Wat is er nieuw?
- Zeldzame Fiat 850T aangeboden op Catawiki
- Belangrijk onderdeel voor een Fiat 850: 4134082
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
- Handboek Weber DCD 28-36 voor Fiat 850 1000cc
- Motor-porno in de Fiat 850
- De Fiat 850 van mock-up naar opbouw
- ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor
- Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850
- Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850
- Chokekabel voor de Fiat 850
Fiat 850 diversen
Jana en Petr, twee geliefden in Tsjechië, besloten in 2013 om te trouwen. Er was nog een 3e geliefde in het spel: een Fiat 850 Sport Coupé. Die werd gebruikt om de uitnodiging voor het trouwfeest op te sieren:
Eerlijk is eerlijk! Toen ik dit horloge voor de eerste keer zag dacht ik dat het ontwerp gebaseerd was op het dashboard van een Fiat 850.
Als je dan beter kijkt lijkt het er helemaal niet op maar toch wel een cool ding. En niet al te duur op deze site
Andy Banks is lid van één van de Fiat 850 groepen op Facebook en hij postte recent wat beelden van zijn zelfgebouwde Fiat 850 "Roadster". Niet meteen iets waar ik de straat mee zou opgaan maar zeker een leuk project. De auto heeft 15 jaar stilgestaan maar wordt nu weer in ere hersteld.
Dit is met Andy's vader achter het stuur
Ik zie van alles maar volgens mij zijn alleen motor en versnellingsbak van een Fiat 850. De velgen en delen van de ophanging zijn zo te zien van een Fiat 500.
Als je op de foto hierboven klikt kun je de creatie rijdend zien.
We hebben de Fiat 850 CityTaxi van Manzu natuurlijk als het meest praktische voorbeeld van een peoplemover maar deze Fiat 850 taxi in Marokko mag er ook zijn.
Ik kwam de afbeelding tegen in een oud fotomagazine en het was eenvoudig om met Google Lens te kijken of er meer plaatjes waren. Die vond ik dus maar de beeldkwaliteit is matig tot slecht. Ik ben er alleen nog niet achter waar deze constructie rondrijdt.
Aan de steen voor het achterwiel te zien wordt er trouwens niet veel mee gereden en is het hier alleen maar een Insta- of TikTok-object
In 2017 werd de film "the Last Post" uitgebracht. Dan denk je misschien "Nou en? Wat is daar spannend aan?"
Ik weet niet of het verhaal de moeite waard is maar de hoofdrolspeelsters rijden rond in een Fiat 850. En dat maakt het interessant.
Dit is het verhaal zoals Bol.com de film aanprijst:
"Aden, 1965. De mannen van de Britse Koninklijke Marechaussee kampen met een felle opstand. De spanningen zijn hoog in de hitte van de woestijn; elke misstap kan de dood betekenen. Maar het leven en de liefde moeten doorgaan. De jaren '60 beginnen: seksuele bevrijding, verleidelijke nieuwe muziek en buitensporige mode. Geïsoleerd in dit onbekende land, is niets zeker en worden relaties getest. Deze bittere oorlog brengt gevaar en verraad met zich mee en zal de code, waaraan deze toegewijde soldaten leven, in twijfel trekken." Je kunt hem ook op Amazon Prime bekijken. Mij gaat het alleen om de foto:
Op internet kwam ik deze Fiat 850 Coupé met compressor tegen en dat is een beestachtige creatie, puur voor snelheid gebouwd. Ik ontdekte een tijdje geleden dat zoiets al veel langer geleden ook is gebeurd: in 1965 in Spanje, op een Seat 850 Coupé. De opbouw werd gedaan door Ricardo Marín met een Vica-Stromberg supercharger.
De compressor werd met een eenvoudige steun met vier bouten gemonteerd op de motor en de aandrijving is heel eenvoudig. Hij begint pas te werken bij de laatste twee milimeter slag van het gaspedaal (kick-down). Een nok op het asje van de gasklep drukt op een schakelaar die een koppelingsmechanisme activeert zodat de compressor begint te werken. Rijd je zonder het gaspedaal volledig in te drukken, dan werkt de compressor niet en is het gebruik vergelijkbaar met dat van een normale auto. De compressor heeft geen smering nodig, omdat hiervoor de oliedampen worden gebruikt van de carterventilatie.
De overdruk is normaal 40 kPa (400 g/cm2 - 5.7 psi) maar het systeem is ontworpen op een maximale overdruk van 90 kPa (900 g/cm2 - 12,8 psi). De Coupé-motor zou dat ook moeten aankunnen. Hiermee moesten de prestaties ruim voldoende zijn als op moeilijke momenten meer plezier van je motor wilde.
Volgens Marin was dit systeem niet ontwikkeld voor race-competities omdat de langdurige hoge belasting funest zou zijn voor de motor, die verder niet aangepast is (behalve dan andere klepspeling, opnieuw afstellen van de ontsteking en steviger aanhalen van de cilinderkop).
En als je er wel mee wilde racen? In de Spaanse competie gold dat er dat dan de cilinderinhoud met een factor 1.4 werd verhoogd en daarmee deelgenomen zou moeten worden in de klasse vanaf 1300cc.
In het Spaanse blad VELOCIDAD van 13 juli 1968 werd een van deze Coupés met compressor getest en er werden zeer goede resultaten mee behaald. De auto had zevenduizend kilometer op de teller en er was met compressor al vijfduizend mee gereden.
In de gebruikelijke sprint-tests over 400 en 1000 meter werd op de 400 meter een tijd van 17 seconden gehaald en op de 1000 meter 34,4 seconden.
Als je deze tijden vergelijkt met die van de standaardauto, die 20 seconden nodig had voor de 400 meter en 40 seconden op de 1000 meter kun je vaststellen dat ze erg goed zijn en de effectiviteit van het systeem bewijzen.
Het brandstofverbruik hing natuurlijk volledig af van hoe de compressor wordt gebruikt. Bij normaal rijden op de weg steeg het verbruik met 0,8 liter per honderd kilometer en als je de compressor 6 procent van de gereden afstand zou gebruiken steeg het verbruik met twee liter per honderd kilometer.
De testers waren van mening dat de mootage van de compressor voordelen bood zonder de problemen die een opgevoerde auto kon opleveren zeker omdat het verbruik niet buitensporig toenam. De aanschafprijs (17.000 pesetas inclusief montagen en afstellen) vonden ze wel nogal hoog.
De enige wijziging aan het dashboard was de toevoeging van de boost-meter.
Bron: VELOCIDAD / Forcano en Crous
Autovox kon je vroeger wel het Italiaanse Philips noemen. Opgericht in 1945 groeide het uit tot een bedrijf waar op audiogebied erg veel (en moois) werd ontwikkeld. Voor de Fiat 850 modellen kwam vanaf 1964 de "Bikini" op de markt en voor een prijs van tussen de ƒ 250 en ƒ 300 inclusief montage, speaker en antenne ( € 125) werden ze vaak ingebouwd.
Dit is documentatie uit mijn collectie:
Terwijl ik wacht op mijn t-shirt bouw ik een Fiat 850. Beetje overdreven natuurlijk want een hele Fiat 850 bouw je niet in een week of wat, dat weten we allemaal. Maar deze Fiat 850 moet lukken:
Dit T-shirt kwam ik tegen op de pagina van een Spaanse Instagramgebruiker. Foto van gemaakt en met Google Lens gevonden dat ik zo'n shirt gewoon kan bestellen in Frankrijk.
Gewoon, omdat ik deze auto al eens beschreven heb:
Tostadora.com heeft 8 shirts met (Seat) 850 prints dus keuze genoeg.
Er staan meer artikelen over huisvlijt met Fiat 850's op deze site maar iets als dit had ik nog niet eerder gezien.
Kleine kans dat de vrouw des huizes deze constructie in de woonkamer wilde hebben. Misschien is dat de reden dat deze tafel buiten staat: