Carrozzeria Alfredo Vignale werd in 1948 in Turijn opgericht door Alfredo Vignale. Alfredo werd geboren in 1913 en verliet, op zijn 11e, de lagere school om als leerling plaatwerker te beginnen bij Ferrero & Morandi, een bedrijf vlakbij zijn ouderlijk huis. Toen hij zeventien was begon hij bij Stabilimenti Farina, dat toen geleid werd door Giovanni Farina, de oudere broer van Pinin. Die was in 1928 uit het bedrijf vertrokken om Carrozzeria Pininfarina op te zetten.
Vignale werd bij Stabilimenti Farina een allround technicus. Zijn eerste stappen in de carrosseriebouw zette hij toen hij halverwege de dertig was: hij ruilde bij een Moto Guzzi dealer een oude motorfiets in voor een Fiat Topolino die met schade achter de werkplaats stond..
Het koetswerk van die Topolino was zo kapot dat Alfredo besloot er een aluminium carrosserie voor te bouwen die veel indruk maakte en zelfs besproken werd in het Engelse blad ‘Autocar’.
De eerste carrosserie van Carrozzeria Alfredo Vignale na de oprichting in 1948 werd op Fiat 500 Topolino-basis gemaakt, waarna een speciale Fiat 1100 volgde. Vignale vestigde daarmee zijn naam en kreeg meerdere Italiaanse firma's als klant zoals Cisitalia, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Maserati en Lancia.
De Cisitalia 202 CMM Aerodynamico ontwikkeld door Savonuzzi en gebouwd door Vignale, een van de mooiste auto's ooit:
Vignale werkte nauw samen met Giovanni Michelotti nadat die in 1959 zijn eigen ontwerpstudio opende. Deze samenwerking werd echter in 1962 definitief beëindigd.
Andere designers die werkten voor Vignale waren Rodolfo Bonetto en Virginio Vairo, de ontwerper van de Vignale 850 reeks.
Alfredo Vignale begon in 1961 auto's onder zijn eigen naam te produceren. Hij opende een fabriek van 40.0000 m2 in de buurt van Fiat's Mirafiori-fabriek in Crugliasco bij Turijn. In deze fabriek werd een hele reeks Vignale-auto's geproduceerd met behulp van lopende bandproductiemethoden waarbij auto's voornamelijk op rollend chassis van Fiat werden gebouwd. De nieuwe fabriek was een financiële uitdaging maar er was in die jaren genoeg werk om die aan te gaan.
De 1000 Sportiva naast een Opel Kadett Cabriolet en een Triumph Italia Vignale (?).
Alfredo Vignale was ook vaak aan de lopende band te vinden:
Vignale ontwierp en bouwde ook zelf auto's, meestal in kleine aantallen en meestal varianten van modellen van Italiaanse fabrikanten uit die tijd. Bekende ontwerpen zijn de versies van de Fiat 850 en de Vignale Gamine die gebaseerd was op de Fiat 500. Zijn laatste ontwerp was in 1968 de carrosserie van een prototype van de Tatra 613.
De Vignale 850 versies werden in 1964 voor het eerst getoond op het Salon van Turijn:
Een heel speciaal model was de 1000 Sportiva:
Op de website van Carrozzieri Italiani staan nog meer foto's
De Vignales op foto's uit Quattroruote:
De Berlina (ook als Special te leveren):
De Coupe:
De Spider:
En er was het prototype van de Berlinetta "Dart" op basis van de 850 Special. Dit zou een van de laatste ontwerpen worden van Vignale als zelfstandig carrosserier:
Het front in detail:
Het bedrijf werd in 1969 overgenomen door De Tomaso die al eigenaar was van Carrozzeria Ghia. Kort na de verkoop, op 16 november 1969, stierf Alfredo Vignale bij een auto-ongeluk.
Zowel Ghia als Vignale werden in 1973 verkocht aan Ford.