Laatste nieuws
- Fiat 850 Abarth OT 2000 Coupé
- Abarth folders op Catawiki, ook van Fiat 850
- Mooie Fiat garage met een Fiat 850
- Michelotti Coupé op basis van een Fiat 850
- Met de genen van de Fiat 850: de Abarth 1300 Scorpione.
- Fiat 850 in Napels (veel!)
- Fiat 850 in de kast
- Introductie van de Fiat 850 in Turijn 1964
- Team Fusina is terug; in een Bertone 850 Racer Team
- Een Fiat 850T voor de Paus
Licentiebouw
Via de Fiat 850 Facebook-pagina begreep ik dat Remo interesse had in rode achterlichtglazen (dus niet de oranje-rode die we allemaal kennen). Daarvan had ik een setje nieuwe liggen en de koop was dus snel gesloten. Het setje is bedoeld voor zijn origineel Nederlandse Neckar 850 Adria. Nou is een Fiat 850 al een zeldzame verschijning aan het worden maar een Neckar 850 Adria is dat helemaal. Tijd voor een paar foto's dus:
De auto is van 12-05-1966 en Remo heeft hem al sinds Sinterklaas 1988. Totaal aantal geproduceerde Adria's is 6.619 en dit is vrijwel zeker de enige overgebleven in Nederland. En zo zag de Duitse folder er uit:
Maar ook Leonard Lang, de Nederlands importeur, gaf een folder uit. En die was ontworpen door Ed Martaré. Voor degenen die nooit van hem gehoord hebben: hij maakte een hardtop voor de Fiat 850 Spider en daar lees je hier meer over.
Je ziet het album als je op de kaft klikt.
Wie Zastava zegt denkt meestal aan de van de Fiat 600 afgeleide modellen die steeds vaker worden gebruikt om Abarth 850 TC replica's te maken. Of aan de fameuze Yugo.
Waar we niet aan denken is dat Zastava ook Fiat 850's gebouwd heeft. Er valt weinig over terug te vinden maar via zoekmachines verschijnen er wel foto's.
De 850 werd van 1967 tot 1971 geassembleerd in Kragujevac in het toenmalige Joegoslavië. De kale carrosserie en de meeste technische onderdelen werd uit Turijn naar Kragujevac gebracht en daar geassembleerd. De keuze voor de onderdelen die er op geschroefd werden viel meestal op lokale producten zoals bobines van Iskra, Munja batterijen en Tigar banden. In de bouwjaren 1970 en 1971 kregen de motoren een bypass oliefilter.
Klaar voor de klant
Helemaal gelijk aan de Italiaanse Fiat 850, behalve de grille (en de knop van de claxon):
De Seat 850 werd in april 1966 voor het eerst gepresenteerd op de beurs van Barcelona. De Spaanse 850 was praktisch identiek aan de Italiaanse 850, hoewel hij in Spanje een krachtiger motor had, 42 pk, waarmee hij een topsnelheid van 125 km/u haalde.
Begin december 2022 vond ik op het internet een Spaanse site waar in 2016 de 50e verjaardag van de Seat 850 werd gevierd. Weinig tekst, veel foto's uit lang vergeten archieven.
Na het downloaden en bewerken van de foto's heb ik er een album van gemaakt om hier te delen.
Als je hierboven klikt wordt het album geopend in een nieuw venster.
Frankrijk is zo te merken wel een goede vindplaats voor Fiat en Seat folders. Met deze, voor de Seat 850 Especial Luxe, ben ik best blij en die deel ik dus graag op deze site.