Rubber is een polymeer dat voorkomt als een emulsie in het sap van een aantal plantensoorten (dit sap is bekend als latex), zoals de rubberbomen. De naam komt van het Engelstalige werkwoord voor wrijven (to rub), van het uitgummen van potloodlijnen. Natuurrubber wordt doorgaans geproduceerd uit latex (caoutchouc), gewonnen uit de Braziliaanse rubberboom. Ongeveer 33% van dit sap bestaat uit rubber. De latex wordt vervolgens gefiltreerd en verdund met water. Het resultaat hiervan wordt met zuur behandeld om de rubberdeeltjes te doen stollen. Het resultaat hiervan, ook rubber genoemd, wordt tot dunne plakken gerold en gedroogd.

Leuk om te weten..... Maar wat heb je aan deze kennis als je een Fiat 850 hebt met versleten rubbers? Niets natuurlijk.

Waar je wel wat aan hebt is een bedrijf dat deze onderdelen kan leveren, gemaakt op de originele machines waarmee de leveranciers van Fiat vroeger werkten: Cicognani.

Ik leerde hen jaren geleden kennen op de beurs in Padua. Een enorme keuze rubberen onderdelen voor zo'n beetje alle Italiaanse merken en types. Voor mijn eigen auto's (de Fiat 850 en mijn Fiat 124 Coupé) heb ik al meerdere keren besteld en iedere keer paste het als gegoten. 

De prijslijsten van januari 2022 heb ik hier beschikbaar:

850 berlina cicognani 850 sportcoupe cicognani 850 sportspider cicognani

Ze zijn niet goedkoop (op hun prijslijsten zijn voor de meeste Europese landen BTW en voor iedereen verzendkosten van toepassing) maar de zekerheid dat het past is zeker het geld waard.

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.