Tussen 1966 en 1979 werd in Italië geraced met de "Formule 850" waarbij gebruik moest worden gemaakt van Fiat 850 techniek. Blijkbaar was het een populaire (want betaalbare) klasse want er werden in die jaren maar liefst 205 racers gebouwd (bron: http://www.registroformula850.it).
Van veel van deze auto's is weinig gedocumenteerd maar ik doe mijn best zoveel mogelijk informatie te vinden en te plaatsen.
Uitleg over wat de Formula 850 inhield | Welke merken waren er in de Formula 850? |
fotoalbum van het Italiaanse formula 850 register: klik op de foto.
De Formula 850 snoepwinkel van Aquarama
- Hits: 2191
Aquarama Boats & Cars is een bedrijf dat vaak nogal exotische voorraad heeft. Als je in de lijst met reeds verkochte auto's kijkt dan staan daar heel interessante auto's tussen. Op dit moment (begin 2023) staan er maar liefst 4 Formula 850's te koop, van hopeloos tot prachtig gerestaureerd.
We beginnen met de Biraghi Formule 850 (chassis 001 uit 1966) Deze is volledig gerestaureerd tot in elk detail. De motor, versnellingsbak, ophanging, remmen, elektrisch systeem, chassis, aluminium carrosserie en alle verschillende details, alles is gereviseerd). Vraagprijs is € 20.000.
Klik op de foto voor een klein album
De auto heeft sinds 1966 3 eigenaren gehad is zeer origineel (er zijn dus in de loop der jaren nooit veranderingen aan gegaan). De historie met documenten, foto's van de eerste test in Vallelunga in 1966 is compleet. De auto is raceklaar en kan worden gebruikt in in classic races, vrije trainingen op het circuit of in de 850 Formula Trophy.
Deze foto toont een van de 3 ribben van het chassis, een fundamenteel en essentieel kenmerk van alle Biraghis.
Er is nog een Biraghi maar die is een stuk minder mooi:
En dan nog een StylAuto die echt veel werk nodig heeft maar daar is de prijs ook naar (€ 9000):
En tot slot een Atecar uit 1976. Het is een AT-76, chassisnummer 02. De auto is gebouwd door Aldo Testa met mechanica afgesteld door Giovanni Colombo.
Deze auto is gebouwd op basis van een De Sanctis uit 1969, heeft nog steeds zijn 850-motor, Colotti-versnellingsbak, Girling-remmen en alle originele De Sanctis-instrumenten.
In 1976 reed Biagio Cammarone met deze auto. Vraagprijs € 15.000.
Ciceri GMS Formula-850 monoposto uit 1969
- Hits: 2741
Op internet zoek ik regelmatig naar Formula 850's waarvan ik nog weinig of geen informatie op deze site heb staan. Zo vond ik op www.formula-850.com deze Ciceri GMS Formula 850, in 1969 gebouwd door de gebroeders Giovanni, Mario en Sergio Ciceri (vandaar de naam GMS ). Ze bouwden er twee, dit is de laatste.
Klik op de afbeelding of hier om een album te zien.
Verdere gegevens van deze auto:
Chassis nr. 2
Motor:
Fiat 850 met gewijzigde olietoevoer, gepolijste krukas (gehard en gebalanceerd)
Drijfstangen lichter gemaakt, gewogen/gebalanceerd
Afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel
Tuimelaars lichter gemaakt
Tuimelaaras geoptimaliseerd
Uitlaatkanalen verbreed
Nokkenas 300 graden
Grootte verbrandingskamers gekalibreerd
Transmissie:
Fiat 850 F (Collotti) met rechte vertanding- verschillende versnellingsoverbrengingen kunnen worden gekozen.
Volgens de homologatiepapieren was het echter een Fiat 500 F.