Wat is er nieuw?
- Kleuren van de Fiat 850 Coupé en Spider (update)
- Nog wat Fiat 850's ten onder (nog meer deuken)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update met meer informatie en foto's)
- Die ene Fiat 850 van Giunsella (update)
- Meer over het Abarth OT dashboard voor de Fiat 850
- Nieuwe zekeringkast voor de Fiat 850
- Dit moest ook nog.... Revisie van de Fiat 850 startmotor
- Pakkingen voor de Fiat 850
- Nog een Neckar Adria gevonden (nieuwe foto)
- Pirelli Cinturato banden voor de Fiat 850
De Fiat 850 Abarths
Het zal wel een punt van discussie blijven: is de Fiat Abarth 1600GT nou gebaseerd op een Fiat 850 of niet?
Volgens mij wel want de auto staat op het onderstel van een OT 1000 al heeft hij dan een OT 1600 motor met dubbele bovenliggende nokkenas.
(ik vond ook een vermelding dat er een onderstel van een 1000 TC is gebruikt)
Hij werd getekend door Giorgetto Giugiaro (een voormalig ontwerpgenie bij Ghia en Bertone) voor zijn nieuwe studio ItalDesign en het prototype werd voor het eerst getoond op het Salon van Turijn in oktober 1969.
De Fiat Abarth 1600GT was een model, gebaseerd op het OT1600-onderstel, met een wigvorm zoals dat een trend was in de jaren zeventig. Het was een echte 2+2 coupé.
De lijn vanaf het front loopt helemaal door naar achteren en de C-stijl aan de achterkant van het dak heeft een grotere massa om de neus een scherpere uitstraling te geven. Er kan worden gezegd dat het een avant-garde ontwerp is dat als een van de eersten de styling van latere supercars had. Met een hooge van 110cm kun je bijna overal onderdoor.
Het prototype was uitgerust met dezelfde motor die werd gebruikt in de OT1600; de 1592 cc viercilinder DOHC motor leverde een vermogen van 145 pk en de maximale snelheid van 240 km/uur werd bereikt via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De prestaties overtroffen het niveau van de toenmalige auto's met 1600cc-motoren ruim.
Let hier eens op de verfijnde styling: hoewel hij de motor achterin heeft (omdat hij gebaseerd is op de OT1600), is het ontwerp van de achterkant heel strak, zoals ook de latere ontwerpen van Giugiaro. Auto's met een achterin geplaatste motor hebben vaak een rooster op het achterpaneel voor koeling, maar deze 1600GT heeft dat niet. De koelopeningen zijn "nonchalant" geïntegreerd in de onderrand van de achterruit en onder de bumper.
Ook is het met de motor achterin nodig om een inlaatkanaal voor de lucht voor de motor op te nemen in het ontwerp; vaak zijn die erg zichtbaar. Giugiaro heeft dit probleem slim opgelost door een spleet aan de achterkant van het achterste zijraam als inlaat te laten dienen.
Deze oplossingen zorgen er voor dat zowel de zijkant als de achterkant er erg clean uitzien.
De Fiat Abarth 1600GT was een voorbode van de nieuwe mogelijkheden voor Abarth, maar vanwege de arbeidsconflicten in Italië die eind jaren zestig begonnen en die jaar na jaar erger werden, kwamen de financiën van Abarth onder druk kwamen te staan. Door de verslechtering van de Italiaanse economie werd de Abarth opgenomen in Fiat en bleef de Fiat Abarth 1600GT een prototype dat nooit in productie werd genomen.
De gegevens:
- Totale lengte: 3800 mm
- Totale breedte: 1565 mm
- Totale hoogte: 1100 mm
- Wielbasis: 2045 mm
- Voertuiggewicht: 674 kg
- Motortype: watergekoelde viercilinder DOHC
- Totale cilinderinhoud: 1592 cc
- Maximaal vermogen: 145 pk/7200 tpm
- Transmissie: handgeschakelde 5-versnellingsbak
- Maximale snelheid: 240 km/u
Nou heb ik toch al veel verschillende Fiat 850 modellen gezien maar over deze Spider met grille moest ik wel even nadenken:
Hij is gebaseerd op de Racer, maar heet officieel "Fiat Abarth OTR 1000 Berlinetta Bertone", gepresenteerd op de "Salone Nazionale" van 1965 in Turijn.
Het was de voorloper van de OTR 1000 Spider en is een behoorlijk zeldzaam model dat in tegenstelling tot de OT 1000 een radiateur in de kofferruimte heeft. Hieronder kun je zien waarom die radiateur verhuisde.
Meerdere autosites besteedden de laatste tijd aandacht aan de Abarth versies van de Fiat 850 Coupé. Vooral van de foto's die ze er bij plaatsen word ik blij. Om jullie alvast in de stemming te brengen heb ik twee albums met foto's van de artikelen. Het album opent in een nieuw venster als je op de foto klikt.
De 1000 OTR:
En de OT 2000 America:
De foto's komen van de volgende sites (waar je ook de tekst kunt lezen)
Abarth OTR 1000 op radical-mag.com
Abarth OT 2000 America op radical-mag.com
Abarth OT 2000 America op autogaleria.pl
Dit onderdeel staat volgens mij op de wenslijst van menig Fiat 850 eigenaar. De folder stond recent op Catawiki te koop.
De voordelen van zo'n carter werden uitgebreid beschreven:
Op Catawiki vind je regelmatig prachtige objecten die met de Fiat 850 te maken hebben. Recent werd een Fiat 850 Abarth OT 1000 Coupé die zeer de moeite waard was te koop gezet. Het betrof een auto die uit de Verenigde Staten was teruggekomen naar Italië.
De geschatte verkoopprijs van € 58.000 tot € 64.000 zal niet gehaald zijn want de auto werd pas een maand later verkocht door "Ruote da Sogno"
In 2022 werd de auto gekeurd door de ASI die er dit certificaat voor afgaf.
Zeldzaam + mooi: deze foto's kwam ik pas geleden tegen op Instagram en ik vond ze te mooi om niet te delen:
Soms komen er zeldzame en daarom interessante dingen langs op Catawiki. Deze keer, begin November, worden meerdere Abarth folders en een serie persfoto's in de verkoop gezet.
Er is deze Scorpione folder van een Duitse dealer:
Dit is de link naar de veiling
En deze verzamelfolder van de Nederlandse importeur, holland-auto:
De prijzen van de auto's liegen er niet om:
Dit is de link naar de veiling
De foto's die worden aangeboden zijn van de Abarth 1000 Spyder:
Dit is de link naar de veiling
Sex sells!
Omdat de verkoopcijfers van Abarth halverwege de jaren '60 bleven dalen moest er wat gebeuren. In 1968 werden er slechts 232 Abarths verkocht, vergeleken met 370 in '67, 690 in '66 en bijna 1000 in '65. Abarth presenteerde op de Autosalon van Parijs in 1968 de 1300 Scorpione, gebaseerd op de coupé van carrosseriebouwer Lombardi (zie voor meer info mijn andere artikelen over deze auto) en daarmee verraste hij het publiek.
Waar de Lombardi nog een Fiat 850 motor had en daarmee, dankzij het lage gewicht van 630kg, 160 km/u haalde was dit voor Abarth niet genoeg dus die lepelde er de Fiat/Abarth 1300cc, afgeleid van de 124, in en daarmee werd 185 km/u bereikbaar.
De auto was zeer laag: 1,05 m. Dat is 8 cm lager dan een Renault Alpine! Instappen is niet het juiste woord: je valt erin en stoot je hoofd tegen het dak; je zit met je ogen op de hoogte van de achterbumper van andere auto's. Daarnaast is deze auto onpraktisch voor dagelijks gebruik want er is ook geen bagageruimte en achter de rugleuningen kun je weinig kwijt.
Toch vallen die beperkingen in het niet bij de andere eigenschappen van de auto; voor die tijd was het silhouet nog weinig bekend en daarmee was de auto heel spectaculair. Veel mensen zullen omgekeken hebben als er een voorbij kwam. Als je in december 1969 het tijdschrift Echappement had gekocht kon je het volgende lezen: "Het minste wat we kunnen zeggen is dat deze auto niet onopgemerkt blijft. Hij laat niemand onverschillig: jong, oud, dames en heren kijken nieuwsgierig of jaloers naar de auto, ongeacht leeftijd of smaak."
Ik vond de foto's op de Instagrampagina van Emiliano del Bue. Hij heeft prachtige foto's van prachtige Italiaanse auto's.
Toen Carlo Abarth de OT 1600 spider ontwierp moest daar natuurlijk ook nog de carrosserie voor gebouwd worden. Dat deed men op een "Buck" of, zoals de Italianen dat noemen: "Mascherone". Wij noemen dat gewoon een frame waarop de carrosserie geklopt wordt. En dat kan van metaal of hout zijn.
De bedoeling is dat je op dit frame de platen metaal in vorm klopt en nadien in elkaar last. Zeker als je oplage groter dan 1 is is dit een handige manier. Je ziet, voor dat je aan de vorm van de "Buck" of de vormgeving goed is en aanpassingen zijn snel en eenvoudig te doen.
Recent kwam op Catawiki een "Mascherone" voor een Abarth OT Spider te koop. Niet voor de hele carrosserie maar voor de linker voorkant. Erg zeldzaam en omdat niet het compleet is zou ik hem aan de muur hangen. Als ik er de geschatte opbrengst van € 1700 en de kosten van het ophalen tenminste voor over zou hebben.
Ik heb een aantal foto's van Catawiki verzameld:
En dit wordt het eindresultaat:
Het ontwerp van de "Grand Prix" van Francis Lombardi werd voor 7 andere uitvoeringen gebruikt. De Abarth Scorpione was daarvan de meest exlusieve. In 2017 werd er een verkocht tijdens de Scottsdale veiling en die bracht $116.000 op.
Op de site van Bonhams staat een fraaie fotoreportage van deze Scorpione maar die foto's heb ik in een album gezet; klik op de foto hieronder om dat te bekijken.
En omdat Carlo Abarth het verdient ook nog een foto van hem met zo'n prachtexemplaar.