De eerste werkzaamheden aan het A112 blok voor de Fiat 850 bij Broos Revisie in Breda zijn begonnen. Het blok is, nadat het een stoombad heeft gehad,  geboord naar 67.8mm (3e overmaat) en licht gevlakt. De inbouw van krukas, drijfstangen, zuigers en lagers zullen zij ook verzorgen nadat het draaiend gedeelte is gebalanceerd.

En voor de hoofdlagers geldt dat ze weer "thuis" zijn: mijn vader verkocht ooit oude voorraad aan Broos en die monteert nu weer hoofdlagers uit die voorraad in mijn motor.

850 blok broos 850 lagers

Bij het blok had ik de originele drijfstangen gekocht. Omdat de Autobianchi motor geperste zuigerpennen heeft en voor de zuigers van Scuderia Abarth pennen met clips gebruikt worden zat er wat ruimte tussen de ogen van de drijfstangen de zuigerpennen. Dat is niet echt bevorderlijk voor een lang leven. Dat is opgelost door fosforbronzen bussen te draaien:

850 drijfstangbus 1 850 drijfstangbus 2

De cilinderkop had nogal wat geleden van de standaardkwalen van de 850 motor: arm mengsel in de uiterste cilinders en overmatige warmte: nogal wat pitting bij de klepzittingen. Voor de kop is gekozen voor iets grotere kleppen dan standaard; uitlaat 27.5 i.p.v. 26mm, inlaat 30.5 i.p.v. 29mm (kleppen van een Fiat Seicento Sporting hebben dezelfde lengte en steeldiameter. En één groef) met uiteraard ook nieuwe klepzittingen. Daarmee is een groot deel van de pitting meteen verdwenen.

850 kop broos

De opzet voor de te reviseren cilinderkop. En dit is de kop (bijna) klaar voor gebruik:
850 cilinderkop klaar
In- en uitlaatkanalen zijn nog een beetje uitgefreesd en alles netjes gemaakt.

De nokkenas is ook binnen, een 296° exemplaar van Abarth-online/Scuderia Topolino. De nokvolgers die ik in voorraad had zien er goed uit, ze worden alleen nageslepen. En dit is het nieuwe verblijf van de nokkenas:
850 nokkenas nieuw 850 nokkenaslagers nieuw

En van het vliegwiel is wat gewicht afgedraaid.

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.