Laatste bijdragen
- De verschillende Fiat 850 Pick-ups (update)
- Fiat 850's op foto's (update)
- Nog een Fiat 850 in Breda
- Nog een paar Fiat 850's in Breda
- Nog een paar Fiat 850's in Breda (nog maar een keer)
- De Fiat 850 Coupé, Absolutely Stylish (update)
- Een opschroef oliefilter voor de Fiat 850
- Fiat 850 Doorvoer tunnel naar motorruimte (update)
- Wisselstroomdynamo voor de Fiat 850
- Nog een 900T Spiaggina, nu in de VS
Gekocht
Rubber is een polymeer dat voorkomt als een emulsie in het sap van een aantal plantensoorten (dit sap is bekend als latex), zoals de rubberbomen. De naam komt van het Engelstalige werkwoord voor wrijven (to rub), van het uitgummen van potloodlijnen. Natuurrubber wordt doorgaans geproduceerd uit latex (caoutchouc), gewonnen uit de Braziliaanse rubberboom. Ongeveer 33% van dit sap bestaat uit rubber. De latex wordt vervolgens gefiltreerd en verdund met water. Het resultaat hiervan wordt met zuur behandeld om de rubberdeeltjes te doen stollen. Het resultaat hiervan, ook rubber genoemd, wordt tot dunne plakken gerold en gedroogd.
Leuk om te weten..... Maar wat heb je aan deze kennis als je een Fiat 850 hebt met versleten rubbers? Niets natuurlijk.
Waar je wel wat aan hebt is een bedrijf dat deze onderdelen kan leveren, gemaakt op de originele machines waarmee de leveranciers van Fiat vroeger werkten: Cicognani.
Ik leerde hen jaren geleden kennen op de beurs in Padua. Een enorme keuze rubberen onderdelen voor zo'n beetje alle Italiaanse merken en types. Voor mijn eigen auto's (de Fiat 850 en mijn Fiat 124 Coupé) heb ik al meerdere keren besteld en iedere keer paste het als gegoten.
De prijslijsten van januari 2022 heb ik hier beschikbaar:
Ze zijn niet goedkoop (op hun prijslijsten zijn voor de meeste Europese landen BTW en voor iedereen verzendkosten van toepassing) maar de zekerheid dat het past is zeker het geld waard.
De familie Fiat 850 zit vol met klemmen, bouten, rubbers en spijkers. Als je aan het repareren of restaureren bent wil je waarschijnlijk wel graag onderdelen gebruiken die passen en dan moet je op zoek. Zonder onderdelenboek is het lastig om het juiste onderdeelnummer te vinden en spendeer je (te) veel tijd aan zoeken. Daarom heb ik een aantal pagina's met "Fissaggi vari" van de eerste serie 850 Coupé gescand en die in een PDF gezet.
Mijn winterproject voor dit jaar is een nieuwe motor voor de Fiat 850. De huidige motor heeft nog maar weinig meters gemaakt maar ik had het geluk een blok van een Autobianchi A112 Elite te kunnen kopen, goede krukas en drijfstangen er bij, een oliekoeler en zo nog het een en ander. Met dat blok begin je met 965cc en opgeboord naar 67,8mm kom je uit op 982cc.
Zodra de nieuwe motor klaar is (ligt al bij het revisiebedrijf voor opboren en schoonmaken) komt het huidige, ook nieuwe, blok te koop.
Er zijn nog veel andere onderdelen nodig en dan is Google je vriend, in ieder geval wel de mijne.
Al zoekend naar een pakking voor de 4-gats waterpomp kwam ik bij Riauto in Zwitserland terecht en daar is een enorme hoeveelheid materiaal te vinden, niet alleen voor de Fiat 850 modellen maar voor zowat alle courante Fiats en een hoop Lancia's. Heel redelijke prijzen (in Zwitserse francs) en bijna alles is gewoon op voorraad. Mijn bestelling is al gedaan!
Vervolgens boodschappen gedaan bij Abarth-online want ik had zuigers en een nokkenas en wat cosmetische spullen nodig. En Martin Willems levert alle lagers.
Soms komen er nieuwe en interessante onderdelen te koop op Internet of via-via. De nieuwste aankopen zie je hier.
Dit vond ik via Marktplaats in Amsterdam terwijl ik alleen reageerde op een motorblok.......
Blok van Autobianchi A112 Elite (965cc), gemodificeerde cilinderkop, oliekoeler, carter en oliepomp.
Zal veel werk worden om dit mooi op te bouwen.
De voorwielophanging is van een Fiat 600. Die blijft even in de opslag en gaat dan terug naar Amsterdam.
Soms loopt het raar: al lang ben ik op zoek naar Abarth ruitenwissers. Abarth Online heeft ze niet en recent zocht een 600-eigenaar ook al zo'n setje. Zeldzaam..... (zou je denken).
Staat er twee dagen later een set te koop, gewoon in Nederland. Nu dus van mij.
Probleem is wel dat ik voor de montage het mechanisme weer moet modificeren. Ik gebruik het mechanisme van een Coupé/Spider waarbij de ruitenwisserarmen met een moertje vast zitten op de asjes. Ik moet dit hebben:
Weer een zoektocht en wat extra werk.
Over niet al te lange tijd komen we op het punt dat er met de 850 gereden moet gaan worden en dan is een harde eis dat je kunt zien waar je geweest bent. Een spiegel moet je dus hebben. Geen zin in gaten en daarom werd het een klemspiegel. En waar kun je mooiere kopen dan in Italie? Meegebracht uit Padua dus.
Webmaster zijn heeft zo zijn voordelen. Een paar weken geleden meldde iemand zich aan op het forum van Fiat Club Nederland maar hij had problemen met zijn account. Webmaster to the rescue!
Van het een kwam het ander en het bleek dat hij een hoop onderdelen voor Fiat 850 (Coupe) te koop had. Waaronder deze Cobra Cup's die hij slechts een keer had gebruikt: in zijn Coupe, op zijn trouwdag.
De prijs was in orde dus maar snel opgehaald. Uitdaging erbij want ik moet wel zelf stoelframes maken die op de bestaande rails passen.
Loop ik op een dag door het magazijn op mijn werk en zie ik ineens een nieuwe Hardi 070021 benzinepomp liggen in de scrapkast. Niets mis mee, alleen vreselijk incourant. Die zou dus weggegooid worden. Mocht ik meenemen. Voor gratis! Daar zeg ik geen nee tegen. En aan zo'n pomp heb je niets, tenzij je hem monteert in je Fiat 850 en dat hebben we deze week gedaan. Zit linksachter tegen het schutbord van de tank. Hopelijk ver genoeg van de warmte van het uitlaatspruitstuk, anders moet er nog een hitteschildje omheen.
Een poosje geleden stonden op Marktplaats twee Fiat 133's te koop. Eigenaar dacht dat hij goud in handen had en vroeg te veel. Ook onderdelen konden er niet af. Hij heeft de auto's toch weten te verkopen en de nieuwe eigenaar wilde voor een fatsoenlijke prijs wel van de twee pompen af. Ze waren niet prachtig maar na twee maanden zoeken waren ze wel de mooiste die ik kon vinden. En er zat ook nog een achterste uitlaatsteun bij (die ik vanwege mijn overstap van 100G naar 100GL niet had)
Een zit er nu (als testpomp) op mijn Fiat 850 blok, de andere ben ik aan het reviseren. Handleiding van Joop er bij, maar daar stond helaas weinig over het benodigde geweld bij demontage in. Het bleek dat de kraag van het deksel volledig vastgerot zat in het huis. Gelukkig had ik nog 3-gats pompen liggen en daarvan heb ik er vandaag een gedemonteerd. Dat ging wel makkelijk en gaf me een idee wat ik wel en niet kon doen. Met een nylon hamer flink staan klappen en uiteindelijk ging het deksel (waar al heel wat stukjes waren afgesprongen) er af. Een nieuw deksel en afdichtring heb ik gelukkig nog, dus ik hoef niet op zoek naar wat anders en kan mijn reserve driegatspompen compleet houden.
Het duurde even maar uiteindelijk kwam er toch weer schot in de zaak.
Een pomp was als pas-deel op het blok gezet zodat we de rest van het koelsysteem konden opbouwen: gereviseerde radiateur en nieuwe (teflon) slangen. De andere pomp is met heel veel moeite uit elkaar gehaald: het deksel zat vastgerot en ging kapot. Daarna veel onderdelen gestraald en nieuwe onderdelen aangeschaft. De hals van de grote waterslang had een paar "transparante" plekken dus die moest hersteld worden. Kon door mijn vaste revisiebedrijf (Broos in Breda) gedaan worden en dan ook weer voor een matsprijs. Dankzij een van de leden van het forum heb ik de juiste lagers kunnen vinden en afgelopen week is de eerste pomp weer samengebouwd. In de Limburgse voorraad zat ook nog een nieuwe poelie en een nieuw deksel. Het oog wil tenslotte ook wat.
Het deksel bleek niet erg lekker te passen. Klein tikje met de hamer en.......
Nooit meer doen dus. Na wat extra vet en nog een ander deksel ging de as er op handkracht in en ook het deksel schoof goed op zijn plaats.
De onderdeelinformatie voor de lages: SKF-lagers 62202-2RS1 & 62302-2RS1 passen als gegoten en kosten samen ongeveer € 56.00 ex BTW
Een van de leden van een 850-forum, tipte me over een voorraadje uitlaatdempers met vliegroest die te koop waren bij Martin Willems. Het betrof Abarth lookalikes waar je met niet zo heel veel werk een knap dubbelpijps-dempertje van kon maken. En omdat het budget niet oneindig is de gok maar gewaagd. Voor 50 euro (plus de verzendkosten) lag ie bij de buren (want ik was aan het werk). Zo kreeg ik hem geleverd (in dit geval een demper voor een Seat 133):
Met een borstel en schuurpads geprobeerd maar stralen ging toch beter!
En vervolgens een heleboel lagen hittebestendige lak. Er was een plan om de uiteinden met chroomlak te spuiten maar voorlopig laat ik het zo.
In onze oude voorraad lag ook nog dit spruitstuk, oorspronkelijk bedoeld voor een 600. Maar de flens past uitstekend op de kop van de Fiat 850.
We hebben er dus weer een nieuwe uitdaging bij: de aansluiting tussen het spruitstuk en de demper maken.
Sinds eind oktober is er weinig tot niets gebeurd aan de 850. De plaatchirurg had andere prioriteiten en zonder hem kunnen we in deze fase van de strijd niet veel. Nou liep ik al een poos met het idee om een hoop kleine onderdelen te laten stralen maar de relatief hoge kosten van extern werk waren reden om eens op Marktplaats te kijken. Ruim beneden de kosten van extern vond ik een nieuwe straalkast. De keuze is er verbazingwekkend groot maar ik heb me ingehouden. Zakje grit er bij en vervolgens hoopvol wachten of de levering nog op tijd zou zijn voor het weekend.
Dat lukte dus op de laatste dag van 2011 begonnen met stralen. Na een paar kleine modificaties aan de kast (stoffilter, aanpassing van de slangen) begonnen we flink voortgang te krijgen.
De eerste groep onderdelen betrof de voor- en achterremmen en de steunen voor de achterste schokbrekers. De resultaten?
We zijn nu bezig om delen van de voorwielophanging te stralen en daarna is de plaatarts hopelijk weer beschikbaar voor de laatste handelingen om de carrosserie af te krijgen. Kunnen we die wegbrengen om te stralen.