osca logo

OSCA (Officine Specializzate Costruzione Automobili - Fratelli Maserati S.p.A.) was een Italiaanse fabrikant van race- en sportwagens die in 1947 in San Lazzaro di Savena bij  Bologna werd opgericht door de gebroeders Maserati.

Tien jaar eerder, in 1937, hadden de Maserati-broers hun aandelen in het bedrijf verkocht aan de familie Orsi. Toen hun 10 jarig contract afliep verlieten Ernesto (technisch manager) en zijn twee broers Ettore en Bindo (operationeel managers) Maserati. De gebroeders Maserati kozen opnieuw Bologna als thuisbasis voor hun nieuwe bedrijf en vestigden de OSCA-fabriek gevestigd in San Lazzaro di Savena, net buiten Bologna. Dit was ook de plaats waar Maserati van 1926 tot 1940 werden gemaakt.
Hun belangrijkste doel in zaken was het ontwikkelen van een auto om deel te nemen aan de populaire Italiaanse 1.100 cc raceklasse.

Ze maakten ondertussen een groot aantal mooie en technisch geavanceerde modellen waarvan hieronder een kleine selectie te zien is:
osca autos
Je ziet ze beter als je op de afbeelding klikt.

In 1963 verkochten de broers het bedrijf aan graaf Domenico Agusta, eigenaar van MV Agusta, voor wie ze tot 1966 ontwerpwerk deden; een van hun mooiste ontwerpen voor MV Augusta was een viercilindermotor met desmodromische klepbediening. Wat wel triest is, is dat deze techniek tegenwoordig overal wordt toegeschreven aan Ducati. Als je er over wilt lezen klik je even op deze link.

Het was in die periode dat de Fiat 850 uitkwam en dat was de reden dat de gebroeders Maserati nog één keer een Fiat model als basis voor een spannende auto gebruikten (die andere waren de Fiat 1500 / 1600 Spider en Coupé waar ze een motor met dubbele bovenliggende nokkenassen in lepelden).

Dat model werd de 1050 en daar hebben veel mensen nog nooit van gehoord. De 1050 kwam als Coupé S en Spider:

osca 1050 coupe brochure 1966

De motor ziet er herkenbaar uit; lees ook even de specificaties:
osca 1050 coupe brochure 1966

osca 1050 spider brochure 1966

osca 1050 spider brochure 1966

De 1050 Coupé S op een "buitenstand" tijdens een autoshow:

osca 1050 coupe

Je ziet hier goed dat de auto maar net een meter hoog is.
osca 1050 coupe

De 1050 Spider Superleggera:
osca 1050 spider

osca 1050 spider

osca 1050 spider

In het jaarboek voor 1965 van Quattroruote stonden deze specificaties:
osca 1050 spider

Helaas bloedde ook dit project dood en OSCA beëindigde de activiteiten in 1967.

Cookies?
Cookies?