Laatste bijdragen
- De verschillende Fiat 850 Pick-ups (update)
- Fiat 850's op foto's (update)
- Nog een Fiat 850 in Breda
- Nog een paar Fiat 850's in Breda
- Nog een paar Fiat 850's in Breda (nog maar een keer)
- De Fiat 850 Coupé, Absolutely Stylish (update)
- Een opschroef oliefilter voor de Fiat 850
- Fiat 850 Doorvoer tunnel naar motorruimte (update)
- Wisselstroomdynamo voor de Fiat 850
- Nog een 900T Spiaggina, nu in de VS
Fiat 850 in de bladen
In 2014 kwam een model uit van de Fiat 850 Spider zoals die werd getekend in de strip "Natasja en de 13e apostel". Het boek is met moeite nog te vinden maar het model dat ik hier laat zien is extreem zeldzaam. Er zijn er 199 van gemaakt die allemaal al een eigenaar hebben gevonden maar soms, héél soms, komt er een te koop. Zoals deze die in Catawiki opdook: nummer 71.
Met een geschatte prijs van rond de € 500 plus veilingkosten en transport heb je voor veel geld iets heel speciaals! Maar het werd zelfs nog gekker dan dat. Onderaaan dit artikel zie je bereikte eindprijs.
De uitgever schreef deze tekst toen het model uitkwam:
"Met genoegen presenteren wij u het eerste model van de Michel Aroutcheff collectie van 2014. Om de komst van de lente te vieren is er een cabriolet leverbaar, maar niet zomaar een cabriolet: een Fiat 850 Spider Bertone uit 1969!
Natasja, de heldin van Walthery, begint het seizoen met... muziek, zozeer zelfs dat haar passie voor stomme liedjes een groot conflict oplevert met haar passagier Walter, een jazzfan en... die kan er niet meer tegen.
Deze muzikale ruzie, afkomstig van het stripalbum "de 13e apostel", inspireerde ons bij de creatie van dit model."
Na een week flink bieden werd een prijs van € 750 bereikt. Tel daarbij de veiling- en transportkosten en dit juweeltje kostte uiteindelijk rond de € 850. Een toepasselijke prijs voor een Fiat 850 Spider.
Je kunt er van denken wat je wilt maar tegenwoordig zou een artikel met deze informatie veel commentaar krijgen. Al staan de Fiat 850 en de Miss Italia winnaressen er stralend op:
De winnares van 1965 poseerde ook in een Fiat 850:
Vond de importeur van Fiat in Nederland Autovisie belangrijker dan Autokampioen, het lijfblad van de ANWB? We zullen het nooit weten maar wat we wel weten is dat de Fiat 850 met kenteken GU-64-84 door beide bladen werd getest in september/oktober van 1964.
De roadtest in Autovisie verscheen op 9 oktober en een verslag daarvan vind je HIER terug.
Deze foto verscheen op de Autokampioen van 24 oktober:
Het blad Autoweek heeft online een leuke rubriek "In het wild" waar lezers klassieke auto's laten zien die ze gespot hebben. Recent kwam daar een Fiat 850 Special in beeld en het verhaal dat er bij hoort kun je HIER lezen.
Deze Special is eigenlijk een Seat maar de Nederlandse importeur registreerde Seats vaak ook als Fiat. Het is een origineel Nederlandse 850, dus dat is zeker leuk. De huidige eigenaar heeft hem op het moment dat ik dit artikel publiceer bijna twee jaar.
De marketingafdeling van Fiat produceerde mooie foto's en daar maakten de redacties van autobladen graag gebruik van. Ik heb een kleine selectie gemaakt uit mijn voorraad en die deel ik graag.
Een van de eerste Fiat 850's die in Nederland aankwam werd door Autovisie in 1964 aan de tand gevoeld in een heuse "Roadtest".
Als je een grotere afbeelding wilt zien klik je op de foto's hieronder.
De laatste afbeelding kan niet worden vergroot.
Spoiler alert: ze vonden het een opmerkelijk pittige, veel rijplezier belovende verschijning.
In 1965 verscheen er in Autovisie een multitest met daarin, naast de Fiat 850, een Daf, een Simca, een NSU, een Citroën en een Volkswagen. De redacteuren (allemaal mannen!) gaven punten voor diverse belangrijke punten en zo kwam de Fiat 850 op een nipte derde plaats.En om het goed te maken voor de andere helft van de wereld mocht er één vrouw ook nog wat frivole woorden aan wijden.
Alles bij elkaar een grote lap tekst die ik hier niet ga herhalen maar ik heb de pagina's gescand en daar een album mee gemaakt.
In 1971 werd met een Fiat 850 een tocht ondernomen van Como via de oase van Ghardaia in Algerije, Timimoun, Tanger en terug via de straat van Gibraltar. Op de terugweg werd ook nog even de Pico Veleta in de Sierra Nevada beklommen. 3367 meter omhoog en omlaag.
Omdat we toen nog geen GoPro's of smartphones hadden werd de reportage gemaakt met 8mm film en ook die heb ik beschikbaar. De beeldkwaliteit is helaas matig.
De route die gereden werd was ruim 5500km:
Dankzij de Facebookpagina van SEAT 850, zijn er deze foto's:
En voor de daktent vond ik daar deze foto:
Glamping op een Fiat 850 !!