2013 Begonnen we met veel goede voornemens. Omdat de 850 volgens plan kaal en leeg gemaakt was hadden we de kans om de carrosserie grondig te voorzien van epoxyprimer en daarmee een basis te leggen voor een lang leven zonder roest. De primer en lak krijg je alleen maar op de juiste plaats als je rondom goed kunt werken. Daarom was ik al lang op zoek naar een betaalbare kantelbrug (ook wel rotisserie of spit genoemd). Ik vond er een en ik hoefde er niet eens de provincie voor uit. Professioneel gemaakt en, hoewel niet goedkoop, toch waar voor zijn geld want erg degelijk en, erg belangrijk, ongebruikt. Na wat afstelwerk om de 850 goed (vanwege het zwaartepunt) op te kunnen hangen was de onderkant van de auto perfect bereikbaar om de laatste werkzaamheden te kunnen doen: nog wat slijpwerk, verwijderen van de laatste restjes lak en tectyl en het herstellen van gaatjes die ontstonden tijdens het stralen: er waren blijkbaar wat dunne plekjes die nog niet waren doorgeroest. En, ook belangrijk, door het draaien viel er uit allerlei holtes nog straalgrit.
Ook de laatste plaatwerkjes werden gedaan en de koplampranden werden ingelast. Dat bleek nog mee te vallen. De "A"-stijlen werden getind zodat de naden definitief dicht zijn.
Daarna moest de auto compleet worden geschuurd met 180grit om de scherpe kantjes van het stralen wat te verminderen.
 
Half maart werd de eerste laag epoxy gespoten en die heeft een paar weken mogen uitharden. Daarna begon lakmasseur met schuren en plamuren. Een langdurig karwei dat de basis moest vormen voor een perfecte laklaag die ongevoelig is voor de vijand van elke Fiat uit de vorige eeuw. Na 3 maanden was het in juni eindelijk zover dat de tweede epoxylaag kon worden gespoten en kon je aan heel de carrosserie al zien dat er heel wat was verbeterd.
Waren we toen klaar voor de kleur? Nou niet helemaal, want eerst moest er nog minimaal een laag grondverf gezet worden. Na weer een paar zaterdagen schuren was de carrosserie eindelijk zover dat er primer gespoten kon worden. We deden alleen de buitenkant, het interieur en de wielkasten. De bodem had twee lagen epoxy gekregen en dat was een uitstekende basis voor de laag bodyschutz die we zouden gaan zetten.
Met twee man werd een hele ochtend besteed aan het voorbereiden van de carrosserie op het spuitwerk. Daarvoor werden alle naden, alle lasplekken en alle potentiële opslagplaatsen van water met strijkkit behandeld. En dat niet alleen in de wielkasten maar ook in motor- en kofferruimte, in het interieur en onder de bodem. Mijn "rotisserie" kwam daarbij weer goed van pas. Na een poosje drogen konden de bodem en wielkasten in de Bodyschutz en in de kleur worden gespoten.
Ondertussen werd ook de bodemplaat voorzien van dempingsmatten zodat het comfort binnen tijdens het rijden wat prettiger zou worden.
De laatste fase van de voorbewerking vroeg om veel TLC, Tender Loving Care. Tot mijn grote schrik bleek , toen we de deuren en kofferdeksel in de body monteerden, dat niet alle naden perfect waren en dat de kofferdeksel iets te hoog lag ten opzicht van de spatbordranden. Waarschijnlijk was dat een gevolg van het jaar in het spit: de carrosserie gaat toch een beetje doorhangen. Goede raad was duur (als in: een paar dagen extra werk om het weer mooi te krijgen) maar uiteindelijk is het dan eindelijk gelukt en stond de auto klaar voor de eerste echte kleur: Azurro 491. Babyblauw dus.
Wat we daarvoor gedaan hebben:
  • Alle naden zo strak mogelijk gemaakt: plamuren en weer schuren.
  • Carrosserie compleet gezwart en opnieuw geschuurd om oneffenheden (putjes etc.) te vinden. Als die er waren opgevuld en geschuurd.
  • Auto opnieuw in grondlak.
  • Binnenkant geschuurd voor kleur en waar nodig afgeplakt.
  • Dan carrosserie en losse delen de spuitcabine in. Voor alle zekerheid de auto op steunen gezet zodat ook de onderzijde gespoten kon worden.
  • Eerst de binnenkant in de kleur. 
  • Na een korte droogperiode de hefbrug omlaag en de onderkant tweemaal in de kleur gespoten.
  • Daarna de motorruimte gespoten. En dan een week wachten tot alles uitgehard is. De volgende sessie kwam de body aan de beurt.
850 voorbereiding
Hier vind je het album, of klik op de foto
Cookies? Doe ik niet aan.
Cookies? Doe ik niet aan.