Als ik de kans krijg is een paar dagen meerijden tussen de deelnemers van de Mille Miglia een automobiel hoogtepunt van het jaar. Ik was al een paar jaar niet in de gelegenheid geweest en in 2022 werd mijn kleinzoon 18 jaar en hij zou ook nog slagen voor zijn middelbare school diploma dus dat is zo'n moment dat niet ongemerkt voorbij mag gaan. Ruim op tijd begonnen met de planning en in Juni konden we er heen. 3 Generaties Staal tussen de prachtige auto's!

Maar omdat we veel willen zien rijden we nooit de hele ronde mee maar blijven in de bovenste helft. Dus, start in Brescia, meerijden tot eerste overnachting, in de ochtend nog een keer kijken en dan rust tot de deelnemers weer in de buurt van Toscane komen. Wat doen we dan in de rustperiode? Nog meer auto's kijken natuurlijk.

De eerste overnachting was in Cervia Milano Marittima aan de Adriatische kust. Dat ligt vlak bij Forli. En wat is er in Forli? Het privé museum van Bandini! Niet van Lorenzo, de coureur, maar van Ilario, de constructeur. Het museum wordt beheerd door Dottore Dino Bandini, een neef van Ilario.

Nadat ik meerdere keren had geprobeerd om met hem in contact te komen en we de moed hadden opgegeven kregen we eindelijk antwoord, maar wel met de excuses dat de collectie niet meer compleet was want hij had een paar auto's verkocht. Jammer, maar voor ons geen showstopper.

De dag van de afspraak werden we in het museum, bij de oude woning van Ilario, erg enthousiast ontvangen met prachtige verhalen tussen de unieke auto's.

bandini automobili2

Het museum dat is gevestigd in de oude werkplaats van Ilario staat vol met automobilia, gerelateerd aan Bandini. Een van de auto's is een langdurig bruikleen van het lokale museum dat erg trots schijnt te zijn op hun plaatsgenoot.

De auto's werden ontworpen in de hoek van de werkplaats en gebouwd door Aurelio Bandini, een broer van Ilario, samen met een klein vertrouwd team.
Het was Ilario zelf die persoonlijk toezicht hield op elk aspect, van ontwerp tot montage tot testen, zowel op de bank als op straat.

Alle Bandini chassis werden gemaakt van ovale getrokken lichtmetalen profielen zoals die ook in de Italiaanse vliegtuigbouw werden gebruikt. Er werd daarvoor een legering met een hoog percentage titanium gebruikt. Er is nog een kleine voorraad van aanwezig in het museum.

Vanaf 1953 werden de carrosserieën in eigen beheer geproduceerd. De motor, een blok van Crosley, werd volledig omgebouwd; er werd een nieuwe tandwielaangedreven DOHC-kop gemonteerd en een enkele Weber-carburateur verving de Dell'Orto. Drijfstangen, zuigers, krukas en carter, alles werd vervangen. Het enige dat van de originele Crosley-motor werd gebruikt was het aluminium blok.

Museo Bandini Forli

Museo Bandini Forli

museo bandini

Na mijn opmerking dat deze auto Fiat 850 achterlichten heeft kon de dag voor Dr. Bandini niet meer stuk.

Een prototype:
museo bandini

museo bandini

museo bandini

Dino Bandini was zo vriendelijk de twee auto's hieronder allebei te starten, gewoon in de werkplaats. Linkjes naar de filmpjes onder de foto's

museo bandini

museo bandini

museo bandini

museo bandini

museo bandini

De Siluro werd voor ons gestart. Klik hier voor het filmpje of hier voor de motor in close-up

In 1953 won Massimo Bondi in de Mille Miglia de klasse tot 750cc met de auto hierboven. Hij schonk de bijbehorende beker aan het Bandini-museum.

museo bandini

Bij de 750 GT Veloce Zagato hieronder vertelde Dottore Bandini dat zijn oom, nadat er een rijdend chassis was gebouwd, een kistje achter het stuur vastmaakte en zo vanaf Forli naar de carrosseriewerkplaats van Zagato reed om daar de carrosserie te laten maken. Dat is ruim 300 kilometer over de SS33!

museo bandini

museo bandini

museo bandini

museo bandini

museo bandini

museo bandini

museo bandini

En ook deze werd voor ons gestart. Klik hier voor het filmpje

Op dit moment staan de twee auto's te koop:

Bandini 750 GT Veloce Zagato
Link naar het fotoalbum: Bandini 750 GT Veloce Zagato

bandini sport siluro

Link naar het fotoalbum: Bandini 750 Sport Siluro

Cookies?
Cookies?