Dat zeggen ze in België als het tegenzit. Vandaag zou de motor verder klaargemaakt worden om ingebouwd te kunnen worden. En het zat tegen.
Bij het ronddraaien van de krukas bleekt er ergens een zwaar punt te zitten. Op het eerste gezicht was er geen verklaring voor te vinden dus besloten we de kop er af te halen zodat ik wat meer kon zien.

Het probleem deed zich voor als de zuigers op (ongeveer) dezelfde hoogte zaten.
Ik had de motor gekocht uit de boedel van een revisiebedrijf waarvan de eigenaar overleden was. Motor zag er binnenin perfect uit. Nokkenas en oliepomp leken nieuw te zijn. Daarom had ik er wel vertrouwen in dat het niet op een koopje gedaan was en dat het met de montage van de rest van de onderdelen ook wel goed zat.

Toch wilde ik de motor zo niet inbouwen en besloot er op korte termijn mee langs een revisiebedrijf in de buurt te gaan. Hopelijk hadden zij een snelle oplossing, anders moest ik mijn reservemotor gaan reviseren. Maar verder denkend, en daarbij ook de ervaringen van de techneuten op diverse Fiat 850 fora gebruikend, voelde ik er meer voor om blok 2 aan een nader onderzoek te onderwerpen. Zou het een alternatief voor inbouw kunnen zijn?

Blok 2, ooit gekocht in Nijmegen, was een Seat 133 blok (100GL) van 843cc. Zo'n blok heeft een normaal oliefilter en betere olieflow dan blok 1. En nog een afweging: als ik de Triger-distributieriem kit die ik nog steeds had liggen wilde inbouwen kon dat niet op blok 1 omdat dan de centrifugaalsmering zou vervallen. Tijd voor demontage en inspectie dus. Voor demontage eerst gecontroleerd of alles vrij draaide. Dat deed het en erg soepel. Ook hier zat veel ketelsteen in de koelkanalen. Op naar Broos Revisie voor een opfrisbeurt.

 

 

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.