Laatste nieuws
- Fiat 850 Abarth OT 2000 Coupé
- Abarth folders op Catawiki, ook van Fiat 850
- Mooie Fiat garage met een Fiat 850
- Michelotti Coupé op basis van een Fiat 850
- Met de genen van de Fiat 850: de Abarth 1300 Scorpione.
- Fiat 850 in Napels (veel!)
- Fiat 850 in de kast
- Introductie van de Fiat 850 in Turijn 1964
- Team Fusina is terug; in een Bertone 850 Racer Team
- Een Fiat 850T voor de Paus
Projecten tussendoor
Grillen! Da's normaal iets voor de zomer. Vuur, veel vleesch en hopen sauzen. Maar nu is het iets anders want ik heb besloten dat ik een Abarth OT grille op de auto wil. Heel internet zocht ik af om voor normaal geld een (replica) grille te vinden maar die dingen die aangeboden werden gingen mijn budget ver te boven.
Nu zit er in Breda een bedrijf dat kan waterjetten dus daar maar eens langs gegaan, met een tekening met de juiste maten. Ze vonden het een leuk idee en gingen wat voor me maken. Een paar weken later werd ik gebeld want m'n grille is eindelijk klaar! En met het resultaat ben ik erg tevreden.
Nou was dat ding zo plat als een dubbeltje en het front van een 850 is licht gebogen. Om de juiste vorm te krijgen heb ik een eigen variant op het Engelse wiel bedacht en een centreerpen voor een koppelingsplaat gebruikt om de vorm er in te rollen. Duwen en rollen, passen, duwen en rollen en weer passen. Om met drs. P. te spreken: heen en weer, heen en weer (tot je er het heen en weer van krijgt).
Zowel het front als de grille zijn schoongemaakt met Acrysol (net als de frontplaat) en toen kon de dubbelzijdige tape er op. Plakt als een dolle en het resultaat mag er zijn.
Uiteraard moest het Abarth-binnenpaneel nog gemonteerd worden. Dat zou pas veel later gebeuren.
Daarvoor moest ik iemand vinden die dit deel kon namaken maar iedereen die ik benaderde had geen interesse of was te duur. Uiteindelijk besloten om een sticker met tekst te laten maken en dat kan bij iedere car-wrapper. Om duidelijk te maken dat ik niet de illusie heb dat dit origineel moet lijken heb ik de tekst zo gemaakt dat die bij de ware OT's nergens voorkomt.
Makkelijk beginnen:
Nauwkeurig werken en dan:
Klaar!
Een tijdje geleden was ik op de beurs "Fiera auto e moto d'epoca" in Padua en dat is altijd genieten. Mooie auto's, zeldzame onderdelen en, dankzij het overschot aan Italiaanse autoliefhebbers, altijd heel sfeervol.
Op de stand van Exotic+Raceparts / Scuderia Topolino kwam ik dit fraaie stuk motortechniek tegen, een blok (waarschijnlijk A112 Abarth) met een PBS-kop er op. Gezien de prijs van zo'n cilinderkop en de bijbehorende carburateurs is dat voor mij een no-go modificatie maar toch leuk om te bekijken (en een beetje te kwijlen.....)
Het blok met de gemonteerde delen geeft me in ieder geval wel een voorbeeld van hoe ik mijn eigen motor wil gaan bouwen.
De laatste tijd wordt regelmatig gevraagd om dakbekleding voor Fiat 850's, zowel op Facebook als op het forum hier. Meestal gaat het dan om het oppimpen van de 850 Berlina die een vrij eenvoudige plaat dempingsmateriaal tegen het dak geplakt had. De intentie is om er dan een echte hemelbekleding in te zetten, zoals in de Fiat 850 Special. Lijkt eenvoudig maar het vergt toch echt een donorauto als je het mooi en goed wilt doen. Ik had ook zo'n goedkope plaat boven mijn hoofd maar ook het geluk dat ik in Noord Holland een 850 Special als donorauto vond. Alle hardware zat er bij en de rails kon ik losboren uit het dak.
Hier heeft mijn plaatchirurg net de dakplaat losgeboord van het frame. De rails worden daarna voorzichtig losgemaakt en geprepareerd om ze terug te lassen in de Berlina. Maar daar zat toen nog geen dakplaat op dus we konden overal goed bij.
De losse rails. Hebben nog wel wat TLC nodig voor ze terugmogen.
Je hebt voor het hele project de volgende zaken nodig:
- Een hemelbekleding of een mal om er een te maken. De kans dat je een nieuwe vindt is erg klein en voor een gebruikte moet je een 850 Special demonteren.
- Om alles te kunnen monteren de losgeboorde rails (4178470 en 4178471 of 4161554 en 4161555, nieuw niet te vinden), deze zitten boven de "B"-stijl gelast. Die zie je hier op tekening:
- De 3 stalen beugels die van links naar rechts door de tunnels van de hemelbekleding lopen en in deze rails klikken.
Ze staan niet in het onderdelenboek van de 850 Special. Dus ook geen nummers bekend. - Vervolgens de 4 afdekplaten voor de "A"- en de "C"-stijl:
Die zijn standaard bekleed met beige vinyl dus als je een beige hemel hebt/maakt ben je klaar. Ik heb een zwarte hemelbekleding dus ik had extra werk.
Wat foto's van de rest van het werk:
Alles gemonteerd maar moest nog worden nagespannen om het mooi te krijgen.
In alle redelijkheid is het geen klus die je zomaar even doet. Vooral het vinden van een donorauto met een intacte bekleding, het verwijderen en teruglassen van de rails en het maken van een bekleding zelf kon ik alleen maar met geluk, een goede plaatwerker en de hulp van mijn vrouw en mijn zoon Yorn.
Lang geleden meldde ik dat ik twee Cobra Cups had overgenomen, leuke stoeltjes maar helaas zonder frame. Allerlei ander werk aan andere projecten ging voor maar eindelijk heb ik nu de stap gemaakt om de stoelen inbouwklaar te maken. Dat hield in dat ik frames moest maken want ik kon niets vinden waar ik blij van werd. Mijn eisen: passen zonder aanpassingen (zowel in de auto als onder de stoel) en niet te duur.
Uiteindelijk toch maar besloten om zelf de frames te bouwen. Resultaat van frame 2.0 (1.0 vergeten we maar):
Met de stoel erop ziet het er zo uit:
En zo zitten we voortaan in de Fiat 850!
Niet alleen de hemelbekleding van de Fiat 850 heeft ons de laatste weken bezig gehouden, ook het afwerken van de motorruimte en de onderkant hebben veel tijd gekost. Een urenvretertje was de afdekplaat van de tunnel. Dit is een paneel van rubber aan de achterkant van de tunnel waardoor stangen, kabels en leidingen van voor naar achter lopen. Dat paneel was nogal matig en om in ieder geval de kans op lekkage zo klein mogelijk te maken is daar een stuk rubber achter geplakt (waar een oude binnenband al niet goed voor is):
Toen was het nog een heel gepuzzel om het juiste ding door het juiste gat te krijgen maar uiteindelijk alles op zijn plaats gekregen. Koppeling afgesteld, gas- en chokekabel idem.
Na lang uitstel is dan eindelijk deze week de nieuwe hemel gemonteerd. Ter herinnering: het dak van de onze Fiat 850 was een berglandschap en uitdeuken geen optie. Dat van de Special die we in Noord Holland kochten was gaaf dus dat dat hebben we lang geleden getransplanteerd, inclusief de goten die nodig waren voor de montage van een hemel.
We hadden alles, ook de bekleding, al zag die er niet uit. Deze dus uit elkaar gehaald en bekledingsstof gekocht. Daarna langdurig mijn vrouw lief aangekeken en sinds een paar weken zijn we in het bezit van een nette lap hemel. Wel in zwart omdat we dat mooier vonden in combinatie met de lichtblauwe kleur. Toen nog monteren en ook dat was nogal een avontuur. Een beetje uitleg:
Het eerste ontwerp had wel "tunnels" van skai voor de beugels maar die waren te stug waardoor we erg veel rimpels in de hemel overhielden die niet strak te spannen waren. Tweede ontwerp kreeg daarom tunnels van stof: soepel en veel makkelijker te maken.
De hemel werd gemonteerd door eerst de 6 beugels te plaatsen. Daarna werd met nieuwe klemmen (leve Padua) de bekleding in grote lijnen opgespannen en na een weekje "wennen" om de kreukels er uit te krijgen hebben we deze week besteed aan het definitief spannen en plakken waarna de zijruiten er in konden worden geplaatst. Een 850 Special heeft bij de voorste en achterste raamstijlen plaatjes met skai. Uiteraard hebben we deze ook aangepast aan de nieuwe kleur:
Dit is dan het resultaat:
Om de hemel netjes gespannen te krijgen zijn klemmen en lijm nodig. Voor de gebogen lijnen wordt er veel ingeknipt:
En dan de ruiten er in met de oude truc: groene zeep, een draad en veel slaan (op de ruit dus)
Het resultaat met zijruit:
Uit oude voorraad nog wat nieuwe handgrepen er in geschroefd, omdat het kan:
Voor belangstellenden: ik heb er nog een paar...
De wielstand van de voorwielen van de Fiat 850 beviel me na het monteren van de verlagingsblokken helemaal niet. Negatief camber zorgde voor een negatief gevoel. Dat, gecombineerd met het feit dat de verlaging effectief maar net een centimeter was, deed me besluiten dat te corrigeren. Vanochtend vroeg begonnen want er stond nog meer op de to-do lijst. Voor de zoveelste keer de schokbrekers en de triangels los en de blokken er tussen uit. Ik was blij met het resultaat.Een fatsoenlijk camber en ook het toespoor heb ik meteen aangepakt. Zoals verwacht is de verlaging niet verbeterd maar daar kan ik voorlopig mee leven. Na wat rijden zal hij zeker nog wat lager worden.
Toen de wielen er af lagen had ik ook ruimte om de bekabeling van de richtingaanwijzers af te maken. Was zo'n klein dingetje in de categorie "doe ik nog wel effe" maar dat gebeurt dus nooit. En van Gertjoe kocht ik ook nog een brandnieuwe spanningregelaar. Kan ik dat ook goed afwerken.
Hoppa, weer een beetje vooruitgang. Het valt me fors tegen hoe lang die laatste details duren. De hemelbekleding blijft een uitdaging en ook de afwerking van de kabelboom heb ik lang uitgesteld. We waren al een paar keer aan de elektra bezig geweest maar zijn nu zo ver dat alles van voor naar achter via de zekeringkast is doorgemeten. Accu staat er in maar is nog niet aangesloten. Eerst zekerheid dat er niets gaat roken...... Project voor vandaag was het optuigen en uitmeten van het stukje kabelboom dat er voor moet gaan zorgen dat mijn dashboard met 124 Coupe klokken ook gaat werken.
Alles netjes verpakt met speciaal tape en via 3 (!) schema's uitgewerkt zodat ik de stekkertjes van het dashboard zonder moeite in de stekkerblokken van de Fiat 850 kan prikken.
Moet nog wel het relais voor de laadstroomlamp een plaatsje geven en een andere oliedrukzender scoren. Waarschijnlijk ligt die gewoon ergens in een doos in mijn opslag maar waar.....
We kennen allemaal het dashboard van de Fiat 850 Abarth OT:
Ik was er al lang naar op zoek en ieder jaar werden ze duurder. Een paar jaar geleden vond ik in Padua een replica dashboard voor een acceptable prijs. Uiteindelijk dus maar de knoop doorgehakt. De bedoeling was om er de klokken van een 124 Coupe in te zetten; dan heb je in een keer alles wat je nodig hebt. Ik had die nog liggen dus ook qua budget vrij gunstig. De maker had aan de binnenkant twee beugels gemaakt waarmee de behuizing op het binnenpaneel geschroefd kon worden. Die zaten nogal in de weg omdat de diepte van de kilometertellen en toerenteller groter is dan die van de behuizing.
Na lang twijfelen toch besloten deze beugels weg te slijpen en een nieuwe manier van bevestigen te verzinnen. Daarvoor een oud origineel dashboard gedemonteerd maar dat zou niet gaan werken omdat het te klein is.
Alle bekabeling geinstalleerd, alleen de controlelampjes nog inbouwen (met een nieuw stukje kabelboom om te koppelen met de kabelboom in de auto)
Ik had er al vaker wat aan gewerkt maar nu was er tijd om even door te pakken maar omdat het nieuwe huis groter was dan het bestaande kwam daar meer bij kijken.....
Eerst de contouren van het nieuwe dashboard overgenomen op tape
Daarna de dashboardbekleding uitgezaagd en het nieuwe huis gemonteerd; en dan kunnen de instrumenten er in....
Mijn uitdaging hier is dat de grote tellers te diep zijn voor het dashboardpaneel van de Fiat 850.
Ik heb geen zin om in dat metaal te gaan zagen dus de enige oplossing is om de tellerhuizen minder diep te maken, zowel de buitenkant als de zwarte binnenring.
Dat was nogal een beslissing want ze zijn zeldzaam en duur!
De vraag is dan: hoeveel cm? Het blijken er 2 te zijn; om zeker te weten dat dat voldoende is heb ik wel een oude kilometerteller op moeten offeren.
De behuizingen zijn eenvoudig open te maken en als je een Dremel gebruikt bij het inkorten ben je zo klaar.
Dit is het verschil na het Dremelen.
Omdat ik de witte randen niet mooi meer vind heb ik ze weer mooi zilvergrijs gespoten want ze lagen er toch af.
En voor degenen die goed hebben opgelet: de benzinemeter uit de eerste opstelling is vervangen door een olie-temperatuurmeter. Helaas geen Veglia-exemplaar maar een van Amazon. Voor € 12,99. inclusief de sensor. Er zit wel een rand omheen van een Veglia-meter dus de behuizing moest aangepast worden.
De plaats waar ik de sensor inbouw heb ik nog niet bepaald. Hij past in ieder geval niet makkelijk in de adapter voor de oliekoeler. De benzinemeter verhuist naar een plekje onder het dashboard. De tankinhoud is niet zo belangrijk als de olietemperatuur.
Er lag nog iets in een hoek dat essentieel is voor de 850: de radiateur. Puur om ruimte te sparen lag dat ding niet in de werkplaats en dan vergeet je 'm als je niet oppast. Afgelopen weekend dus opgehaald en op het zicht gecontroleerd. Lijkt niet lek dus afgeleverd bij de specialist. Schoonmaken, afpersen, stralen en spuiten. Daarna klaar om meteen in te bouwen. Zo was hij toen hij in de opslag lag; kan dus echt wel wat verzorging gebruiken:
Tussendoor nog even op bezoek geweest bij de expert. Van binnen en van buiten schoongemaakt en klaar om te testen.
Bij het testen bleek er een kleine lekkage aanwezig aan de onderste slangaanluiting. Gerepareerd en daarna is alles gespoten.