We zijn begonnen: de motor en de kop liggen bij het revisiebedrijf en de eerste onderdelen zijn besteld. Het doel: een 1000cc motor (ongeveer dan....) bouwen voor de Fiat 850, gebruik makend van een Autobianchi A112 Eliteblok van 965cc en 0.6mm opboren naar 982cc. De boring is dan 67,8mm en de slag blijft 68mm.
Het blok dat ik heb gekocht is helemaal leeg, alsof het net uit de gieterij komt. Krukas is in goede staat, er hoeft niet aan geslepen te worden. Wel drijfstangen, geen zuigers, vandaar dat de keuze voor een grotere boring eenvoudig was.
De kop is een ander verhaal. Een vorige eigenaar is met een dremel in het inlaatkanaal aan de gang geweest. Even afwachten wat de effecten daarvan zijn. En als bij elke echte Fiat 850 zijn de verbrandingskamers van de eerste en vierde cilinder stevig gepit. Nog nooit een gebruikte kop gezien zonder inbranden rond de klepzetels.
De gedachte is nu om, vanwege nieuwe klepzetels, grotere kleppen te laten zetten. De huidige inlaatkleppen zijn 29mm, de uitlaatkleppen 26mm. Ik denk er over om kleppen van een Cinquecento te laten zetten: inlaatkleppen van 30.5mm, de uitlaatkleppen van 27.5mm. Niet te gek groot en er moet genoeg ruimte voor zijn.
Zelf moet ik natuurlijk ook aan de gang blijven en zorgen dat ik mijn eigen voorraad onderdelen gebruik voor ik ga bestellen. Veel nieuwe heb ik al en ook een aantal gebruikte: daar ben ik aan begonnen.
Eerste gevonden voorwerp: de tuimelaaras.
De gemiddelde Fiat 850 lijdt een zwaar laatste jaar: weinig of geen onderhoud. En als je dan de motor uit elkaar haalt zit er een dikke zwarte laag aan de binnenkant. En dus ook op de tuimelaaras uit mijn voorraad. Kan hij in ieder geval niet meer roesten.
Dit is de as zoals die uit de voorraaddoos kwam. Lijkt bruikbaar maar niets beweegt er meer.
Met veel moeite en kruipolie uit elkaar kunnen halen en schoongemaakt.
De as met de vastgekoekte olieresten.
Na veel borstelen, priegelen en opwrijven met nat schuurpapier 1000 is dit het resultaat. De boringen zijn met de hand met een klein boortje opengemaakt waarna het inwendige een paar uur in de wasbenzine heeft gestaan. Alle gaten doorgeblazen en daarna een voor een gecontroleerd: met ducttape steeds alle gaten op twee na afplakken de dan doorblazen. Tape op andere gaten en herhalen.
Weet ik tenminste zeker dat er olie in kan komen als de motor draait. En voor de puristen onder ons: niets van deze tuimelaaras raakt iets waar eerder contact mee is geweest. De volgorde van opbouwen hoeft dus niet dezelfde te zijn als van het demonteren.
Deze is klaar voor gebruik. Geolied en in een katoenen lap gewikkeld ligt deze in een plastic zak te wachten op gebruik.