Wat is er nieuw?
- De Weber DCD voor de Fiat 850 is klaar
- Handboek Weber DCD 28-36 voor Fiat 850 1000cc
- Motor-porno in de Fiat 850
- De Fiat 850 van mock-up naar opbouw
- ARP draadeinden in mijn Fiat 850 motor
- Nieuw gasklepmechanisme voor de Fiat 850
- Definitieve kleur op de motor van de Fiat 850
- Chokekabel voor de Fiat 850
- Oliekoeler voor de Fiat 850
- Fiat 850, zoek de verschillen
Fiat 850 Registraties
Omdat het weer de laatste werkdag van de maand is is er duidelijkheid over de aantallen Fiat 850's die in Nederland geregistreerd staan.
De gegevens voor dit overzicht komen weer uit de OpenDatabase van de RDW waar ik een rapportage heb gemaakt die voor iedereen is in te zien.
De auto's die vorig jaar zijn geëxporteerd zie ik in de database van de RDW nog steeds staan maar die filter ik uit mijn overzichtenen na een verwerking in Excel zijn de gegevens weer up-to-date.
We begonnen 2024 met 580 850's waarvan 59 "Busjes". Dat zijn er op 29 februari, net als op 31 januari, 581. Eén 850 Spider verdween, één 850D en een Zastava 850 AK werden geïmporteerd.
Het was weer de tijd van het jaar voor lijstjes en één die ik al jaren maak is een overzicht van de Nederlandse registraties van de Fiat 850's en dat is inclusief de afgeleide modellen en licentiebouw.
De gegevens voor dit overzicht komen weer uit de OpenDatabase van de RDW waar ik een rapportage heb gemaakt die voor iedereen is in te zien.
Na exporteren en verwerken in Excel zijn de gegevens weer up-to-date.
Tenminste: dat dacht ik. Want vanwege de veelheid van gegevens en de willekeur waarmee types hun Nederlandse modelnaam kregen kun je onmogelijk een leesbaar overzicht maken. Daarom maak ik gebruik van "vertaaltabellen". Heel handig maar als je daar een foutje in maakt is het gevolg een onbetrouwbaar resultaat. Seats werden ineens Fiats en andersom. Voor de duidelijkheid: Seats die door de importeur als Fiat werden geregistreerd staan in het overzicht gemerkt als Seat#. De echte Seats blijven Seat heten.
Nadat ik de cijfers haf gepost in de Fiat 850 Vrienden kreeg ik de vraag waarom alleen de 850T stond vermeld en niet de 900T. Dat bleek te liggen aan een foute afvraging in de database en ook die is hersteld en omdat het toch regende heb ik meteen de andere afvragingen nogmaals gecontroleerd.
Omdat er nogal een verschil in cijfers ontstond heeft het geen nut de huidige cijfers te vergelijken met die van 2023. We starten 2024 met 580 850's waarvan 59 "Busjes":
Ik heb ook een overzicht van de auto's met origineel Nederlands kenteken (ONK) en auto's die ooit geïmporteerd zijn:
Wil je weten welke autos er zijn geïmporteerd en geëxporteerd? Heb ik uitgezocht: