Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
Fuoriserie
Carrozzeria Alfredo Vignale werd in 1948 in Turijn opgericht door Alfredo Vignale. Alfredo werd geboren in 1913 en verliet, op zijn 11e, de lagere school om als leerling plaatwerker te beginnen bij Ferrero & Morandi, een bedrijf vlakbij zijn ouderlijk huis. Toen hij zeventien was begon hij bij Stabilimenti Farina, dat toen geleid werd door Giovanni Farina, de oudere broer van Pinin. Die was in 1928 uit het bedrijf vertrokken om Carrozzeria Pininfarina op te zetten.
Vignale werd bij Stabilimenti Farina een allround technicus. Zijn eerste stappen in de carrosseriebouw zette hij toen hij halverwege de dertig was: hij ruilde bij een Moto Guzzi dealer een oude motorfiets in voor een Fiat Topolino die met schade achter de werkplaats stond..
Het koetswerk van die Topolino was zo kapot dat Alfredo besloot er een aluminium carrosserie voor te bouwen die veel indruk maakte en zelfs besproken werd in het Engelse blad ‘Autocar’.
De eerste carrosserie van Carrozzeria Alfredo Vignale na de oprichting in 1948 werd op Fiat 500 Topolino-basis gemaakt, waarna een speciale Fiat 1100 volgde. Vignale vestigde daarmee zijn naam en kreeg meerdere Italiaanse firma's als klant zoals Cisitalia, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Maserati en Lancia.
De Cisitalia 202 CMM Aerodynamico ontwikkeld door Savonuzzi en gebouwd door Vignale, een van de mooiste auto's ooit:
Vignale werkte nauw samen met Giovanni Michelotti nadat die in 1959 zijn eigen ontwerpstudio opende. Deze samenwerking werd echter in 1962 definitief beëindigd.
Andere designers die werkten voor Vignale waren Rodolfo Bonetto en Virginio Vairo, de ontwerper van de Vignale 850 reeks.
Alfredo Vignale begon in 1961 auto's onder zijn eigen naam te produceren. Hij opende een fabriek van 40.0000 m2 in de buurt van Fiat's Mirafiori-fabriek in Crugliasco bij Turijn. In deze fabriek werd een hele reeks Vignale-auto's geproduceerd met behulp van lopende bandproductiemethoden waarbij auto's voornamelijk op rollend chassis van Fiat werden gebouwd. De nieuwe fabriek was een financiële uitdaging maar er was in die jaren genoeg werk om die aan te gaan.
De 1000 Sportiva naast een Opel Kadett Cabriolet en een Triumph Italia Vignale (?).
Alfredo Vignale was ook vaak aan de lopende band te vinden:
Vignale ontwierp en bouwde ook zelf auto's, meestal in kleine aantallen en meestal varianten van modellen van Italiaanse fabrikanten uit die tijd. Bekende ontwerpen zijn de versies van de Fiat 850 en de Vignale Gamine die gebaseerd was op de Fiat 500. Zijn laatste ontwerp was in 1968 de carrosserie van een prototype van de Tatra 613.
De Vignale 850 versies werden in 1964 voor het eerst getoond op het Salon van Turijn:
De Vignales op foto's uit Quattroruote:
De Berlina (ook als Special te leveren):
De Coupe:
De Spider:
VERSIES VOOR DE ITALIAANSE MARKT FIAT 850 VIGNALE (1964-1969), met dank aan Gianni Todini.
1e serie (gebouwd van 1964-1966)
- Motor: Fiat 850 super sedan, type: 100.6002
- 843cc., 37pk.
- 12 inch velgen
- Ruitenwissers "gekruisd"
- Chromen profielen aan de bovenzijde van de voorspatborden
- Dubbel verchroomd profiel op de dorpels
- Motorventilatieroosters op het achterpaneel
2e serie (gebouwd in 1967)
- Motor: Fiat 850 super, type: 100.6002
- 843cc., 37cv.
- 12 inch velgen
- Ruitenwissers "gekruisd"
- Motorventilatieroosters op de achterklep in plaats van het achterpaneel
- Groot verchroomd profiel op de dorpels
- Geen chroomprofiel aan de bovenkant van de voorspatborden
- Chroomprofiel op de spatborden toegevoegd
3e serie (gebouwd in 1968)
- Motor: Fiat 850 Special, type: 100 GB 000
- 843cc., 47cv.
- Schijfremmen voor
- 13 inch velgen
- Ruitenwissers "parallel"
- Stuurwiel en dashboard van de 850 Special, met teller tot 160 km/u
- Gewijzigd lettertype van het logo op het achterpaneel
Het verschil tussen "gekruisde" en parallele ruitenwissers:
4e serie (gebouwd in 1969)
- Gelijk aan 3e serie
- Dubbele koplampen (kleiner interieur)
Versie "Luxe Export".
- Metallic lak
- Elektrische ramen
- Sigarettenaansteker
- Houten stuurwiel
- Toerenteller
- Vloerbedekking
- Verchroomde versnellingspook en handrem
Giannini versie 950/1000 (prototype)
- Motor van 850 Sport, opgeboord tot 930 cc met 54pk.
- Speciale nokkenas,
- Lichtmetalen oliecarter
- Toerenteller op het dashboard
De afmetingen:
Een Nederlandse folder van de Vignale 850 Coupé (3e serie):
De Nederlandse importeur in 1968 (klik op de foto om meer informatie over de importeur te lezen):
Dit was het hele assortiment op basis van Fiat:
Van links naar rechts: 600D Coupé , 124 Coupé Eveline, 500 Gamine, 125 Coupé Samantha en 850 Coupé
En een folder uit Frankrijk
Op Facebook bestaat een groep gewijd aan de Vignale 850 Spider. Daar heb ik een deel van de foto's van gebruikt en er een album van gemaakt. Hier vind je dat
Op Google Maps Earth vond iemand een Spider in slechte staat. De auto staat volgens de laatste informatie nog steeds op de Via Enrico Fermi 17 in Verona:
Een heel speciaal model was de Vignale 1000 Sportiva:
Op de website van Carrozzieri Italiani staan nog meer foto's
En er was het prototype van de Berlinetta "Dart" op basis van de 850 Special. Dit zou een van de laatste ontwerpen worden van Vignale als zelfstandig carrosserier:
Het front in detail:
Het bedrijf werd in 1969 overgenomen door De Tomaso die al eigenaar was van Carrozzeria Ghia. Kort na de verkoop, op 16 november 1969, stierf Alfredo Vignale bij een auto-ongeluk.
Zowel Ghia als Vignale werden in 1973 verkocht aan Ford.
De Argentijnse markt
De Vignale Coupé en Spyder waren eerder al beschikbaar in Argentinië. Eerst gebaseerd op de daar geproduceerde 600 met de 26pk motor van 770cc. Later kwamen ze beschikbaar met een 797cc motor van 36pk.
Martin Wildeboer maakte me er op attent dat op Ebay deze foto te koop stond; je ziet de ingetekende "Amerikaanse bumpers":
Het zou een idee kunnen zijn voor de bumpers van de Argentijnse Vignale 800 Spyder.
Vignale was wel een fabrikant met ambities: ze hadden zelfs een eigen onderdelencatalogus!
Deze afbeelding kreeg ik van Martin Wildeboer.
Twee jaar na het verschijnen van de Moretti 850 Berlina 4 porti, de Coupé en de Spider die in 1964 uitkwamen werd het assortiment in de zomer van 1966 uitgebreid met een nieuwe tweezits sportwagen, die verkrijgbaar was in drie versies en met twee motorvarianten.
Het model werd "Coupé Sportiva" genoemd om het te onderscheiden van de Coupé 2+2, die overigens met de andere versies in productie zou blijven. De auto had een volledig nieuwe carrosserie, weer ontworpen door Michelotti en viel op door de zachte, golvende lijnen.
Er waren mensen die van mening waren dat de 850 Coupé Sportiva een plagiaat was van Pininfarina's Fiat Dino Spider. In werkelijkheid werd de 850 Coupé Sportiva, in de getunede SS-versie, al getoond op de Saloncino dell'Auto da Competizione in februari, terwijl de Dino pas acht maanden later, op de Salone dell'Automobile in Turijn zou worden gepresenteerd.
Voor de carrosserie kon je kiezen voor de gesloten Coupé, een cabriolet of de interessantste: de Convertible, een targa-cabriolet met twee verwijderbare dakpanelen.
De foto hieronder toont een Sportiva van de eerste serie.
De Convertible:
Als opties waren er lederen interieur, spaak- of magnesiumwielen, elektrisch bedienbare zijruiten, whitewall-banden en metallic lak.
De 850 Coupé Sportiva was verkrijgbaar met standaard Fiat 850 techniek, terwijl de SS-versie gebruik maakte van dezelfde componenten als die van de andere Coupé 2+2 en de 1000 SC, die een grotere cilinderinhoud kreeg door de krukas te vervangen voor een met een slag van 74 mm wat 982 cc opleverde.
Voor deze mechanische aanpassingen werden Giannini-componenten gebruikt. Moretti was te trots op zijn verleden als motorbouwer om dit ooit bekend te willen maken.
Na de komst van de Fiat 850 Special in februari 1968 werden de modellen geüpdatet waarmee de Moretti's een sterkere motor en schijfremmen voor kregen.
De vernieuwde S2 maakte zijn debuut in maart 1969 tijdens het Autosalon van Genève en kreeg een grondige update aan de voorkant: de ooit verzonken koplampen in de lage behuizing van de eerste serie werden vervangen door units in diepe holtes in de spatborden. Michelotti was hier op de een of andere manier geïnspireerd door de Dino 206.
Een Sportiva S2 Cabriolet en Coupé na de facelift
De S2 was daarmee anders dan de S4; de S2 Coupé werd gefacelift door de Zwitserse ontwerper Dany Brawand, die bij Studio Michelotti was vertrokken om naar Moretti te gaan.
Hij ontwikkelde een nieuwe stijl binnen het bedrijf.
In het nieuwe modeljaar veranderde ook iets aan de specificatie van de auto's, die nu ook voorbereiding voor een autoradio en de bevestigingpunten voor veiligheidsgordels bood. De S2 bleef op verzoek ook leverbaar met de 62 pk sterke 1000-motor terwijl de SS versies niet meer verkrijgbaar waren. Na deze modelupdate verviel ook het Targa-dak en was naast de Coupé alleen de Cabriolet nog leverbaar.
Op het Autosalon van Parijs, in september van hetzelfde jaar, verscheen voor het eerst een prototype van de 850 Special Berlinetta genaamd. Daarover gaat dit artikel
Tijdens de Targa Florio van 1967 reden "Sastri" (Antonio Trupia)/Giuseppe Parla met een Sportiva 1000SS met met startnummer 138. Aan de foto's te zien ging het hard maar dat hielp niet want ze vielen uit.
Dit is een foto genomen tijdens de Targa Florio van 1968. De Moretti van Giuseppe Parla/Del Sette was wel in goed gezelschap geparkeerd!
Giuseppe Parla/Del Sette werden 47e algemeen en finishten op de 3e plaats in het klassement tot 1000cc
De auto met nr. 178 die voor de Moretti staat is een Alfa Romeo 33/2 van Teddy Pilette en Rob Slotemaker. Die werden 5e algemeen.
Zie ik achter op die Alfa de achterlichten van een Fiat 850??
In 1969 werd deelgenomen aan de Rally Mediterranee:
De deelnemerslijst (tenminste, als ze de motor van een Fiat 850 bij zich hadden):
Ook Moretti's raken soms in verval maar er is altijd iemand die ze wil redden.
Dat wordt nog een puzzel om alle onderdelen te vinden maar hieronder is er iemand al goed bezig:
En ook hier wordt hard gewerkt om een Moretti terug op de weg te zetten:
Hopelijk wordt deze ook gered:
Je ziet niet veel Fiat 850's die door Scioneri zijn gebouwd. Dat is jammer want het zijn zeker interessante modellen. Ook op het internet moet je je best doen om er informatie over te vinden en zelfs Alessandro Sannia besteedt er in "Fiat 850 Fuoriserie" maar een kort stukje aan.
Carrozzeria Scioneri in Savigliano (Piemonte) had had zich al bewezen met op maat gemaakte auto's die afgeleid waren van Fiat-modellen dus werden, na het succes van zijn op de 600 gebaseerde modellen, ontwerpen voor soortgelijke auto's gemaakt zodra de Fiat 850 beschikbaar was.
Scioneri 600
Renato Scioneri riep de hulp in van Giovanni Michelotti en samen bestudeerden ze opties om de steeds stijgende arbeidskosten te beperken. Er werd een zorgvuldige studie gemaakt om te onderzoeken hoe de vormen van de carrosseriepanelen vereenvoudigd konden worden om de constructie te versnellen.
In de herfst van 1964 werden op de autoshow van Turijn een Spider en een Coupé gepresenteerd, beide met vier zitplaatsen en ontworpen door Michelotti. De binnenbekleding was van imitatieleer, er werd een dashboard met sportinstrumenten gemonteerd en de achterruiten van de coupé konden worden geopend.
Opklapbare voorstoelen en een tunnelconsole met opbergvak waren als optie beschikbaar.
Beide modellen hadden een vrij lang leven; ze kregen pas in 1967 een kleine update waarbij het voorpaneel iets complexer en beter afgewerkt werd terwijl de chroomlijsten aan de zijkanten verdwenen.
Op Facebook kwam ik in de groep "FIAT 850 - Ottoemezzo Club Italia" een aantal foto's tegen van Pippo uit Napels die trots zijn Scioneri 850 Coupé toonde.
Omdat foto's op Facebook vaak moeilijk terug te vinden zijn wil ik ze hier graag voor het nageslacht bewaren:
Niet voor al deze zeldzame auto's wordt goed gezorgd:
Een foto uit de folder:
De Moretti Berlinetta Sportiva S4 kwam in 1969 op de markt en was gebaseerd op de Fiat 850 Special.
Hij werd, zoals gewoonlijk, ontworpen door Michelotti en werd begin 1969 in productie genomen met een iets andere voorkant dan de Coupé- en Convertible. De voorkant was duidelijk geïnspireerd op de Sportiva maar de Berlinetta Sportiva had een hogere daklijn.
Moretti gaf nieuwe Coupé/Convertible de aanduiding "S2" en noemde deze Berlinetta Sportiva "S4" en de om ze van elkaar te kunnen onderscheiden; het nummer in de naam gaf aan hoeveel zitplaatsen er waren.
De afbeelding hieronder kun je vergroten met een klik.
In Quattroruote werd er dit over geschreven:
Jammer dat ook deze auto's in een weiland staan te verpieteren.
Naast de Moretti 850 Berlina 4 porti, de Coupé en de Spider die in 1964 uitkwamen werd ook een Lusso geleverd, ook op basis van de Fiat 850 Berlina.
De Moretti 850 Lusso, een uitgebreide variant van de normale Fiat 850, had maar een paar aanpassingen: de grille (die ook door Caprera werd gebruikt) en de sierlijst vallen meteen op maar de auto kreeg ook sierringen op de velgen!
Als je hieronder beter kijkt zie je ook de uitzetbare zijramen achter. Niet zichtbaar zijn het motorkapslot en de beklede kofferruimte.
Binnen werd de naam "Lusso" wel eer aangedaan: dikkere stoelbekleding in skai en een beklede dakhemel. En er waren zelfs opties te bestellen.
Metaallak, sierlijsten op de spatbordranden en in het interieur verstelbare rugleuningen op de voorstoelen, een houten stuurwiel en een tunnelconsole.
Moretti nam zelfs de moeite om het 850 dashboard uit elkaar te halen om het van een Moretti logo te voorzien:
Een 850 met dit embleem zul je niet vaak tegenkomen:
Als je op internet zoekt naar Moretti's op basis van de Fiat 850 vind je hoofdzakelijk de Sportiva's maar er zijn door Moretti meer 850's gemaakt: in 1964 werden op het Autosalon in Turijn deze 3 modellen geshowd: de Moretti 850 Berlina, Coupé en Spider (ook wel "Spyder" genoemd).
Bron:Auto Italiana
Dit is een 850 SS (zie de velgen). Bron: Autovisie
Bron: Quattroruote
De verhoudingen van de 4 deurs Berlina klopten niet zo mooi als die van beide sportwagens met hun slanke vormen. Michelotti probeerde dit op te lossen door een derde vaste zijruit achter het achterportier te monteren.
Al deze modellen werden normaal gesproken geleverd met een interieur van vinylleer, maar op verzoek konden ze in natuurlijk leer worden geleverd. Ook metallic lak was mogelijk en voor de Spider was een een hardtop leverbaar.
Bovendien was voor de Coupé-versie ook de SS-variant met 48 pk verkrijgbaar. In deze motor werden onder andere de nokkenas, carburateur, stroomverdeler, luchtfilter, oliecarter en uitlaatsysteem vervangen. De in- en uitlaatkanalen in de cilinderkop werden gepolijst en aangepast en er werden extra grote kleppen met dubbele klepveren gemonteerd.
De wielophanging kreeg vier speciale schokdempers om de auto te verlagen en tenslotte werden geventileerde velgen gemonteerd. In het interieur monteerde men een houten sportstuur en een instrumentenpaneel met toerenteller en manometers voor watertemperatuur en oliedruk.
De 850 SS:
Beschrijving van de 850 SS in het jaarboek van Quattroruote.
De folder (klik op de afbeelding voor een groter formaat):
Al eerder schreef ik een paar kleine artikelen over Moretti's. Die voeg ik in dit artikel samen en geef meteen meer achtergrondinformatie over Moretti. De modellen worden ieder ook in een apart verhaal besproken.
Moretti S.p.A. werd opgericht in 1925 door Giovanni Moretti en produceerde door de jaren heen veel verschillende modellen, waaronder naast auto's ook motorfietsen, brommobielen en bedrijfsvoertuigen. Dat waren eigen ontwerpen maar er werden ook modellen ontwikkeld in samenwerking met andere bedrijven. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Moretti succes met de bouw van bedrijfsvoertuigen, waarbij vooral de elektrisch aangedreven kleine vrachtwagens en een elektrische auto met 5 of 7 zitplaatsen opvielen.
In 1946, toen de oorlog voorbij was en de vraag naar hun bedrijfsvoertuigen verminderde, begon Moretti met de productie van conventionele auto's. Het eerste model dat door Moretti werd uitgebracht, was de 'Cita' en kort daarna verscheen de '600'. In 1953, werd de '750' uitgebracht en daarvan werden in de jaren vijftig verschillende versies gebouwd, waaronder stationcars, taxi's, berlinas, coupé's, raceauto's (monoposto's) en ook weer bedrijfsvoertuigen. De 600 en 750 hadden in de jaren vijftig een bescheiden succes.
Moretti stopte in de tweede helft van de jaren vijftig met het ontwerpen en bouwen van complete auto's om kosten en overhead te verminderen. Het bedrijf schakelde over op Fiat-techniek en chassis voor al zijn serie-auto's. Maar ondanks dat ze een complete reeks modellen op basis van de '750' (sedan, coupé, spider, stationwagen en meer) bouwden, kon Moretti niet concurreren met de 600 van Fiat, want die kostte bijna de helft en domineerde daarom een groot deel van de markt. De massaproductie van alle eigen modellen werd vervolgens stopgezet vanwege de aanhoudend lage verkopen en de daaruit volgende financiële problemen:
Een beeld van de na-oorlogse modellen vind je hier of door op de afbeelding te klikken
Omdat Giovanni Moretti en Gianni Agnelli bevriend waren kon Moretti via een gunstige deal Fiat-chassis blijven gebruiken voor een reeks speciale modellen. Eind jaren zestig en begin jaren zeventig werden de modellen op basis van de Fiat 850 gebouwd maar ook die konden niet voor betere financiële resultaten zorgen. In 1967 produceerde Moretti slechts 2.600 auto's, in 1973 werden er 3.292 geproduceerd en in 1974 was de productie gedaald tot slechts 1.071.
Eindelijk, na jaren van achteruitgang, stopte de Moretti S.p.A in december 1989 officieel de activiteiten.
De komst van de 850 was voor Moretti een uitgelezen kans om hun assortiment, dat al veel modellen omvatte, uit te breiden. Voor het ontwerp werd, zoals gebruikelijk, de beroemde stylist Giovanni Michelotti ingeschakeld. Hij creëerde een evolutie van de klassieke Moretti lijn en maakte ze moderner.
De ontwerpen waren een compromis tussen proporties, strakke, sobere lijnen en grote vlakken. Op basis van de Fiat 850 werden de volgende Moretti's gebouwd:
De Moretti 850-reeks, die na de zomer van 1964 (vanaf het Autosalon in Turijn) in de verkoop ging, kwam in drie soorten carrosserieën: de klassieke 2+2 Coupé en 4-zits Spider kregen gezelschap van een 4-deurs, 5-zits berlina. Ze waren redelijk comfortabel ondanks de compacte basis.
Meer over deze 3 modellen vind je hier.
Ook werd een 850 Berlina getoond met maar zeer kleine aanpassingen, de Moretti 850 Lusso:Meer lezen over de Moretti 850 Lusso? Hier.
Gelukkig kon Moretti het beter want in 1966 volgde de Coupé Sportiva die verkrijgbaar was als 850 SS en 1000 SC. In de jaren daarna werden er kleine wijzigingen (er kwam een Targa-uitvoering) aangebracht en in 1969 kwam, op basis van de Fiat 850 Special, de Moretti 850 Special Berlinetta uit.
Moretti 850 SS
Moretti 1000 SC. Het artikel over dit model staat hier.
Moretti Berlinetta Sportiva S4
Meer over dit model.
Hier zie je de Moretti op basis van de Fiat 124 bij de Berlinetta Sportiva:
Mijn huidige verzameling informatie over Moretti-modellen op basis van de Fiat 850 vormt het startpunt voor meerdere artikelen. Als ik meer vind voeg ik dat toe.
Ik heb OTAS al in een eerder artikel genoemd en daar kwam eigenlijk hoofdzakelijk de OTAS 820 aan bod. Voor geïnteresseerden staat er op dit moment (maart 2023) in Frankrijk een OTAS Grand Prix met Abarth 1300 motor te koop.
Als de OTAS al zeldzaam is dan is deze met een 1300 Abarth motor zo mogelijk nog zeldzamer. Een flink deel van deze auto's werd namelijk in de Verenigde Staten verkocht als OTAS 820 met een 817cc motor (vanwege emissie-eisen).
Een zo laag chassisnummer als van deze auto heb ik nog nooit gezien:
Ik heb een fotoalbum samengesteld met foto's van de verkoopsite.
Op Catawiki staat tot 25 februari 2023 deze Vignale 850 te koop. Geen motor, geen versnellingsbak, geen ruiten, zeer slecht interieur. Er staat geen minimumprijs voor maar in deze staat zou ik geld toe moeten krijgen om hem op te halen. Dat denken meer mensen want het hoogste bod met nog 5 dagen te gaan is € 2,00.
Om alle bezoekers van deze site te laten griezelen heb ik hier een album geplaatst.
Het bedrijf van Francis Lombardi werd in Vercelli in 1947 opgericht door Carlo Francesco "Francis" Lombardi. Hij was gevechtspiloot geweest tijdens de Eerste Wereldoorlog en richtte in 1938 het bedrijf Azionaria Vercellese Industrie Aeronautiche (AVIA) op dat vliegtuigen ontwierp en bouwde, bijvoorbeeld de AVIA LM3, een kleine tweezitter die in een kleine serie werd geproduceerd en onder meer voor trainingsdoeleinden werd gebruikt. en de AVIA LM02, een duikbommenwerper.
Na de Tweede Wereldoorlog begon Lombardi met het bouwen van auto's. Hij maakte in eerste instantie speciale carrosserieën voor de grote Fiat-sedans. Deze modellen waren echter duur en dus verkocht Lombardi direct na de tweede wereldoorlog geen aantallen om winst mee te kunnen maken. Vanaf 1949 gebruikte Lombardi daarom de kleinere Fiat-modellen. Dat was wel succesvol want in de jaren zestig produceerde Lombardi tot 6000 auto's per jaar.
Begin jaren zeventig kwam Lombardi in financiële moeilijkheden want de verkoop nam af, deels door de uitbreiding van het Fiat-modellengamma, dat nu zelf steeds meer niches afdekte en zo de vraag naar speciale carrosserieën beperkte. Lombardi werd in december 1974 opgeheven.
Mijn huidige verzameling informatie over Lombardi-modellen op basis van de Fiat 850
Als ik meer vind voeg ik dat toe.
Lucciola.
In de jaren vijftig en zestig creëerde Lombardi modellen op basis van de Topolino, de Nuova 500 en de 600. Lombardi produceerde hiervan stationwagons, pick-ups en cabriolets. De voorkant, inclusief de A-stijl bleef daarbij meestal behouden; de aanpassingen bleven dus beperkt tot het interieur en soms ook tot de achterkant. Toen de Fiat 850 uitkwam werd die ook aangepast en een daarvan was de de Lucciola, een van Lombardi's meest succesvolle modificaties.
Lucciola was een naam waaronder verschillende vierdeursversies van Fiat-kleine auto's werd aangeboden. De eerste Lucciola was gebaseerd op de Fiat 600. Na verlenging van de wielbasis kwamen er achterdeuren die scharnierden aan de C-stijl. Op deze manier (zelfmoorddeuren!) bereikte Lombardi de grootst mogelijke opening om in te stappen en liet daarbij tegelijkertijd de B-stijl weg.
Dit werd later herhaald met de Fiat 850, waarbij Lombardi dit model achterdeuren met conventionele scharnieren, een langer dak en een langere motorruimte meegaf.
De Lucciola werd later de basis voor de Seat 850 "Lungo".
Begin jaren zeventig ontwierp Lombardi ook een vierdeursversie van de Fiat 127 maar over de 850 Lucciola kun hier verder lezen.
Smart
Ook de typenaam "Smart" was al eens eerder door Lombardi gebruikt, namelijk in de Coupé-versie van de Fiat 1300:
Voor de 850 maakten ze er dit van:
Meer lees je hier.
Libellula
De Lombardi Libellula werd als Fiat 850 Spider ontworpen toe Fiat zelf nog geen Spider leverbaar had. De eerste presentatie was op het Autosalon van Turijn.
Meer over de Libellula hier.
Monza
De Lombardi Monza was een speciale uitvoering gebaseerd op de Fiat 850 en (misschien wel) ontwikkeld als concurrent van de Siata Spring.
Als je meer wilt zien van de Monza kun je hier terecht
Grand Prix (1968) en Grand Prix Monza
Naast de ombouw van Fiat- en Lancia-modellen, presenteerde Lombardi sinds de jaren zestig regelmatig voertuigen met een carrosserie die volledig in eigen huis was ontworpen. Een daarvan was de Lombardi Grand Prix, een tweezits sportwagen waarvoor Giuseppe Rinaldi de carrosserie ontwierp en die de techniek van de Fiat 850 gebruikte.
Bijzondere kenmerken van de auto waren de lage neus en, bij latere modellen, de verstelbare lamellen op de motorkap.
De 150 km/u snelle auto, die meestal in opvallende kleuren was gespoten, werd verkocht van 1968 tot 1972. Er was de Grand Prix als coupé en - vanaf 1969 - als Spyder met rolbeugel. De Grand Prix was ook leverbaar als Abarth Scorpione en werd in een licht gewijzigde versie ook geleverd door Giannini en Otas.
Een Abarth Scorpione
De Lombardi Grand Prix Monza:
Meer over de Grand Prix en de Grand Prix Monza staat hier.