|
Die was op dat moment druk bezig met de doorontwikkeling van de Fiat 500, 600, 1100, 1800 en 2100 maar vond toch tijd om na te denken over hoe de auto er uit kon gaan zien. Hij kende er de projectnummers 119 en 122 aan toe (later werden de projectnummers ook de type-namen: 124, 125 etc.). Toen later het definitieve ontwerp duidelijk was kreeg het de modelnummer 100G (dit nummer werd ook het typenummer voor de motor). |
Een paar belangrijke eigenschappen die voor het nieuwe model essentieel waren:
- Goedkoop te bouwen zodat de verkoopprijs laag kon blijven. Belangrijk om de auto in heel Italië te kunnen verkopen want het zuiden was nog steeds armer dan het noorden.
- Betrouwbaar en goedkoop in gebruik. Na uitgebreide testen bleek de 100G motor een betrouwbaar en zuinig ontwerp met lage onderhoudskosten.
- Uitstekende rijeigenschappen:
- Wendbaar, zodat de auto zowel in de krappe steden als op de kronkelende wegen van Italië gebruikt kon worden.
- Goede wegligging en remmen
- Makkelijk te gebruiken - Voldoen aan de smaak van de gemiddelde Italiaan.
Een eerste idee was dit ontwerp; een uitvergrote versie van de Fiat 600:
Gelukkig is hierop niet doorontwikkeld (onder andere omdat deze carrosserievorm een slechte aerodynamica had) maar werd de pontonvorm van de grotere Fiats als de 1100 als basis gebruikt.
Wat de technologie betreft zou een ontwikkeling van de 600-motor worden gebruikt in dezelfde opstelling als dit model.
De motor werd vergroot van 60x56mm (633cc) naar 65x63.5mm (843cc). Hiervoor moest natuurlijk de afstand tussen de cilinders worden vergroot.
En zoals we nu weten, werd de draairichting ook omgekeerd naar linksom (CCW), hoogstwaarschijnlijk omdat er een grotere radiator nodig was, zoals in de stiefzus van de Fiat 850, de Simca 1000.
Een beetje uitleg: voor de Simca 1000 werd een nieuwe, volledig gesynchroniseerde, versnellingsbak ontwikkeld, waarbij het differentieel naar rechts was geplaatst, zodat beide aandrijfassen even lang waren.
Dit alles vereiste dat de motor in dit model linksom moest draaien. Om ontwikkelingskosten te besparen, moest voor de 850 eenzelfde versnellingsbak gebruikt worden en dus werd een CCW-versie van de 600-motor ontworpen.
In deze versie is de neus van de Autobianchi Bianchina's en de achterkant van de Fiat 1800 opgenomen:
Dit begint al een beetje op een Simca 1000 te lijken, een ontwerp dat Fiat bij haar dochterbedrijf Simca inzette.
Het door het management goedgekeurde ontwerp zag er zo uit:
Dit zou de basis worden waarop verder gewerkt ging worden.
Ondertussen werd er al wel getest met deze "mule":
In 1961 werd besloten om de auto in tweedeurs carrosserie te bouwen (want goedkoper te bouwen) hoewel in 1962 de vierdeursversie toch weer van de plank werd gehaald:
De foto's komen uit "Dante Giacosa: Forty Years of Design with Fiat". Deze biografie kun je o.a. kopen op Ebay
Het testen ging gewoon door, al lijken de carrosseriën nog weinig op de Fiat 850 zoals we die nu kennen.
Ondertussen werd er in de bladen al druk gespeculeerd over wat Fiat aan het doen was. Quattroruote publiceerde in februari 1964 de eerste tekeningen van de Fiat 850:
"Uit de 600 en de 1100 wordt de 850 geboren"
Nog een beetje teveel 1100 maar dat wisten ze toen nog niet.
De best lijkende roddel was de voorspelling van Auto Italiana; wie kent het blad nog?
EINDELIJK STAAT HET ONTWERP VAST.
Toen na veel vergaderingen de beslissing was gevallen over de specificaties van het definitieve model kon in de ontwerpstudio worden begonnen met de bouwtekeningen en de kleimodellen.
Als je op de afbeelding klikt krijg je een grotere versie te zien.
Ook werd in Turijn begonnen met de training van technici, niet alleen voor de productieploegen maar ook voor de monteurs van de dealers:
In 1964 werd de productie van de Fiat 850 gestart; deze foto werd gepubliceerd in een van de Jaarboeken van Fiat.
Trots stond er bij dat hier de Aqualit-primer werd aangebracht op de plaatwerkdelen. Met de kennis van nu hadden ze beter een ander produkt kunnen kiezen...
DE INTRODUCTIE VAN DE FIAT 850
De verwachting was dat de Fiat 850 een belangrijk model voor Fiat zou worden dus werd in 1964 de introductie van de nieuwe Fiat 850 in Turijn groots aangepakt. Eén van de hallen van de Salon werd ontruimd en volgereden met 850's in alle kleuren. De importeurs en dealers die waren uitgenodigd kregen natuurlijk een presentatie en konden daarna uitgebreid kennis maken met de auto waarna er ook nog mee kon worden proefgereden. Van de proefritten heb ik helaas nog geen foto's gevonden.
Fascinerend:
In 1965 stond de 850 voor de eerste keer op de Salon van Geneve. Automobil-Revue besteedde er in de salon-catalogus diverse artikelen aan.
Dit is dezelfde opstelling als tijdens de introductie in Turijn 1964: