De Fiat 850 Berlina was er al snel na de introductie ook als "Idromatic", een versie met een semi-automatische Ferodo koppeling die een jaar eerder ook al op de Simca 1000 leverbaar was geworden. Tijdens het rijden kon je gewoon schakelen maar er was geen koppelingspedaal. Het gehele systeem was met maar 3% slipverlies redelijk efficiënt te noemen. Fiat kon daarom de standaard 37pk motor blijven gebruiken.De Simca 1000 werd met een 3-versnellingsbak geleverd.
De "Idromatic" bestaat uit 3 delen die in één behuizing zijn ondergebracht:
- een hydraulische koppelomvormer zoals bij een normale automatische versnellingsbak (pomp, stator en turbine, een reservoir en kleppen),
- een plaatkoppeling, hydraulisch bediend; deze is op een freewheel gemonteerd zodat er een motorrem beschikbaar is
- de standaard 4-versnellingsbak.
Zodra de motor meer dan stationair draait drijft de pomp de turbine aan. Wegrijden kan in de tweede versnelling. In en rond de stad kun je alles in vierde of derde versnelling doen. De eerste versnelling wordt alleen gebruikt in heuvelachtig gebied en als parkeerversnelling.
In de installatie is ook een elektrisch systeem opgenomen: een sensor in de pook voelt dat je wilt schakelen en bedient de koppeling door een magnetisch klepje te bedienen.
Er is een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat je kunt starten met een ingeschakelde versnelling. Dat kan lastig zijn als je op een steile heuvel geparkeerd staat met de 1e versnelling ingeschakeld als parkeerrem dus er was een by-pass d.m.v. een kwikschakelaar: een glazen buisje met een druppel kwik.
Vanwege de sensor in de pook werd rijden met de hand op de pook sterk afgeraden.
De 850 "Idromatic" had een peilstok voor het hydraulisch reservoir:
Als je op de folders hieronder klikt krijg je in een apart scherm een grotere weergave.
De Nederlandse folder; hier wordt nog de oorspronkelijke naam "Idromatic" gebruikt terwijl de inschrijving op kenteken "Idroconvert" is:
De Belgische folder; al kort na de introductie werd de naam "Idromatic" door Fiat veranderd in "Idroconvert"
In februari 2023 waren in Nederland 4 Idroconverts ingeschreven: 3 Berlina's en 1 Special. Eén Berlina is geïmporteerd, de andere auto's zijn met een origineel Nederlands kenteken.
In Autovisie werd de Fiat 850 "Idromatic" (een heel vroege auto dus) beschreven en er werd ingegaan op de werking ervan. Makkelijk te lezen als je op de afbeelding klikt.