In Amerika werd de potentie van de Fiat 850 techniek al snel ontdekt en werd de motor door meerdere constructeurs gebruikt om er competitieve race-auto's mee te bouwen. PBS, LeGrand en Astech zijn er bekend mee geworden.
Er werd vooral gereden in D Sports Racing (DSR). DSR begon in 1968 en is voortgekomen uit de oudere H Modified-klasse van de Sports Car Club of America (SCCA).
Het is een klasse voor sportprototypes voor wegracen en wordt wel de enige racecategorie genoemd die onbelemmerd blijft door regelgeving die innovatie elders in de autosport heeft belemmerd. Er is bijvoorbeeld geen regel voor de gebruikte motoren, zolang ze maar onder de 1000cc blijven.
PBS, de tovenaars met Fiat 850 techniek
- Hits: 624
Paul & Bob Swensen waren de eigenaren van PBS Engineering in Garden Grove (Californië) die twee coupé's met middenmotor bouwden, aangedreven door Fiat 850-motoren. De glasvezelcarrosserie van deze auto's werd ontworpen door Clark Adams en gebouwd door LaDawri, dat ook kitcars bouwde. Zij verkochten de losse carrosserie ook als de Formula Libre.
De auto hieronder is een PBS Mk-2 (GT-2) H Mod Coupé uit 1968. Dit model, gebouwd in 1967-1968, werd geconstrueerd met een buizenframe chassis en een glasvezel carrosserie. De deuren zijn gemaakt om te openen zoals die van een Mercedes 300SL.
Bob Swenson racete een aantal jaren met zijn Mk-2. Hij reed zelfs met de auto in 1968 in de American Road Race of Champions (destijds het nationale kampioenschap van SCCA) op Riverside Raceway in 1968 [deed mee als PBS GT-2], maar viel na slechts één ronde te hebben voltooid uit vanwege een gebroken ophanging.
De auto werd aangedreven door een FIAT 850cc-motor, met een PBS DOHC-cilinderkop, die ongeveer 90 pk leverde bij 8500 tpm.
De auto van Bob werd later verkocht aan een eigenaar die hem ingrijpend verbouwde. Helaas werd de auto zo veranderd dat PBS de auto, op later verzoek, niet meer in de oorspronkelijke staat kon krijgen. Dus in plaats daarvan installeerden ze een roadster (Mk-4) carrosserie op het chassis.
PBS bouwde ook een tweede Mk-2. Die auto werd meerdere malen verkocht en werd gelukkig in originele staat gehouden. Hij werd uiteindelijk voor meer dan $ 125.000 verkocht aan een serieuze verzamelaar in Japan. Door de jaren heen heeft PBS verschillende revisies van de motor uitgevoerd voor de huidige eigenaar.
Van Bryce Wengard kreeg ik deze foto's van de PBS aangedreven auto van zijn vader; let op de Fiat 124 Familiare:
Hopelijk krijg ik nog aanvullende info van Bryce,
PBS is ook bekend geworden door bijvoorbeeld de door hun ontwikkelde cilinderkoppen en waterpompen zoals te zien bij deze motor die ik jaren geleden tegenkwam op de beurs in (toen nog) Padua. Dit blok is opgebouwd door Scuderia Topolino/Abarth-Online.de
Als je hun onderdelen nu ergens tegenkomt betaal je de hoofdprijs maar volgens mij zeker de kosten waard.
Astech DSR met Fiat 850 motor
- Hits: 552
Astech was het bedrijf van Dale Tholen in San Diego, Californië waar onderdelen voor race-auto's werden ontwikkeld en gemaakt. Ook werden carrosserieën voor deze auto's gebouwd. De auto die je hier ziet is de enige van de vijf gebouwde exemplaren waarin nog steeds de op de Fiat 850 gebaseerde motor zit. Er zijn er nog 3 bekend maar daarin zitten motorfietsmotoren.
Een fotoalbum vind je HIER en een filmpje met lopende motor HIER.
Deze Fiat Astech D-Sports Racer-raceauto uit 1972 wordt dus aangedreven door een motor gebaseerd op het Fiat 850 903cc blok (achterstevoren gemonteerd zoals ook bij de Formula 850) waarvan de cilinderinhoud nu rond de 950 cc zou moeten zijn. De cilinderkop is een door PBS-gebouwde 8-poorts crossflow-kop, met Weber 40 DCOE-carburateurs.
Dale Tholen ontwikkelde ook een originele Astech crossflow-kop met inlaatspruitstuk:
Deze Astech heeft 10 jaar gereden in de SCCA-klassen HSR en VARA. De laatste race was in 2017 en was in zijn tijd altijd een top 3-finisher
Wat gegevens van de auto:
Motor en versnellingsbak:
- Boring: 66mm, Slag: 68 mm krukas, met drijfstangen van de 903cc motor.
- Hoge compressiezuigers
- Totale cilinderinhoud: 930 cc
- PBS Engineering-nokkenas met hoge lift
- PBS-cilinderkop met 8 poorten en iets grotere kleppen)
- Dubbele Weber 40DCOE carburateurs.
- PBS waterpomp in "shorty"-stijl
- PBS-carter
- "reverse-flow" smering waardoor het gebruik van een externe oliefilter en een externe oliekoeler mogelijk is.
- Transmissie is een Webster met 5 versnellingen.
- Alle motormodificaties en montage van deze auto werden gedaan door PBS Engineering. Volgens de eigenaar bedraagt het geschatte aantal pk's van deze motor 85-90 pk.
Onderstel en carrosserie:
- Remmen: Schijfremmen op 4 wielen.
- Wielophanging: Eigen ontwikkeling
- De carrosserie is van glasvezel en zelfs de mal voor de voorkant bestaat nog.
- Het gewicht is 415 kg.
De dochter van Dale Tholen, Kerry Rauch, racet nog in een Astech, die oorspronkelijk een Fiat 850cc-motor had, wat in die tijd de maximaal toegestane motorinhoud was.
Later werd de auto uitgerust met een Nissan 1300cc B210-motor en vervolgens geüpgraded met een Motec-brandstofinjectiesysteem.
In 1997 werd de auto uitgerust met een Worth Kawasaki ZX-10-motor, zoals deze in 2000 was geconfigureerd. Die laatste versie zie je hier: