Toen we de Fiat 850 ophaalden wisten we al dat de motor al lang niet gelopen had maar hadden er wel vertrouwen in dat we dat opgelost konden krijgen.
Dus toen we in Breda aankwamen meteen geprobeerd de motor te starten maar dat was geen succes. We hadden vonk en benzine dus je zou denken dat hij zou moeten aanslaan. Twee keer een compressietest gedaan en dat zag er niet goed uit.
De reden was niet duidelijk en met ingebouwde motor met een endoscoop binnen kijken gaat wat moeilijk bij een 850. Omdat we toch al van plan waren de motor en de motorruimte weer mooi te maken meteen besloten om alles onder de motorkap te demonteren. Dezelfde dag hebben we met vereende krachten de motor uitgebouwd. Alles netjes gedemonteerd en gelabeld en een verzameling foto's gemaakt zodat we aan de hand van de foto's de boel weer kunnen monteren als het zo ver is. Na een paar uurtjes relaxed sleutelen lag het blokje buiten.
Het volgende weekend hebben we de motor geinspecteerd met een endoscoop van mijn werk. Geen goed nieuws want de tweede cilinder had "snot" aan de wand zitten, de derde zag er uit als een druipsteengrot maar de eerste en de vierde waren redelijk schoon. Ik dacht dus aan een kapotte koppakking tussen tweede en derde cilinder.
Er zat dus maar één ding op: koppen snellen dus hebben we samen de kop er af gehaald. Karweitje van niets. Eindelijk kwam de motorbok (Winntec 500) die ik ooit eens tweedehands had aangeschaft van pas. Jammer van de overcapaciteit want dat ding kan veilig 500 kilo aan en een 850 blokje hang je er in je eentje aan.
Binnen een half uur lag de kop er af en konden we eindelijk aanschouwen wat er op de zuigers lag. 't Leek wel modder. Afijn, goed schoonmaken en kijken of er schade aan de cilinders is. We hadden hoop dat het wel mee zou valllen......
Daarna het centrifugaalfilter gedemonteerd en schoongemaakt. Daar zat ongeveer een volle koffiebeker aan sludge in. Het blijkt steeds dat zo'n filter vaak vergeten wordt.
Vervolgens distributiedeksel van het oude blok gedemonteerd waarna we geconfronteerd werden met dit:
De krukas en de lagers zagen er goed uit, vrijwel geen zichtbare slijtage; twee zuigerveren zijn gebroken en hebben ondiepe groeven in de cilinderwand gesleten. De zuigers zitten vol kool. Ook bleken de koelkanalen nogal vol met ketelsteen te zitten.Omdat ook de cilinderwanden een stootrand hadden had ik twijfels of dit blok wel verantwoord te reviseren was. Op zoek naar een oplossing dus.