Logo Moretti

Al eerder schreef ik een paar kleine artikelen over Moretti's. Die voeg ik in dit artikel samen en geef meteen meer achtergrondinformatie over Moretti. De modellen worden ieder ook in een apart verhaal besproken.

Moretti S.p.A. werd opgericht in 1925 door Giovanni Moretti en produceerde door de jaren heen veel verschillende modellen, waaronder naast auto's ook motorfietsen, brommobielen en bedrijfsvoertuigen. Dat waren eigen ontwerpen maar er werden ook modellen ontwikkeld in samenwerking met andere bedrijven. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Moretti succes met de bouw van bedrijfsvoertuigen, waarbij vooral de elektrisch aangedreven kleine vrachtwagens en een elektrische auto met 5 of 7 zitplaatsen opvielen.

In 1946, toen de oorlog voorbij was en de vraag naar hun bedrijfsvoertuigen verminderde, begon Moretti met de productie van conventionele auto's. Het eerste model dat door Moretti werd uitgebracht, was de 'Cita' en kort daarna verscheen de '600'. In 1953, werd de '750' uitgebracht en daarvan werden in de jaren vijftig verschillende versies gebouwd, waaronder stationcars, taxi's, berlinas, coupé's, raceauto's (monoposto's) en ook weer bedrijfsvoertuigen. De 600 en 750 hadden in de jaren vijftig een bescheiden succes.

Moretti stopte in de tweede helft van de jaren vijftig met het ontwerpen en bouwen van complete auto's om kosten en overhead te verminderen. Het bedrijf schakelde over op Fiat-techniek en chassis voor al zijn serie-auto's. Maar ondanks dat ze een complete reeks modellen op basis van de '750' (sedan, coupé, spider, stationwagen en meer) bouwden, kon Moretti niet concurreren met de 600 van Fiat, want die kostte bijna de helft en domineerde daarom een groot deel van de markt. De massaproductie van alle eigen modellen werd vervolgens stopgezet vanwege de aanhoudend lage verkopen en de daaruit volgende financiële problemen:

moretti brochure

Een beeld van de na-oorlogse modellen vind je hier of door op de afbeelding te klikken

Omdat Giovanni Moretti en Gianni Agnelli bevriend waren kon Moretti via een gunstige deal Fiat-chassis blijven gebruiken voor een reeks speciale modellen. Eind jaren zestig en begin jaren zeventig werden de modellen op basis van de Fiat 850 gebouwd maar ook die konden niet voor betere financiële resultaten zorgen. In 1967 produceerde Moretti slechts 2.600 auto's, in 1973 werden er 3.292 geproduceerd en in 1974 was de productie gedaald tot slechts 1.071.
Eindelijk, na jaren van achteruitgang, stopte de Moretti S.p.A in december 1989 officieel de activiteiten.

De komst van de 850 was voor Moretti een uitgelezen kans om hun assortiment, dat al veel modellen omvatte, uit te breiden. Voor het ontwerp werd, zoals gebruikelijk, de beroemde stylist Giovanni Michelotti ingeschakeld. Hij creëerde een evolutie van de klassieke Moretti lijn en maakte ze moderner.

De ontwerpen waren een compromis tussen proporties, strakke, sobere lijnen en grote vlakken. Op basis van de Fiat 850 werden de volgende Moretti's gebouwd:

De Moretti 850-reeks, die na de zomer van 1964 (vanaf het Autosalon in Turijn) in de verkoop ging, kwam in drie soorten carrosserieën: de klassieke 2+2 Coupé en 4-zits Spider kregen gezelschap van een 4-deurs, 5-zits berlina. Ze waren redelijk comfortabel ondanks de compacte basis.

Fiat 850 van Moretti in Turijn 1964

Meer over deze 3 modellen vind je hier.

Ook werd een 850 Berlina getoond met maar zeer kleine aanpassingen, de Moretti 850 Lusso:

moretti 850 berlina

Meer lezen over de Moretti 850 Lusso? Hier.

Gelukkig kon Moretti het beter want in 1966 volgde de Coupé Sportiva die verkrijgbaar was als 850 SS en 1000 SC. In de jaren daarna werden er kleine wijzigingen (er kwam een Targa-uitvoering) aangebracht en in 1969 kwam, op basis van de Fiat 850 Special, de Moretti 850 Special Berlinetta uit.

moretti 850 SS
Moretti 850 SS

850 1000SC moretti
Moretti 1000 SC. Het artikel over dit model staat hier.

 

moretti 850 special berlinetta
Moretti Berlinetta Sportiva S4
Meer over dit model.

Hier zie je de Moretti op basis van de Fiat 124 bij de Berlinetta Sportiva:
850 Moretti Berlinetta Sportiva

Mijn huidige verzameling informatie over Moretti-modellen op basis van de Fiat 850 vormt het startpunt voor meerdere artikelen. Als ik meer vind voeg ik dat toe.

 

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.