een nieuwe poging. Alles meegekregen en hoefde nog niets te betalen; "doe dat maar als je de diodebrug komt komt halen".Let wel: ik had de goede man nog nooit in m'n leven gezien! Moraal van het verhaal: "Wat je van ver haalt is lekker maar soms heb je dichtbij meer geluk". UPDATE: De diodebrug is niet meer leverbaar. Om het verdriet te verzachten is de oude gratis getest; die bleek in orde te zijn dus die is gespoten en al weer ingebouwd.
Kleine lichtjes voor de Fiat 850
- Hits: 3960
De voorkant is vandaag flink aan de beurt geweest en na de grille kon ik ook met de clignoteurs verder want van Fred W kon ik twee nog soepele clignoteurhoezen overnemen die na schoongemaakt te zijn goed bruikbaar bleken. Ik had er voor de rechterkant al een en voor die kant had ik ook nog een complete, nieuwe richtingaanwijzer, Voor de linkerkant moesten we de oude clignoteur uit elkaar halen en met een nieuw glaasje weer monteerbaar maken. Kabels door de hoes en nieuwe kabelschoenen er op en we kunnen weer legaal links- en rechtsaf.
Stroom...... Een wisselstroomdynamo voor de Fiat 850
- Hits: 4391
Toen de onderdelen voor de wisselstroomdynamo eenmaal op de werktafel lagen was de montage snel geregeld. Uit de eigen voorraad kwam een gelijkrichter, de lagers en de borstelhouder kwamen uit de kast van Leeman in Breda.
De diodebrug, anker en stator waren nog goed dus vandaag ben ik er maar even voor gaan zitten.
Koelvin en poelie moeten nog gestraald en gespoten worden. Daarmee wil ik even wachten tot ik voldoende spullen verzameld heb want er moet nogal het een en ander voor worden opgebouwd aan techniek voor het stralen kan beginnen.
Nog een klus te klaren aan de Fiat 850
- Hits: 4958
Er lag nog iets in een hoek dat essentieel is voor de 850: de radiateur. Puur om ruimte te sparen lag dat ding niet in de werkplaats en dan vergeet je 'm als je niet oppast. Afgelopen weekend dus opgehaald en op het zicht gecontroleerd. Lijkt niet lek dus afgeleverd bij de specialist. Schoonmaken, afpersen, stralen en spuiten. Daarna klaar om meteen in te bouwen. Zo was hij toen hij in de opslag lag; kan dus echt wel wat verzorging gebruiken:
Tussendoor nog even op bezoek geweest bij de expert. Van binnen en van buiten schoongemaakt en klaar om te testen.
Bij het testen bleek er een kleine lekkage aanwezig aan de onderste slangaanluiting. Gerepareerd en daarna is alles gespoten.
Meer over het Abarth OT dashboard voor de Fiat 850
- Hits: 5444
Een item dat volgens mij iedereen met een getunede Fiat 850 graag zou willen inbouwen is een Abarth OT dashboard. Vroeger kon je die als accessoire kopen en tegenwoordig komt er soms, heel soms, een origineel dashboard te koop, al gaan de prijzen dan wel door het dak.
Op de beurs "Auto e Moto d'epoca" in Padua vond ik in 2015 een replica van een Abarth OT dashboard. Duur maar wel de moeite van het onderhandelen waard. Inclusief alle instrumenten kon ik de vraagprijs wel betalen maar het nadeel was dat ik het dan pas na afloop van de beurs mee naar huis kon nemen. Die koop kon dus niet doorgaan.
Na wat navragen bleek de verkoper ook nog een los dashboard te hebben, zonder instrumenten. Het bestond uit een behuizing en een paneel voor de meters. Dat ging dus mee naar huis want ik wist dat ik nog een compleet set klokken van een Fiat 124 Coupé had liggen. En die passen. Om ze in te kunnen bouwen moest ik wel zelf alles bekabelen en aansluiten op de kabelboom van de 850.
Als ik toen had geweten in wat voor avontuur ik me had gestort dan had ik misschien beter weg kunnen lopen zonder het dashboard te kopen. Maar nu, na 9 jaar, heb ik eindelijk de eindstreep bijna bereikt. Het doel was deze opstelling:
De stappen die ik doorlopen heb laten zien dat het niet makkelijk was maar zijn zeker de moeite waard geweest.
Voor alle klokken konden worden ingebouwd en bekabeld moest ik een dashboardbekleding uit voorraad voorbereiden om de originele te vervangen.
Eerst de contouren van het nieuwe dashboard overgenomen op tape en daarna zagen in de bekleding.
Toen het nieuwe huis gemonteerd; en dan kunnen de instrumenten er in....
Dat inbouwen was nog de moeilijkste klus: omdat de km-teller en de toerenteller van de 124 Coupé te diep zijn passen ze niet in de opening waar normaal het dashboard va de 850 zit. Het plaatwerk wegsnijden was geen optie.
Daarom heb ik de km-teller gedemonteerd en met een Dremel een ring weggehaald van de behuizing. Ik bleek meer dan 2cm. weg te moeten halen om de behuizing in de 850 te laten passen.
Uitdaging daar was dat het weg te halen deel aan de voorkant van het huis zit want aan de achterkant zitten fittingen voor lampjes en waarschuwingslampen voor oliedruk, laadstroom, groot licht en richtingaanwijzers. Om na te kunnen denken over hoe het nu verder moest ging het project de ijskast in. Ik had genoeg andere dingen te doen.
In 2021 besloot ik er mee verder te gaan en dan meteen maar een olietemperatuurmeter in te bouwen. De benzinemeter moest dus naar een andere plek.
Helaas geen Veglia-exemplaar maar een van Amazon. Voor € 12,99. inclusief de sensor. Er zit wel een rand omheen van een Veglia-meter dus de behuizing moest aangepast worden.
Als je het schema groter wilt zien kun je er op klikken.
Helaas lukte het niet met de aangepaste behuizingen. Het verwijderen van een ring aan de voorzijde zorgde voor problemen met het glasplaatje en de bevestiging van de sierring. Weer ging het project de ijskast in en maakte ik tijd om een nieuwe motor te bouwen.
In het najaar van 2023 kreeg ik een ingeving: ik zou de behuizingen helemaal nieuw maken met behulp van een 3D printer. Die heb ik zelf niet maar in de bibliotheek van Breda is een "Maker's Base" en daar staat een hele rij van die dingen, allemaal Prusa's. Wat je hier ziet is nog niet de helft:
En er werkt iemand die heel handig is met ontwerpen in Fusion. Ik leverde de maatschets in en de ontwerpbestand werd voor me gemaakt.
Op twee printers tegelijk werden de behuizingen als "proof of concept" geprint. Net na sluitingstijd waren ze klaar en kon ik thuis verder met passen en meten (en gaten boren voor de doorvoer van kabels).
Jammer dat de afmetingen van de "ingewanden" van de tellers groter waren dan ik had getekend, de behuizingen pasten wel goed in de frontplaat maar de km-teller en de toerenteller niet in de behuizingen. Terug naar de tekentafel dus.
Gelukkig had ik de ontwerpbestanden mee naar huis gekregen en kon ik zelf de ontwerpen aanpassen. Toch zou het tot mei 2024 duren voor de nieuwe versie uit de printers zou komen. Ik had, om alles te fixeren in de behuizing en een oplegring voor de glasplaatjes te hebben, ook nog twee ringen van 1 cm getekend en voor de km-teller een huis zonder achterkant zodat ik de originele achterkant kon gebruiken.
De behuizing voor de km-teller. De achterkant van de originele teller is complex met veel gaten voor controlelampjes en verlichting en de tellerkabel.
Hier kies ik er voor om het ingekorte origineel in het nieuwe huis te schuiven. Omdat het ovaal is wordt het ontwerp daaraan aangepast:
De "sluitring" die in de behuizingen klemt. Je ziet het randje waar het glas in past:
Het geprinte resultaat met links het huis voor de toerenteller en rechts dat voor de km-teller:
De complexe achterkant van de kilometerteller:
Voor de toerenteller moest ik een aantal gaten in het geprinte onderdeel boren: voor de verlichting en de laadstroomcontrolelamp. Ook zitten er 3 aansluitingen voor stekkers in het huis. Dat was snel gebeurd en daarmee was ook deze klaar voor inbouw:
Er moest alleen een oplossing gevonden worden om de toerenteller te fixeren in de frontplaat. Daarvoor boog ik een aluminium ring die precies om het huis paste en lijmde deze op 3 punten vast aan het huis.
De bekabeling kwam aan de beurt en dat was best lastig. Ik had een interfacekabel gemaakt maar die was erg stug. Daarom eerst gezorgd dat alle aansluitingen doorgemeten werden zodat ik zekerheid had dat na inbouw alle lampjes en instrumenten zouden werken. Voor alle zekerheid een doos 5W lampjes met bajonetfitting aangeschaft en een grote hoeveelheid krimpconnectors om alles aan te sluiten.
In een eerdere fase van dit project had ik al een interfacekabel gemaakt die er voor zorgt dat alle kabels uit de nieuw gemaakte kabelboom van de 850 kunnen worden aangesloten op dit dashboard.
Blok 1 en 2 zijn voor aansluiting op de kabelboom van de 850, blok 4 is voor de brandstofmeter die een plekje gaat krijgen in het midden van de auto.
Ook kocht ik nog een assortiment waarschuwingslampjes (rood en groen) voor laadstroom, oliedruk en richtingaanwijzers. Die zijn ondertussen ook ingebouwd en aangesloten. Dashboard klaar voor inbouw! En dit is de voorkant waar ik binnenkort tegenaan mag kijken:
Meer over wat er aan de kabelboom in de auto wordt aangepast en hoe het geheel wordt ingebouwd volgt later.
Toch weer wat vooruitgang aan de Fiat 850
- Hits: 3982
Hoppa, weer een beetje vooruitgang. Het valt me fors tegen hoe lang die laatste details duren. De hemelbekleding blijft een uitdaging en ook de afwerking van de kabelboom heb ik lang uitgesteld. We waren al een paar keer aan de elektra bezig geweest maar zijn nu zo ver dat alles van voor naar achter via de zekeringkast is doorgemeten. Accu staat er in maar is nog niet aangesloten. Eerst zekerheid dat er niets gaat roken...... Project voor vandaag was het optuigen en uitmeten van het stukje kabelboom dat er voor moet gaan zorgen dat mijn dashboard met 124 Coupe klokken ook gaat werken.
Alles netjes verpakt met speciaal tape en via 3 (!) schema's uitgewerkt zodat ik de stekkertjes van het dashboard zonder moeite in de stekkerblokken van de Fiat 850 kan prikken.
Moet nog wel het relais voor de laadstroomlamp een plaatsje geven en een andere oliedrukzender scoren. Waarschijnlijk ligt die gewoon ergens in een doos in mijn opslag maar waar.....
Kleine aanpassingen aan de Fiat 850
- Hits: 3798
De wielstand van de voorwielen van de Fiat 850 beviel me na het monteren van de verlagingsblokken helemaal niet. Negatief camber zorgde voor een negatief gevoel. Dat, gecombineerd met het feit dat de verlaging effectief maar net een centimeter was, deed me besluiten dat te corrigeren. Vanochtend vroeg begonnen want er stond nog meer op de to-do lijst. Voor de zoveelste keer de schokbrekers en de triangels los en de blokken er tussen uit. Ik was blij met het resultaat.Een fatsoenlijk camber en ook het toespoor heb ik meteen aangepakt. Zoals verwacht is de verlaging niet verbeterd maar daar kan ik voorlopig mee leven. Na wat rijden zal hij zeker nog wat lager worden.
Toen de wielen er af lagen had ik ook ruimte om de bekabeling van de richtingaanwijzers af te maken. Was zo'n klein dingetje in de categorie "doe ik nog wel effe" maar dat gebeurt dus nooit. En van Gertjoe kocht ik ook nog een brandnieuwe spanningregelaar. Kan ik dat ook goed afwerken.
Fiat 850: Onder een donkere hemel
- Hits: 2323
Na lang uitstel is dan eindelijk deze week de nieuwe hemel gemonteerd. Ter herinnering: het dak van de onze Fiat 850 was een berglandschap en uitdeuken geen optie. Dat van de Special die we in Noord Holland kochten was gaaf dus dat dat hebben we lang geleden getransplanteerd, inclusief de goten die nodig waren voor de montage van een hemel.
We hadden alles, ook de bekleding, al zag die er niet uit. Deze dus uit elkaar gehaald en bekledingsstof gekocht. Daarna langdurig mijn vrouw lief aangekeken en sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nette lap hemel. Wel in zwart omdat we dat mooier vonden in combinatie met de lichtblauwe kleur. Toen nog monteren en ook dat was nogal een avontuur. Een beetje uitleg:
Het eerste ontwerp had wel "tunnels" van skai voor de beugels maar die waren te stug waardoor we erg veel rimpels in de hemel overhielden die niet strak te spannen waren. Tweede ontwerp kreeg daarom tunnels van stof: soepel en veel makkelijker te maken.
De hemel werd gemonteerd door eerst de 6 beugels te plaatsen. Daarna werd met nieuwe klemmen (leve Padua) de bekleding in grote lijnen opgespannen en na een weekje "wennen" om de kreukels er uit te krijgen hebben we deze week besteed aan het definitief spannen en plakken waarna de zijruiten er in konden worden geplaatst. Een 850 Special heeft bij de voorste en achterste raamstijlen plaatjes met skai. Uiteraard hebben we deze ook aangepast aan de nieuwe kleur:
Dit is dan het resultaat:
Om de hemel netjes gespannen te krijgen zijn klemmen en lijm nodig. Voor de gebogen lijnen wordt er veel ingeknipt:
En dan de ruiten er in met de oude truc: groene zeep, een draad en veel slaan (op de ruit dus)
Het resultaat met zijruit:
Uit oude voorraad nog wat nieuwe handgrepen er in geschroefd, omdat het kan:
Voor belangstellenden: ik heb er nog een paar...
Vooruit met de Fiat 850
- Hits: 2267
Niet alleen de hemelbekleding van de Fiat 850 heeft ons de laatste weken bezig gehouden, ook het afwerken van de motorruimte en de onderkant hebben veel tijd gekost. Een urenvretertje was de afdekplaat van de tunnel. Dit is een paneel van rubber aan de achterkant van de tunnel waardoor stangen, kabels en leidingen van voor naar achter lopen. Dat paneel was nogal matig en om in ieder geval de kans op lekkage zo klein mogelijk te maken is daar een stuk rubber achter geplakt (waar een oude binnenband al niet goed voor is):
Toen was het nog een heel gepuzzel om het juiste ding door het juiste gat te krijgen maar uiteindelijk alles op zijn plaats gekregen. Koppeling afgesteld, gas- en chokekabel idem.
De nieuwe stoelen zitten in de Fiat 850
- Hits: 548
Lang geleden meldde ik dat ik twee Cobra Cups had overgenomen, leuke stoeltjes maar helaas zonder frame. Allerlei ander werk aan andere projecten ging voor maar eindelijk heb ik nu de stap gemaakt om de stoelen inbouwklaar te maken. Dat hield in dat ik frames moest maken want ik kon niets vinden waar ik blij van werd. Mijn eisen: passen zonder aanpassingen (zowel in de auto als onder de stoel) en niet te duur.
Uiteindelijk toch maar besloten om zelf de frames te bouwen. Resultaat van frame 2.0 (1.0 vergeten we maar):
Met de stoel erop ziet het er zo uit:
En zo zitten we voortaan in de Fiat 850!
Meer over de hemel van de Fiat 850
- Hits: 574
De laatste tijd wordt regelmatig gevraagd om dakbekleding voor Fiat 850's, zowel op Facebook als op het forum hier. Meestal gaat het dan om het oppimpen van de 850 Berlina die een vrij eenvoudige plaat dempingsmateriaal tegen het dak geplakt had. De intentie is om er dan een echte hemelbekleding in te zetten, zoals in de Fiat 850 Special. Lijkt eenvoudig maar het vergt toch echt een donorauto als je het mooi en goed wilt doen. Ik had ook zo'n goedkope plaat boven mijn hoofd maar ook het geluk dat ik in Noord Holland een 850 Special als donorauto vond. Alle hardware zat er bij en de rails kon ik losboren uit het dak.
Hier heeft mijn plaatchirurg net de dakplaat losgeboord van het frame. De rails worden daarna voorzichtig losgemaakt en geprepareerd om ze terug te lassen in de Berlina. Maar daar zat toen nog geen dakplaat op dus we konden overal goed bij.
De losse rails. Hebben nog wel wat TLC nodig voor ze terugmogen.
Je hebt voor het hele project de volgende zaken nodig:
- Een hemelbekleding of een mal om er een te maken. De kans dat je een nieuwe vindt is erg klein en voor een gebruikte moet je een 850 Special demonteren.
- Om alles te kunnen monteren de losgeboorde rails (4178470 en 4178471 of 4161554 en 4161555, nieuw niet te vinden), deze zitten boven de "B"-stijl gelast. Die zie je hier op tekening:
- De 3 stalen beugels die van links naar rechts door de tunnels van de hemelbekleding lopen en in deze rails klikken.
Ze staan niet in het onderdelenboek van de 850 Special. Dus ook geen nummers bekend. - Vervolgens de 4 afdekplaten voor de "A"- en de "C"-stijl:
Die zijn standaard bekleed met beige vinyl dus als je een beige hemel hebt/maakt ben je klaar. Ik heb een zwarte hemelbekleding dus ik had extra werk.
Wat foto's van de rest van het werk:
Alles gemonteerd maar moest nog worden nagespannen om het mooi te krijgen.
In alle redelijkheid is het geen klus die je zomaar even doet. Vooral het vinden van een donorauto met een intacte bekleding, het verwijderen en teruglassen van de rails en het maken van een bekleding zelf kon ik alleen maar met geluk, een goede plaatwerker en de hulp van mijn vrouw en mijn zoon Yorn.
Goed voorbeeld voor de Fiat 850 motor
- Hits: 1157
Een tijdje geleden was ik op de beurs "Fiera auto e moto d'epoca" in Padua en dat is altijd genieten. Mooie auto's, zeldzame onderdelen en, dankzij het overschot aan Italiaanse autoliefhebbers, altijd heel sfeervol.
Op de stand van Exotic+Raceparts / Scuderia Topolino kwam ik dit fraaie stuk motortechniek tegen, een blok (waarschijnlijk A112 Abarth) met een PBS-kop er op. Gezien de prijs van zo'n cilinderkop en de bijbehorende carburateurs is dat voor mij een no-go modificatie maar toch leuk om te bekijken (en een beetje te kwijlen.....)
Het blok met de gemonteerde delen geeft me in ieder geval wel een voorbeeld van hoe ik mijn eigen motor wil gaan bouwen.
Een Abarth grille voor de Fiat 850
- Hits: 5127
Grillen! Da's normaal iets voor de zomer. Vuur, veel vleesch en hopen sauzen. Maar nu is het iets anders want ik heb besloten dat ik een Abarth OT grille op de auto wil. Heel internet zocht ik af om voor normaal geld een (replica) grille te vinden maar die dingen die aangeboden werden gingen mijn budget ver te boven.
Nu zit er in Breda een bedrijf dat kan waterjetten dus daar maar eens langs gegaan, met een tekening met de juiste maten. Ze vonden het een leuk idee en gingen wat voor me maken. Een paar weken later werd ik gebeld want m'n grille is eindelijk klaar! En met het resultaat ben ik erg tevreden.
Nou was dat ding zo plat als een dubbeltje en het front van een 850 is licht gebogen. Om de juiste vorm te krijgen heb ik een eigen variant op het Engelse wiel bedacht en een centreerpen voor een koppelingsplaat gebruikt om de vorm er in te rollen. Duwen en rollen, passen, duwen en rollen en weer passen. Om met drs. P. te spreken: heen en weer, heen en weer (tot je er het heen en weer van krijgt).
Zowel het front als de grille zijn schoongemaakt met Acrysol (net als de frontplaat) en toen kon de dubbelzijdige tape er op. Plakt als een dolle en het resultaat mag er zijn.
Uiteraard moest het Abarth-binnenpaneel nog gemonteerd worden. Dat zou pas veel later gebeuren.
Daarvoor moest ik iemand vinden die dit deel kon namaken maar iedereen die ik benaderde had geen interesse of was te duur. Uiteindelijk besloten om een sticker met tekst te laten maken en dat kan bij iedere car-wrapper. Om duidelijk te maken dat ik niet de illusie heb dat dit origineel moet lijken heb ik de tekst zo gemaakt dat die bij de ware OT's nergens voorkomt.
Makkelijk beginnen:
Nauwkeurig werken en dan:
Klaar!
Nieuwe zekeringkast voor de Fiat 850
- Hits: 49
De originele zekeringkast in de 850 beviel me niet: te rommelig en ook de "torpedo"-zekeringen vond ik niet van deze tijd. Dus ben ik gaan nadenken over een verbeterde versie. Op Internet zijn heel veel opties beschikbaar en ik koos voor deze:
Die wijkt natuurlijk af van wat Fiat ooit verzon. In de Fiat zekeringkast zijn van de 8 zekeringhouders er een aantal inwendig doorverbonden (zie pijltjes). Ook heeft het origineel steeds twee uitgangen per houder. Wat je op Internet vindt heeft dat niet dus je moet zelf de aanpassingen doen.
De oude:
Dit is de achterkant van de gebruikte zekeringskast, een met 10 houders uit een 124 Coupé. Hier zit een extra aansluiting in voor de elektrische brandstofpomp. Die "groep" vervalt en wordt vervangen door een losse zekering.
Twee uitgangen per zekering gerealiseerd met piggyback-connectoren en de interne verbinding tussen de zekeringhouders met haakse connectoren.
Ik heb er meteen voor gezorgd dat alle zekeringen weer (ongeveer) volgens standaard zijn vervangen: 1 van 15 (in plaats van 16A) en 7 van 7.5 Ampere (in plaats van 8A)
Deze kast heeft bijna dezelfde afmetingen als de originele en kan daarom makkelijk worden ingebouwd.