Carrozzeria Alfredo Vignale werd in 1948 in Turijn opgericht door Alfredo Vignale. Alfredo werd geboren in 1913 en verliet, op zijn 11e, de lagere school om als leerling plaatwerker te beginnen bij Ferrero & Morandi, een bedrijf vlakbij zijn ouderlijk huis. Toen hij zeventien was begon hij bij Stabilimenti Farina, dat toen geleid werd door Giovanni Farina, de oudere broer van Pinin. Die was in 1928 uit het bedrijf vertrokken om Carrozzeria Pininfarina op te zetten.
Vignale werd bij Stabilimenti Farina een allround technicus. Zijn eerste stappen in de carrosseriebouw zette hij toen hij halverwege de dertig was: hij ruilde bij een Moto Guzzi dealer een oude motorfiets in voor een Fiat Topolino die met schade achter de werkplaats stond..
Het koetswerk van die Topolino was zo kapot dat Alfredo besloot er een aluminium carrosserie voor te bouwen die veel indruk maakte en zelfs besproken werd in het Engelse blad ‘Autocar’.
De eerste carrosserie van Carrozzeria Alfredo Vignale na de oprichting in 1948 werd op Fiat 500 Topolino-basis gemaakt, waarna een speciale Fiat 1100 volgde. Vignale vestigde daarmee zijn naam en kreeg meerdere Italiaanse firma's als klant zoals Cisitalia, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Maserati en Lancia.
De Cisitalia 202 CMM Aerodynamico ontwikkeld door Savonuzzi en gebouwd door Vignale, een van de mooiste auto's ooit:
Vignale werkte nauw samen met Giovanni Michelotti nadat die in 1959 zijn eigen ontwerpstudio opende. Deze samenwerking werd echter in 1962 definitief beëindigd.
Andere designers die werkten voor Vignale waren Rodolfo Bonetto en Virginio Vairo, de ontwerper van de Vignale 850 reeks.
Alfredo Vignale begon in 1961 auto's onder zijn eigen naam te produceren. Hij opende een fabriek van 40.0000 m2 in de buurt van Fiat's Mirafiori-fabriek in Crugliasco bij Turijn. In deze fabriek werd een hele reeks Vignale-auto's geproduceerd met behulp van lopende bandproductiemethoden waarbij auto's voornamelijk op rollend chassis van Fiat werden gebouwd. De nieuwe fabriek was een financiële uitdaging maar er was in die jaren genoeg werk om die aan te gaan.
De 1000 Sportiva naast een Opel Kadett Cabriolet en een Triumph Italia Vignale (?).
Alfredo Vignale was ook vaak aan de lopende band te vinden:
Vignale ontwierp en bouwde ook zelf auto's, meestal in kleine aantallen en meestal varianten van modellen van Italiaanse fabrikanten uit die tijd. Bekende ontwerpen zijn de versies van de Fiat 850 en de Vignale Gamine die gebaseerd was op de Fiat 500. Zijn laatste ontwerp was in 1968 de carrosserie van een prototype van de Tatra 613.
De Vignale 850 versies werden in 1964 voor het eerst getoond op het Salon van Turijn:
De Vignales op foto's uit Quattroruote:
De Berlina (ook als Special te leveren):
De Coupe:
De Spider:
VERSIES VOOR DE ITALIAANSE MARKT FIAT 850 VIGNALE (1964-1969), met dank aan Gianni Todini.
1e serie (gebouwd van 1964-1966)
- Motor: Fiat 850 super sedan, type: 100.6002
- 843cc., 37pk.
- 12 inch velgen
- Ruitenwissers "gekruisd"
- Chromen profielen aan de bovenzijde van de voorspatborden
- Dubbel verchroomd profiel op de dorpels
- Motorventilatieroosters op het achterpaneel
2e serie (gebouwd in 1967)
- Motor: Fiat 850 super, type: 100.6002
- 843cc., 37cv.
- 12 inch velgen
- Ruitenwissers "gekruisd"
- Motorventilatieroosters op de achterklep in plaats van het achterpaneel
- Groot verchroomd profiel op de dorpels
- Geen chroomprofiel aan de bovenkant van de voorspatborden
- Chroomprofiel op de spatborden toegevoegd
3e serie (gebouwd in 1968)
- Motor: Fiat 850 Special, type: 100 GB 000
- 843cc., 47cv.
- Schijfremmen voor
- 13 inch velgen
- Ruitenwissers "parallel"
- Stuurwiel en dashboard van de 850 Special, met teller tot 160 km/u
- Gewijzigd lettertype van het logo op het achterpaneel
Het verschil tussen "gekruisde" en parallele ruitenwissers:
4e serie (gebouwd in 1969)
- Gelijk aan 3e serie
- Dubbele koplampen (kleiner interieur)
Versie "Luxe Export".
- Metallic lak
- Elektrische ramen
- Sigarettenaansteker
- Houten stuurwiel
- Toerenteller
- Vloerbedekking
- Verchroomde versnellingspook en handrem
Giannini versie 950/1000 (prototype)
- Motor van 850 Sport, opgeboord tot 930 cc met 54pk.
- Speciale nokkenas,
- Lichtmetalen oliecarter
- Toerenteller op het dashboard
De afmetingen:
Een Nederlandse folder van de Vignale 850 Coupé (3e serie):
De Nederlandse importeur in 1968 (klik op de foto om meer informatie over de importeur te lezen):
Dit was het hele assortiment op basis van Fiat:
Van links naar rechts: 600D Coupé , 124 Coupé Eveline, 500 Gamine, 125 Coupé Samantha en 850 Coupé
En een folder uit Frankrijk
Op Facebook bestaat een groep gewijd aan de Vignale 850 Spider. Daar heb ik een deel van de foto's van gebruikt en er een album van gemaakt. Hier vind je dat
Op Google Maps Earth vond iemand een Spider in slechte staat. De auto staat volgens de laatste informatie nog steeds op de Via Enrico Fermi 17 in Verona:
Een heel speciaal model was de Vignale 1000 Sportiva:
Op de website van Carrozzieri Italiani staan nog meer foto's
En er was het prototype van de Berlinetta "Dart" op basis van de 850 Special. Dit zou een van de laatste ontwerpen worden van Vignale als zelfstandig carrosserier:
Het front in detail:
Het bedrijf werd in 1969 overgenomen door De Tomaso die al eigenaar was van Carrozzeria Ghia. Kort na de verkoop, op 16 november 1969, stierf Alfredo Vignale bij een auto-ongeluk.
Zowel Ghia als Vignale werden in 1973 verkocht aan Ford.
De Argentijnse markt
De Vignale Coupé en Spyder waren eerder al beschikbaar in Argentinië. Eerst gebaseerd op de daar geproduceerde 600 met de 26pk motor van 770cc. Later kwamen ze beschikbaar met een 797cc motor van 36pk.
Martin Wildeboer maakte me er op attent dat op Ebay deze foto te koop stond; je ziet de ingetekende "Amerikaanse bumpers":
Het zou een idee kunnen zijn voor de bumpers van de Argentijnse Vignale 800 Spyder.