Ook in Drenthe wordt aan 850's gewerkt. Eric-Jan is er, (geinspireerd door ons project???) pas geleden aan begonnen.

850_Eric-Jan

Zijn verhaal:
_______________________________________________________________________________________________________

Met veel plezier volg ik jullie (zeer grondige) restauratie van de Fiat 850, en mijn complimenten voor de toewijding en de resultaten. De reden waarom ik u mail is dat ik zelf ook in het bezit ben van een 850E en jullie de enige zijn die ik kan vinden die ook aan een Coach werken.

Ik heb de Fiat gekocht voor een loop/sloop-prijs en de bedoeling was om ermee deel te nemen aan budget-tocht in juli, maar direct na aanschaf werd hij vanwege best wat roestschade aan het chassis afgekeurd. Inmiddels heb ik de auto ontdaan van nagenoeg alles behalve de deuren en de mechanische delen, en ook elders ben ik de nodige rottigheid tegengekomen. Nu moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met sleutelen/restaureren en ben een volledige beginner, ik heb wel een zwak voor oude auto’s en het rijden erin, en wil het eraan werken ook zeker leren (vandaar de keuze voor de 850, ook voor de eenvoud).

Gezien de kennis en passie voor Fiats die jullie bezitten wilde ik daarom vragen of jullie mij van advies en mogelijk hulp kunnen voorzien om te proberen de 850 weer de weg op te krijgen. Technisch verkeert de Fiat overigens nog in redelijke staat, los van wat leeftijdgebonden aan (preventieve) vervanging toe is. Voor het verlopen van de ASPK is er na 3 jaar stilstand nog twee maal een lange rit van 250 km mee gereden zonder motorische problemen - en heel veel leuke reacties onderweg! Als ik een paar maanden eerder jullie site was tegenkomen had dat veel moeite kunnen schelen, want grappig genoeg is de enige lange rit die de 850 de laatste 3 jaar gemaakt heeft naar Breda en terug.

Ik woon zelf in de regio Emmen, maar ik heb vrienden wonen in Breda en de vader van één van hen is monteur. Dus ik heb de Fiat daar juist heen (en terug) gereden zodat die hem kon inspecteren.En om te kijken of en hoe hij zo'n stuk nog reed - rustig brommend en erg leuk, maar ook erg wiebelig in herfstweer bleek. Ik merkte al hoe eenvoudig de auto is toen ik gisteren in nog geen vijf uur tijd bijna alles al had weten te demonteren.

De enige reden dat ik er niet meer werk van kon maken is dat ik nog zoekende ben naar een werkplek en zodoende alles buiten moet doen, dus het werd snel donker. Toen zag ik ook nog eens hoe snel jullie die Special uit elkaar hadden weten te halen. Ons plan was aanvankelijk om de 850 te gebruiken voor de Carbage Run, vanwege de extra uitdaging en rijplezier van een oude auto. Daarnaast is het natuurlijk een leuke en niet alledaagse auto om te zien (er zullen vast wel andere 850s meedoen, maar die zijn van een ander merk).

Dus zo grondig als jullie het doen was ook nooit de bedoeling, maar nu er (veel) werk aan de carrosserie zit dan wel het liefst op een manier dat die in ieder geval nog wel een poos mee kan. De rest mag (moet eigenlijk, gezien het doel) op budget zolang het maar veilig blijft. Maar ik vind het wel leuk om te zien hoe die van jullie weer op en top in orde komt. Volgens mij is een 850 Coach in goede staat helemaal een zeldzaamheid tegenwoordig. 

Gezien de afstand is het voor mij lastig om 'even' langs te komen, maar ik kom graag een keertje kijken. Zijn er dagen in het bijzonder die jou/jullie het beste uitkomen? Wat ik wel alvast kan bieden is deze link naar het foto-album van de 850, inclusief wat van de onderkant toen hij in Breda boven een werkput stond (ik heb er meer, maar de ergste punten heb ik geüpload).

Ik ben nog erg benieuwd wat ik tegen ga komen onder de dikke laag tectyl. De rest is van kort na de aanschaf en van gisteren waar ik nog meer erg rottende plekken ben tegengekomen. Dorpels en vloerdelen zijn inderdaad nog prima te vinden (o.a. bij Martin Willems hier in de buurt), maar de rest zoals die raamwerken en draagbalken vergen meer specialisme gok ik.

De voornaamste vraag is voorlopig of het überhaupt nog redelijk te redden valt. Het raamwerk had ik al aan zien komen, er zaten al heel wat blaasjes in de hoeken en toen ik ermee naar huis reed voor het eerst regende het. Dat lekte meteen door. De Saabs op de achtergrond lekken op diezelfde plekken. Die van mij heeft 3 jaar lang naast een huis gestaan, en ik heb het vermoeden dat al het water van hun dak rechts over de auto terecht is gekomen. 

Ook is het spatbord rechtsachter al eens vervangen met zo te zien een slechter kwaliteit staal of verkeerde afwerking. Links valt het over het algemeen een stuk mee (het raamwerk van het achterzijruitje daar is gewoon compleet intact). Maar ik begrijp dat dit nog niet direct onoverkomelijke stukken zijn. De dorpels en de buitenranden zijn onder inderdaad erg slecht, en ook rechts kon ik er aan de bovenkant moeiteloos doorheen prikken. Van wat ik begreep waren de langsdragers zelfs zo slecht dat hij daarmee eigenlijk niet eens door de APK van 2 jaar terug had mogen komen.

Ik heb geen enkele laservaring dus ik weet nog niet of ik dat zelf ga proberen of moet uitbesteden. Via de site van Rustbuster.nl krijg ik wel een goed beeld van het proces, maar het is dan de vraag of de aanschaf van het materiaal en het vinden van een werkplaats opweegt tegen de kostprijs van een ervaren lasser. Ik weet dan ook niet wat het beste resultaat oplevert - vervangen of dichtlassen - en wat het eenvoudigste is. Toen ik het bekeek had ik wel het gevoel dat vervangen beter en makkelijker zou zijn, dus dan zou een set goed van pas komen.

_______________________________________________________________________________________________________

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.