Wat is er nieuw?
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
- Handboek Weber DCD 28-36 voor Fiat 850 1000cc
- Motor-porno in de Fiat 850
- De Fiat 850 van mock-up naar opbouw
- ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor
- Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850
- Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850
- Chokekabel voor de Fiat 850
Projecten tussendoor
Op een dag zie je het: het paneel waar de 3 schakelaars van je Fiat 850 achter zitten is kapot. Of erger: je bent bezig met de restauratie en je kunt dat plaatje bij de opbouw niet meer vinden.
Ik heb het over dit onderdeel: 4134082. Er was ook een andere versie, 4112075, waarbij de symbolen in een andere volgorde stonden maar die werd al snel uit de boeken geschrapt.
Bij mijn auto was het paneel in redelijke staat; er zaten kleine scheurtjes in en het was een beetje verbogen.
Omdat ik niet het risico wilde lopen dat dit plaatje ooit niet meer toonbaar zou zijn ben ik gaan onderzoeken welke mogelijkheden er waren voor vervanging.
Daarbij bedacht ik de volgende eisen:
- Het nieuw te maken plaatje moest natuurlijk zo veel mogelijk op het origineel lijken.
- Ik wilde volledige controle over het proces, van idee via protoypes naar product.
Ik weet namelijk al lang dat alles wat je uitbesteedt afhankelijk is van de agenda van de uitvoerder. En bij zoiets kleins als dit ben je dan wel heel afhankelijk. - Een kleine serieproductie zou mooi zijn. Dit onderdeel is nergens meer te vinden en er zijn vast bezitters van een Fiat 850 die hier interesse in hebben,
- De prijs moest acceptabel zijn.
Ik ben me gaan informeren en daar kwamen de volgende alternatieven uit:
- Aluminiumplaatje, laser graveren
Voor: zeer nauwkeurig.
Tegen: er moet veel materiaal weggehaald worden om de opstaande rand te creëren.
Duur.
Ik ken niemand met zo'n apparaat. - Acryl plaatje, symbolen geëtst en middeldeel gespoten.
Voor: zeer nauwkeurig.
Nadeel: volledig proces moest ik outsourcen en prijs daarom zeker niet acceptabel. - 3D print
Voordeel: ik kan zelf het printbestand maken en daarmee de ontwikkelkosten binnen de perken houden.
Nadelen: produktie moest ik uitbesteden. De juiste kleur voor het middendeel (groen/grijs) is als filament niet te koop.
In Tinkercad ontwierp ik dit model:
Iedere kleur in de afbeelding is een aparte laag; de kleuren in de afbeelding zijn anders dan het origineel; dit is voor duidelijkheid tijdens het ontwerp.
De gele laag wordt eerst geprint (uiteraard in grijs), daarna wordt in transparant filament de rode en de grijze laag erop gelegd.
Met dit idee kon ik in mijn woonplaats naar de bibliotheek waar het printen kon gebeuren. Maar toen kwam er een Black Friday aanbieding langs van Bambu, een fabrikant van 3D printers. Voor die prijs kon ik hem niet laten staan dus ik heb zo'n printer besteld, met een voorraad filament en een zo klein mogelijke printkop (0.2mm). En daarbij was één van de nadelen van 3D printen (het uitbesteden) weg.
Dit is hem geworden (en ondertussen al volledig getweakt): rechts de hoeveelheid "poep" die hij maakt bij het starten en beëindigen van een print en bij het wisselen van kleur.
Nu alleen nog een kleur filament vinden die zo dicht mogelijk bij het origineel komt.
Het ontwerp dat ik maakte bestaat uit 5 delen: het grijze plaatje met de gaten, de rand en de 3 symbolen. Die exporteer je als losse bestanden en importeer je in de slicer, het programma waarmee je het uiteindelijke printbestand aanmaakt. Dan kun je per bestand de filamentkleur aangeven die je wilt gebruiken en kan de printer aan de gang.
Dat zag er nu zo uit:
Rood wordt geprint in grijs filament, grijs wordt erop gelegd in transparant filament. Hieronder het definitieve bestand zoals het naar de printer wordt gestuurd:
Om te kijken hoe fijn de details geprint konden worden heb ik eerst een testprint gemaakt met een 0.4mm nozzle. In het printprogramma ziet het bestand er dan zo uit:
Het printen van dit plaatje duurde 48 minuten; het moet eigenlijk nog worden schoongemaakt.
Het resultaat vind ik close, maar nog lang niet goed genoeg. Om beter resultaat te krijgen met een 0.2mm nozzle heb ik het ontwerp verder aangepast: kleinere laagdikte, andere temperatuur van de spuitkop en de symbolen in het ontwerp verbeterd. Daarmee loopt de printtijd op tot 2 uur en 53 minuten!
Zodra er meer te melden is zie je dat hier.
De originele zekeringkast in de 850 beviel me niet: te rommelig en ook de "torpedo"-zekeringen vond ik niet van deze tijd. Dus ben ik gaan nadenken over een verbeterde versie. Op Internet zijn heel veel opties beschikbaar en ik koos voor deze:
Die wijkt natuurlijk af van wat Fiat ooit verzon. In de Fiat zekeringkast zijn van de 8 zekeringhouders er een aantal inwendig doorverbonden (zie pijltjes). Ook heeft het origineel steeds twee uitgangen per houder. Wat je op Internet vindt heeft dat niet dus je moet zelf de aanpassingen doen.
De oude:
Dit is de achterkant van de gebruikte zekeringskast, een met 10 houders uit een 124 Coupé. Hier zit een extra aansluiting in voor de elektrische brandstofpomp. Die "groep" vervalt en wordt vervangen door een losse zekering.
Twee uitgangen per zekering gerealiseerd met piggyback-connectoren en de interne verbinding tussen de zekeringhouders met haakse connectoren.
Ik heb er meteen voor gezorgd dat alle zekeringen weer (ongeveer) volgens standaard zijn vervangen: 1 van 15 (in plaats van 16A) en 7 van 7.5 Ampere (in plaats van 8A)
Deze kast heeft bijna dezelfde afmetingen als de originele en kan daarom makkelijk worden ingebouwd.
Grillen! Da's normaal iets voor de zomer. Vuur, veel vleesch en hopen sauzen. Maar nu is het iets anders want ik heb besloten dat ik een Abarth OT grille op de auto wil. Heel internet zocht ik af om voor normaal geld een (replica) grille te vinden maar die dingen die aangeboden werden gingen mijn budget ver te boven.
Nu zit er in Breda een bedrijf dat kan waterjetten dus daar maar eens langs gegaan, met een tekening met de juiste maten. Ze vonden het een leuk idee en gingen wat voor me maken. Een paar weken later werd ik gebeld want m'n grille is eindelijk klaar! En met het resultaat ben ik erg tevreden.
Nou was dat ding zo plat als een dubbeltje en het front van een 850 is licht gebogen. Om de juiste vorm te krijgen heb ik een eigen variant op het Engelse wiel bedacht en een centreerpen voor een koppelingsplaat gebruikt om de vorm er in te rollen. Duwen en rollen, passen, duwen en rollen en weer passen. Om met drs. P. te spreken: heen en weer, heen en weer (tot je er het heen en weer van krijgt).
Zowel het front als de grille zijn schoongemaakt met Acrysol (net als de frontplaat) en toen kon de dubbelzijdige tape er op. Plakt als een dolle en het resultaat mag er zijn.
Uiteraard moest het Abarth-binnenpaneel nog gemonteerd worden. Dat zou pas veel later gebeuren.
Daarvoor moest ik iemand vinden die dit deel kon namaken maar iedereen die ik benaderde had geen interesse of was te duur. Uiteindelijk besloten om een sticker met tekst te laten maken en dat kan bij iedere car-wrapper. Om duidelijk te maken dat ik niet de illusie heb dat dit origineel moet lijken heb ik de tekst zo gemaakt dat die bij de ware OT's nergens voorkomt.
Makkelijk beginnen:
Nauwkeurig werken en dan:
Klaar!
Een tijdje geleden was ik op de beurs "Fiera auto e moto d'epoca" in Padua en dat is altijd genieten. Mooie auto's, zeldzame onderdelen en, dankzij het overschot aan Italiaanse autoliefhebbers, altijd heel sfeervol.
Op de stand van Exotic+Raceparts / Scuderia Topolino kwam ik dit fraaie stuk motortechniek tegen, een blok (waarschijnlijk A112 Abarth) met een PBS-kop er op. Gezien de prijs van zo'n cilinderkop en de bijbehorende carburateurs is dat voor mij een no-go modificatie maar toch leuk om te bekijken (en een beetje te kwijlen.....)
Het blok met de gemonteerde delen geeft me in ieder geval wel een voorbeeld van hoe ik mijn eigen motor wil gaan bouwen.
De laatste tijd wordt regelmatig gevraagd om dakbekleding voor Fiat 850's, zowel op Facebook als op het forum hier. Meestal gaat het dan om het oppimpen van de 850 Berlina die een vrij eenvoudige plaat dempingsmateriaal tegen het dak geplakt had. De intentie is om er dan een echte hemelbekleding in te zetten, zoals in de Fiat 850 Special. Lijkt eenvoudig maar het vergt toch echt een donorauto als je het mooi en goed wilt doen. Ik had ook zo'n goedkope plaat boven mijn hoofd maar ook het geluk dat ik in Noord Holland een 850 Special als donorauto vond. Alle hardware zat er bij en de rails kon ik losboren uit het dak.
Hier heeft mijn plaatchirurg net de dakplaat losgeboord van het frame. De rails worden daarna voorzichtig losgemaakt en geprepareerd om ze terug te lassen in de Berlina. Maar daar zat toen nog geen dakplaat op dus we konden overal goed bij.
De losse rails. Hebben nog wel wat TLC nodig voor ze terugmogen.
Je hebt voor het hele project de volgende zaken nodig:
- Een hemelbekleding of een mal om er een te maken. De kans dat je een nieuwe vindt is erg klein en voor een gebruikte moet je een 850 Special demonteren.
- Om alles te kunnen monteren de losgeboorde rails (4178470 en 4178471 of 4161554 en 4161555, nieuw niet te vinden), deze zitten boven de "B"-stijl gelast. Die zie je hier op tekening:
- De 3 stalen beugels die van links naar rechts door de tunnels van de hemelbekleding lopen en in deze rails klikken.
Ze staan niet in het onderdelenboek van de 850 Special. Dus ook geen nummers bekend. - Vervolgens de 4 afdekplaten voor de "A"- en de "C"-stijl:
Die zijn standaard bekleed met beige vinyl dus als je een beige hemel hebt/maakt ben je klaar. Ik heb een zwarte hemelbekleding dus ik had extra werk.
Wat foto's van de rest van het werk:
Alles gemonteerd maar moest nog worden nagespannen om het mooi te krijgen.
In alle redelijkheid is het geen klus die je zomaar even doet. Vooral het vinden van een donorauto met een intacte bekleding, het verwijderen en teruglassen van de rails en het maken van een bekleding zelf kon ik alleen maar met geluk, een goede plaatwerker en de hulp van mijn vrouw en mijn zoon Yorn.
Lang geleden meldde ik dat ik twee Cobra Cups had overgenomen, leuke stoeltjes maar helaas zonder frame. Allerlei ander werk aan andere projecten ging voor maar eindelijk heb ik nu de stap gemaakt om de stoelen inbouwklaar te maken. Dat hield in dat ik frames moest maken want ik kon niets vinden waar ik blij van werd. Mijn eisen: passen zonder aanpassingen (zowel in de auto als onder de stoel) en niet te duur.
Uiteindelijk toch maar besloten om zelf de frames te bouwen. Resultaat van frame 2.0 (1.0 vergeten we maar):
Met de stoel erop ziet het er zo uit:
En zo zitten we voortaan in de Fiat 850!
Niet alleen de hemelbekleding van de Fiat 850 heeft ons de laatste weken bezig gehouden, ook het afwerken van de motorruimte en de onderkant hebben veel tijd gekost. Een urenvretertje was de afdekplaat van de tunnel. Dit is een paneel van rubber aan de achterkant van de tunnel waardoor stangen, kabels en leidingen van voor naar achter lopen. Dat paneel was nogal matig en om in ieder geval de kans op lekkage zo klein mogelijk te maken is daar een stuk rubber achter geplakt (waar een oude binnenband al niet goed voor is):
Toen was het nog een heel gepuzzel om het juiste ding door het juiste gat te krijgen maar uiteindelijk alles op zijn plaats gekregen. Koppeling afgesteld, gas- en chokekabel idem.
Na lang uitstel is dan eindelijk deze week de nieuwe hemel gemonteerd. Ter herinnering: het dak van de onze Fiat 850 was een berglandschap en uitdeuken geen optie. Dat van de Special die we in Noord Holland kochten was gaaf dus dat dat hebben we lang geleden getransplanteerd, inclusief de goten die nodig waren voor de montage van een hemel.
We hadden alles, ook de bekleding, al zag die er niet uit. Deze dus uit elkaar gehaald en bekledingsstof gekocht. Daarna langdurig mijn vrouw lief aangekeken en sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nette lap hemel. Wel in zwart omdat we dat mooier vonden in combinatie met de lichtblauwe kleur. Toen nog monteren en ook dat was nogal een avontuur. Een beetje uitleg:
Het eerste ontwerp had wel "tunnels" van skai voor de beugels maar die waren te stug waardoor we erg veel rimpels in de hemel overhielden die niet strak te spannen waren. Tweede ontwerp kreeg daarom tunnels van stof: soepel en veel makkelijker te maken.
De hemel werd gemonteerd door eerst de 6 beugels te plaatsen. Daarna werd met nieuwe klemmen (leve Padua) de bekleding in grote lijnen opgespannen en na een weekje "wennen" om de kreukels er uit te krijgen hebben we deze week besteed aan het definitief spannen en plakken waarna de zijruiten er in konden worden geplaatst. Een 850 Special heeft bij de voorste en achterste raamstijlen plaatjes met skai. Uiteraard hebben we deze ook aangepast aan de nieuwe kleur:
Dit is dan het resultaat:
Om de hemel netjes gespannen te krijgen zijn klemmen en lijm nodig. Voor de gebogen lijnen wordt er veel ingeknipt:
En dan de ruiten er in met de oude truc: groene zeep, een draad en veel slaan (op de ruit dus)
Het resultaat met zijruit:
Uit oude voorraad nog wat nieuwe handgrepen er in geschroefd, omdat het kan:
Voor belangstellenden: ik heb er nog een paar...
De wielstand van de voorwielen van de Fiat 850 beviel me na het monteren van de verlagingsblokken helemaal niet. Negatief camber zorgde voor een negatief gevoel. Dat, gecombineerd met het feit dat de verlaging effectief maar net een centimeter was, deed me besluiten dat te corrigeren. Vanochtend vroeg begonnen want er stond nog meer op de to-do lijst. Voor de zoveelste keer de schokbrekers en de triangels los en de blokken er tussen uit. Ik was blij met het resultaat.Een fatsoenlijk camber en ook het toespoor heb ik meteen aangepakt. Zoals verwacht is de verlaging niet verbeterd maar daar kan ik voorlopig mee leven. Na wat rijden zal hij zeker nog wat lager worden.
Toen de wielen er af lagen had ik ook ruimte om de bekabeling van de richtingaanwijzers af te maken. Was zo'n klein dingetje in de categorie "doe ik nog wel effe" maar dat gebeurt dus nooit. En van Gertjoe kocht ik ook nog een brandnieuwe spanningregelaar. Kan ik dat ook goed afwerken.
Hoppa, weer een beetje vooruitgang. Het valt me fors tegen hoe lang die laatste details duren. De hemelbekleding blijft een uitdaging en ook de afwerking van de kabelboom heb ik lang uitgesteld. We waren al een paar keer aan de elektra bezig geweest maar zijn nu zo ver dat alles van voor naar achter via de zekeringkast is doorgemeten. Accu staat er in maar is nog niet aangesloten. Eerst zekerheid dat er niets gaat roken...... Project voor vandaag was het optuigen en uitmeten van het stukje kabelboom dat er voor moet gaan zorgen dat mijn dashboard met 124 Coupe klokken ook gaat werken.
Alles netjes verpakt met speciaal tape en via 3 (!) schema's uitgewerkt zodat ik de stekkertjes van het dashboard zonder moeite in de stekkerblokken van de Fiat 850 kan prikken.
Moet nog wel het relais voor de laadstroomlamp een plaatsje geven en een andere oliedrukzender scoren. Waarschijnlijk ligt die gewoon ergens in een doos in mijn opslag maar waar.....