Tussen 1966 en 1979 werd in Italië geraced met de "Formule 850" waarbij gebruik moest worden gemaakt van Fiat 850 techniek. Blijkbaar was het een populaire (want betaalbare) klasse want er werden in die jaren maar liefst 205 racers gebouwd (bron: http://www.registroformula850.it).
Van veel van deze auto's is weinig gedocumenteerd maar ik doe mijn best zoveel mogelijk informatie te vinden en te plaatsen.
Uitleg over wat de Formula 850 inhield | Welke merken waren er in de Formula 850? |
fotoalbum van het Italiaanse formula 850 register: klik op de foto.
Renato Benusiglio in Formula 850
- Hits: 2600
Van Renato Benusiglio weet ik niet veel, behalve dat hij in zijn leven ontzettend veel geracet heeft. Hij heeft een eigen album op issuu.com staan en er is weinig waar hij niet in geraced heeft. En dus ook in de Formula 500 en Formula 850. Van één pagina uit dat album met Formula 850's er op heb ik onderstaande afbeelding geleend en bewerkt.
Hij racete ook in deze Dagrada.
Wat zijn de merken in de Formula 850?
- Hits: 3815
Op de site van het Italiaanse Formula 850 register is veel informatie te vinden, vooral welke bouwers bezig waren met de Formula 850. Van daaruit is meestal wel verdere informatie te vinden; Google is je vriend. Maar ook in het boek "Fiat 850 Fuoriserie" worden Formula 850 auto's kort beschreven. Er moet dus veel te vinden zijn.
Een goed startpunt is de lijst met constructeurs en hun auto's.
Hieronder vind je een alfabetische lijst van de Formule 850 fabrikanten die destijds het certificaat van oorsprong bij de CSAI hebben aangevraagd en het aantal exemplaren dat door elk is gecertificeerd.
Wel moet gezegd worden dat veel auto's meerdere keren gecertificeerd zijn; dit gebeurde in de overgrote meerderheid van de gevallen omdat de eigenaren de wagens moderniseerden met nieuwe carrosserieën, nieuwe en hogere rolbeugels, de ophangingen en het chassis aanpasten, zelfs de wielbasis verkorten, dit alles vereiste steeds een nieuwe certificering.
Hoeveel er dus werkelijk gebouwd zijn is niet te achterhalen.
Constructeur | Aantal gebouwd | In "Fuoriserie" |
A.M.S. | 4 | Ja |
A.T.E.CAR | 2 | Nee |
A61 | 1 | Nee |
AGOSTI | 1 | Ja |
ALESSANDRINI | 1 | Nee |
ANDREOLI | 1 | Nee |
AUTOSPORT | 1 | Nee |
AUTOTECNICA | 1 | Ja |
AZ | 2 | Ja |
B.W.A. | 7 | Nee |
BARELLI | 2 | Nee |
BELLASI | 2 | Ja |
BIGNAMI | 2 | Nee |
BIRAGHI | 9 | Ja |
BIREL | 1 | Ja |
BONETTI | 3 | Ja |
BRANCA | 1 | Nee |
BROGAM | 1 | Nee |
BUGLIONI | 1 | Nee |
C.R.M. | 1 | Nee |
C.V.R. | 2 | Nee |
CARENA | 1 | Nee |
CICERI GMS | 2 | Ja |
D.R.M. | 1 | Nee |
DAGRADA | 5 | Ja |
DALGO | 1 | Nee |
DE SANCTIS | 29 | Ja |
DEALGO | 1 | Nee |
DEL GIOVANE | 2 | Ja |
DEMA | 1 | Ja |
DIANA | 1 | Nee |
E.L.E. | 1 | Nee |
FAGIOLI | 7 | Ja |
FALCONE | 1 | Nee |
FELISATI | 1 | Nee |
FERRAZZI | 1 | Nee |
FIDE | 2 | Ja |
FIORETTI | 1 | Ja |
FOGLIETTI | 1 | Ja |
FRABER | 1 | Nee |
GDS | 1 | Nee |
GIANNINI | 1 | Nee |
GIGLIO | 1 | Nee |
GILI | 1 | Nee |
GIULIANI | 2 | Ja |
GPD | 1 | Nee |
GRASSELLI | 2 | Nee |
GSC | 1 | Nee |
GSM | 1 | Nee |
GUARNIERI | 1 | Ja |
IPPOCAMPO | 2 | Nee |
JACO | 1 | Nee |
L.G.A. | 1 | Nee |
L.P.T. | 1 | Nee |
LUCKY | 11 | Ja |
M.Z. | 8 | Nee |
MACO | 2 | Nee |
MANTISSA | 1 | Ja |
MARRAS | 1 | Ja |
MONTAGNA | 1 | Nee |
MONTEVERDE | 1 | Nee |
NEISSE | 1 | Nee |
NIPAMA | 1 | Ja |
OL-GA | 1 | Ja |
PAPARUSSO | 1 | Ja |
PATRIARCA | 1 | Ja |
PRAT | 1 | Ja |
PRATALI | 1 | Nee |
PULVIRENTI-BRACCINI-PT | 1 | Nee |
RENZINI | 2 | Ja |
REPETTO | 3 | Ja |
RESIDORI | 1 | Nee |
RRE | 1 | Nee |
SACE | 1 | Nee |
SANETTI | 2 | Nee |
SCA-BRU’ | 1 | Nee |
SELENE | 3 | Nee |
SILVA | 1 | Ja |
SINIBALDI | 1 | Nee |
SPICAR | 1 | Nee |
STELLINA | 1 | Nee |
STYLAUTO | 1 | Ja |
TABI V.D.R. | 1 | Nee |
TAGLIANI | 2 | Ja |
TECNO | 14 | Ja |
TONY KART | 4 | Ja |
VACCARI | 2 | Ja |
VIALI | 1 | Nee |
VICO | 1 | Ja |
VIGEZZI | 1 | Nee |
WAINER | 2 | Ja |
Z.A.M.B.A. | 1 | Nee |
ZANI | 2 | Nee |
Totaal | 206 |