zagato logo

Ugo Zagato was een Italiaanse auto-ontwerper en -bouwer. Hij werd in 1890 geboren in Gavello bij Rovigo en begon zijn loopbaanbij Officine Aeronautiche Pomilio. Hij verliet dit bedrijf in 1919 om in Milaan als carrosseriebouwer zijn eigen bedrijf op te zetten. Het was zijn bedoeling om de geavanceerde constructietechnieken van de luchtvaart over te brengen naar de automobielbouw. De auto's van die tijd waren nog groot en zwaar dus Ugo Zagato ontwierp ze als lichtgewicht constructies, met een frame van aluminiumplaat dat lijkt op een vliegtuigromp.

In de jaren '20 concentreerde Zagato zich op raceauto's en aan het begin van het decennium werd hij door Alfa Romeo gevraagd om enkele Alfa Romeo's (de G1, RL en RM) aan te passen. In 1925 vroeg Vittorio Jano, de hoofdingenieur van Alfa Romeo, hem om een carrosserie te ontwerpen voor de Alfa 6C 1500. Dat was het begin van een lange reeks succesvolle auto's van vele vooraanstaande merken: Ferrari, Ansaldo, Bugatti, Diatto, Fiat, Isotta Fraschini, Lancia, Maserati, OM en zelfs Rolls-Royce waren klant van Zagato.

En dan komen we bij de "Z" op basis van de Fiat 850, die in 1964 op het salon van Turijn op de stand van Zagato stond.

Zagato Z 850 Turijn 1964

Als je het artikel beter wilt zien klik dan op de afbeelding.
zagato z 850 turijn 1964 klein

De carrosserie leek met zijn hoekige lijnen weinig op eerdere ontwerpen van Zagato die toch vaak ronder waren. 

Van de "Z" zijn er maar weinig  gebouwd. Onderzoek naar de Zagato "Z" laat zien dat er nogal wat onduidelijkheid is over het aantal auto's dat gebouwd is. In tegenstelling tot de eerdere aanname van 4 of 5 bleef de stand op maximaal 3 staan. Onderstaande gegevens komen uit de (incomplete) archieven van Zagato en zijn door Marco Antonetto vastgelegd in het Italiaanse autoregister

Z#891 Fiat 850S Zagato 006486 Deze stond in oktober 1964 op de stand van Zagato tijdens de autotentoonstelling in Turijn
Z#830 Fiat 850S Zagato 005622 3 Maart 1965 (datum in archief)
Z#___ Fiat 850S Zagato 0116909 26 oktober 1965 (datum in archief)

Op het Alfa Bulletin Board vond ik echter een vermelding dat het Zagato Registry heeft bevestigd dat er slechts twee van zijn gebouwd: een rode met chassisnummer Z#891 006486 en een grijs/blauwe met chassisnummer Z#830, 005622. De grijs/blauwe is de auto in Denemarken. De kans dat je er een in levende lijve zult zien is dus miniem.

Er is een klein verschil tussen beide auto's: Z#891 heeft een andere motorkap met een hogere rand aan de voorkant, zoals bij sommige Abarth Zagatos. Z#830 heeft dat niet. Goed te zien in de foto's.

Z#891 Fiat 850S Zagato "Z"
Zagato Z 850 Turijn 1964

Zagato Z 850 Turijn 1964

Zagato Z 850 Turijn 1964

Zagato Z 850 Turijn 1964

Zagato Z 850 Turijn 1964

Zagato Z 850 Turijn 1964

Z#830 Fiat 850S Zagato "Z"
Zagato Z 850 gerestaureerd

Zagato Z 850

Z#830 Fiat 850S Zagato "Z":
Zagato Z 850 Turijn 1964

Z#830 Fiat 850S Zagato "Z" gestald in Denemarken:
Fiat 850 Zagato Z in Denemarken

Fiat 850 Zagato Z in Denemarken

Fiat 850 Zagato Z in Denemarken

Fiat 850 Zagato Z in Denemarken

Fiat 850 Zagato Z in Denemarken

Z#830 Fiat 850S Zagato "Z" is naar Griekenland getransporteerd en werd daar gerestaureerd:
Zagato Z 850 Turijn 1964

Het resultaat van de restauratie van Z#830 Fiat 850S Zagato "Z".
Let op de rest van de auto's! Onder andere een Moretti 750 DOHC Gran Sport Berlinetta Michelotti, een Seat Nardi Vignale 750GT en een Fiat Abarth 750 Record Monza. De foto's zijn gemaakt bij Scuderia Piccolino in Griekenland

Fiat 850 Zagato Z gerestaureerd

Fiat 850 Zagato Z gerestaureerd

Fiat 850 Zagato Z gerestaureerd

 

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.