Laatste bijdragen
- De Fiat 850's van Vignale (update met extra foto's en versie-informatie)
- Fiat 850 als Vignale op schaal
- De Fiat 850 is 15 jaar in de familie
- Fiat 850T Visitors Bus (nu met filmpje)
- Fiat 850: de onderplaten
- Welkom
- Fiat 850's op foto's
- Seat 850's op foto's
- De Grand Prix van Francis Lombardi
- Fiat 850 City Taxi, de conceptcar van Manzù (meer foto's en een filmpje!)
Liefhebbers van de Fiat 850
Al veel langer dan ik Fred (die op Facebook bekend is als Fred Abarth) ken is hij bezig met 850 OT's. Hij bouwde ze en racete er mee. En hij reed woon-werk verkeer met zijn rode Berlina. De OT waarmee hij racete en de dagelijkse auto zijn ondertussen verkocht maar de liefde voor de 850 bestaat nog steeds en hij is al weer lang bezig met het bouwen van een 1600 OT "Monster". En hij wil het origineel daarbij zo dicht mogelijk benaderen. Alle plaatwerk, de grille, de stoelen en alle technische delen bouwde hij zelf en hij was zo vriendelijk me voor deze site een setje foto's te sturen. En Fred kennende komen er nog veel meer foto's mijn kant uit.
Ook is hij begonnen aan de bouw van een OT1000 Spider. Het origineel ziet er zo uit:
Hij begon, net als Abarth, met de body van een Berlina. Alleen de bodem en delen van de wielophanging blijven bewaard.
Waar veel geslepen wordt blijft veel los spul over
Als reactie op een van mijn artikelen kreeg ik een tip dat op Instagram een project stond van Gerald die bezig is een Fiat 850 nogal radicaal te verbouwen. Als je de foto's ziet moet je toch erkennen dat hier een metaalkunstenaar eerste klas aan het werk is. Hij plaatst ontzettend veel foto's en af en toe een filmpje van zijn project die je in deze link kunt bekijken.
Niet alleen de carrosserie wordt ingrijpend aangepast, ook de aandrijving krijgt veel aandacht. Er is ondertussen een Mazda 12A Wankelmotor gecombineerd met een VW AT IRS versnellingsbak ingebouwd:
Hier kan de bouwer van deze Fiat 850 Ratrod nog wat van opsteken: