Wat is er nieuw?
- Fiat 850's gebouwd door Scioneri (nieuwe foto toegevoegd)
- Fiat 850 in Brescia
- Fiat 850 in Duckstad (update)
- De Fiat 850's van Vignale (update 3)
- Pakkingen printen voor de Fiat 850 (en andere modellen)
- Druklager van de Fiat 133 vervangen
- Elektrische benzinepomp voor de Fiat 850
- Fiat 850 Spider, maar dan anders
- Feest! De introductie van de Fiat 850 in Rimini
- De Fiat 133 in Finland
Fiat 850 op het internet
Deze foto kwam ik tegen op een Hongaarse site en daar hoort een uitleg bij.
In de communistische tijd was het in het Oostblok moeilijk om een auto te kopen. Na verschillende pogingen en vele mislukkingen was het tientallen jaren niet mogelijk om in Hongarije personenauto's in serie te produceren en was het land veroordeeld tot import. Wachttijden van meer dan 5 jaar voor een Trabant, een Volga of een Zsiguli waren geen uitzondering.
De meeste westerse autofabrikanten waren zeer geïnteresseerd om hun auto's te leveren aan het Oostblok maar dat was moeilijk omdat er bijna geen westerse valuta beschikbaar waren waarmee de import betaald kon worden. Ook de door de door de Sovjet-Unie gecontroleerde Hongaarse politieke leiders wezen de aanvragen af.
Maar ook in het Oostblok waren ze creatief: Hongarije werkte met de andere landen in het Oostblok samen in de KGST (Council for Mutual Economic Assistance); die handelden onderling in van alles en nog wat en betaalden elkaar in roebels. Hangaarse forinten konden eenvoudig worden gewisseld voor roebels en daar heb je het begin van een oplossing.
In Hongarije werden Ikarus-bussen geproduceerd en die konden worden geëxporteerd naar het westen. In plaats van geld kwamen er personenauto's terug. En omdat de autofabrieken in het Oostblok niet genoeg van hun eigen modellen konden leveren kwamen er steeds meer westerse modellen op de prijslijsten te staan en die auto's konden dan ook nog eens veel sneller worden geleverd door Merkúr, de Hongaarse verkooporganisatie.
"Typelijst voor toekomstige autobezitters"
Het aanbod aan te bestellen auto's wordt nog steeds bepaald door de huidige inkoopmogelijkheden. Ons bedrijf streeft ernaar om zo volledig mogelijk te voldoen aan de gedifferentieerde behoeften van onze klanten. De ontwikkeling op dit gebied staat buiten kijf, zoals u waarschijnlijk weet dat een paar jaar geleden de weinige types die besteld konden worden geen keus boden. Nog niet zo lang geleden konden onze lieve klanten kiezen uit 7, nu 18 soorten. Juist omdat het aanbod van te bestellen auto's afhangt van onze huidige inkoopmogelijkheden, zijn wij soms genoodzaakt de reservering van een type te pauzeren. We hopen echter dat deze maatregel in de toekomst steeds minder zal voorkomen.
- Fiat 500 Limousine 56.000 HUF
- Fiat 850 Sport Coupé 103.000 HUF
- Renault 4 en HUF 82.000
- Renault R16 TL HUF 138.000
- VW 1300 HUF 100.000
- Moskvitsj 412 en HUF 80.000
- Polski Fiat 125/1300 HUF 98.000
- Polski Fiat 125/1500 HUF 110.000
- Skoda S100 72.000 HUF
- Trabant 601 Limousine HUF 46.000
- Trabant 601 Combi. 50.000 HUF
- Warschaua 223 Limousine HUF 82.000
- Warschau Combi HUF 89.000
- Wartburg 353 Limousine HUF 68.000
- Wartburg de Lux HUF 74.000
- Wartburg-toerist HUF 78.000
- Zaporozsec ZAZ 966 HUF 58.000
- Zastava 750M HUF 65.000
- Zsiguli HUF 80.000
Dat de gelukkige kopers deze auto's meteen met veel winst doorverkochten resulteerde al snel in hogere prijzen voor de klant en dat werd in deze aanvulling aan de publicatie toegevoegd:
Beste klant!
De president van het National Materials and Prices Office heeft beslist dat de maximale consumentenprijs van westerse personenauto's wordt ingerokken vanwege de door kapitaaltransporteurs doorgevoerde prijsverhogingen en de verhoging van de inkoopprijzen. In de toekomst zal daarom vanwege de genoemde redenen de consumentenprijs van personenauto's afhankelijk zijn van de huidige inkoopprijzen.
Ingevolge het besluit wordt de typelijst op pagina 7 van de handleiding als volgt gewijzigd volgens de nieuwe consumentenprijzen;
- Fiat 500 Limousine HUF 61.000
- Fiat 850 Sportcoupé. 106.000 HUF
- Renault R4 en HUF 83.600
- Renault R16 HUF 152.900
- VW Kever HUF 112.000
Tevens werd besloten dat autokopers de auto minimaal 12 maanden op hun naam geregistreerd moesten hebben.
Na het jaar van de nieuwe economische hervorming kwamen er dankzij steeds meer ruilovereenkomsten met het buitenland in 1968 8.000 Fiat 500's en Fiat 850's aan, 400 Renault R 4's en de R16, die de titel Auto van het Jaar wonnen, en er werden 5.000 Volkswagen Kevers geïmporteerd.
De meeste van de 850 Fiat Coupés waren vooral rond de voetbalvelden te zien, zoals de legendarische voetballer van Újpesti Dózsa, László Fazekas en de Vasas-spits Sándor Müller. Dus vooral uitzonderlijke mensen konden genieten van de uitbreiding van het assortiment, de wijziging van hun bestaande reservering van de Sovjet Zsiguli naar het Fiat-model.
Ook in Hongarije leeft een beestachtige Fiat 850. Deze eigenaar besloot dat 843cc niet voldoende was en zette de 1200cc motor en sequentiële bak van een Kawasaki Ninja ZX-12R achter in zijn Berlina. Het verschil is maar 357 cc maar het verschil in snelheid is enorm. De Kawasaki-motor heeft 178 pk en kan tot 11.000 tpm.
In Slowakije staat een Fiat 850 geparkeerd met een Harry Potter thema. Je vindt hem bij het DepoCafe Telgart en de eigenaren hebben er werk van gemaakt!
Op dit moment hebben ze de 850 als auto van Harry Potter bij hun café geparkeerd. Als je op de foto klikt zie je het filmpje dat ze op hun Instagram hebben geplaatst.
In de Facebookgroep "Ottoemezzo Club Italia" werd door Alessio een foto van een Fiat 850 gepost die hij had gevonden in Google Earth. De auto stond in Montevideo in Uruguay en de foto was gemaakt in juli 2015.
Of de auto nog bestaat weet ik niet maar ik denk het wel. De eigenaar lijkt recent nog op deze site gekeken te hebben:
In Australië leeft een beestachtige Fiat 850 Coupé. De eigenaar, Graham Bates, kocht de auto nieuw (zijn eerste en enige nieuwe auto ooit gekocht) en heeft er sindsdien het een en ander aan veranderd. Maar vooral sneller gemaakt. Je komt Graham regelmatig tegen op Fiat 850 groepen op Facebook.
Dit zijn de belangrijkste aanpassingen; de auto heeft:
- een glasvezel motorkap, kofferdeksel en tussenplaat/
- De 903cc motor werd omgebouwd met brandstofinjectie en AMR500 supercharger met 0.7 bar overdruk,
Holden Barina gasklephuis.
2 Bosch 550cc injectoren,
Voor de motorregeling wordt een Microsquirt-ECU gebruikt.
De ontsteking is een Ford EDIS-4 met 4 bobines.
Verder nog een water/methanol-injectie. - Aan de voorkant een voorwielophanging met schroefsets en Suzuki 750 remklauwen.
Dat ziet er dan zo uit:
De binnenkant is daarentegen vrij simpel gehouden:
Als je op de foto klikt kun je een kort filmpje van deze race zien. Meer filmpjes van Graham op zijn YouTube kanaal
Als dan echt niets van het plaatwerk van een Fiat 850 meer te redden is, wat doe je dan? Deze Tsjechische vrienden besloten met de overgebleven technische delen een buggy te maken. Je kunt het jammer vinden maar zij hebben er in ieder geval veel plezier mee beleefd op het platteland. Hun 6 originele filmpjes op YouTube zijn van ongeveer 2009 en bevatten veel herhalingen; ik heb er hier een een beetje ge-edit, te zien als je op de bovenste foto klikt.
Op het Britse OV9 forum kwam ik een topic tegen van een Fiat 850 die gevonden werd in een schuur. Het verhaal is ongeveer als volgt: de opa van de huidige eigenaar koopt een Fiat 850 voor zijn zoon en schoondochter. Na een poosje ploegt de zoon de 850 in een berm tegen een boom. Einde plezier. De Fiat 850 eindigt in een schuur en dient daarna als onderstel voor een hoop junk. Na 40 jaar vindt de kleinzoon de auto en gaat hem restaureren. Weinig feitelijke informatie verder dus we maken ons een voorstelling aan de hand van de foto's
Zo stond de auto er bij
Deze velgen zaten er niet onder maar waren nodig voor transport
Toch best wel een triest aanzicht.
De eigenaar vond een kofferklep en een linker (imitatie-)spatbord en nog een hoop andere onderdelen. Wat nu de status is is onbekend want het topic loopt dood.
Op het circuit van Castle Combe wordt geraced met Special GT's. Norman Lackford reed met zo'n auto: een Fiat 850-BDH. Hij deed dat tot 1996. Wat er aan de motor gebeurd was kan ik niet makkelijk vinden maar het ziet er wel erg Special uit:
Er valt verder weinig tot niets terug te vinden over deze auto, wel dat Lackford in 2022 overleden is.
Een poosje geleden kwam deze Fiat 850 met vouwdak te koop. Een gevalletje "zeldzaam" en dat betekent (voor mij in ieder geval) niet altijd meteen "mooi". Er was echter iemand die deze creatie wel mooi vond en die had er € 6300 voor over. De foto's komen van www.autobelle.it waar je wel vaker leuke auto's kunt spotten.
Eerder al kwam ik in Breda een speedboot tegen die gebaseerd was op een Fiat 850 Spider:
Vandaag vond ik een artikel op Autoblog van iemand die nog een stapje verder is gegaan. HIj bouwde namelijk zijn Spider om tot boot. De ultieme "Barchetta".
En om te bewijzen dat er echt een Fiat hart in zit: