Wat is er nieuw?
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
- Handboek Weber DCD 28-36 voor Fiat 850 1000cc
- Motor-porno in de Fiat 850
- De Fiat 850 van mock-up naar opbouw
- ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor
- Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850
- Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850
- Chokekabel voor de Fiat 850
Onderstel
Terwijl ik wacht op moment dat het revisiebedrijf klaar is met de motor van de 850 is vandaag de nieuwe bladveer binnengekomen van Abarth-Online/Scuderia Topolino. Binnen 3 dagen in huis vanuit Duitsland, dus dat is snel. Dit is 'm:
Na twee eerdere experimenten die niet het gewenste resultaat gaven heb ik toch door de zure appel heengebeten en heb ik een verlagingsveer met omgedraaide ogen gekocht.
Even ter herinnering:
- Experiment 1:
Fazaplaat,
Korte schokbrekers,
Standaard triangels,
in combinatie met deze adapter (de rode triangel is niet het standaard onderdeel!): - Experiment 2:
Fazaplaat,
Korte schokbrekers,
Standaard triangels,
in combinatie met deze adapters:
Met deze opzet was ik in principe tevreden maar de "stance" van de 850 was nog niet goed: de neus staat te hoog t.o.v. de achterkant (daar zitten verlaagde schroefveren en korte schokbrekers onder).
Wat ik nu heb gebouwd is de verlagingsveer met de opzet van Experiment 2. En dat moest op de vloer van mijn garage gebeuren want ik heb geen hefbrug. - De Fazaplaat met de oude bladveer moet worden verwijderd en de stabilisatorstang moet los. Dan kan de oude bladveer van de Fazaplaat en de nieuwe er op.
Niet moeilijk, maar het is niet fijn werken op een koude vloer.
Oud en nieuw.
Nieuw met de Fazaplaat
Onder de auto
De verlagingsblokjes van Abarth-Online/Scuderia Topolino. Zitten op het draadeind van de triangel en de triangel monteer je op de blokjes. Winst ± 2 cm.
En even naar buiten in de kou voor een fotomomentje. Auto staat nu beter op de banden, voor bijna net zo laag als achter.
De Fiat 850 staat al heel lang op geleende Cromodora's. Wel netjes gemaakt maar niet de schoonheidsprijs. En als nadeel een te kleine ET-waarde waardoor ik af en toe schurende geluiden hoor bij inveren. Tijd dus om een andere keuze te maken en na lang zoeken vond ik in Portugal (ja Portugal) een setje Campagnolo's zoals ze ook onder de 850 Abarths gemonteerd werden.
En natuurlijk meteen doorgepakt en de banden laten overzetten met dit resultaat:
Niet alleen mooi maar ook na inveren houd ik nu ruimte tussen de band en de spatbordrand.
De versnellingsbak was natuurlijk al ingebouwd, gewoon omdat het weinig werk is en we dan een indicatie hadden over de verlaging met de nieuwe veren en schokbrekers achter. Omdat de motor morgen terugkomt en we alles in een combinatie willen terugbouwen vandaag dus de bak er uit gehaald en de aandrijfassen alvast gemonteerd. Ook dat bleek makkelijk te gaan met de nieuwe onderdelen die we weer internationaal hadden ingeslagen. Deels uit Drenthe, deels uit Venray en wat klein spul uit Italië. De bak kwam bij Bert in Geleen vandaan, die hem netjes gereviseerd heeft. En met de bak van Martijn uit Nijmegen ga ik zelf een leermomentje hebben als de Fiat 850 klaar is. Zo'n rolhondje van € 10.00 bij de Karwei is trouwens wel erg handig om een bak te manoeuvreren!
Hoewel je het aan deze site niet zou zeggen gebeurt er nog wel degelijk iets aan onze 850! Na weken twijfelen over (en werken aan) schijfremmen achter hebben we toch besloten om trommelremmen te monteren. Voor de schijfremmen zou ik gebruik maken van delen van een 124 Special: de houders voor de klauwen en de ankerplaten van de voorzijde en de remklauwen van de achterkant. Alles voorbereid maar helaas kon ik geen goede oplossing verzinnen voor de lastafhankelijke remkrachtverdeler. De stang tussen beide triangels zou zo'n beetje door het vliegwielhuis moeten lopen en daar zit al een vliegwiel. Terug naar trommelremmen dus. Omdat ik daarmee geen rekening had gehouden moesten alle onderdelen gestraald en gespoten worden en, wat minder goed uitkwam, we moesten weer investeren in onderdelen. Gelukkig niet veel maar toch. De aanschaf van verlaagde schokbrekers en achterveren is heel wat duurder.
Halverwege maart 2011 kocht ik bij Bert in Geleen een gereviseerde versnellingsbak. Door allerlei omstandigheden was ik pas in Mei in de gelegenheid om de deal rond te maken dus snel naar Geleen heen en weer geweest. Uurtje gezellig zitten praten over 850 spiders en toen de bak ingeladen.
Bert heeft regelmatig motoren en bakken van 850's in de revisie en adverteert daar soms mee op Marktplaats. Wat hij daar niet verkoopt wordt overal in Europa via Spiderclubs verkocht.
De meester aan het werk
Niets fotogenieks deze keer. De hele ochtend besteed aan de voorbereidingen voor de volgende lasdag. Alle plaatwerkdelen die we de volgende keren nodig gaan hebben zijn uitbundig schoongeborsteld zodat we geen tijd verliezen bij het inlassen. De ruitdorpels voor de voor- en achterruit, de binnenschermen voor en nog wat klein spul. Ook de voorveer is schoongemaakt.
Ik twijfel er nog over hoe we de voorwielophanging gaan verlagen. De bedoeling is ongeveer 4 centimeter lager uit te komen. Ik kan een nieuw veerblad laten maken met de veerogen omgekeerd of ik kan de montageplaat vervangen door een u-profiel.
Voor de achterveren weet ik het al. Daar snijd ik ongeveer anderhalve winding af. Daarmee heb ik die 4 centimeter verlaging zonder veel moeite. Alleen weet ik nog niet of ik dan 175/50 13" banden kan monteren of dat het 165/65 13" moet worden. Keuzes? Veel te veel bij zo'n project. Maar dat maakt het leuk.