Ook een Spanje werd een Fiat 850T-achtige bestelwagen gebouwd door Ebro. Dit is de commerciële tak van Motor Ibèrica, ontstaan na de oorlog toen de Spaanse vestiging van Ford werd genationaliseerd door de regering van Franco.  Hoe het busje ontstond vergt wat uitleg:

In 1972 nam Motor Ibérica Siata-Española over in een poging de activiteiten van het Italiaanse bedrijf uit te breiden (Siata in Italië maakte een zware tijd door). Siata Española had veel succes had gehad met de Formichetta (zie foto hieronder), een bestelwagenversie met lange wielbasis van de 600, en gaf aan Carrozzeria Fissore de opdracht om een nieuwe bedrijfsauto te ontwerpen op het aangepaste chassis van de Seat 600 E aangezien noch de 600 T-bestelwagens noch de 600 Multipla in Spanje bestonden. Dit zou de 2.850 worden.

ebro formicheta 600

Toen het Italiaanse Siata Auto failliet ging werd Siata Española volledig overgenomen door het staatsbedrijf Motor Ibèrica, dat de productie van het vorige model vorige 2.850 voortzette en die omdoopte tot Ebro-Siata 40.
In 1974 werd dit model geüpdatet met de krachtigste motor van de Seat 850, wat resulteerde in de Ebro 50. De aangeboden versies waren de S.2, de S.4 en de S.6, waarbij het nummer het aantal stoelen aangaf (eigenlijk konden de achterste stoelen ook plaats bieden aan drie passagiers, dus met zo'n indeling had je 2, 5 of 8 zitplaatsen).
Afhankelijk van de uitvoering waren er wel of geen zijramen.

Dit is de Ebro 40:
Ebro Siata 40 1

Ebro Siata 40 0

Ebro Siata 40 2

 Dit is de Ebro 50:
Ebro Siata 50 0+

Ebro Siata 50 1

Ebro Siata 50 2

Er was zelfs iemand die er een strandauto van maakte; de foto is van Miguel Pasqual Laborda:
ebro 50 beach

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.