Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
Fuoriserie
Toen de Fiat 850 in 1964 op de markt kwam begon Carrozzeria Boneschi net zijn activiteiten te verleggen van speciale carrosserieën op bestelling voor bijvoorbeeld Talbot, Rolls-Royce, Alfa Romeo, Lancia en Fiat naar bedrijfswagens en bussen. Als eindstuk kwam Boneschi met een eigen interpretatie van de 850 en toonde de sierlijke Daino Spider, een model met eenvoudige, strakke lijnen. Het bleef helaas maar bij één auto.
Het bedrijf werd in 1919 door Giovanni Boneschi nabij Milaan opgericht. Het verhuisde later naar Cambiago. In de tweede Wereldoorlog werd de fabriek vernield maar in 1946 herbouwd; Boneschi overleed kort daarna. Als merk is Boneschi overgenomen door carrosseriebouwer Savio.
Carrozzeria Allemano werd in 1928 door Serafino Allemano in Turijn opgericht als carrosseriewerkplaats. In 1935 werd met het reparatiewerk gestopt en concentreerde het bedrijf voortaan zich uitsluitend op het ontwerpen van carrosserieën maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog moesten de activiteiten opgeschort worden.
Na de Tweede Wereldoorlog nam Allemano de draad weer op. Onder de eerste ontwerpen vind je onder andere de Ferrari 166 S die in 1948 de Mille Miglia won, de Alfa Romeo 2500 van 1950 en de Lancia Aurelia Cabriolet van1952. Ook bouwde Allemano de Cisitalia 202 Berlinetta van 1951, die ontworpen werd door Carrozzeria Scaglietti.
Voor ons is belangrijk dat Allemano diverse modellen voor Fiat produceerde, waaronder enkele versies van de Fiat 1100 TV (1954), de Fiat 600 (1955-1958), de Fiat 850 en een aantal exemplaren van Abarth.
Hier zie je de Allemano 850 Berlina en Coupé van 1964:
De 850 Berlina:
En de 850 Coupé:
Hoewel Allemano veel beroemde andere modellen bouwde bleken de activiteiten van het bedrijf niet winstgevend en werd het in 1965 opgedoekt. Hadden ze toch mooi nog wel twee 850's op hun naam staan.
Dit artikel is al eerder gepubliceerd; dit is versie 2, uitgebreid met een fotoalbum
Zo'n beetje iedere Italiaanse carrosseriebouwer en tuner heeft zich aan de Fiat 850 gewaagd. Buiten Italie gebeurde er weinig op het derivati-front. Maar als er dan een Amerikaan aan een 850 begint dan wordt het wel heel spectaculair. Bob Keyes bouwde tussen 1974 en 1978 de TriVette. Niet veel, 27 stuks slechts waarvan 25 met de techniek van de Fiat 850 (voor de andere twee werd een VW Kever als donor gebruikt). Een van die 25 had een motor met een PBS-cilinderkop en twee Weber 40 DCOE's. Bij het afleveren van deze auto werd een topsnelheid van ruim boven de 200 km/u gehaald.
De geschiedenis:
Deze TriVette werd ontworpen in 1973 en was toegelaten als motorfiets in Califirnië. Bob koos de techniek van de 850 omdat die, zoals deze website zegt, naast betrouwbare motoren ook een uitstekend brandstofverbruik had en dat was handig ten tijde van het olie-embargo van toen. Zeker in een voertuig van net 500 kg. Dat gewicht werd gedeeld door een oersterk stalen buisframe met daarop een polyester carrosserie. Instrumenten kwamen, net als achterwielophanging en voorrem uit gesloopte 850's (de TriVette werd pas gebouwd toen de 850 al uit productie was). Naast de eerste generatie is er ook een tweede geweest, speciaal ontwikkeld voor de politie als achtervolgingsvoertuig. Dit omdat de politie-Fords moeite hadden om de meeste snelheidsovertreders bij te houden. Gekker hoeft echt niet (en als je het mij vraagt past er trouwens geen standaardformaat USA cop in een TriVette).
Recent is er een verkocht voor $18000, dus mocht je er een willen, even doorsparen.
Meer kun je lezen op deze site
In Quattroruote werd er dit over gezegd:
Hij heeft maar 3 wielen, dus hij gebruikt minder......
Een album met meer foto's van Trivettes van de eerste generatie vind je hier (foto's o.a. van www.vigillante.com)
Giovanni Michelotti was een van de toonaangevende ontwerpers van auto's van de 20e eeuw.
Hij werkte voor diverse opdrachtgevers als Vignale, Ghia, Bertone, Stabilimenti Farina, en Allemano en richtte in de jaren 50 zijn eigen ontwerpbureau op; vanaf de late jaren vijftig was hij verantwoordelijk voor alle nieuwe Triumphs.
Zo tekende hij de TR4 en TR5, de Spitfire en de Dolomite. Hij werkte ook in opdracht van andere merken waaronder DAF (44 en 55), Fiat, Lancia en Ferrari.
Op basis van de 850 tekende hij carrosseriën voor Osi en Scioneri die je in andere artikelen op deze site kunt vinden (menu "le Fuoriserie")
Ook ontwierp hij de 'Shelette'. Die was een vervolg op de Italiaanse traditie om op basis van gewone auto's Spiaggina's te bouwen, strandauto's voor de rich and famous dus.
Phillip Schell, een ontwerper van jachten, gaf Giovanni Michelotti opdracht een "shoreline runabout" zoals de Jolly's te ontwerpen met rotan stoelen en dashboard.
De lijst met voormalige eigenaren leest als een who-is-who van beroemde personen: bijvoorbeeld Giovanni Agnelli, Ringo Starr en Phillippe Starck.
Van deze auto werden 80 exemplaren gebouwd die niet allemaal bewaard zijn gebleven; het gebruik aan zee en de roestduivel eisten hun tol.
De Spiaggina's of Spiaggetta's waren extreem gescalpeerde auto's met meestal een interieur van hout en met rieten stoelen.
Advertentie uit 1969:
De Shelette is nog steeds erg gewild en brengen makkelijk tussen € 35.000 en € 40.000 op.
Artcurial veilde er in 2018 in Le Mans een met chassisnr 09566001.
Volgens de veilingbrochure een zeldzaam originele auto met slechts 3 eigenaren sinds nieuw.
De auto was meer dan 20 jaar opgeslagen geweest.
Hier en daar een beetje roestig maar in ieder geval onaangeraakt door een overijverige restaurateur.
In het Louwman-museum in Wassenaar staat deze:
Ook op allerlei beurzen verschijnen ze soms:
De Shelette in wat meer detail:
Met Nardi stuurwiel
Het begon met een zoektocht naar informatie over de 850 Giannini's van deze wereld en daar kwam ik een postzegel uit Thailand tegen:
De combinatie Giannini-Thailand leek me zeldzaam dus weer verder gezocht. Daar had ik Google Lens voor nodig en zo kwam ik terecht op een Thaise auto-site, Autoinfo waar ik een artikel uit 2013 vond met foto's. De tekst van het artikel was vrij algemeen dus we moeten het doen met de foto's.
Deze Fiat Giannini 950 SS heeft een 952cc motor met een vermogen van ongeveer 66 pk
Vanessa, een hele generatie Nederlandse mannen is groot geworden met een poster van haar aan de muur. Mannen met een poster van de Ghia Vanessa aan de muur waren er een stuk minder. En dat is niet helemaal vreemd want de Fiat 850 Ghia Vanessa, ontworpen door Giugiaro, werd in 1966 als een echte dames-auto geintroduceerd.
Autovisie introduceerde de auto zo:
Ghia stuurde dit persbericht uit in 1967 (het komt uit de verzameling van Fred Abarth):
de achterzijde bewijst het:
Bij het persbericht werden deze foto's gepresenteerd:
De techniek was van een Fiat 850 Idromatic, dus halfautomatisch. Speciaal aan dit ontwerp waren de zijramen die toegang gaven tot de bank met geïntegreerde kinderzitjes. Ghia wist wie ze als doelgroep in beeld hadden: veel geld en in voor iets exclusiefs. De carrosserievorm en het licht-paarse interieur kwam je in 1966 inderdaad zelden tegen.
De auto was perfect afgewerkt en was voorzien van een aantal exorbitante ideëen die, als we er nu op terugkijken, helemaal niet zo vreemd blijken te zijn. Giugiaro zorgde ervoor dat dit onwerp meer om de vorm dan om de techniek ging.
De draaibare voorstoelen (wat dan weer handig was als je een minirokje droeg) hadden veiligheidsrugleuningen en er was een opvouwbare kinderstoel in de achterbank, te bereiken via een aparte toegang (door een klapraam aan de zijkant). Overal waren opbergvakjes te vinden: luxe bekleed en geschikt voor alles wat de moderne vrouw toen bij zich had. De instrumenten verdwenen en maakten plaats voor gekleurde lampjes, ook voor de snelheidsmeter. Er was ook nog een brandblusser die ook als bandenpomp gebruikt kon worden.
Meer foto's van de eerste presentatie:
In een Italiaans tijdschriftartikel:
In het Franse tijdschrift "Spirou" werd de Vanessa ook besproken:
Ook Carrozzeria Caprera maakte modellen op basis van de Fiat 850.
Het bedrijf werd in 1959 opgericht in Turijn en produceerde jarenlang uitsluitend op bestellingen van de grote nationale carrosseriebouwers. De eerste jaren bestond de productie hoofdzakelijk uit bedrijfsvoertuigen, vaak varianten van de Fiat 600T.
De Fiat 850 Berlina Caprera heeft sierlijsten, een andere grille en een schuifdak dat door Caprera ook op oudere modellen kon worden geïnstalleerd als after market-onderdeel. Buiten deze aanpassingen veranderde Caprera niets aan de auto.
Nog geen sierlijsten en andere grille op deze foto maar wel goed zicht op het schuifdak.
De foto's komen van "Garage Little", een Japans bedrijf dat gespecialiseerd is in klassieke Europese auto's. Zij verkochten recent deze in nieuwstaat verkerende 850 Caprera.
Klik op de foto hierboven om een album met foto's te zien.
En nog een advertentie uit Fiat 850 Fuoriserie van Allessandro Sannia:
Carrozzeria Caprera maakte ook 2 modellen op basis van de Fiat 850 Coupé.
De meest gedocumenteerde is deze Berlinetta die ik al eerder vermeldde. Het schijnt een one-off exemplaar te zijn. Qua ontwerp komt de auto heel dicht bij creaties van Moretti, maar je er ook een Ferrari Dino in zien. In januari 1966 toen de auto voor het eerst werd aangeboden was de catalogusprijs 1.150.000 Lire. Zoals je in het fotobijschrift kunt lezen kon je al na een maand rijden.
Ik vond op carrozzieri-italiani.com foto's van deze coupé (in een andere kleur), die om onverklaarbare redenen nu Moretti badges heeft:
Van deze auto, de Fiat 850 Coupé Caprera, kan ik (nog) weinig aanvullende informatie vinden maar mooi is hij wel.
Carrozzeria Caprera maakt op basis van de Fiat 850 een leuke stationcar, de Belvedere. Ik had het er lang geleden al eens kort over maar nu heb ik betere foto's:
De achterzijde ziet er niet verkeerd uit, maar ik vermoed dat er door de hoogte van de motorruimte weinig plek voor bagage overblijft:
Foto's van www.carrozzieri-italiani.com
In 1969 werden door de importeur van Fiat en Lombardi in Monaco, G.A.M., meerdere Fiats ingeschreven voor de Rallye Méditerranée.
De 850's werden o.a. als "Fiat 850 Lombardi" en "Fiat 850 Moretti S" ingeschreven
Luciano Trombotto en Francesco Bossola
Het was geen succes want ze vielen uit:
Achter de Lombardi zie je een Vignale Gamine 500 staan. Dat is deze:
Dat zijn de echte helden.
Er was ook een team met een Moretti 850S, bestuurd door "Ray" met navigator Marie-Catherine Rué
Ook zij vielen uit:
De andere Fiat's (ze vielen allemaal uit):