Gezien de staat van het blok leek het me een dure oefening om dit blokje te gaan reviseren maar al zoekend vond ik op Marktplaats een gereviseerd blok in België. Het was een gereviseerd onderblok (100 G) en kwam uit een opruiming van een oud revisiebedrijf. Ik had nog geen informatie over aard van de revisie, staat van de oliepomp en nokkenas maar dat zou ik gaan bekijken! Vol goede moed naar België gereden en het blokje opgehaald. Het had jaren op de plank gelegen bij het revisiebedrijf in Maastricht en zag er prachtig uit.
Bijna alles was nieuw aan dit blok:
- Opgeboord en nieuwe zuigers (65,58mm) en veren (levert wel 15 cc op)
- Krukas geslepen en nieuwe lagerschalen
- Keerringen en pakkingen.
- Oliepomp en nokkenas zagen er nieuw uit en de distributieketting ook.
Alles was lekker ingeolied dus roestvrij. Krukas kon met de hand gedraaid worden.
Het verschil tussen het oude en het nieuwe motorblok:
De cilinderkop werd leeggemaakt en toen zag het er ineens zo uit:
Niet meer te redden dus er moest wat anders komen. Via Joop in Goor kon ik een Seat Marbella cilinderkop kopen, dus met dubbele klepveren. Die moest alleen nog even getest worden en ik wilde er meteen nog wat afgevlakt hebben. Dat liet ik doen bij een bevriend bedrijf, AVT in Roosendaal, waar mano het klusje klaarde. Achter de foto zit een album met de werkzaamheden.
Toen we het centrifugaalfilter wilden terugmonteren bleek het niet mogelijk om de centrale moer (op de krukas) op moment aan te halen zonder de poelie te "fixeren". De moer heeft een korte borst die in de oliekeerring zit, tegen de kop van de krukas. Helaas was de borst te kort en sloot die niet aan zodat de achterkant van de poelie tegen het distributiedeksel zat. Resultaat: een krukas die niet meer te draaien was. Gelukkig had mijn vader nog een langere moer liggen maar die kan ik pas later monteren.
Terwijl ik met het schoonmaken van losse delen bezig was heeft mijn zoon het carter ontvet, uitgedeukt en geschuurd waarna het weer netjes in de lak is gezet. Eerst vullende primer en daarna chassislak.
Omdat de plaatwerker nog niet beschikbaar was ben ik maar weer vol goede moed aan het motorblok begonnen. De bedoeling van was ontvetten, schuren, afplakken en donkergrijs spuiten. Daarna de krukaspoelie monteren met de nieuwe moer. Als laatste het extra oliefilter monteren. Daarvoor heb ik een verloopnippel gevonden uit originele stock. Ook een oliefiltertje besteld dus dat zou eenvoudig moeten zijn.
Het eerste plan lukte, het tweede niet. De moer die uit de geheime voorraad van mijn vader kwam bleek een te lange schacht te hebben dus zodra hij op moment was aangehaald bleef de sluitring loszitten. De oplossing was om er een paar milimeter af te laten slijpen maar dat betekende weer wat oponthoud in de voortgang.
Plan 3 eindigde al bij de leverancier van het oliefilter. Het nippeltje had een te klein draadeind dus het filter zou nooit gaan passen. In zijn magazijn nog even allerlei filters geprobeerd maar geen succes. Ook hiervoor laat ik dus een nieuwe nippel draaien want dat filter wil ik er op hebben.
De resultaten van plan 1:
De kop is er weer op gezet en opgebouwd, ontsteking verder schoongemaakt en met nieuwe onderdelen opgebouwd. Maar die gaat er pas definitief op als de motor is ingebouwd. Het kleppendeksel is ook spuitklaar opgeleverd en dat is nu weer mooi zwart.