Wie Zastava zegt denkt meestal aan de van de Fiat 600 afgeleide modellen die steeds vaker worden gebruikt om Abarth 850 TC replica's te maken. Of aan de fameuze Yugo.
Waar we niet aan denken is dat Zastava ook Fiat 850's gebouwd heeft. Er valt weinig over terug te vinden maar via zoekmachines verschijnen er wel foto's.

De 850 werd van 1967 tot 1971 geassembleerd in Kragujevac in het toenmalige Joegoslavië. De kale carrosserie en de meeste technische onderdelen werd uit Turijn naar Kragujevac gebracht en daar geassembleerd. De keuze voor de onderdelen die er op geschroefd werden viel meestal op lokale producten zoals bobines van Iskra, Munja batterijen en Tigar banden. In de bouwjaren 1970 en 1971 kregen de motoren een bypass oliefilter.

850 zastava 1
De opslag van de kale carrosseriën in Kragujevac, November 1970.

850 zastava 2
Klaar voor de klant

Helemaal gelijk aan de Italiaanse Fiat 850, behalve de grille, het typeplaatje en de knop van de claxon.
Zastava 850 Grille

De foto's hieronder komen van de Facebookpagina van Mateo Jurišević.

Zastava 850 Embleem

Zastava's werd ook uitgerust met een speciaal luchtfilter, zoals ook in Afrika werd gebruikt:
Zastava 850 Luchtfilter

Zastava 850 Luchtfilter

Zastava 850 Folder

 

 

Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.