Kort nadat ik wat sportievere ritjes heb gemaakt, heb ik de druklager helaas kapot gemaakt. Althans, dat was het vermoeden.
Het symptoom met een draaiende motor:
- Koppeling los -> ratelende versnellingsbak.
- Koppeling ingedrukt -> Geen geluid.
Alle mensen met meer autokennis om mij heen garandeerden mij dat de oorzaak het druklager was. Ook merkte ik tijdens de ritjes dat de Seat veel vocht verloor. Welke type vocht dit was, is niet helemaal duidelijk. Het kon een van de 3 zijn Motorolie, Versnellingsbak-olie of koelvloeistof.
Revisieset
Op internet kon ik gelukkig een complete revisieset kopen bestaande uit: Koppelingsplaat, Drukgroep en Druklager.
Na het demonteren kwam ik er alleen achter dat de drukgroep anders was.
De drukgroep die uit de Seat kwam zag er nog goed uit, en ik durfde het grote verschil in drukgroep niet aan.
Het druklager kwam wel overeen, evenals de koppelingsplaat.
![]() |
![]() |
Boven (onder de hamer): de nieuwe drukgroep. | Alles terug gemonteerd. |
Versteviging
Op internet kwam ik een video tegen over de ophanging van de versnellingsbak. Na het inspecteren van de ophanging, kwam ik erachter dat mijn ophanging aan het scheuren was!
Op zoek naar een stuk metaal om eraan te lassen voor de versteviging:
Hier hoef ik me geen zorgen meer om te maken:
Lekkage
Nadat de versnellingsbak en aandrijfassen weer gemonteerd waren een proefritje maken! Helaas lekte de versnellingsbak olie zo weer uit de aandrijfas hoezen. Hoe kan dit toch?
We hebben gelukkig foto's gemaakt hoe het zat, en op dezelfde manier terug gemonteerd.
Zo zat het:
Snel kijken in het werkplaats handboek hoe dit toch kan, hebben we de pakking verkeerd gemonteerd?
Zie onderstaande plaatje, en met name nummer 1 is belangrijk. De plaat zat verkeerd om gemonteerd door de vorige eigenaar! Geen wonder dat de olie er zo snel uit liep.
Dus wederom de assen demonteren, en de plaat omdraaien. Gelukkig was dat ook de oplossing, en blijft de Seat nu droog!