Wat is er nieuw?
- Kleuren van de Fiat 850 Coupé en Spider (update)
- Nog wat Fiat 850's ten onder (nog meer deuken)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update met meer informatie en foto's)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update)
- Meer over het Abarth OT dashboard voor de Fiat 850
- Nieuwe zekeringkast voor de Fiat 850
- Dit moest ook nog.... Revisie van de Fiat 850 startmotor
- Pakkingen voor de Fiat 850
- Nog een Neckar Adria gevonden (nieuwe foto)
- Pirelli Cinturato banden voor de Fiat 850
Carrosserie
Na de frustratie van de laatste maand van 2013 waar we een paar dagen extra werk hadden om de passing weer terug in de carrosserie te krijgen werden bijna alle zaterdagen in Januari besteed om de body eindelijk spuitklaar te maken. Veel plamuren, schuren, weer plamuren en weer schuren en tenslotte uitblokken om de perfecte gladheid te krijgen. Op 31 Januari werd er een laatste laag nat-in-nat opgezet als voorbereiding van de kleurlaag. Na het schuren van de plamuurlaag werd een laag zwart poeder op de auto gewreven. Nadat die laag was afgeschuurd bleven er geen donkere vlekjes achter; als dat wel gebeurde, moest je weer plamuren en schuren.
Om te controleren of er echt geen foutjes inzitten werd het plaatwerk nat gemaakt met ontvetter. Door de glans die je dan ziet kun je de imperfecties makkelijker vinden:
Niets te zien, dus perfect voorbereid om gespoten te worden. Al dat geschuur zorgde wel voor veel stof trouwens.
Als laatste aktie voor de kleur wordt gespoten kreeg de 850 eerst nog een nat-in-nat laag die er voor ging zorgen dat de lak mooier "gaat liggen". Dat deden we op vrijdagavond en lieten die laag aan de lucht drogen. Niet alleen de carrosserie maar ook alle losse delen kregen deze behandeling.
En dan eindelijk was het zo ver: we gingen kleur spuiten! En mooi: Glasurit was in de jaren 60 en 70 een van de lakleveranciers van Fiat.
Er werden twee lagen Basecoat en twee lagen transparante lak gezet. Na een heel weekend aan de lucht drogen was deze 850 eindelijk klaar om naar huis te komen!
En dat ging zo:
De Fiat 850 blijkt na inventarisatie aanzienlijk slechter te zijn dan we hoopten; er zal veel (plaat)werk nodig zijn om er weer en mooie van te maken.
Een van de vorige eigenaren heeft er een zootje van gemaakt. Het binnenscherm linksvoor zat dichtgesmeerd met prut die ooit wel netjes was getectyleerd.....
Het achterscherm links is matig. De dorpel links zag er zonder sierlijst ineens een stuk minder uit. Daar staat dan weer tegenover dat de bodem verder wel goed lijkt te zijn.
Via mijn werk kon ik transport en het gebruik van een werkplek regelen en toen de 850 daar stond konden we beginnen met het plaatwerk: eerst de rotte plekken er af en de restanten ontroesten. En dan wel in de gaten houden dat je niet te veel weghaalt waardoor de carrosserie zijn stijheid verliest en doorzakt.
Van de werkzaamheden in 2009 staat hier een fotoverslag. Je kunt ook op de foto klikken.
2010 Was het jaar waarin er veel gebeurd is maar waarin we ook uitdagingen hadden om op te schieten. De plaatwerker had vaak andere prioriteiten en ook het vinden van de o zo nodige plaatwerkdelen viel niet altijd mee. En dan hadden we nog de moeite om de "laag over laag"-ellende van de vorige lassers voorzichtig te ontrafelen. Toch was er voortgang.
Als er eenmaal plaatwerk gelast kon worden was het veel passen en meten om de originaliteit zoveel mogelijk in stand te houden.
Van de werkzaamheden in 2010 staat hier een fotoverslag. Je kunt ook op de foto klikken.
In december 2010 vond ik op Marktplaats een stilgevallen project: een Fiat 850 Special en een hoop onderdelen. Ik moest er wel in de sneeuw voor naar Noord Holland maar alles voor het goede doel. De auto bleek goed op de plekken waar de mijne slecht was en slecht op de plekken waar ik goed plaatwerk had.
2011 begon met de deconstructie van de Fiat 850 Special. Ik was al blij dat ik aan één auto mocht werken, twee auto's in een drukke werkplaats zou teveel van het goede geweest zijn. Aan het werk met slijpschijven en beitels dus. Alle bruikbare delen werden er af geboord/geslepen en met de bodemplaat werd een Fiat 850 Spider eigenaar in Nijmegen blij gemaakt.
Toen dit karwei achter de rug was zijn we aan de gang gegaan met het verwijderen van de raamomlijstingen voor en achter; deze waren vreselijk rot. De onderste lijst achter van mijn 850 was erg slecht. Die van de Special bleek ook niet 100% dus moesten we voor deze omlijsting een andere oplossing verzinnen. Het bovenste deel van mijn eigen 850 dak was niet geroest. Dat hebben we er uit gezaagd en, nadat we het in tweëen geslepen hadden, klaargemaakt als vervanger voor de onderste lijst. Daar moest toe wel een klein stukje tussen gemaakt worden want de breedte onder is groter dan die boven. Maar ook dat was te doen. Ik heb er twee albums van gemaakt:
Het vervangen van raamlijsten en dak is een nauwkeurig werk. Hier kun je zien hoe nauwkeurig (vervangen van een hoekje van de paravant).
We maken weer gebruik van de gerecyclede delen van de 850 Special.
De vervanging van het dak en de achterste raamomlijsting:
Van de werkzaamheden aan het dak staat hier een fotoverslag.
Uiteraard is er meer gebeurd dan alleen slopen en het restaureren van de bovenkant: er werden spatborden en dorpels gelast en beide "A"-stijlen werden gerepareerd (ook weer met restanten van de Special). De foto's in het album hieronder vertellen meer dan 1000 woorden.
Klik op een van de foto's voor het album.
2012 Was helaas een jaar waarin we weinig in actie zijn geweest. Allerlei oorzaken maar het gevolg was wel dat we niet erg zijn opgeschoten. Maar goed, 2012 dus in vogelvlucht.
De "A"-stijlen en de voorschermen zitten er weer goed in en ook het dak en de raamomlijstingen zijn afgewerkt.
Daar was het nodige pas- en meetwerk voor nodig om zeker te zijn dat de portieren, het front en het kofferdeksel goed aansluiten. Secuur werk maar we willen niets anders. Hier en daar is dus nog wat klopwerk gebeurd maar uiteindelijk paste alles goed en kon er afgelast worden (in 2011 was het meeste werkt met prop- en puntlassen op zijn plaats gezet).
Helaas lagen we een poos stil maar, uiteindelijk in december, konden we nog een spurtje maken! Ik kon een afspraak maken met de straler: hij kon in twee weekenden de auto met de losse delen stralen en zorgde er voor dat we alles voor Kerstmis konden ophalen. Dat betekende dus doorwerken: bitumen van de bodem steken en kit weghalen waar die ook maar zit.
Dat zorgt voor een beter resultaat want dan hoeft de straler niet te lang op een plek te blazen. De niet originele koplampranden waren een bron van ellende: we hadden één voorbeeld en maakten dat na van de imitatie koplamprandjes maar dat wordt geen succes.
Martin Willems had gelukkig nog twee randen liggen van een A112 en hij garandeerde dat die zouden passen. Toen ze aankwamen bleken het dezelfde te zijn als de oorspronkelijke dus we moesten van voor af aan beginnen met pas maken. Dat betekende wel dat de koplampranden er nog niet in zaten toen de auto gestraald werd maar dat was wat ons betreft geen bezwaar. Dan is alles lekker schoon aan de binnenkant en beter bereikbaar als de epoxy er op gaat. De randen zouden we na de eerste laag epoxy wel lassen. We haalden de voor- en achterwielophanging en de rest van de kleine delen onder de auto uit en daarna zetten we de 850 op een onderstel van een rolcontainer om het geheel verrijdbaar te houden en op 15 december vertrok de auto naar de straler.
Uiteraard gingen we tijdens het stralen even kijken. De dakplaat bleek 4 lagen verf te hebben en die moest dus eerst in de afbijt. Hetzelfde gold voor de kofferdeksel.
Ophalen voor Kerst lukte me vanwege het slechte weer helaas niet, maar net voor Oud en Nieuw hadden we een auto waar de 850 in kon; dan maakte het weer niet zoveel meer uit.
Terug in de werkplaats bleek dat er kilo's grit in de auto waren achtergebleven. Stofzuigen en schoon blazen dus en daarna zo snel mogelijk onder plasticfolie om te voorkomen dat er vette vingers op zouden komen. Gelukkig was er hulp van mijn broer.
- Alle naden zo strak mogelijk gemaakt: plamuren en weer schuren.
- Carrosserie compleet gezwart en opnieuw geschuurd om oneffenheden (putjes etc.) te vinden. Als die er waren opgevuld en geschuurd.
- Auto opnieuw in grondlak.
- Binnenkant geschuurd voor kleur en waar nodig afgeplakt.
- Dan carrosserie en losse delen de spuitcabine in. Voor alle zekerheid de auto op steunen gezet zodat ook de onderzijde gespoten kon worden.
- Eerst de binnenkant in de kleur.
- Na een korte droogperiode de hefbrug omlaag en de onderkant tweemaal in de kleur gespoten.
- Daarna de motorruimte gespoten. En dan een week wachten tot alles uitgehard is. De volgende sessie kwam de body aan de beurt.