Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
1000 OT
Ooit, lang gelden wist ik zeker dat ik op de motor van mijn Fiat 850 een Weber DCD wilde gebruiken. Eenvoudig van ontwerp, twee venturi's en redelijk makkelijk af te stellen. Wat me er van weerhield was het feit dat ik dan erg veel aan de cilinderkop moest doen: grotere kleppen, aangepast inlaatkanaal en een ander inlaatspruitstuk. En dat op een 843cc motor? Dan maar bewaren voor later. En later is nu. Ik vond een grotere motor, een cilinderkop die niet duur was en waar veel aan moest gebeuren en genoeg tijd om er aan te werken. Aan de gang dus.
Wat ik er aan gedaan heb? Bijna alles van de carburateur verwijderd, het lichaam en de deksels twee maal ultrasoon gereinigd met na iedere reiniging een warm bad om alle residue er uit te spoelen, Daarna met ragertjes en spelden alle boringen doorgepookt om losse rommel te verwijderen. En daarna vandaag alles weer opgebouwd met een revisiesetje van Carburetor City en wat losse onderdelen uit mijn eigen NOS voorraad. De handleiding die ik ooit op Internet vond zorgde er voor dat ik niet hoefde te twijfelen aan wat waar moest en hoe. En ik had de foto's van de demontage nog. Gelukkig was mijn vrouw niet thuis dus ik kon de eettafel gebruiken om aan te werken; goed licht en een betere temperatuur dan in mijn werkplaats.
Net voor Kerstmis waren de aangepaste motor en cilinderkop voor mijn project klaar bij het revisiebedrijf. Omdat ik in de garage waar mijn Fiat 850 project staat geen werkbank en geen licht heb leek het me verstandig om de motor in mijn kleine werkplaats aan huis op te bouwen. Dus ook alle benodigde onderdelen uit mijn voorraad daarheen verhuisd en daar staat het nu lekker vol.
Het blok is in de primer gespoten en daarna ben ik begonnen met de opbouw; ik doe eerst de "ingewanden" en dan de opbouwdelen. De krukas- en drijfstanglagers waren al door het revisiebedrijf gecontroleerd op maat dus het inbouwen begon makkelijk al was het juist uitlijnen van het voorste nokkenaslager wel wat lastiger dan verwacht. Na een uurtje zat alles correct op zijn plek inclusief de 296° nokkenas van Abarth-online.
Bij het revisiebedrijf zijn de nokvolgers geslepen en is de combinatie krukas/vliegwiel gebalanceerd (nadat het vliegwiel afgedraaid was). Het vliegwiel weegt nu nog 4435 gram, vergeleken met 5100 gram voor het standaard vliegwiel. Misschien te conservatief geweest met afdraaien maar het blijft oud gietijzer.
De cilinderkop is fors onder handen genomen: nieuwe (grotere) kleppen en zittingen, in- en uitlaatkanalen groter gemaakt en uiteraard gevlakt, voor alle zekerheid. De kleppen zijn 1.5 mm groter dan standaard wat een 10 tot 15% grotere doorstroming tot gevolg heeft. Ook dit is vrij conservatief maar de zittingen komen nu wel erg dicht bij de rand van de verbrandingskamer te zitten; je moet toch een keer tevreden zijn.
De oliepomp komt van Abarth-Online en wordt aangedreven door een as die iets langer moet zijn dan standaard:
Volgende fase is bekijken welke keuze ik ga maken voor de voorkant van het blok: Distributieketting of Triger riem-set..... Beide heb ik in voorraad maar wat is wijs? Op diverse fora diverse meningen. Wie het weet mag het zeggen.
De eerste werkzaamheden aan het A112 blok voor de Fiat 850 bij Broos Revisie in Breda zijn begonnen. Het blok is, nadat het een stoombad heeft gehad, geboord naar 67.8mm (3e overmaat) en licht gevlakt. De inbouw van krukas, drijfstangen, zuigers en lagers zullen zij ook verzorgen nadat het draaiend gedeelte is gebalanceerd.
En voor de hoofdlagers geldt dat ze weer "thuis" zijn: mijn vader verkocht ooit oude voorraad aan Broos en die monteert nu weer hoofdlagers uit die voorraad in mijn motor.
Bij het blok had ik de originele drijfstangen gekocht. Omdat de Autobianchi motor geperste zuigerpennen heeft en voor de zuigers van Scuderia Abarth pennen met clips gebruikt worden zat er wat ruimte tussen de ogen van de drijfstangen de zuigerpennen. Dat is niet echt bevorderlijk voor een lang leven. Dat is opgelost door fosforbronzen bussen te draaien:
De cilinderkop had nogal wat geleden van de standaardkwalen van de 850 motor: arm mengsel in de uiterste cilinders en overmatige warmte: nogal wat pitting bij de klepzittingen. Voor de kop is gekozen voor iets grotere kleppen dan standaard; uitlaat 27.5 i.p.v. 26mm, inlaat 30.5 i.p.v. 29mm (kleppen van een Fiat Seicento Sporting hebben dezelfde lengte en steeldiameter. En één groef) met uiteraard ook nieuwe klepzittingen. Daarmee is een groot deel van de pitting meteen verdwenen.
De opzet voor de te reviseren cilinderkop. En dit is de kop (bijna) klaar voor gebruik:
In- en uitlaatkanalen zijn nog een beetje uitgefreesd en alles netjes gemaakt.
De nokkenas is ook binnen, een 296° exemplaar van Abarth-online/Scuderia Topolino. De nokvolgers die ik in voorraad had zien er goed uit, ze worden alleen nageslepen. En dit is het nieuwe verblijf van de nokkenas:
En van het vliegwiel is wat gewicht afgedraaid.
We zijn begonnen: de motor en de kop liggen bij het revisiebedrijf en de eerste onderdelen zijn besteld. Het doel: een 1000cc motor (ongeveer dan....) bouwen voor de Fiat 850, gebruik makend van een Autobianchi A112 Eliteblok van 965cc en 0.6mm opboren naar 982cc. De boring is dan 67,8mm en de slag blijft 68mm.
Het blok dat ik heb gekocht is helemaal leeg, alsof het net uit de gieterij komt. Krukas is in goede staat, er hoeft niet aan geslepen te worden. Wel drijfstangen, geen zuigers, vandaar dat de keuze voor een grotere boring eenvoudig was.
De kop is een ander verhaal. Een vorige eigenaar is met een dremel in het inlaatkanaal aan de gang geweest. Even afwachten wat de effecten daarvan zijn. En als bij elke echte Fiat 850 zijn de verbrandingskamers van de eerste en vierde cilinder stevig gepit. Nog nooit een gebruikte kop gezien zonder inbranden rond de klepzetels.
De gedachte is nu om, vanwege nieuwe klepzetels, grotere kleppen te laten zetten. De huidige inlaatkleppen zijn 29mm, de uitlaatkleppen 26mm. Ik denk er over om kleppen van een Cinquecento te laten zetten: inlaatkleppen van 30.5mm, de uitlaatkleppen van 27.5mm. Niet te gek groot en er moet genoeg ruimte voor zijn.
Zelf moet ik natuurlijk ook aan de gang blijven en zorgen dat ik mijn eigen voorraad onderdelen gebruik voor ik ga bestellen. Veel nieuwe heb ik al en ook een aantal gebruikte: daar ben ik aan begonnen.
Eerste gevonden voorwerp: de tuimelaaras.
De gemiddelde Fiat 850 lijdt een zwaar laatste jaar: weinig of geen onderhoud. En als je dan de motor uit elkaar haalt zit er een dikke zwarte laag aan de binnenkant. En dus ook op de tuimelaaras uit mijn voorraad. Kan hij in ieder geval niet meer roesten.
Dit is de as zoals die uit de voorraaddoos kwam. Lijkt bruikbaar maar niets beweegt er meer.
Met veel moeite en kruipolie uit elkaar kunnen halen en schoongemaakt.
De as met de vastgekoekte olieresten.
Na veel borstelen, priegelen en opwrijven met nat schuurpapier 1000 is dit het resultaat. De boringen zijn met de hand met een klein boortje opengemaakt waarna het inwendige een paar uur in de wasbenzine heeft gestaan. Alle gaten doorgeblazen en daarna een voor een gecontroleerd: met ducttape steeds alle gaten op twee na afplakken de dan doorblazen. Tape op andere gaten en herhalen.
Weet ik tenminste zeker dat er olie in kan komen als de motor draait. En voor de puristen onder ons: niets van deze tuimelaaras raakt iets waar eerder contact mee is geweest. De volgorde van opbouwen hoeft dus niet dezelfde te zijn als van het demonteren.
Deze is klaar voor gebruik. Geolied en in een katoenen lap gewikkeld ligt deze in een plastic zak te wachten op gebruik.